qrcode_www.uv.es (1)

TEMES

DISSENYS D’ INVESTIGACIÓ EN PSICOLOGIA

https://www.uv.es/friasnav/TEMES_2023_2024.html

Professora: Dolores Frías-Navarro. Correu: M.Dolores.Frias@uv.es

Grau de Psicologia. Facultat de Psicologia. Universitat de València

Ø  Enviament dels vostres CORREUS: és molt important seguir la norma CASI2:

CORREU, ASsUMPTE, IDENTIFICACIÓ

CORREU: utilitzar sempre el correu institucional de la Universitat de València (@alumni.uv.es).

ASSUMPTE: posar a ASSUMPTE: "Dissenys 2023-2024" seguit de la qüestió a tractar (exemple: tutoria, revisió esborrany...).

IDENTIFICACIÓ PERSONAL 1: signar els missatges dels vostres correus amb el nom complet: nom i cognoms, mat�ria i Grup.

IDENTIFICACIÓ DE L’ADJUNT 2: identificar el treball de l’adjunt. Si s'envia algun adjunt amb material (per exemple, l'esborrany de l'informe, un exercici o un vídeo) sempre escriviu la vostra identificació al principi del document: nom i cognoms, matèria i Grup i, també el vostre correu.

Ø  Per a l’enviament de missatges per veu utilitzarem: VOCAROO. Tutorial.

 

PRIMERA CLASSE: 11 SETEMBRE, 2023:

-Guia docent 2023/2024.

-Avaluació de la matèria. Instruccions específiques d'avaluació i instruccions bàsiques per elaborar l’Informe.

-TASQUES. Instruccions de la Assignatura i Informe (instruccions i tasques). IMPORTANT

-IMPORTANT. INFORME D'INVESTIGACIÓ (15% nota, obligatori estar aprovat). Per realitzar de manera eficaç l'informe és important consultar aquest document i estudiar quin tipus d'informació es descriu a cada apartat i com redactar. Material fonamental. Recordeu que cal fer la revisió de la vostra feina després de valorar que cada apartat s'ha realitzat de forma correcta (llistat de “chequeo”: està al final del document de Tasques) consultant aquest material i tots els continguts que s'han anat oferint al llarg del curs. És molt important estudiar i consultar els materials docents que s'han elaborat per dur a terme l'Informe i alhora s'estan estudiant els continguts de la matèria de Dissenys d’ Investigació:

1. El material que s'ha utilitzat i repassat a classe de les tasques per dur a terme l'informe. TASQUES. I llegir amb detall les últimes pàgines relacionades amb la revisió (“Chequeo”). Revisar de manera reflexiva el document d'informe elaborat i posar aquest llistat de revisió o comprovació a la darrera pàgina de l'informe.

2. Manual. Qüestions de redacció amb pàgines del manual.

3. Important. El material d'esquemes on es recomana llegir abans de redactar cadascun dels apartats del vostre informe. És un material de consulta. Per exemple, si es tracta de redactar els instruments, aleshores s'aconsella anar a aquest document i consultar com es redacta i quina informació es redacta a l'apartat d'instruments. Document s’anomena:

Esquemas para redactar cada uno de los apartados del TFG o informe

TEMES 2023/2024

-Lliurament 1

-Lliurament 3

-Lliurament 2

-Material final

EXERCICIS DE LLIURAMENTS I REDACCIÓ DE RESULTATS

-Manual. Qüestions de redacció amb pàgines.

 

1) Avaluació i redacció

Lliurament 1.

2) Avaluació i redacció Lliurament 2.

3) Avaluació i redacció Lliurament 3.

Utilitats

-Taules de la Raó F.

-Calcular valor p de la Raó F.

-Calcular els valors teòrics de proves estadístiques. Un altre enllaç.

-Calcular els valors p de les proves: t, F, Ji Cuadrado, r, z, y rango crítico de Tukey utilitzant q.

