
El 8 de març, Dia Internacional de les Dones, és una jornada per a reivindicar els drets i la igualtat efectiva de gènere. Segons el Fòrum Econòmic Mundial, al ritme actual de progrés la plena igualtat no s’aconseguirà fins a l’any 2158, fet que posa de manifest la necessitat d’accelerar les accions per garantir drets reals i efectius per a totes les dones.
Des del Departament de Treball Social i Serveis Socials de la Universitat de València, volem destacar el paper fonamental del Treball Social en l’acompanyament i suport a les dones en situacions de major vulnerabilitat. Les dones racialitzades, trans, migrades, amb diversitat funcional i/o en situació de pobresa enfronten múltiples barreres en l’accés als seus drets. Els serveis socials tenen un paper essencial en la protecció i l’apoderament d’aquestes dones, oferint suport emocional, assessorament social i acompanyament en processos d’inclusió.
És imprescindible continuar sensibilitzant sobre les desigualtats de gènere, especialment aquelles que es manifesten en la bretxa salarial, la violència de gènere i la infrarrepresentació en espais de decisió. La construcció d’una societat més justa requereix accions concretes i un compromís col·lectiu per a transformar les estructures que perpetuen la discriminació.
En aquest marc, la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València, junt a companyes del nostre departament ha organitzat una sèrie d’activitats per a reflexionar sobre aquestes qüestions. Convidem tota la comunitat universitària i la societat en general a participar-hi. La programació completa pot consultar-se ací:
https://www.uv.es/deganatsoc/Igualtat/Programacio_Marc%20per%20la%20Igualtat%202025.pdf