Logo de la Universitat de València Logo Postgrau Títols propis de la Universitat de València Logo del portal

Màster de Formació Permanent en règim jurídic de l'ús de la IA en l'Administració i la Justícia

Dades generals
Objectius
El Màster de formació permanent en règim jurídic de l'ús de la IA a l'Administració i la Justícia aspira a donar una formació integral sobre l'actual regulació jurídica vigent a la Unió Europea ia Espanya sobre els usos que tant les Administracions Públiques com els òrgans judicials estan fent ja, i realitzaran encara més mesura en el futur, de la Intel·ligència Artificial com una eina d'ajuda i suport a les seues actuacions.

El Màster es compon de tres grans àrees, que es desenvolupen a cadascun dels trimestres del curs acadèmic. La primera àrea és un estudi general i profund del fenomen de la Intel·ligència Artificial, el seu enquadrament social i jurídic, els riscos que planteja per als drets de ciutadans i els avantatges d'eficiència que pot generar, amb un èmfasi especial en les seves implicacions ètiques i normatives. El segon bloc, dedicat a l'estudi dels usos que fan les administracions públiques de la IA, se centra en els usos presents i previsibles, per ajudar al desplegament de polítiques públiques ia l'exercici de potestats normatives, i com es pot conciliar amb els drets dels ciutadans. S'estudia en profunditat l'actual règim jurídic de la IA, tant a nivell europeu (Reglament UE d'IA) com a espanyol, així com diversos exemples d'ocupació sectorial. El tercer bloc, centrat en l'ús de la IA a la Justícia penal, estudia les eines predictives que utilitzen IA per determinar la perillositat de certs individus o preveure la probabilitat de reincidències, amb un èmfasi especial en l'estudi i l'explicació del funcionament d'aquestes eines i com estan regulades en el nostre dret. També s'estudien en aquest bloc els possibles usos de la IA que poden tenir afecció penal, la comissió de delictes emprant aquestes eines, els seus problemes i la resposta del nostre sistema penal.

Objectius del títol: - Fomentar un enfocament interdisciplinari: El Màster cerca formar especialistes capaços d'integrar coneixements jurídics, tècnics i ètics, per abordar de manera integral els reptes que planteja la IA a l'Administració i la Justícia. Desenvolupar competències pràctiques i analítiques: Els estudiants adquiriran eines per analitzar casos reals, identificar riscos legals, ètics i tècnics i proposar solucions efectives en el marc normatiu vigent. - Promoure una visió proactiva i reguladora: A més de comprendre la normativa existent, els alumnes seran capacitats per anticipar-se a futures problemàtiques, i participaran en el desenvolupament de polítiques i propostes legislatives relacionades amb la IA. - Abordar limpacte global i la cooperació internacional: El Màster inclourà una perspectiva comparada, analitzant com altres sistemes jurídics estan regulant la IA, cosa que resulta clau en un entorn globalitzat. - Capacitar en la supervisió ètica i el compliment normatiu: Una meta essencial és formar experts que puguin supervisar i garantir que les eines d'IA utilitzades per administracions i òrgans judicials compleixin els principis de transparència, proporcionalitat i respecte als drets fonamentals. - Per què aquest Màster és útil professionalment 1) Alta demanda d'especialistes en IA: La incorporació de la IA a l'àmbit públic i judicial està creixent ràpidament, però el coneixement sobre la seva regulació i aplicació ètica encara és limitat. Aquest Màster prepara professionals per cobrir aquesta bretxa crítica. 2) Capacitació en una matèria pionera: El Màster aborda temes que estan a l'avantguarda de la innovació tecnològica i jurídica, posicionant els seus graduats com a experts únics en un camp amb escassa competència professional. 3) Impacte directe en polítiques públiques i justícia: Els egressats podran treballar en la implementació de polítiques públiques basades en IA, el disseny de ferramentes predictives per a la justícia i la protecció de drets ciutadans en un context tecnològic. 4) Adaptació a noves normatives: Amb la imminent entrada en vigor del Reglament de la IA de la UE, les administracions públiques i els òrgans judicials necessitaran professionals capacitats per garantir-ne el compliment i adaptar les pràctiques a les noves exigències legals. 5) Multitud de sortides professionals: Des d'assessorament jurídic en organismes públics, despatxos i empreses tecnològiques, fins a consultoria en projectes internacionals o investigació acadèmica, aquest Màster obre un ampli ventall d'oportunitats. 6) Rellevància ètica i social: En un moment en què la confiança en la tecnologia i el seu impacte en els drets fonamentals són temes crucials, aquest Màster dota els graduats de les eines necessàries per liderar debats i decisions clau en aquest àmbit.
Curs acadèmicCurs 2025/2026
Tipus de cursMàster de Formació Permanent
Modalitat:On-line
Preu matrícula 2.500 € (Importe preu al públic)
2.000 € (Importe preu al públic)
Estudiants de Doctorat UV 
Termini de preinscripció19/09/2025
Data d'inici curs setembre 2025
Data de finalització curs juliol 2026
Edició1 ª
Codi títol25221370
Crèdits:60.00 Crèdits ECTS
Horari Dimarts a Dijous, de 16 a 21 h (inclòs en este horari el treball autònom i tutories), Classes en línia a través de l'aula virtual de la Universitat
Lloc d'imparticióAula Virtual UV-ADEIT
Eixida professional
Sortides professionals - Jurista especialitzat en IA: Assessorament jurídic sobre regulació, implementació i control de sistemes d'intel·ligència artificial a entitats públiques i privades. - Consultor en govern digital: Disseny i implementació destratègies per a la digitalització i lús de IA en processos administratius i judicials. - Gestor dinnovació pública: Gestió de projectes tecnològics en administracions públiques per optimitzar processos mitjançant IA. - Analista de riscos legals i ètics de la IA: Avaluació dimpactes jurídics, ètics i socials en lús de IA. - Responsable de compliment normatiu (compliance): Assegurament de la conformitat amb normatives sobre IA, dades i privadesa al sector públic. - Investigador o docent: Anàlisi i ensenyament sobre limpacte de la IA en el Dret Administratiu, la Justícia i altres camps afins. - Especialista en resolució de conflictes i ciberseguretat: Suport en processos judicials relacionats amb IA, incloent-hi la resolució de conflictes tecnològics.
Direcció
OrganitzadorDepartament de Dret Administratiu i Processal
DireccióAndrés Boix Palop
Professor Titular de Dret Administratiu. Universitat de València
María de los Ángeles Jareño Leal
Catedrática de Derecho Penal. Universitat de València
Beatriz Montes Sebastián
Interventora delegada adjunta de la viceintervención general de control financiero y auditoría de la Generalitat
Més Informació
Telèfon 96 160 3000
Admissió i matrícula
Termini preinscripció19/09/2025

