
La microcredencial pretén formar agents de canvi per a enfortir la confiança en la ciència i preparar professionals compromesos amb l’ètica, la sostenibilitat i la transparència
Aquesta proposta formativa, impulsada per la professora de la UV Cinta Gallert-Torres, col·laboradora habitual de l’aliança FORTHEM, sorgeix com a resposta als reptes actuals que marquen la relació entre la ciència, la tecnologia i la societat. Entre ells destaquen la crisi de confiança en la investigació, alimentada per la desinformació, la pseudociència i la proliferació de nous fraus impulsats per la intel·ligència artificial, la necessitat de reforçar l’ètica i la integritat acadèmica en els processos de divulgació científica, i la importància de garantir que la innovació es desenvolupe sota criteris d’equitat, sostenibilitat, transparència i inclusió.
El seu propòsit és formar agents de canvi (docents, investigadors, responsables acadèmics, gestors de qualitat, membres de comissions d’ètica i alumnat de doctorat) capaços de reconéixer i abordar els reptes ètics, socials i ambientals associats amb la investigació, i promoure pràctiques que reforçaran la legitimitat i la credibilitat del coneixement científic. A través d’un enfocament interdisciplinari, els participants aprendran a anticipar riscos, prendre decisions responsables i informades, col·laborar amb diferents actors de l’àmbit acadèmic i comunicar els resultats del seu treball de manera comprensible, rellevant i fiable per a la societat.
Els seus objectius, disseny i continguts s’alineen amb els principis establerts en documents com la Declaració de Roma sobre RRI (2014), el Programa Marc de Recerca i Innovació per al període 2021-2027 (Horitzó Europa 2020, Science with and for Society), el Pacte per l’Espai Europeu de Recerca (ERA Pact) i les Conclusions del Consell (2021), el Codi Europeu de Conducta per a la Integritat en la Recerca (ALLEA, 2023), la Recomanació de la UNESCO sobre la Ciència i els Investigadors Científics (RC/IC) (2019), la Recomanació sobre l’Ètica de la Intel·ligència Artificial (2021), les Directrius de la Comissió Europea sobre l’ús responsable de la intel·ligència artificial generativa en la recerca (2025) i l’Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació 2021–2027 (EECTI), que promouen pràctiques responsables, inclusives i ètiques en la recerca i la innovació.
D’aquesta manera, la microcredencial no només proporciona eines conceptuals, metodològiques i pràctiques per a la investigació, sinó que també busca generar un efecte multiplicador i capacitar els participants per a desenvolupar i liderar iniciatives de ciència responsable que puguen posar en pràctica en els seus propis centres, departaments o àrees d’especialització.
Dades bàsiques del curs
Dates de realització: Del 2 de desembre de 2025 al 29 de gener de 2026.
Horari: de 17h a 20h.
Preu: 150 €. Aquesta microcredencial està subvencionada pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència - Next Generation EU, per la qual cosa l’import real de la matrícula és de 60 €.
Nota: Per obtenir les credencials necessàries de la UV, pots sol·licitar-les a través del següent enllaç: https://webges.uv.es/uvCredencialesWeb/#/credencialesProvisionales/es
Aquestes credencials seran necessàries per formalitzar la teua inscripció.
Edició: Primera
Crèdits: 3 ECTS
Places: 100
Modalitat: Online síncrona
Requisit d’accés: Tenir entre 25 i 64 anys d’edat.
Llengua d’impartició: Castellà
Metodologia
La metodologia combina formació online amb sessions interactives, treball en grup, resolució de casos pràctics i activitats de reflexió crítica. Els participants reben suport continu, recursos digitals i accés a una plataforma d’aprenentatge virtual. Els tallers pràctics permeten aplicar els coneixements adquirits en contextos reals.
Accés i resultats d’aprenentatge
La formació està adreçada a professors universitaris en qualsevol etapa de la seua carrera acadèmica; investigadors, tant joves com experimentats, d'institucions acadèmiques, científiques o tecnològiques; gestors acadèmics, gestors de qualitat, membres de comités d'ètica, professionals amb experiència acadèmica i de recerca que participen en l'avaluació de programes, títols o projectes; bibliotecaris, documentalistes i professionals de la informació científica; representants d'agències i entitats de finançament públiques i privades; i estudiants de postgrau (màster i doctorat) interessats a aprofundir en la recerca responsable i la innovació ètica..
Els participants adquiriran competències per anticipar riscos ètics, gestionar la innovació responsable, comunicar la ciència amb rigor i promoure la confiança social en la recerca. S’atorguen 3 ECTS. Els resultats d’aprenentatge inclouen la capacitat per a la presa de decisions ètiques, la gestió de projectes d’innovació responsable i la comunicació efectiva de la ciència.
Contacte
Per a més informació, podeu descarregar-vos-en el programa detallat del curs i consultar la pàgina oficial del curs.









