University of ValenciaMartínez Guerricabeitia Collection Logo del portal

La tasca cultural dels germans Martínez Guerricabeitia contra els totalitarismes del segle

La tasca cultural i de resistència que van dur a terme els germans Martínez Guerricabeitia als totalitarismes del segle XX es veu reflectida a l’exposició ‘Fidelitats a contracorrent. El món dels Martínez Guerricabeitia’, organitzada per la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València i la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu.

La mostra consta de més de 200 peces entre publicacions, cartells, quadres i fins i tot els expedients penals dels germans, José i Jesús, que van denunciar la vulneració dels drets humans i van despertar la consciència social en un país i en un món tenallats pels extrems ideològics. 

Sempre van anar a contracorrent de les idees dominants en cada moment i van preservar una mirada crítica basada en fortes aspiracions utòpiques. 

La directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, va inaugurar dilluns 12 de març de 2018 l’exposició, la qual revisa la biografia dels Martínez Guerricabeitia des de la seua infància, incidint en la influència cultural i moral que va exercir son pare, un autodidacta, a la biblioteca particular del qual no faltaven els tractats de Marx i de Pedro Kropotkin.

Els dos germans van ser massa lliures com per a militar en un partit polític, però Jesús va simpatitzar amb el comunisme i José amb l’anarquisme, i els dos van patir la repressió franquista i van haver d’exiliar-se. 

La mostra consta d'una àmplia col·lecció de llibres i quaderns de l’editorial Ruedo Ibérico, fundada per José en 1961 a París, els continguts contraris al franquisme de la qual arribaven a Espanya de manera clandestina. 

Les publicacions abordaven temàtiques sobre l’esquerra espanyola, els fets quotidians del franquisme, la virginitat i el masclisme, ETA, l’ecologisme, l’anticapitalisme... 

Jesús Martínez es va exiliar a Barranquilla (Colòmbia), on va continuar exercint de mecenes i col·leccionista d’art. A l’exposició es mostren 40 quadres de la seua col·lecció integrats en el realisme social de Monjalés, Vostell, Martín Caballero, José Ortega i cartells de Josep Renau i serigrafies de Francesc Jarque, entre altres, que formen part de la col·lecció cedida a la Universitat de València. 

Altres materials són els arxius personals i la correspondència que van mantindre amb intel·lectuals del seu moment. A més es projecta un audiovisual amb les vinyetes i caricatures que es van publicar en les pàgines de Ruedo Ibérico amb les signatures de dibuixants com Vasco, Gess, Cattolica i César. 

Comissariada per Miguel Corella, José Martín, Francisco Sebastián i José Luis Villacañas, l’exposició està organitzada per la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu i la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València. A l’acte inaugural van assistir, a més dels comissaris, el gerent de la Fundació General de la UV, Cristóbal Suria; el director d’Activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez; i la coordinadora de la mostra, Lydia Frasquet.

La recuperació de memòria històrica de l’obra i vida dels germans Martínez Guerricabeitia, des de la Guerra Civil fins a la transició democràtica, ha sigut possible gràcies a les aportacions de l’Arxiu Històric de València, la Biblioteca de la Universitat de València, l’Arxiu del Regne, l’Arxiu General de l’Administració i l’IES núm. 1 de Requena.

L’exposició es completava amb la publicació d’un curat catàleg, produït pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València i la Fundació General de la UV-Col·lecció Martínez Guerricabeitia, amb la col·laboració de Banc Santander i Heineken España S.A., dins de la línia editorial ‘Visions de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia’.

L’edició va estar a càrrec del professor José Luis Villacañas, amb textos de tres dels comissaris –el mateix Villacañas, el biògraf José Martín i Miguel Corrella–; Everilda Ferriols; els coordinadors de la mostra, Lydia Frasquet i Miguel C. Muñoz; i José Pedro Martínez.