Documentació electrònica a adjuntar

 

Normes generals

  • En cas de voler presentar la preinscripció i la documentació en suport paper, haurà de descarregar, seguir les instruccions i omplir el següent formulari.
  • No s'admetrà cap sol.licitud d'inscripció que no siga omplida degudament.
  • La persona sol.licitant ha d'acceptar sotmetre's a les proves i/o a l'entrevista que convoque prèviament el comitè de selecció.
  • La selecció la realitzarà la comissió que s'establirà en cada cas seguint les directrius del director del curs.
  • En cas de renúncia a la plaça l'alumne haurà de comunicar-ho a la Fundació Universitat-Empresa de València - ADEIT.

És interessant que consulte el reglament que regula els Títols Propis de Postgrau i Programes de Formació Contínua de la Universitat de València en l'apartat corresponent d'esta mateixa pàgina web.

Important: La taxa d'expedició de Títols i Certificats no està inclosa.

Programa
La IA: Concepte, fonament, antecedents i evolució històrica
 Definició i característiques fonamentals de la intel·ligència artificial.
Fonaments tècnics i filosòfics de la IA: algoritmes, aprenentatge automàtic i processament de dades.
Principals fites històriques en el desenvolupament de la IA: des dels primers autòmats fins a les tecnologies actuals.
Evolució dels paradigmes de la IA: simbòlica, connexionista i basada en dades.
Impactes socials i jurídics del desenvolupament històric de la IA.
 
Funcionament i tipus de sistema d'IA
 Fonaments tècnics del funcionament de la intel·ligència artificial.
Processament de dades, algorismes i aprenentatge automàtic (machine learning).
Tipus de IA: IA feble, IA fort, aprenentatge supervisat, no supervisat i per reforç.
Eines tecnològiques associades a l'aprenentatge profund (deep learning).
Aplicacions pràctiques i limitacions tècniques dels diferents tipus de IA.
 
La utilització de la IA a la pràctica: exemples i exigències ètiques, de robustesa i explicabilitat
 Exemples pràctics d'ús d'IA a l'administració pública i la justícia.
Principis ètics en laplicació dIA: justícia, no discriminació i responsabilitat.
Robustesa tècnica i fiabilitat en sistemes de IA.
Explicabilitat com a requisit essencial en la implementació de l'IA.
Estratègies per garantir la transparència i la confiança en sistemes d'IA aplicats a contextos jurídics i administratius.
 
Normativa bàsica per a la regulació de la IA: reglament europeu i normes nacionals
 Estructura i objectius del Reglament Europeu dIA.
Principis clau: transparència, responsabilitat, gestió de riscos i drets fonamentals.
Obligacions per a proveïdors i usuaris d'IA a la normativa europea.
Normes nacionals espanyoles aplicables a la IA: protecció de dades, responsabilitat civil i penal, i regulació sectorial.
Mecanismes de supervisió i sanció en la regulació de la IA.
 
El desplegament de la IA a Espanya, especialment al sector públic
 Introducció al desplegament de la IA al sector públic espanyol.
Anàlisi dels principals projectes i estratègies governamentals per a la implementació dIA.
El marc normatiu espanyol i europeu sobre l'ús de la IA a l'administració pública.
Desafiaments ètics, jurídics i socials a l'adopció d'IA per part de les administracions públiques.
Impacte de la IA en l'eficiència, la transparència i l'accessibilitat dels serveis públics.
 
Oportunitats i riscos plantejats per la introducció de sistemes d'IA
 Oportunitats derivades de la implementació d'IA en àrees com l'administració pública, la salut, l'educació i l'economia.
Beneficis de la IA en la millora de l'eficiència operativa, la presa de decisions i la personalització de serveis.
Riscos associats amb l'adopció d'IA, com els biaixos algorítmics, la discriminació, i les amenaces a la privadesa i seguretat.
Impactes socials i econòmics de l'automatització i la possible pèrdua de llocs de treball.
Estratègies per mitigar els riscos de la IA i garantir-ne l'ús ètic i segur.
 
L'ús d'IA per les administracions públiques espanyoles
 Introducció a l'adopció d'IA al sector públic espanyol.
Principals àrees d'aplicació de la IA a les administracions públiques: salut, justícia, administració electrònica, gestió de dades i serveis socials.
Marc normatiu i regulador sobre l'ús d'IA a l'administració pública: legislació espanyola i europea.
Desafiaments operatius i ètics de la implementació d'IA al sector públic: transparència, rendició de comptes, protecció de dades.
Anàlisi de projectes i iniciatives destacades d'IA impulsades pel govern espanyol i el seu impacte a l'eficiència pública.
 
El Reglament d'IA de la UE i les normes europees en matèria de protecció de dades en la seva aplicació a les AAP
 Anàlisi del Reglament Europeu d'IA: principis, objectius, categories de risc i obligacions per als proveïdors i els usuaris d'IA.
El Reglament General de Protecció de Dades (RGPD): el seu impacte en la implementació d'IA a les AAPP, especialment pel que fa a la protecció de dades personals.
Relació entre el Reglament dIA i el RGPD en el context de les AAPP: el tractament de dades personals en sistemes dIA.
Principis clau de protecció de dades a IA: minimització de dades, transparència, consentiments informats i drets dels ciutadans.
Casos pràctics d'aplicació del Reglament d'IA i el RGPD a les AAPP: exemples d'implementació d'IA respectuosa amb la privadesa i els drets fonamentals.
 
