|
TEMES |
DISSENYS D’ INVESTIGACIÓ EN
PSICOLOGIA
https://www.uv.es/friasnav/TEMES_2023_2024.html
Professora: Dolores Frías-Navarro. Correu: M.Dolores.Frias@uv.es
Grau de Psicologia.
Facultat de Psicologia.
Universitat de València
Ø Enviament dels vostres CORREUS:
és molt important seguir la norma CASI2:
CORREU, ASsUMPTE, IDENTIFICACIÓ
CORREU: utilitzar sempre
el correu institucional de la Universitat de València (@alumni.uv.es).
ASSUMPTE: posar a
ASSUMPTE: "Dissenys
2023-2024" seguit
de
la qüestió a tractar (exemple: tutoria, revisió esborrany...).
IDENTIFICACIÓ PERSONAL 1: signar els missatges
dels vostres correus amb el nom complet: nom i cognoms, mat�ria i Grup.
IDENTIFICACIÓ DE L’ADJUNT 2: identificar el treball de l’adjunt. Si s'envia
algun adjunt amb material (per exemple, l'esborrany de l'informe, un exercici o
un vídeo) sempre escriviu la vostra identificació al principi del document: nom i cognoms, matèria i
Grup i, també el vostre correu.
PRIMERA CLASSE: 11 SETEMBRE, 2023:
-Guia
docent 2023/2024.
-Avaluació
de la matèria. Instruccions específiques d'avaluació i instruccions
bàsiques per elaborar l’Informe.
-TASQUES. Instruccions de la Assignatura i Informe (instruccions i tasques). IMPORTANT
-IMPORTANT. INFORME D'INVESTIGACIÓ (15%
nota, obligatori estar aprovat). Per realitzar de manera eficaç l'informe és important
consultar aquest document
i estudiar quin tipus d'informació es descriu a cada apartat i com
redactar. Material fonamental. Recordeu que cal fer la revisió de la vostra
feina després de valorar que cada apartat s'ha realitzat de forma correcta
(llistat de “chequeo”: està al final del document de
Tasques) consultant aquest material i tots els continguts que s'han anat
oferint al llarg del curs. És molt important estudiar i consultar els materials
docents que s'han elaborat per dur a terme l'Informe i alhora s'estan estudiant
els continguts de la matèria de Dissenys d’ Investigació:
1. El material que s'ha utilitzat i repassat a classe de les
tasques per dur a terme l'informe. TASQUES.
I llegir amb detall les últimes pàgines relacionades amb la revisió (“Chequeo”). Revisar de manera reflexiva el document
d'informe elaborat i posar aquest llistat de revisió o comprovació a la darrera
pàgina de l'informe.
2. Manual. Qüestions de redacció amb pàgines del manual.
3. Important. El material
d'esquemes on es recomana llegir abans de
redactar cadascun dels apartats del vostre informe. És un material de consulta.
Per exemple, si es tracta de redactar els instruments, aleshores s'aconsella
anar a aquest document i consultar com es redacta i quina informació es redacta
a l'apartat d'instruments. Document s’anomena:
“Esquemas para redactar cada
uno de los apartados del TFG o informe”
TEMES 2023/2024
-Lliurament 1 |
-Lliurament 3 |
-Lliurament 2 |
-Material
final |
EXERCICIS DE
LLIURAMENTS I REDACCIÓ DE RESULTATS
-Manual.
Qüestions de redacció amb pàgines. |
|
|
1) Avaluació i redacció Lliurament 1. |
2) Avaluació i redacció Lliurament 2. |
3) Avaluació i redacció Lliurament 3. |
Utilitats
-Taules de la Raó F.
-Calcular valor p de
la Raó F.
-Calcular els valors teòrics
de proves estadístiques. Un altre enllaç.
-Calcular els valors p de les proves: t,
F, Ji Cuadrado, r, z, y rango crítico de Tukey utilitzant q.
