exhausted and happy elepé, dogon country, august 2006
It’s been a hard
day’s night
And I’ve been working like a dog
It’s been a hard day’s night
I should be sleeping like a
log
Lennon & McCartney
|
- 9th
European Summer University on History and Epistemology
in Mathematics Education (ESU-9), 18-22 July 2022,
Fisciano
(SA), Italia. Member of the International
Scientific Program Committee.
- History and Pedagogy of
Mathematics (HPM) 2020 Satellite Meeting of ICME-14.
Member of the International Program Committee. Macau,
cancelled. There will be a one day online meeting on
19th July 2021. Link for the free registration and
programme here.
- Build Peace
2019. Borderlands: Dividing And Bridging Communities
With Technology, Storytelling And Arts. San Diego
& Tijuana, November 14–16, 2019.
- Jornadas
“Historia de las matemáticas y su aplicación al aula”,
3-5 de mayo de 2019, Valencia, Facultad de Magisterio,
Universitat de València Estudi General. Federación
Española de Profesores de Matemáticas. Member of the
Organising Committee.
- 8th European Summer
University on History and Epistemology in Mathematics
Education (ESU-8), 20-24 de julio de 2018, Oslo
& Akershus University College of Applied Sciences,
Oslo, Norway. Member of the International Scientific
Program Committee.
- Build Peace
2018. Re-Imagining Prosperity: Alternative Economies
For Peace. Ulster University, Belfast, 29-31 de
octubre de 2018. Build
Peace 2018 mixtape: Songs on money, love and belonging.
- VI
Jornadas de Modelización Matemática, Facultat de
Magisteri, Universitat de València Estudi General.
Valencia, Spain, May 25-26, 2018.
- 1er
workshop Entornos Tecnológicos en Educación Matemática
(ETEM), Facultat de Magisteri, Universitat de
València Estudi General. Valencia, Spain, March 8, 2018.
- Build
Peace 2017 Making Paper Count: New Forms of Citizen
Participation in Peace Agreements. Bogotá,
Colombia, 4-6 December 2017. Build
Peace 2017 mixtape: Dancing the participation.
- Escoles
i Mestres. Dos siglos de historia y memoria en
Valencia, exhibition held at the Cultural
Centre La Nau, Universitat de València Estudi General,
November 28, 2017 - March 18, 2018. “Matemáticas
por y para maestras”, text written for the
catalogue exhibition.
- Segundo Coloquio Internacional de la Teoría de la
Objetivación. “Textos, sistemas matemáticos de signos y
procesos de lectura/transformación en situaciones de
enseñanza y aprendizaje de las matemáticas”. Invited
talk. On line, 17-20 January 2017.
- Seminario
Federal sobre Resolución de Problemas de la FESPM.
“La resolución de problemas entre la teoría y la
práctica”. Opening talk. Madrid, 27 & 28 January and
Castro Urdiales, 5-7 May 2017.
- VIII Congreso
Iberoamericano de Educación Matemática (CIBEM).
“De nuevo resolución de problemas”. Invited regular
talk. Madrid, 10-14 July 2017
- XX
Simposio de la SEIEM. Co-organizer of the
Seminario de los grupos Pensamiento Numérico y
Algebraico (PNA) e Historia de las Matemáticas y
Educación Matemática (HMEM). Málaga, Spain, 8-10
September 2016.
- Build
Peace 2016 Peace through Technology, Arts &
Research: Towards Transformation. Zürich,
Switzerland, 9-11 September 2016. Build
Peace 2016 mixtape: songs on personal and global
transformation.
- XII
Jornades de la Societat d’Educació Matemàtica de la
Comunitat Valenciana al-Khwārizmī. “Matemàtiques per
entendre el món” y XIII Jornada d'Ensenyament de les
Matemàtiques. “Sed omnia in mensura et pondere et
numero disposuisti” [video
of the lecture] Invited lecture. Valencia, Spain,
30 September and 1 October 2016.
- History and
Pedagogy of Mathematics (HPM) 2016 Satellite Meeting
of ICME-13. Member of the international scientific
committee. Montpellier, France, 18-22 July 2016.
- ICME-13 The Internacional
Congress on Mathematical Education. Member of the
team of the Topic
Study Group 54 “Semiotics in Mathematics Education”
. Hamburg, Alemania, 24-31 de julio de 2016.
- Investigación en
Educación Matemática. Homenaje al profesor Luis Rico.
Invited lecture De nobis
ipsis silemus (text of the oral presentation).