Garantia dels drets dels ciutadans i mesures per evitar la discriminació a l'ocupació d'IA per part de les AAPP
 Principis fonamentals de no discriminació i equitat en l'ús d'IA a les AAPP.
Anàlisi de la Legislació Europea i Espanyola sobre els drets dels ciutadans i la protecció davant de la discriminació en l'ús de la IA.
Eines i estratègies per garantir la transparència i el retiment de comptes en l'ocupació d'IA al sector públic.
Mètodes d'auditoria algorísmica i control de biaixos als sistemes d'IA utilitzats per les AAPP.
Casos pràctics daplicació dIA sense discriminació en la contractació pública, accés a serveis i presa de decisions administratives.
 
Procediments i contractació de la IA per part de les AAPP. Garanties i responsabilitat per usos defectuosos.
 Marc normatiu i procediment de contractació pública: lleis i regulacions que afecten la compra de sistemes de IA per part de les AAPP.
Contractació de serveis de IA: tipus de contractes, requisits específics per a la contractació de solucions tecnològiques avançades i criteris de selecció de proveïdors.
Garanties del proveïdor: requisits tècnics i legals que els proveïdors han de complir per assegurar la fiabilitat i el rendiment dels sistemes de IA.
Responsabilitat per usos defectuosos d'IA: anàlisi de les responsabilitats en cas de fallades o resultats incorrectes generats per IA a les AAPP, incloses les implicacions jurídiques i econòmiques.
Exemples pràctics: anàlisi de casos reals de contractació d'IA al sector públic, i mesures adoptades davant de l'ús defectuós d'aquests sistemes.
 
L'ús de la IA per part de les AAPP en les activitats d'inspecció i sancionatòries i en la resolució de procediments administratius
 IA en activitats d'inspecció i sanció: ús d'IA per detectar infraccions, avaluar comportaments irregulars i aplicar sancions automàtiques o semiautomàtiques.
IA a la resolució de procediments administratius: automatització en la presa de decisions, gestió d'expedients i resolució de conflictes administratius.
Beneficis de la IA: millora de l'eficiència, reducció d'errors humans i optimització de recursos a les AAPP.
Reptes ètics i legals: anàlisi dels riscos de discriminació, manca de transparència i biaixos algorítmics en les decisions preses per IA en aquests àmbits.
Marcs reguladors i normatius: legislació aplicable a l'ús d'IA a l'administració pública espanyola, i com garantir la protecció dels drets dels ciutadans.
 
L'ús d'IA per part de les AAPP per al desplegament millor de polítiques i serveis públics: sanitat, educació, serveis socials. Smart cities i IA
 IA en sanitat: aplicacions de la IA en diagnòstic, tractament i gestió sanitària, optimització de recursos mèdics i millora de latenció al pacient.
IA en educació: personalització de l'aprenentatge, anàlisi de dades educatives i l'automatització de processos administratius a l'àmbit educatiu.
IA en serveis socials: detecció primerenca de necessitats socials, optimització en la distribució dajuts i recursos, i suport a la gestió de polítiques socials.
Smart Cities: integració d'IA a la gestió d'infraestructures urbanes, transport, seguretat, medi ambient i serveis públics per millorar la qualitat de vida urbana.
Desafiaments ètics i legals: consideracions sobre privadesa, seguretat de dades, no discriminació i transparència en l'ús d'IA als serveis públics.
 
Delinqüència i IA (1)
 Usurpació didentitat digital: Conceptes fonamentals sobre què és la suplantació didentitat digital i les formes en què la IA facilita aquest delicte.
Tècniques d'IA a la usurpació d'identitat: Eines com la generació de deepfakes, l'ús d'algorismes per falsificar informació i la manipulació de perfils digitals.
Delictes penals associats: Anàlisi dels delictes que involucren la usurpació didentitat digital, com el frau, el robatori dinformació personal, i el dany a la reputació o el patrimoni.
Marc normatiu i resposta judicial: Estudi de la legislació actual sobre protecció de dades, ciberseguretat i respostes penals a aquests delictes, tant a nivell nacional com europeu.
Prevenció i detecció de la usurpació d'identitat digital: Estratègies i tecnologies emergents per prevenir i detectar la suplantació d'identitat mitjançant IA, incloent-hi l'ús d'IA en la investigació de delictes cibernètics.
 
Delinqüència i IA (2)
 Cibercrim i IA: L'ús d'IA a la comissió de delictes cibernètics, incloent-hi frau, robatori d'informació i atacs a sistemes informàtics.
Violència de gènere i AI: L'ús d'IA en la perpetració de violència de gènere digital, incloent-hi l'assetjament en línia i la distribució de continguts explícits sense consentiment.
Afecció a menors d'edat: Com la IA és utilitzada per manipular, explotar o assetjar menors d'edat, i els mecanismes per prevenir i detectar aquests delictes.
Fake news i desinformació: Tècniques d'IA com deepfakes, bots i algorismes per a la creació i disseminació de notícies falses, el seu impacte social i polític.
 
Aplicació d'algorismes i intel·ligència artificial a la valoració del risc de delinqüència. Anàlisi dels sistemes VioGén, RisCanvi i Veripol
 Introducció de la IA a la valoració del risc: Fonaments de l'aplicació d'algorismes i models predictius en l'avaluació de riscos criminològics.
Sistema VioGén: Anàlisi del sistema VioGén per a la valoració del risc de violència de gènere. Com utilitzar IA per predir el risc de reincidència i el seu impacte en la protecció de les víctimes.
Sistema RisCanvi: Estudi del sistema RisCanvi a Catalunya per a la valoració del risc de reincidència delictiva, basat en l'anàlisi de dades i els patrons de comportament criminal.
Sistema Veripol: Avaluació del sistema Veripol, que utilitza IA per detectar la falsificació de denúncies, especialment en casos de violència de gènere.
Implicacions ètiques i legals: Reflexió sobre els riscos de biaix algorísmic, la transparència en la presa de decisions i la protecció dels drets humans en la implementació daquests sistemes.
 
