foto Marta Vergara Martinez
MARTA VERGARA MARTINEZ
PDI-Catedratic/a d'Universitat
Àrea de coneixement: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
Departament: Psicologia Evolutiva i de l'Educació
Facultad de Psicología, Universitat de València Avda Blasco Ibáñez 21 - 46010 València Despacho F118, planta 1 tel: (+34) 9639 83443
Biografia

La Dra. Marta Vergara-Martínez va obtenir la Llicenciatura en Psicologia (Psicologia Experimental i Ciències Cognitives) a la Universitat Complutense de Madrid i es va doctorar en Neurociència Cognitiva a la Universitat de la Laguna (2007). Treballa com a professora des del setembre de 2011 al Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València. Des de l’octubre del 2025 és Catedràtica d’Universitat.

La Marta és l’actual directora de l’Estructura d’Investigació Interdisciplinària ERI-LECTURA. L’ERI-LECTURA reuneix diferents línies d’investigació sobre comprensió lectora, entre altres: aprenentatge, trastorns, literatura, contextos digitals, neurociència de la lectura, etc.

Anteriorment va treballar com a investigadora postdoctoral (2008–2011: dos anys com a Fulbright Postdoc i dos anys contractada) a la University of California, Davis (EUA), on va dur a terme investigació psicolingüística i psicofisiològica (estudis amb EEG i ERP) sota la supervisió de la Prof. Tamara Y. Swaab.

L’experiència de la Marta se centra en la psicolingüística, les tècniques de neuroimatge —principalment l’enregistrament i l’anàlisi d’EEG i ERPs, en combinació amb metodologia conductual i tècniques de moviments oculars—, així com en l’adquisició de la lectura i el reconeixement visual de paraules.

Les seves línies actuals d’investigació inclouen diversos temes relacionats amb:

  1. La relació entre les funcions executives i l’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva longitudinal. Distingir els efectes perceptius vs. lèxics en les primeres etapes del reconeixement visual de paraules; dissociar l’impacte de la diversitat contextual vs. la freqüència en l’aprenentatge de vocabulari; connectar els paràmetres dels models computacionals de decisió lèxica amb els seus correlats EEG.

  2. La comprensió lectora en poblacions especials: la codificació ortogràfica i fonològica durant la lectura de paraules en lectors sords (vegeu, per exemple,  SCIENTIFIC REPORTS-NATURE); i la comprensió lectora del llenguatge figuratiu en joves lectors amb TEA.

Finalment, en col·laboració amb alguns companys del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València, investiga els efectes facilitadors de la lectura en paper vs. digital, com mostra un article recent d’aquest equip:

Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R., Salmerón, L., & Ibáñez, A. B. (2018). "Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension." Educational Research Review, 25, 23–38.NEUROPAPEL-BBVA

 

 

Asignatures impartides i modalitats docents
Tutories
01/09/2025 - 27/01/2026
MIÉRCOLES de 10:30 a 12:00 DESPATX D.02.05 Planta 2 FACULTAT DE MAGISTERI
01/09/2025 - 27/01/2026
LUNES de 09:00 a 10:30 DESPATX D.02.05 Planta 2 FACULTAT DE MAGISTERI
28/01/2026 - 31/07/2026
MARTES de 11:30 a 14:30 DESPATX F-118 Planta 1 FACULTAT PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA
Observacions
Participa en el programa de tutories electròniques de la Universitat de València
Publicacions en revistes
Activitats anteriors
Participacions a Congressos