-Calcula on-line el valor exacte de q  de Rang Crític de Tukey. I moltes més utilitats.

-Taula de Tukey (valor q).

·        Grandària de l'efecte:

-Calcular la grandària de l'efecte en: Colaboración Campbell.

-Calcular la grandària de l'efecte en: Web de Psychometrica.

-Convertir valors de grandària de l’efecte. rESCMA: d, coeficient de correlació, odds ratio. Més informació ací.

INFORME 2023/2024

Vídeo docent 8 Informe. Depuració de la Base: Fase I.

Anar al apartat de vídeos (més baix).

La Píndola de Coneixement:

La Píndola de Coneixement 1: REVISIÓ SISTEMÀTICA I META-ANÀLISI. LLEGIR, ESCOLTAR i VEURE. Es tracta d'una conferència d'aproximadament 1 hora de durada: revisió sistemàtica i metaanàlisi. S'elaborarà un treball sobre aquesta temàtica. Informació en: Instruccions de la Assignatura.

-LLEGIR: Capítol del llibre. Frías-Navarro, D., y Monterde-i-Bort, H. (2014). Revisiones sistemàticas: introducción al meta-análisis. En D. Frías-Navarro, M. Pascual-Soler, L. Badenes-Ribera, y H. Monterde-i-Bort, Reforma estadística en Psicologá (Capítulo VI). Valencia: Palmero Ediciones. Disponible en: Lectura y valoración de la investigación científica. Dolores Frías-Navarro (2022):

https://www.uv.es/friasnav/FriasNavarroMonterdeBortCapituloReviSistematica.pdf

-ESCOLTAR: Presentació tipus conferència que realitzará la professora a classe. Dimarts 29 de novembre de 2022.

-VEURE: Vídeo. La revisió del coneixement previ (revisió de la literatura) pot analitzar experiències anteriors de recerca o estudis pilot i/o de la revisió bibliogràfica d'informació (estudis primaris i també estudis secundaris com les revisions sistemàtiques i els treballs de metaanàlisi o els estudis de meta-investigació). Al vídeo de YouTube presentat per Jesús López Alcalde (24 de junio de 2020), director del Centro Cochrane Asociado de Madrid, títol: “Introducción a las revisiones sistemáticas” es descriuen quins passos impliquen una revisió sistemàtica que, de vegades, pot acabar en un treball de metaanàlisi: https://youtu.be/NM-TIzrpxOE (56:16 minutos).

VIDEOS FORMATIUS:

1. Dissenys d’Investigació: Els vídeos expliquen conceptes fonamentals de la matèria. A l'Annex 8 del Manual (p. 741-742) hi ha un llistat amb tots els vídeos elaborats fins aquell moment per l'alumnat i que estan disponibles a RODERIC (Repositori d'Objectes Digitals per a l'Ensenyament, la Recerca i la Cultura de la Universitat de València).

-Vídeo 1. Variables, metodologia.

Variables i metodologies d�investigaci�.

-Vídeo 5. Analogia.

Comparaci� entre el proc�s d�un judici i el de decisi� estad�stica.

-Vídeo 2. Presentació de dues hipòtesis: variables, metodologia i disseny.

Explicaci� sobre dues hip�tesis d�investigaci� i analitza les variables, la metodologia i el tipus de disseny.

-Vídeo 6. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no additiu). (Exemple 1: dades 1)

Completar la taula d'ANOVA amb informaci� pr�via d'algunes fonts de vari�ncia. Sup�sit: coneixement abstracte.

-Vídeo 3. Entre-subjectes unifactorial (A =2).

Disseny entre-subjectes unifactorial univariat (A = 2).

-Vídeo 7. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no additiu). (Exemple 2: dades 2)

Completar la taula d'ANOVA amb informaci� pr�via d'algunes fonts de vari�ncia. Sup�sit: coneixement abstracte.