Sistemes d'intel·ligència artificial de caràcter policial i IA utilitzada en el marc del procediment penal a nivell europeu i espanyol
 Introducció a la IA a la policia i la justícia penal: Fonaments de la intel·ligència artificial aplicada a les forces de seguretat i al procediment penal. La seua utilitat en la resolució de casos i prevenció de delictes.
Sistemes policials basats en IA: Anàlisi de les aplicacions de IA utilitzades per les forces de seguretat, com a sistemes de reconeixement facial, anàlisi predictiva de delictes, i la detecció de patrons delictius en grans volums de dades.
Aplicació d'IA al procediment penal: Estudi de com s'utilitza la IA en el context judicial, des de la gestió de proves fins a la predicció de sentències, passant per l'assistència a la presa de decisions a l'àmbit penal.
Regulació i legislació: Marc normatiu que regula l'ús d'IA a la policia i el procediment penal, tant a nivell nacional com europeu, i les implicacions de la protecció de drets fonamentals, privadesa i control judicial.
Ètica i drets fonamentals: Reflexió sobre els riscos i desafiaments ètics en la utilització d'IA a la policia i la justícia penal, incloent-hi la discriminació algorítmica, la transparència en les decisions i l'impacte sobre les llibertats individuals.
 
La utilització de la IA a l'administració de Justícia (especialment en l'àmbit penal)
 Introducció a la IA a l'administració de Justícia: Fonaments i aplicacions de la IA en la millora de l'eficiència judicial, la reducció de càrregues de treball i l'automatització de decisions a l'àmbit penal.
Aplicacions específiques de la IA a l'àmbit penal: Ús de la IA en la predicció de delictes, l'avaluació de riscos de reincidència, la presa de decisions sobre llibertat condicional i l'anàlisi de proves.
Automatització de processos judicials: Estudi dels sistemes que utilitzen IA per a l'automatització de tasques a l'administració de justícia, com la classificació de casos, l'elaboració d'informes i la programació d'audiències.
Implicacions ètiques i legals: Anàlisi dels dilemes ètics en la presa de decisions algorítmiques, els riscos de discriminació i la protecció dels drets humans a l'ús d'IA en l'àmbit penal.
Desafiaments regulatoris i normatius: Revisió de les normatives nacionals i europees que regulen l'ús d'IA a l'administració de justícia, i el paper del control judicial per evitar abusos.
 
La IA per combatre el crim: problemes ètics i possibles lesions de drets fonamentals
 Fonaments de la IA en la lluita contra el crim: Introducció a l'ús d'IA en la detecció i la prevenció de delictes, així com les aplicacions tecnològiques més rellevants, com l'anàlisi predictiva, el reconeixement facial i la vigilància massiva.
Problemes ètics en l'ús d'IA: Estudi dels dilemes ètics relacionats amb la utilització d'IA en la lluita contra el crim, incloent-hi la presa de decisions autònoma, el biaix algorísmic i la manca de transparència en els processos.
Lesions de drets fonamentals: Anàlisi de les possibles violacions de drets fonamentals, com la privadesa, la no discriminació, la presumpció d'innocència i l'accés a la justícia, derivades de la implementació de sistemes d'IA en la prevenció del crim.
Casos pràctics i estudis comparats: Estudi d'exemples reals d'implementació d'IA en la lluita contra el crim, amb una anàlisi crítica dels impactes socials, jurídics i ètics.
Regulació i control de lús de la IA: Avaluació de la regulació vigent, tant a nivell nacional com europeu, que estableix els límits i controls de lús de la IA en làmbit de la seguretat pública i la justícia, amb lobjectiu de garantir el respecte als drets humans.
 
Treball de fi de màster
 Selecció del tema: Els estudiants hauran de triar un tema rellevant en el camp de l'ús de la IA a l'Administració Pública o la Justícia, alineat amb els interessos de l'estudiant i amb les àrees d'especialització del programa.
Investigació i anàlisi jurídica: El TFM haurà d'incloure una investigació detallada sobre el marc normatiu de la IA, explorant-ne les implicacions legals, ètiques i socials en el context seleccionat.
Aplicació pràctica i propostes: El treball ha d'integrar exemples pràctics de la implementació d'IA a l'Administració i la Justícia, així com proporcionar propostes concretes per millorar-ne la regulació o la implementació en funció dels problemes detectats.
Metodologia de recerca: S'utilitzaran mètodes de recerca jurídica, com l'anàlisi documental, l'estudi de casos i la revisió de la normativa vigent, així com enfocaments comparats, si escau.
Conclusions i recomanacions: El TFM ha de finalitzar amb una conclusió crítica, sintetitzant les principals troballes i oferint recomanacions per a la millora de la regulació i l'ús de la IA en el context triat.
 
