El grup d'investigació MEDHISMO és fruit de la llarga trajectòria investigadora, finançada a través de projectes d'investigació competitius del Ministeri d'Economia i Competitivitat i coordinada des de l'àrea d'Història Moderna de la Universitat de València, gràcies a la labor de direcció duta a terme per diversos dels seus membres.
La labor investigadora desenvolupada se centra en la investigació en història social, incorporant les novetats metodològiques que millors fruits han rendit en els últims anys. En lloc de considerar els grups socials com a conjunts estàtics en la llarga duració, para atenció prioritària a l'estudi de les relacions i les estratègies adoptades pels individus per a la consecució dels seus objectius personals, familiars, o del col·lectiu al qual pertanyien.
Fruit de la trajectòria investigadora del grup s'han elaborat diverses bases de dades (des de cavallers d'hàbit d'una ordre militar fins a artesans), així com s'ha procedit al seguiment de la trajectòria individual de membres de les diverses categories socials. Una labor que requereix continuïtat, ja que es pretén aprofundir en l'estudi de les noves perspectives obertes pel treball ja realitzat.
La metodologia que s'aplicarà combinarà la utilització d'enfocaments macro i micro-històrics. Però el seu principal valor afegit és la utilització del mètode comparatiu, analitzant la trajectòria dels territoris hispànics mediterranis en un marc comparat, tant a nivell nacional com internacional, especialment del Regne de València i Sardenya. El dinamisme experimentat per totes dues àrees geogràfiques va afavorir el procés de mobilitat social, malgrat les restriccions derivades del sistema de valors dominant en la societat estamental, encara que la seua freqüència i intensitat va ser molt diferent en funció de les oportunitats i condicions diferents que existien en cadascuna d'elles. Evidentment, la mobilitat no sols va ser ascendent, ja que les transformacions al·ludides van perjudicar nombrosos sectors que van experimentar un procés de regressió social i de deterioració de les seues condicions de vida, la qual cosa va estimular la seua resistència als canvis que s'estaven experimentant.
La varietat de línies d'investigació abordades a partir dels diferents enfocaments dels membres del projecte ens ha permés conéixer de manera més profunda les transformacions socials, econòmiques, polítiques i culturals d'aquestes regions; en definitiva, l'evolució històrica dels territoris de la perifèria mediterrània de la Monarquia Hispànica, dins d'un marc comparat, sobre el qual resulta necessari continuar aprofundint.
L'activitat investigadora del grup es duu a terme en el marc de tres línies principals d'estudi:
- El treball i les relacions de mercat en el món urbà
- L'estudi de les elits socials i la seua relació amb el servei a la monarquia
- Les minories, els marginats i la conflictivitat a ells associada.
- Anàlisi de l'evolució històrica dels territoris hispànics mediterranis durant l'època moderna des d'una perspectiva comparada.
- Minories, marginats i conflictivitat social
La minoria morisca en el Regne de València, abans i després de l'expulsió, la resistència a l'aculturació, la seua implicació en el bandolerisme i en les bandositats nobiliàries. Captius i esclaus. La immigració francesa. La perduració de manifestacions de la cultura popular i la seua repressió.
- Elits socials i la seua relació amb el servei a la monarquia
Anàlisi de les trajectòries i de llinatges de les elits valenciana i sarda. Conflictivitat social entre els estaments i la monarquia. Oficials i magistrats al servei del Rei i la Monarquia. Implicacions socials de la política defensiva al Mediterrani.
- El treball i les relacions de mercat en el món urbà
Estudi del mercat laboral i les manufactures urbanes a les ciutats mediterrànies. La incidència de la rivalitat comercial existent entre València i Alacant en la configuració de la xarxa urbana. Les diàspores mercantils estrangeres i els canvis en les pautes de consum i comercialització.
- FRANCH BENAVENT, RICARDO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- BENITEZ SANCHEZ-BLANCO, RAFAEL
- PDI-Emerit/a Universitat
- CATALA SANZ, JORGE A
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a de Programa de Doctorat
- FELIPO ORTS, AMPARO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- PARDO MOLERO, JUAN FRANCISCO
- PDI-Titular d'Universitat
- PEREZ GARCIA, PABLO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- BOLUFER PERUGA, MONICA
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- POMARA -, BRUNO
- PDI-Titular d'Universitat
Col·laboradors/ es
- Josep Cerdà I Ballester - Diputació de València.
- ExpandirBOLUFER PERUGA, MONICAPDI-Catedratic/a d'Universitat
Campus de Blasco Ibáñez
Av. Blasco Ibáñez, 28
46010 València (València)
- FRANCH BENAVENT, RICARDO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat