DECHADOS
PID2021-123007OB-I00
Projecte R+D “DECHADOS. Creatividad inclusiva en secundaria mediante la relación entre centros educativos y museos”, amb referència PID2021-123007OB-I00, finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats del Govern d'Espanya MCIN/AEI/10.13039/5011000110. Una manera de fer Europa.
Tal com proposa l'OCDE, la creativitat en els adolescents s'avaluarà seguint criteris d'especifiqueu de domini, i atenent dues àrees temàtiques (expressió creativa i creació de coneixements amb solució de problemes) atenent dominis com l'expressió visual, la solució de problemes socials i la solució de problemes científics, tot això amb perspectiva de gènere i de diversitat sociocultural. De manera complementària s'avaluaran habilitats transversals com la identificació de problemes, la redefinició de problemes o el pensament analògic. En els museus d'arqueologia, etnologia o història s'incorpora per a l'anàlisi els conceptes de pensament històric: rellevància històrica (ús de fonts i evidències primàries), continuïtat i canvi, causa i conseqüència, perspectiva històrica (empatia), dimensió ètica. Durant l'última dècada s'han començat a desenvolupar en els centres museístics i en els de secundària propostes d'activitats que incorporen hipòtesis d'investigació arqueològica i històrica, aprenentatge basat en objectes i la mirada de gènere, així com la inclusió de la diversitat. L'anàlisi permetrà dissenyar un programa pilot d'intervenció i la confecció d'un pla d'acció per al foment de la creativitat implicant tant els instituts de secundària com als departaments educatius de museus. El punt de partida del projecte és dur a terme una avaluació del nivell de pensament i rendiment creatiu d'alumnat adolescent que participa en les propostes educatives dels museus en diferents entorns de la geografia espanyola i de les característiques mateixes de les propostes que realitzen els museus. S'estableix un escenari triangular on unim centres de secundària, museus i universitat. Articulem aquest escenari amb professionals d'aquests àmbits. Volem obrir així un espai de reflexió i interacció entre actors estratègics (professorat i alumnat, investigadores universitàries, centres educatius i museus), intercanviant inquietuds i perspectives amb l'objectiu d'executar iniciatives sustentant accions encaminades cap a desenvolupaments comuns.
El projecte DECHADOS permet aprofundir en el coneixement de les competències en creativitat d'adolescents, oferint una radiografia detallada tant dels components individuals com ambientals relacionats amb el rendiment creatiu del nostre alumnat. Al si de cadascun d'aquests components, també permet conèixer millor quins aspectes cognitius, actitudinals, de personalitat estan facilitant o dificulten aquest rendiment a nivell individual (en adolescents i professorat) i quins aspectes organitzatius, estructurals, de formació, estan promovent o soscavant les possibilitats de desenvolupament de la creativitat en centres educatius. El programa destinat al col·lectiu de docents d'Educació Secundària s'ha nodrit dels resultats d'aquesta radiografia, prenent com a punt de partida la consolidació dels facilitadors trobats ia partir d'aquí abordant la desactivació dels inhibidors identificats a la fase anterior.
Entre els eixos dels avenços i la contribució científic tècnica del projecte DECHADOS podem destacar: 1) Lideratge de la recerca en formació de la creativitat, avaluant la qualitat dels programes d'educació per a la creativitat en el disseny, la implementació, els efectes a curt i mitjà termini, així com la naturalesa dels aprenentatges que generen, el procés d'adquisició i la consciència del que han après en els agents. 2) Desenvolupament de la recerca diagnòstica en organitzar, analitzar, sistematitzar i elaborar estàndards de qualitat per a l’educació en creativitat en centres educatius i museus. 3) Elaboració d'estratègies i identificació de models (exemples, mostres) que permetin organitzar programes d'educació per a la creativitat. 4) Incrementar la participació i el lideratge de la producció científica espanyola d'impacte mundial al voltant de la creativitat i la seva educació.
La investigació del projecte DECHADOS permet un increment substancial de la formació de la població adolescent, així com la dels docents i educadors de museus. El desenvolupament de la creativitat (personal en el cas de l'estudiantat i els docents i ambiental en el cas dels centres educatius) porta associat de manera natural un increment en la productivitat (major quantitat d'idees, més varietat, major nivell d'innovació i més grau d'aplicabilitat d'aquestes idees). Així doncs, la creativitat es converteix en la millor fórmula per a la competitivitat en un mitjà dinàmic en canvi continu i on l'element principal que atorga valor afegit és el coneixement. La creativitat genera coneixement aplicable i impulsa el desenvolupament tecnològic.