Professorat
Nom Cognoms Vinculació + info
Josep Aguiló Reglà Universitat d'Alacant / Universidad de Alicante. Catedràtic de Filosofia del Dret
Mireia Artigot Golobardes Profesora de Derecho Civil. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona
Gal.la Barrachina Navarro Licenciatura en Derecho
Moisés Barrio Andrés Letrado Consejo de Estado
Víctor Bethencourt Rodríguez Ayudante/a + info
Andrés Boix Palop Professor Titular de Dret Administratiu. Universitat de València + info
Dyango Buonsignore Universitat d'Alacant / Universidad de Alicante.Professor Titular de Dret Penal
María Concepción Campos Acuña Secretaria de Administración Local. Red Localis. Doctora en Derecho.
Joaquín Cañada González Responsable Protección de Datos. Fundació General de la Universitat de València
Julia Carceller Stella Ayudante/a Doctor/a + info
Raúl Vicente Casaña Eslava Data Scientist / Santa Bárbara
Rosa Cernada Badia Ayudante/a Doctor/a + info
Lorenzo Cotino Hueso Catedrático de Derecho Constitucional. Coordinador de www.derechotics.com + info
Ana María de la Encarnación Valcárcel Profesor/a Titular de Universidad + info
Susana De la Sierra Morón Universidad de Castilla La Mancha. Catedratica Derecho Administrativo
Abraham Devis Matamoros Investigador/a en Formación Predoctorado FPU. Departamento de Derecho Penal. Universitat de València + info
Gabriel Doménech Pascual Catedrático de Derecho Administrativo. Universitat de València + info
Salvador Estevan Martinez Director General IA y Digitalización Gobierno de España
Olga Fernández Business Consultant & Project Manager en Babel Group
Roberto Fernández Morán Ayudante/a Doctor/a + info
Vicent Eliseu Frigols i Brines Ayudante/a Doctor/a + info
Ibán García del Blanco Ponente de la Ley IA, eurodiputado 19-24 y Director Internacional de Lasker
Claudia Gimeno Fernández Ayudante/a Doctor/a + info
Carlos Hernani Morales Técnico/a Superior U.V.. Universitat de València + info
José Alberto Ituren Oliver Profesor/a Titular de Universidad + info
María de los Ángeles Jareño Leal Catedrática de Derecho Penal. Universitat de València + info
Valero Laparra Pérez-Muelas Profesor/a Titular de Universidad + info
María de la Paz Lloria García Catedrático/a de Universidad + info
Hermelinda López Bonilla Directiva Pública Profesional. Ingeniera Superior Informática. Máster Universitario en Innovación y Transformación Digital
José Rafael Magdalena Benedito Profesor/a Titular de Universidad + info
Rafael Marimón Durá Catedrático/a de Universidad + info
Isaac Martín Delgado Profesor Titular de Universidad
José David Martín Guerrero Catedrático/a de Universidad + info
Lucía Martínez Garay Prof. Titular de Derecho Penal. Universitat de València + info
Consuelo Reyes Marzal Raga Prof. Titular de Derecho Administrativo. Universitat de València + info
Mireia Molina Sánchez Investigador/a en Formación Prometeo. Departamento de Derecho Administrativo y Procesal. Universitat de València + info
Beatriz Montes Sebastián Interventora delegada adjunta de la viceintervención general de control financiero y auditoría de la Generalitat
Carmen Muñoz García Universidad Complutense de Madrid.Profesora de Derecho Civil Universidad Complutense de Madrid, y Codirectora de la Sección de IA, Hub España, del European Law Institute
Adrian Palma Ortigosa Ayudante/a Doctor/a + info
Oscar José Pellicer Valero Investigador/a Doctor/a U.V. Junior. Universitat de València + info
José Luis Ramírez Ortiz Magistrado Audiencia Provincial de Sevilla
Carmen Rodilla Martí Profesor/a Permanente Laboral PPL + info
Carlos Sáiz Díaz Socio. Gómez-Acebo & Pombo Abogados.
Antonio Serrano Acitores Universidad Rey Juan Carlos. Abogado y Experto en Transformación Digital e Inteligencia Artificial
Alba Soriano Arnanz Profesor/a Permanente Laboral PPL + info
Julián Valero Torrijos Catedrático de Universidad
Raquel Valle Escolano Ayudante/a Doctor/a + info
Javier Valls Prieto Universidad de Granada. Profesor Titular Derecho Penal
Clara Velasco Rico Universitat Pompeu Fabra. Professora de Dret Administratiu
Gabriele Vestri Universidad de Cádiz. Profesor Titular de Derecho Administrativo
Metodologia
Metodologia
Metodologia docent: 1) Enfocament teoricopràctic - Classes magistrals: impartides per experts en dret administratiu, IA i ètica, combinant l'anàlisi normativa amb exemples de casos reals. - Estudi de casos pràctics: Resolució de situacions reals o simulades relacionades amb l'ús d'IA a l'administració pública i la justícia, fomentant l'aplicació de coneixements teòrics. 2) Aprenentatge col·laboratiu i participatiu - Debats i simulacions: Discussions sobre problemàtiques ètiques i legals, com ara l'ús d'algorismes en decisions administratives o judicials. - Treball en equip: Desenvolupament de projectes conjunts que integrin aspectes jurídics, tècnics i socials de lús de la IA. - Innovació i ús de ferramentes digitals - Tallers i laboratoris tecnològics: Introducció pràctica a eines dIA, ètica algorísmica i anàlisi dimpacte regulatori. - Simuladors i plataformes judicials digitals: Ús de programari per conèixer el funcionament de ferramentes tecnològiques en la resolució de conflictes legals. 3) Avaluació contínua i tutories personalitzades - Avaluació basada en competències: Mitjançant treballs, presentacions, informes i simulacions pràctiques en mes, en el seu cas, d'exàmens exclusivament teòrics. - Seguiment individualitzat: Tutories personalitzades per orientar l'estudiant en el desenvolupament del seu aprenentatge i projecte final. 4) Treball de Fi de Màster - Treball de Fi de Máser dissenyat com a Projecte aplicat o de recerca: Elaboració d'un treball final que combini aspectes jurídics i tecnològics, per exemple, una anàlisi sobre la regulació d'un cas concret d'IA a l'administració. 5) Modalitat d'impartició On-line i virtual (amb possibilitat d'asistència sincrona i assincrona de les classes): Flexibilitat per combinar sessions virtuals amb aprenentatge en línia mitjançant plataformes interactives. Això permet la participació dels estudiants de diferents contextos geogràfics.
FAQ

TIPUS DE TÍTOLS I CRÈDITS

 
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE UN MÀSTER OFICIAL I UN MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA?
 
S'entén per màster oficial el conjunt d'ensenyaments reglats de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a l'espai europeu d'ensenyament superior (EEES) que han superat un procés d'elaboració i aprovació d'acord amb les normes legals dictades pel Govern i les comunitats autònomes (lleis, decrets, ordres), reconegut en el marc de les normes i acords de l'EEES.

El màster de formació permanent es refereix a estudis que han de superar un procés normatiu intern més flexible i diversificat (a la Universitat), pensat per a oferir un tipus de formació que s'adiga amb les demandes de la societat. En determinats supòsits, aquests estudis propis poden servir per a l'exercici d'activitats professionals, sempre que la normativa legal així ho establisca.
 