Granada, 27-29 January 2016.
- Second Joint International Meeting of the
Israel Mathematical Union and the American
Mathematical Society. Tel Aviv, 16-19 June 2014.
“Proofs and sytems of signs in pre-symbolic algebra”.
Invited talk at the Special Session on the
History of Mathematics.
- 7th European Summer University on the History and
Epistemology in Mathematics Education. Copenhagen,
14-18 July 2014. “The beginning of algebra in Spanish in
the sixteenth Century: Marco Aurel’s Arithmetica
Algebratica”. Oral presentation.
- IV Jornadas de Modelización Matemática.
Matemáticas a lo largo de la vida. Huelva, 28 July
to 1 August 2014. “Modelización de fenómenos del mundo
real en el aula con datos reales”. Opening talk.
- XII Congreso de la Sociedad Española de Historia de
las Ciencias y de las Técnicas. Madrid, 10-12
September 2014. “Demostraciones ingenuas, geométricas y
algebraicas en el álgebra árabe medieval”. Oral
presentation at the Special Session La historia de
las matemáticas entre la paz y la guerra.
- XVI Jornadas de Aprendizaje y Enseñanza de las
Matemáticas (Federación Española de Sociedades de
Profesores de Matemáticas). Palma de Mallorca, 2 a 5 de
julio de 2013. Modelización con
datos reales. Invited talk.
- Seminario de Investigación en Didáctica de
la Matemática. Homenaje a Encarnación Castro
(Departamento de Didáctica de las Matemáticas de la
Universidad de Granada. Granada, 17-18 de octubre de
2013. “La Arithmetica Algebratica de Marco
Aurel, primer álgebra impresa escrita en español.
Preliminares para su estudio.” (con Alejandro
Fernández). Invited talk. [Slightly
longer version with figures.]
- Seminario de
Investigación de los grupos de Pensamiento Numérico
y Algebraico, e Historia Educación Matemática.
(SEIEM, Universidad de Granada). Córdoba, 31 de enero
y 1 de febrero de 2013. Comunicación.
Navarro,
M.
y Puig, L. (2013). Aspectos de la presentación del
sistema de coordenadas cartesianas en la Introductio in
Analysin Infinitorum de Euler y en libros de
texto de Lacroix.
- ICME-12 The
Internacional Congress on Mathematical Education.
Co-chair of the Topic
Study Group 09 “Teaching and Learning of Algebra”
. Seoul, Korea, 8-15 July 2012. See here the Call
for Papers. IMPORTANT: Please note that the proposal
submission deadline has been postponed. The new deadline
of TSG proposal submission is: November 30, 2011.
Note also that the proposal is to be submitted both to
the co-chairs and through the On-line submission: Go
to<My Page> at the first page of the Congress
Homepage http://icme12.org
or press <Submit your proposal> button on TSG
09 website in the Congress Homepage.
- The
International Conference on Mathematics Education
Research ICMER2010. Keynote Speaker. Malacca,
Malaysia, December 15th-16th, 2010.
- Thirty-second Annual
Conference of the North American Chapter of the
International Group for the Psychology of Mathematics
Education (PME-NA), oral presentation, Columbus,
Ohio, October 28th to 31th, 2010.
- IX
Jornades
d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana.
Opening Lecture. Burjassot, Septembre 10th-12th, 2010.
- Paradigms
in Mathematical Education for the XXIst
Century: Sharing educational experience(s) with Asia.
CASA ASIA and Consejo Superior de Investigaciones
Científicas. Valencia, October 22-23, 2009.
- Tercer Encuentro
Nacional y Primer Internacional Sobre la Enseñanza del
Cálculo. Saltillo, Coahuila, México, 12 y 13 de
Noviembre de 2009.
- Semiotic
Approaches to Mathematics, the History of Mathematics
and Mathematics
Education (SEMMHISTED)–
3rd Meeting, Aristotle University of Thessaloniki, July
16-17, 2009. [program]
- On May 6th, 7th and 8th 2009, we organised a
Seminar at Valencia University, sponsored by i-Math Ingenio
Mathematica, entitled “El Prácticum del Máster de
formación de profesores de matemáticas de secundaria” (programa, CEMAT report on same
subject).
- On September 4th, 5th and 6th 2008, I led a seminar on
problem solving at XII Symposium of SEIEM, entitled
“Resolución de problemas, 30 años después / Resolução de
problemas, 30 anos depois”. These are the addresses
which were presented at the seminar:
|