L’Observatori Cultural es constitueix com una de les aules acadèmiques del Servei de Cultura Universitària, dependent del Vicerectorat de Cultura i Societat.
L'Observatori Cultural de la Universitat de València (UV), nascut en 2019 i gestionat per la Fundació General de la UV, disposa des d'aquest novembre del seu propi portal web, en concordança amb les exigències d'un organisme dedicat a investigar tendències en la programació cultural de la UV, la innovació, la formació, la cooperació i les estratègies per a la fidelització de públics.
El nivell d'activitat de l'Observatori i les necessitats pròpies en matèria de comunicació i difusió de l'agenda cultural requeria un portal propi que abastara totes les funcions, objectius i propòsits de l'Observatori.
Els darrers mesos la Unitat Web i Màrqueting ha estat desenvolupant el nou portal i adaptant la seua estructura i disseny a les necessitats que de forma paulatina i constant expressaven els responsables de l'Observatori Cultural.
De la coordinació entre la Unitat Web i Màrqueting, la Fundació General i l'Observatori ha nascut un portal adaptat a les necessitats d'aquest organisme, que entre altres activitats, s'encarrega de promoure un programa d'anàlisi de l'activitat cultural, dinamització de públics i impuls de la participació dels diferents sectors de la comunitat universitària en la vida cultural de la Universitat de València, la realització d'enquestes de satisfacció i d'usos, hàbits i demandes culturals, memòries i informes sobre l’impacte de la comunicació en matèria de cultura, a més de participar en la gestió de programes culturals innovadors en col·laboració amb altres àrees de la Universitat, institucions públiques i entitats externes.