 
QUÈ ÉS UN CRÈDIT ECTS?
 
ECTS és l'acrònim d'European Credits Transfer System. És una manera de mesurar la duració dels estudis universitaris que preveu diferents factors, com ara l'assistència a sessions teòriques, l'elaboració de treballs pràctics o la dedicació a pràctiques.

Cada crèdit suposa 25 hores de càrrega de treball de l'estudiant. En els títols propis de la Universitat de València, 1 crèdit ECTS està reconegut amb 10 hores de docència. Per exemple, un curs de 3 crèdits ECTS està reconegut amb 75 hores de dedicació de l'estudiant, de les quals 30 hores són de docència.
QUINS TÍTOLS PROPIS OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
La Universitat de València renova anualment la seua oferta de títols propis. En aquesta oferta podem trobar els títols de postgrau següents: màsters de formació permanent (60, 90 o 120 crèdits ECTS), diplomes d'especialització (entre 30 i 59 crèdits ECTS) i experts universitaris (entre 15 i 29 crèdits ECTS).
 
Tipus de títols propis Crèdits Requisits d'accés
Màster de formació permanent 60,90 o 120 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Diploma d'Especialització 30-59 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Expert/a universitari/ària 15-29 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)

(*) S'hi permet l'accés, condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau en el mateix curs acadèmic, a les persones a les quals els falte menys d'un 10% dels crèdits per a acabar aquests estudis
 
 
QUINS TÍTOLS DE FORMACIÓ CONTÍNUA OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
 
En aquesta oferta podem trobar els títols de formació contínua següents: certificats de formació contínua (15 - 30 crèdits ECTS), i microcredencials universitàries (fins a 15 crèdits ECTS).
 
Tipus de formació contínua Crèdits Requisits d'accés
Certificat de formació contínua 15-30 ECTS No cal acreditar titulació
Microcredencial universitària Fins a 15 ECTS Es pot requerir o no titulació universitària prèvia (*)


(*) Els requisits d'accés s'especifiquen en la memòria del curs.

 

CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS

 
HI HA LA POSSIBILITAT D'OBTENIR ALGUN TIPUS DE CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS?
 
Pel que fa als títols propis, les ofertes formatives es renoven anualment i no són convalidables.

En els títols propis no hi ha la possibilitat de convalidació acadèmica, excepte en el cas dels màsters de formació permanent amb estructura modular, que són aquells que poden estar integrats per diplomes d'especialització i/o experts/es universitaris/àries. La matrícula a un màster de formació permanent d'estructura modular pot ser del curs complet o de cadascun dels seus mòduls per separat, i és possible cursar-los en diferents anys acadèmics.

En cap cas no permeten l'accés als estudis oficials de doctorat.
 

SOL·LICITUD D'INFORMACIÓ

 
ON PUC OBTENIR INFORMACIÓ D'UN CURS EN CONCRET?
 
En la pàgina web https://postgrado.adeituv.es/ca-valencia/home.htm trobarás tota la informació referent a cadascun dels títols oferits.
 

ADMISSIÓ I MATRÍCULA

 
COM PUC REALITZAR LA PREINSCRIPCIÓ A UN CURS?
 
Pots fer la preinscripció a un títol propi electrònicament a través de l'apartat que trobaràs en la web de cada curs. També pots imprimir la FITXA DE PREINSCRIPCIÓ , omplir-la i enviar-la juntament amb tota la documentació sol·licitada a l'adreça de correu electrònic informacion@adeituv.es o per correu (o en persona) a: Fundació Universitat Empresa de València (plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3 - 46001 València).
 
 
POT UN ESTUDIANT ESTRANGER AMB UN TÍTOL NO HOMOLOGAT ACCEDIR A AQUESTS ESTUDIS?
 
Sí, sempre que siga autoritzat per la direcció del curs.
 
 
EL PAGAMENT QUE REALITZE EN LA MATRÍCULA, QUÈ INCLOU?
 
El pagament del preu públic de la matrícula inclou:

- L'accés a totes les accions formatives del curs i/o a la plataforma virtual que el suporte.

- El dret a l'obtenció del carnet universitari.

- Tot el material que la direcció del curs estime oportú.

- Una assegurança de responsabilitat civil i d'accident a l'entorn del curs.

Les taxes d'emissió del certificat estan incloses en els cursos de formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària). En els títols propis, les taxes d'emissió de títols i certificats NO estan incloses.
 
 
COM SOL·LICITAR EL CARNET UNIVERSITARI?
 
Passos a seguir per sol·licitar el carnet universitari per primer cop.

Paso 1
https://secvirtual.uv.es/

Paso 2
Punxar a Accedir Secretària Virtual

Paso 3
Introduir usuari i contrasenya de la universitat. És el que et va sortir quan et vas matricular a la Universitat.

Paso 4
Punxar a canviar la fotografia

Paso 5
Pujar foto amb la mida indicada

Paso 6
A partir d'aquell moment ja es disposarà de la targeta virtual.

Paso 7
Descarregar la L'APP MÒBIL UV
 
ES POT FRACCIONAR EL PAGAMENT DE LA MATRÍCULA?
 
El pagament es pot fraccionar sempre que l'import de la matrícula supere la quantitat de 500 euros i la duració del curs siga superior a tres mesos:
 
  • Fins a 1.000 euros: dos terminis, la meitat en el moment de l'admissió i l'altra meitat als dos mesos de la data d'inici del curs.
  • Superior a 1.000 euros: tres terminis, un terç en el moment de l'admissió, un altre terç als dos mesos de la data d'inici del curs i el terç restant als quatre mesos.


Per als cursos de més de dos anys de duració, s'ha d'abonar el 50% de l'import total de la matrícula en el moment de l'admissió al curs i l'altre 50% a l'inici del segon any del curs.

*És requisit indispensable per al fraccionament lliurar el document d'ORDRE DE DOMICILIACIÓ DE DEUTE DIRECTE SEPA, emplenat i signat (*que es pot descarregar des del formulari de preinscripció).

