
L'objectiu és explorar algunes transformacions del lideratge produïdes per la digitalització. Les noves coordenades de la cultura organitzativa no sols transformen la vida de les organitzacions en termes tècnics o instrumentals sinó en termes ètics, socials i culturals.
La quarta revolució industrial (Floridi, 2014) no només ha transformat la manera habitual de prendre decisions, sinó que s'ha arribat a plantejar en termes d'autonomia tecnològica. A les formes convencionals de prendre decisions on els líders disposaven de tecnologies per fer legítimes, plausibles i raonables les seves decisions, ara els algorismes i les noves eines de digitalització, sobretot la IA, assumeixen tasques tradicionals d'una ètica de la decisió en sentit estricte. Davant d'aquesta evolució en els processos de decisió organitzativa, una gestió humanista de la direcció (Diumenge i Melé, 2022; Melé, 2016; Pirson, 2018) exigeix una revisió de les teories del lideratge tradicional. Una transformació que ha de comptar amb les aplicacions de l'humanisme integral a les tasques directives en general i la nova governança en particular. La tradició de l'humanisme integral no es desentén de la complexitat de les relacions personals i comunitàries, cosa que significa una obertura i integració de qüestions considerades com a metafísiques o espirituals: religiositat, transcendència, creences, problemes relacionats amb la voluntat de veritat: veracitat, confiança, compromís.
Amb això, volen explorar les possibilitats per a propostes que, comptant amb l'horitzó obert per l'Humanistic management, com a tradició que continua l'humanisme integral, enforteixen les competències deliberatives en els equips directius. Continuant amb altres investigacions (Diumenge, 2024), ens plantegem la possibilitat d'un lideratge generatiu que, a més d'atendre l'evidència de les dades que ens proporciona la IA, atengui també la veritat dels dots dels éssers humans que, considerats en totes les seves dimensions existencials, en major o menor mesura, es posen a prova i desenvolupen en organitzacions digitals. I ho fan visibilitzant una inquietud ètica generadora de valor per a les organitzacions.