La situació de desigualtat en la consideració social de les aportacions dels homes i les dones és un problema greu i urgent. La societat continua mostrant-se especialment sensible als productes creatius dels homes i ignorant o no facilitant les mateixes vies i les oportunitats d'expressió a les dones. Considerem que l'adolescència i l'educació secundària són elements clau en aquest procés de discriminació i l'anàlisi de les formes d'organització i dinàmiques dels centres educatius així com les actituds, creences i percepcions dels seus professionals, ens donen pistes sobre les expectatives diferencials que poden estar projectant sobre l'alumnat i els mecanismes socials, no tots atribuïbles a l'educació. Una societat esbiaixada i amb prejudicis pel que fa al gènere de la persona aportadora d'idees creatives no és només una societat injusta a nivell social i poc rigorosa a nivell científic, sinó una societat que limita el seu propi potencial de desenvolupament. Els resultats del projecte DECHADOS ens ajuden a comprendre que, malgrat no existir diferències en el rendiment creatiu de nois i noies, és necessària una intervenció incloent l'ampliació i el reforç de les expectatives de les joves. La millora en l'eficàcia del sistema educatiu a l'hora de promoure el pensament creatiu i empàtic dels adolescents incideix directament sobre les solucions que la nostra societat és capaç de generar als problemes socials, com la formació i la generació d'ocupació o la desigualtat de gènere, mediambientals, com el procés de canvi climàtic, científics, així com la solució de problemes de salut humana i social.
El projecte “DECHADOS. Creatividad inclusiva en secundaria mediante la relación entre centros educativos y museos” (PID2021-123007OB-I00) ha obtingut com a resultat la pràctica totalitat dels objectius inicials, mantenint molt unit a l'equip de recerca en totes les fases de realització, tenint en compte la procedència d'investigadors i investigadores de Catalunya. Valenciana, Múrcia, País Basc). Això ha estat possible gràcies a les constants reunions de l'equip, que en la majoria de casos han estat presencials, algunes en format Meeting, organitzant els desplaçaments i els allotjaments de l'equip de recerca. Aquesta consolidació de l'equip ha resultat molt positiva per avançar adequadament a cada moment, especialment a la fase inicial, en què ens proposàvem acotar el camp de recerca i els passos a seguir en la recollida de dades. Gràcies a la participació al nostre equip d'experts en creativitat, es va poder concretar com detectaríem si hi havia indicis d'un augment de la creativitat entre l'alumnat de secundària durant les visites a museus. Això va ser possible en desenvolupar els qüestionaris que van ser també traduïts a les llengües cooficials corresponents. La recollida de dades, que a més dels formularis incloïa l'observació de cada visita, així com la creació d'un mural per part de cada grup visitant, es va verificar als museus previstos, col·laborant amb docents i alumnat de 17 centres de secundària. Tant els museus com els centres educatius implicats romanen vinculats al projecte, de manera que, en obtenir resultats en forma de conferències, articles, llibres i capítols de llibre, sempre se'ls segueix informant i atenent, reforçant la implicació de totes les persones, institucions i organismes que recolzen el projecte DECHADOS.
Un moment destacat per al projecte va ser la celebració del “Congreso Internacional Dechados Museos Educación Creatividad”, que va tenir lloc en format presencial a València els dies 17 i 18 d'octubre del 2024, poc abans dels desastrosos efectes de la DANA del 29 d'octubre. Vam poder compartir sessions amb importants personalitats internacionals especialistes en creativitat, museus i educació. Durant el 2025 es van organitzar seminaris internacionals en què comptem amb especialistes d'Itàlia i Portugal, completant la internacionalització del projecte amb una sèrie de conferències a universitats i institucions de Xile. La trobada amb personalitats tant nacionals com internacionals ha dotat DECHADOS d'una projecció rellevant, així com les publicacions d'articles, llibres i capítols, tenint en compte els nombrosos estudis ja publicats (i altres pendents de publicació). A tot això s'hi afegeix la participació en congressos i reunions científiques dels membres de l'equip. El balanç final del projecte és positiu, i volem animar-vos a conèixer els dos volums publicats específicament amb resultats del projecte DECHADOS:
Huerta, R. & Jardón, P. (eds.) (2025). Museos en modo creativo. Graó. ISBN 979-13-87670-03-0.
Jardón, P. & Huerta, R. (eds.) (2025). Dechados de creatividad en museos para Secundaria. Octaedro. ISBN 978-84-1079-075-9.
Projectes I+D
- Huerta Ramon, Ricard Vicent
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Jardon Giner, Paula
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Alfonso Benlliure, Vicente
- PDI-Titular d'Universitat
- Alonso Sanz, Maria Amparo
- PDI-Titular d'Universitat
- Ramon Camps, Ricard
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Soto Gonzalez, Maria Dolores
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Suarez Guerrero, Cristobal Nico
- PDI-Titular d'Universitat
Laura Arias Ferrer (Universitat de Múrcia)
Laura Boj Pérez (Universitat de Múrcia)
Teresa Campos López (UPV-EHU Universitat de País Basc)
Rosa Cubillo López (ULL Universitat de La Laguna)
Alejandro Egea Vivancos (Universitat de Múrcia)
Albert Macaya Ruiz (URV Universitat Rovira i Virgili)
Noemí Peña Sánchez (ULL Universitat de La Llacuna)
Alfredo José Ramón Verdú (Universitat de Múrcia)
Rafael Sumozas García-Pardo (UCLM Universitat de Castilla - La Manxa)
José Víctor Villalba Gómez (Universitat de Múrcia)
- Ministeri de Ciència i Innovació
- Convocatòria “Projectes de Generació de Coneixement”
- Projecte de “Investigació Orientada”
- Macro-àrea: Ciències Socials / Educació
- Projecte de Tipus B, liderat per investigadors consolidats
Promou: CREARI Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103).
- UV - Innovació educativa
- AGE - Projectes de generació de coneixement
 
 
					 
									
				
				
				
				
			
 
							