*El primer pagament sempre s'ha de fer motu proprio per l'estudiant a través del procediment facilitat en l'admissió. Els pagaments següents es domicilien al compte bancari facilitat.

*L'impagament d'algun dels terminis comporta l'anul·lació de la matrícula de l'estudiant sense dret al reintegrament de la quantitat ja satisfeta.

 

EN QUINS CASOS ES POT RETORNAR L'IMPORT DE LA MATRÍCULA?
 
Les quantitats abonades en concepte de matrícula no es retornen una vegada s'ha iniciat el curs. Si l'estudiant causa baixa abans d'iniciar-lo, es retornaran dos terços del preu públic de la matrícula, en cas de pagament únic, després de la presentació de la corresponent sol·licitud. En cas de pagament fraccionat, s'abonarà la quantitat que excedisca d'un terç del preu públic de matrícula.

L'anul·lació de la matrícula després d'iniciar-se el desenvolupament dels estudis no dona dret a la devolució de les taxes pagades, excepte en casos excepcionals a causa de malaltia greu o fallida econòmica de la unitat familiar, degudament justificats documentalment.
 
 
HI HA ALGUN TIPUS DE DESCOMPTE A l'HORA D'ABONAR LA MATRÍCULA?
 
Els estudiants de títols propis de postgrau i formació contínua no es poden acollir a les exempcions que preveu el decret de la Generalitat Valenciana que regula les taxes per prestació de serveis acadèmics universitaris per a cada curs acadèmic.
 

AUTOMATRÍCULA

 
AJUDA AL PROCEDIMENT D?AUTOMATRÍCULA (NOMÉS PER A AQUELLES PERSONES QUE JA HAN SIGUT ADMESES)
 
Una vegada formalitzat el pagament, l'estudiant rebrà una notificació amb les instruccions per a realitzar l'acte de matrícula a través de la plataforma de la Universitat de València.

Per a obtenir el manual amb les instruccions del procediment, cliqueu ACÍ

En cas de tenir algun dubte sobre aquest tema, contacteu amb nosaltres mitjançant l'adreça
electrònica: informacion@adeituv.es
 

PRÀCTIQUES

 
HI HA LA POSSIBILITAT DE REALITZAR PRÀCTIQUES EN EMPRESES O INSTITUCIONS?
 
Sí, sempre que ho preveja l'organització dels estudis. Aquestes pràctiques poden formar part del pla d'estudis (curriculars), i en aquest cas les han de realitzar tots els alumnes matriculats, o poden ser un complement formatiu addicional a la programació acadèmica (extracurriculars), i en aquest cas no és necessari que les realitzen tots els alumnes matriculats. Es poden fer fins a 900 hores de pràctiques.

Més informació: https://www.adeituv.es/practicas/postgrado-propios/?lang=ca
 
 
CAL FORMALITZAR ALGUN CONVENI PER REALITZAR LES PRÀCTIQUES EN EMPRESES/INSTITUCIONS?
 
Sí, és necessari subscriure un conveni entre la Universitat i l'empresa/institució per al desenvolupament de les pràctiques. Aquest conveni, que el gestiona la direcció dels estudis a través d'ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de València, ha de recollir les dades bàsiques de l'activitat que es desenvoluparà durant les pràctiques, així com les signatures de l'alumne/a, dels tutors o tutores de l'empresa i dels tutors o tutores de la Universitat.
 

AVALUACIÓ

 
QUIN ÉS EL SISTEMA D'AVALUACIÓ?
 
L'organització de cada curs indica els procediments d'avaluació específics. En qualsevol cas, però, és requisit necessari per a obtenir el títol aprovar totes les assignatures dels estudis corresponents d'acord amb el procediment que estableix la guia docent.

Només quan s'ha acabat el postgrau i les actes estan tancades i registrades per la Universitat de València, es pot sol·licitar el certificat o títol acreditatiu de la formació. L'estudiant rebrà, al seu moment, una notificació amb les instruccions per obtenir-lo.

La qualificació final dels títols propis de postgrau és el resultat de la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les assignatures, inclòs el TFM (en el cas dels títols de màster).

En el cas dels cursos de formació contínua, s'atorguen únicament les qualificacions d'apte o no apte.
 

EXPEDICIÓ DE TÍTOLS PROPIS I CERTIFICATS

 
QUI EXPEDEIX ELS TÍTOLS DE POSTGRAU?
 
Els títols propis de la Universitat de València són expedits pel rector o la rectora segons un model normalitzat i en queda constància en el registre de títols de la Universitat. En aquests títols es fa esment exprés que no tenen caràcter oficial.
 
 
QUINA TITULACIÓ OBTINC?
 
Títols propis

El fet de superar els estudis de màster de formació permanent dona dret a l'obtenció del corresponent títol de màster de formació permanent en '...' per la Universitat de València.El fet de superar els estudis de diploma d'especialització dona dret a l'obtenció del corresponent diploma d'especialització en '...' per la Universitat de València.

El fet de superar els estudis d'expert/a universitari/ària dona dret a l'obtenció del corresponent títol d'expert/a universitari/ària en '...' per la Universitat de València.

Una vegada superats els títols propis és possible sol·licitar un certificat que inclou: matèries, crèdits, modalitat d'impartició i nota.

Formació contínua

El fet de superar els estudis de certificat de formació contínua dona dret a l'obtenció del corresponent certificat de formació contínua en '...' per la Universitat de València.

I el fet de superar els estudis de microcredencials universitàries dona dret a l'obtenció de la corresponent certificació de microcredencial universitària en '...' per la Universitat de València.

Aquestes certificacions són d'aprofitament i inclouen la denominació del curs i el nombre de crèdits.

Les taxes d'emissió de títol o certificat que acredita la realització del curs per part de la Universitat de València no estan incloses en l'import de la matrícula, excepte en el cas de la formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària).
Accés i Resultats d'Aprenentatge
Requisits titulació
El títol és obert a qualsevol llicenciat o graduat, sense que s'hi exigeixin requisits addicionals. No cal haver cursat un títol de postgrau prèviament.
Estudiants a qui els quedi menys d'un 10% per obtenir el títol de grau, condicionats a l'obtenció del títol el mateix any acadèmic.

