NOU PARADIGMA:
 DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC


DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC
UN MODEL PER A LA INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA

Ricard Marí Mollà
Departament MIDE
Universitat de València

3. El procés:
 

Es tracta, doncs, d'un procés temporal d'accions successives, estructurades i interrelacionades, que, mitjançant l'aplicació de tècniques rellevants, permet el coneixement d'un subjecte des d'una consideració global i contextualitzada, i que té l'objectiu final de suggerir pautes perfectives que impliquen l'adequació del procés d'ensenyament/aprenentatge.


El Diagnòstic Pedagògic és una activitat mantinguda per bases científiques i vinculada a la pràctica, encara que sense confondre's-hi. Això ens porta a concloure que es tracta d'un procés d'investigació vinculat a la Investigació Avaluativa. Potser la seua característica més singular siga que és un procés basat en la metodologia general d'investigació, però es diferencia de la investigació bàsica en què el seu objectiu consisteix en l'aplicació immediata dels resultats. Constitueix un procés general d'investigació però de caràcter aplicat.
 

Des d'aquesta posició podem afirmar que el Diagnòstic Pedagògic implica un procés d'investigació format pels components metodològics fonamentals de qualsevol procés d'investigació, inclosa la investigació avaluativa, el qual es resumeix en la següent guia de procediment:

 a) Recollida d'informació,
 b) Anàlisi de la informació,
 c) Valoració de la informació (com a fiable/vàlida) per a la presa de decisions,
 e) La intervenció mitjançant l'adaptació curricular adequada i
 f) L'avaluació del procés diagnòstic.

El control de les diverses variables que el conformen i la realització correcta de cadascuna de les parts, de manera que s'assegure la replicabilitat, configuraran la cientificitat del procés mateix.

Si bé hi ha consens en la consideració processal del diagnòstic, no ocorre el mateix amb les dinàmiques intermèdies que en marquen la sequencialització. Aquestes dinàmiques, encara que es consideren flexibles, configuren també la nostra proposta.
 
 

El contingut d'aquestes pàgines es pot
trobar més desenvolupat al llibre:
MARÍ, R. (2001), Diagnóstico Pedagógico.
Barcelona. Ariel.

Pàg. principal   Pàg. anterior   Pàg. següent