-Vídeo 4. Error de Tipus I, Error de Tipus II i els seus conceptes complementaris:

Nivell de confian�a i pot�ncia estad�stica.

-Vídeo 8. Informe.

Realitzar la depuraci� de dades de la base de l'informe. Fase I de la depuraci�. 2020/2021. (duraci�: 6�52��).

Aquest v�deo/document desenvolupa una explicaci� de la Fase I de la depuraci� de les dades i el seu objectiu �s preparar la base de dades per elaborar la tasca de l'Informe d'Investigaci�. �s un exemple de depuraci� d�una base d�un altre any i amb altres criteris d�inclusi�. El resultat final amb la mostra aquest any no �s exactament el mateix.

2. Altres vídeos. interesants. Divulgació de temes científics

NAUKAS. Bilbao, 2023. https://www.eitb.eus/es/tag/naukas-bilbao/

Tots els v�deos s�n molt recomanables. Especialment, atesa la seua relaci� amb els continguts de la nostra mat�ria:

-Virginia Arechavala. “Los vulgares exploradores del laberinto”. �La investigaci�n, con resultados negativos o positivos, en la charla de Virginia Arechavala en Naukas�. Bilbao 2023. La investigadora es dedica al tema dels tractaments per a malalties poc freq�ents. Duraci�: 9:40 minuts.

Tasca. Fes un visionat del v�deo i respon a 5 preguntes. El v�deo detalla el "viatge de l'heroi o l'hero�na" a trav�s del m�tode cient�fic el proc�s del qual implica al final la tasca de compartir el coneixement (disseminar els resultats).

Preguntes:

1) Quin disseny s'utilitza a l'exemple primer que posa al v�deo. Explica el disseny amb els elements substantius que relata la investigadora.

2) Quin debat esmenta la investigadora.

3) Descriu els temes de disseny que la investigadora esmenta.

4) Reflexiona sobre all� que pret�n comunicar la investigadora a l'audi�ncia.

5) Finalment, qu� opines, quines reflexions pots fer sobre all� exposat al v�deo per la investigadora.

Lliurar escrit a l�aula. Treball voluntari. 26/setembre/2023.

3. Valor p de probabilitat (p value):

-Castell�. �Qu� es el P-VALUE? Definici�n y ejemplo. Data Pol�tica.

-Angl�s. What is a p-value? by Daniel Lakens. Es poden activar els subt�tols en angl�s.

4. Temes generals de Psicologia:

-Pavlov: The Conditioned Reflex.

5. Universitat de Val�ncia:

-Servei de Formaci� Permanent i Innovaci� Educativa. SFPIE UV. Universitat de Val�ncia. Canal YouTube.

 

MATERIAL DE SUPORT:

-Grandaria de l� efectod de Cohen i conversions entre els estad�stics.

-Grandaria de l� efectod de Cohen i conversions entre els estad�stics. Annex 5 del Manual.

-Improving Your Statistical Inferences. Lakens, Daniel. Este recurso educativo abierto contiene informaci�n para mejorar las inferencias estad�sticas, dise�ar mejores experimentos e informar sobre investigaciones cient�ficas de manera m�s transparente. Consta de 15 cap�tulos. Lakens, D. (2022). Improving Your Statistical Inferences. Retrieved from https://lakens.github.io/statistical_inferences/. https://doi.org/10.5281/zenodo.6409077

Explicaci� del valor p. Daniel Lakens. �Using p-values to test a hypothesis�. Cap�tulo I de �Improving Your Statistical Inferences�.

AUTO-AVALUACIONS:

Exercici complet de la mat�ria:

1)       Autoavaluaci� DISE�O 1. Soledad durante la pandemia de COVID-19.Plantilla Autoavaluaci� Dise�o 1.

2)       Autoavaluaci�. DISE�O 2. Cambio clim�tico y aumento de las turbulencias en el avi�n. Plantilla Autoavaluaci� Dise�o 1

 

 

Pàgina principal