Perfil d'ingrés recomanat:
- Formació prèvia:
Graduats o llicenciats en Dret, Ciències Polítiques, Administració Pública, Informàtica o altres àrees professionals relacionades directament o indirectament amb la temàtica del màster.
Professionals de làmbit públic o privat amb experiència en sectors professionals que requereixin adquirir competències específiques sobre IA amb titulació universitària
- Interessos acadèmics i professionals:
Interès per la regulació de tecnologies disruptives, especialment en làmbit de lAdministració Pública i la Justícia.
Motivació per comprendre els desafiaments ètics, socials i legals de la IA.
- Competències requerides:
Coneixements bàsics en dret i/o tecnologia.
Capacitat analítica, esperit crític i habilitats per a laprenentatge autònom.
- Altres requisits valorables:
Experiència professional a l'administració pública, el sector legal o el tecnològic.
Coneixements d´idiomes, especialment anglès, per treballar amb textos normatius internacionals.
Criteris admissió
En cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre màxim de places ofertes, l'admissió tindrà en compte els criteris següents, amb el pes indicat i donant prioritat en l'avaluació d'aquests CV segons els criteris següents:
- Formació acadèmica prèvia (50%)
Prioritat 1: Titulats en Dret, Ciències Polítiques, Administració Pública o Informàtica (per la connexió directa amb la regulació jurídica i tecnològica).
Prioritat 2: Graduats en enginyeries, filosofia, sociologia, comunicació o àrees STEM (si justifiquen vinculació amb la IA o ètica tecnològica).
Valoració addicional: Cursos previs o formació complementària en ètica, governança tecnològica, dret digital o programació (certificats o diplomes).
- Experiència professional (30%)
Sectors prioritaris: administració pública (regulació, polítiques tecnològiques), sector legal (despatxos, compliance, protecció de dades), indústria tecnològica (gestió de projectes d'IA, consultoria ètica).
Puntuació segons anys d'experiència:
+2 anys: Màxima puntuació.
1-2 anys: Puntuació mitjana.
Menys d'un any: Puntuació bàsica.
- Idiomes (20%)
Anglès nivell B2 o superior (certificat oficial o demostració de capacitat per llegir textos normatius en anglès) permet obtenir-ne el màxim en aquest punt.
Valor addicional: Altres idiomes rellevants per a contextos internacionals (ex. francès, alemany, xinès).
Resultats d'aprenentatge
1. Coneixements adquirits
- Comprendre el marc normatiu europeu i espanyol aplicable a l'ús de la intel·ligència artificial a l'administració pública i la justícia.
- Identificar els principals riscos jurídics, ètics i socials associats a la implementació de la IA en processos administratius i judicials.
- Analitzar els principis rectors de la regulació de la IA, com ara la transparència, la responsabilitat i el respecte als drets fonamentals.
- Reconèixer els usos actuals i potencials d'eines d'IA al sector públic, incloent-hi l'impacte que tenen en l'eficiència i en la protecció dels drets dels ciutadans.
- Conèixer els aspectes tècnics bàsics que determinen el funcionament de la IA, com ara els algoritmes, l'aprenentatge automàtic i els biaixos tecnològics.

2. Habilitats i destreses
- Aplicar criteris jurídics per avaluar el compliment normatiu d'eines d'IA a l'administració pública i la justícia.
- Dissenyar estratègies dimplementació dIA en organismes públics, conciliant la innovació tecnològica amb la protecció de drets fonamentals.
- Resoldre problemes complexos vinculats a l'ús d'IA, com ara la discriminació algorítmica, la manca de transparència i els conflictes de responsabilitat jurídica.
- Realitzar informes pericials, dictàmens jurídics o anàlisis normatives sobre casos relacionats amb lús de la IA en làmbit públic i judicial.
- Manejar eines tecnològiques bàsiques relacionades amb la IA per avaluar-ne la idoneïtat en contextos administratius i judicials.

3. Competències adquirides
- Competències conceptuals i metodològiques
Capacitat per interpretar i aplicar normativa en constant evolució relacionada amb la intel·ligència artificial, tant a nivell nacional com internacional.
Habilitat per integrar coneixements interdisciplinaris (dret, tecnologia i ètica) a la resolució de problemes pràctics.
Desenvolupament d'un pensament crític per identificar i mitigar riscos ètics, jurídics i
socials associats a la IA.
æ Competències socials i comunicatives
Capacitat per treballar en equips multidisciplinars, col·laborant amb professionals del
dret, tecnologia i ètica.
Habilitat per comunicar de manera clara i entenedora els resultats d'anàlisi
complexos, tant a audiències especialitzades com a no especialitzades.
Competència per liderar iniciatives i projectes relacionats amb la implementació i
regulació de la IA al sector públic.
æ Competències aplicades i professionals
Capacitat per supervisar la implantació de sistemes de IA en entorns administratius i
judicials, garantint-ne l'alineació amb principis ètics i legals.
Habilitat per participar en el disseny i la millora de polítiques públiques que n'involucrin l'ús
de tecnologies basades en IA.
Capacitat per anticipar i adaptar-se als canvis legislatius i tecnològics que impactin
en l'ús de la IA al dret i la justícia.
Els resultats daprenentatge són declaracions del que sespera que un
estudiant conegui, comprengui i/o sigui capaç de fer al final d'un procés
de formació i aprenentatge. Es concreten a:
" Coneixements o continguts que han estat compresos, mitjançant la
assimilació de teories, informació, dades, etc.:
" Habilitats o destreses, actituds i valors per aplicar coneixements i
utilitzar tècniques per tal de completar tasques i resoldre problemes.
" Competències o Capacitats demostrades per utilitzar coneixements,
destreses i habilitats personals, socials i metodològiques en situacions de
treball o estudi i en el desenvolupament professional i personal
Contacte