-Calcula on-line
el valor exacte de q de Rang Crític de Tukey. I moltes més utilitats.
-Taula de Tukey
(valor q).
·
Grandària de
l'efecte:
-Calcular la grandària de l'efecte en:
Colaboración Campbell.
-Calcular la grandària de l'efecte en:
Web de Psychometrica.
-Convertir valors de grandària de l’efecte. rESCMA:
d, coeficient de correlació, odds ratio. Més informació ací.
INFORME
2023/2024
Vídeo
docent 8 Informe
Anar al apartat de
vídeos (més baix).
La Píndola de Coneixement:
La Píndola de
Coneixement 1: REVISIÓ SISTEMÀTICA I META-ANÀLISI.
LLEGIR,
ESCOLTAR i VEURE. Es
tracta d'una conferència d'aproximadament 1 hora de durada: revisió sistemàtica
i metaanàlisi. S'elaborarà un treball sobre aquesta temàtica. Informació en: Instruccions de la Assignatura.
-LLEGIR: Capítol del llibre. Frías-Navarro, D., y Monterde-i-Bort, H. (2014). Revisiones sistemàticas: introducción al meta-análisis. En D. Frías-Navarro, M. Pascual-Soler, L. Badenes-Ribera, y H. Monterde-i-Bort, Reforma estadística en Psicologá (Capítulo VI). Valencia: Palmero Ediciones. Disponible en: Lectura y valoración de la investigación científica. Dolores Frías-Navarro (2022):
https://www.uv.es/friasnav/FriasNavarroMonterdeBortCapituloReviSistematica.pdf
-ESCOLTAR: Presentació tipus conferència que realitzará
la professora a classe. Dimarts 29 de novembre de 2022.
-VEURE: Vídeo. La revisió del coneixement previ
(revisió de la literatura) pot analitzar experiències anteriors de recerca o
estudis pilot i/o de la revisió bibliogràfica d'informació (estudis primaris i
també estudis secundaris com les revisions sistemàtiques i els treballs de
metaanàlisi o els estudis de meta-investigació). Al vídeo de YouTube presentat per Jesús López Alcalde (24 de
junio de 2020), director del Centro Cochrane Asociado de Madrid, títol: “Introducción a las revisiones
sistemáticas” es descriuen quins
passos impliquen una revisió sistemàtica que, de vegades, pot acabar en un
treball de metaanàlisi: https://youtu.be/NM-TIzrpxOE
(56:16 minutos).
VIDEOS
FORMATIUS:
1. Dissenys d’Investigació: Els vídeos expliquen conceptes fonamentals de la matèria. A l'Annex 8 del Manual (p. 741-742) hi ha un llistat amb tots els vídeos elaborats fins aquell moment per l'alumnat i que estan disponibles a RODERIC (Repositori d'Objectes Digitals per a l'Ensenyament, la Recerca i la Cultura de la Universitat de València).
-Vídeo 1. Variables, metodologia. Variables i metodologies
d�investigaci�. |
-Vídeo 5. Analogia. Comparaci� entre el proc�s d�un judici i el de decisi�
estad�stica.
|
-Vídeo 2. Presentació de dues hipòtesis: variables,
metodologia i disseny. Explicaci� sobre dues
hip�tesis d�investigaci� i analitza les variables, la metodologia i el
tipus de disseny.
|
-Vídeo 6. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no additiu). (Exemple 1: dades 1) Completar la taula d'ANOVA amb informaci� pr�via
d'algunes fonts de vari�ncia. Sup�sit: coneixement abstracte. |
-Vídeo 3. Entre-subjectes unifactorial
(A =2). Disseny
entre-subjectes unifactorial univariat
(A = 2). |
-Vídeo 7. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no additiu). (Exemple 2: dades 2) Completar la taula d'ANOVA amb informaci� pr�via
d'algunes fonts de vari�ncia. Sup�sit: coneixement abstracte. |
-Vídeo 4. Error
de Tipus I, Error de Tipus II i els seus conceptes complementaris: Nivell de confian�a i pot�ncia estad�stica.
|
-Vídeo 8. Informe Realitzar
la depuraci� de
dades de la base de l'informe. Fase I de la depuraci�. 2020/2021.
