University of Valencia logo Logo Physiology Department Logo del portal

El còmic com a eina docent

  • September 8th, 2020
 

El professor de la Facultat de Medicina, Carlos Romá-Mateo, explica el projecte d’innovació educativa a través del còmic que fan ús al Departament de Fisiologia.

El còmic, en general relacionat al món de l’oci, pot ser una excel·lent eina dins de les classes. Això és el que pensa el professor de la Facultat de Medicina, Carlos Romá-Mateo, qui a través del món de les vinyetes explica als seus alumnes la fisiologia humana.

Romá-Mateo reconeix que ‘pot ser xocant a vegades pensar en còmic i docència perquè el còmic encara té l’etiqueta d’infantil, mai relacionat amb estudis universitaris’. Inclús ell mateix reconeix que no se li havia passat pel cap la idea d’utilitzar el còmic a les seues classes, tot i que sí que feia còmics de divulgació científica.

Segons explica el professor del Departament de Fisiologia, ‘quan em vaig bolcar en la docència, en concret a ensenyar Fisiologia, em vaig donar compte que precisament el còmic té unes qualitats que li atorguen una utilitat molt gran per a explicar conceptes de la Fisiologia. Es tracta de conceptes difícils de visualitzar, per això anomenem al projecte ‘Fisiologia invisible’.

‘Es tracta de mecanismes, interaccions, regulacions, coses que guanyen molt quan s'expliquen no amb imatges estàtiques dels llibres, sinó amb imatges seqüencials. I precisament la narrativa seqüencial és la base del còmic’, puntualitza el docent.

La utilització del còmic a les aules s’ha vist com una eina molt útil per a que l’estudiantat arribe a entendre conceptes abstractes i els puguen visualitzar, gràcies a les metàfores i abstraccions que té el propi còmic.

Aquest projecte s’ha presentat a congressos d’innovació docent amb molt bona retroalimentació, tant per part de la comunitat educativa com pels propis estudiants, ‘que òbviament troben molt entretingut, diferent i motivador, qualsevol cosa que siga eixir dels estàtics dibuixos dels llibres de text, que igualment són críptics, per sentir-se més partícips del procés d'ensenyament-aprenentatge.

___

Per a més informació sobre el projecte d'innovació: https://principia.io/the-oobik/

Les imagtes mostrades al còmic del vídeo són de Gerardo Sanz