La Universitat de València converteix els treballs de fi de grau i màster en motors d’igualtat
Estudiantat del Màster en Economia Social i Cooperació al Desenvolupament impulsa un taller que vincula la investigació universitària amb desafiaments reals de gènere plantejats per entitats socials del territori.
4 de de juliol de 2025
La Universitat de València ha sigut escenari d’una jornada que ha demostrat com la investigació acadèmica pot convertir-se en una eina concreta per al canvi social. Amb el títol ‘TFM/TFG amb Propòsit: Investiga, Contribueix i Transforma per la Igualtat", el taller va reunir, fa unes setmanes, estudiants, professorat i cinc entitats referents de l’economia social per a treballar conjuntament en la formulació de propostes investigadores alineades amb l’ODS 5 – Igualtat de Gènere.
L’activitat era un dels projectes seleccionats en la III Convocatòria d’Ajudes per a Iniciatives Innovadores promogudes per la Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible i el Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable. La proposta va ser impulsada per dos alumnes peruanes del màster, Marycarmen Saavedra i Kate Otiniano, que van dissenyar un espai de cocreació per a acostar la universitat als reptes socials reals del territori.
Durant l’esdeveniment, representants de Caixa Popular, Fundació Nova Feina, FEVECTA, XEAS-PV i CEEI Valencia van presentar desafiaments vinculats a la igualtat de gènere en els seus àmbits d’acció. Els equips estudiantils van treballar en grup per a dissenyar propostes de TFG/TFM que respongueren a aquests reptes des d’una perspectiva aplicada, innovadora i transformadora. Les idees van ser avaluades per un jurat mixt compost per professorat universitari i professionals del sector.
El taller va comptar amb la participació del catedràtic Rafael Chaves, referent internacional en Economia Social, qui va oferir una xarrada sobre com iniciar investigacions amb propòsit i compromís social. També va participar la Unitat d’Igualtat de la Universitat de València, reforçant la importància institucional d’iniciatives que creuen les fronteres entre l’acadèmia i el territori.
La jornada, celebrada el 20 de juny, va concloure amb el reconeixement a l’equip amb la proposta més ben valorada, que destacava pel seu potencial impacte, enfocament metodològic i viabilitat.
Aquest taller referma el paper transformador de la universitat pública, no només com a generadora de coneixement, sinó com a aliada estratègica en la construcció d’una societat més justa, equitativa i sostenible.