(duraci�: 6�52��).
Aquest v�deo/document desenvolupa una explicaci� de la
Fase I de la depuraci� de les dades i el seu objectiu �s
preparar la base de dades per elaborar la tasca de l'Informe
d'Investigaci�. �s un exemple de depuraci� d�una base d�un altre any i amb altres criteris d�inclusi�. El resultat final amb la mostra aquest any no �s exactament el mateix. |
2. Altres vídeos. interesants.
Divulgació de temes científics
NAUKAS. Bilbao, 2023. https://www.eitb.eus/es/tag/naukas-bilbao/
Tots els v�deos s�n molt
recomanables. Especialment, atesa la seua relaci� amb els continguts de la
nostra mat�ria:
-Virginia Arechavala. “Los vulgares exploradores del laberinto”.
�La investigaci�n, con resultados negativos o positivos, en la charla de
Virginia Arechavala en Naukas�. Bilbao 2023.
La investigadora es dedica al tema dels
tractaments per a malalties poc freq�ents. Duraci�: 9:40 minuts.
Tasca. Fes un visionat del
v�deo i respon a 5 preguntes. El
v�deo detalla el "viatge de l'heroi o l'hero�na" a trav�s del
m�tode cient�fic el proc�s del qual implica al final la tasca de
compartir el coneixement (disseminar els resultats).
Preguntes:
1) Quin disseny s'utilitza a l'exemple primer que posa al v�deo. Explica el disseny amb els elements substantius que relata la investigadora.
2) Quin debat esmenta la
investigadora.
3) Descriu els temes de
disseny que la investigadora esmenta.
4) Reflexiona sobre all�
que pret�n comunicar la investigadora a l'audi�ncia.
5) Finalment, qu� opines,
quines reflexions pots fer sobre all� exposat al v�deo per la
investigadora.
Lliurar
escrit a l�aula. Treball voluntari. 26/setembre/2023.
3. Valor p de probabilitat (p value):
4. Temes generals de Psicologia:
-Pavlov: The Conditioned Reflex.
5. Universitat de Val�ncia:
-Servei de Formaci� Permanent i Innovaci� Educativa. SFPIE UV. Universitat de Val�ncia. Canal YouTube.
MATERIAL DE
SUPORT:
-Grandaria
de l� efecto: d de Cohen i conversions entre els
estad�stics.
-Grandaria
de l� efecto: d de Cohen i conversions entre els
estad�stics. Annex 5
del Manual.
-Improving Your Statistical Inferences. Lakens, Daniel.
Este recurso educativo
abierto contiene
informaci�n para mejorar las inferencias
estad�sticas, dise�ar mejores experimentos
e informar sobre investigaciones cient�ficas de
manera m�s transparente. Consta de 15 cap�tulos. Lakens, D. (2022). Improving Your Statistical Inferences. Retrieved from https://lakens.github.io/statistical_inferences/.
https://doi.org/10.5281/zenodo.6409077
Explicaci�
del valor p. Daniel Lakens. �Using p-values to test a hypothesis�. Cap�tulo I de
�Improving Your Statistical
Inferences�.
AUTO-AVALUACIONS:
Exercici
complet de la mat�ria:
1)
Autoavaluaci�
DISE�O 1. Soledad durante la pandemia
de COVID-19.Plantilla Autoavaluaci�
Dise�o 1.
2)
Autoavaluaci�. DISE�O 2. Cambio
clim�tico y aumento de las turbulencias en el avi�n. Plantilla Autoavaluaci� Dise�o 1
Pàgina
principal