UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Claus per a la gestió i presentació de projectes europeus. Programes Europeus d'Educació

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició Presencial + En línia síncrona
Llengua Castellà
Durada total 15
Durada presencial 9
Durada en línia síncrona 6
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2023-2024
Edició 01
Any del pla de formació 2024
Data d'inici del curs 06/05/2024
Data de finalització del curs 30/05/2024
Data d'inici d'inscripció 16/04/2024
Data de finalització d'inscripció 24/04/2024
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 06/05/2024 09:30 06/05/2024 12:30 Aula PB SFPIE
2 08/05/2024 09:30 08/05/2024 12:30 Aula PB SFPIE
3 10/05/2024 09:30 10/05/2024 12:30 Aula PB SFPIE
4 28/05/2024 09:30 28/05/2024 12:30 En línia
5 30/05/2024 09:30 30/05/2024 12:30 En línia
Professorat no UV

Juan Manuel Viesca Marqués

En l'actualitat és el director de Fons Europeus de Finnova, una fundació europea especialitzada en la cerca de finançament europeu per a projectes innovadors. Membre del Comité Valencià per als Assumptes Europeus. Expert avaluador de projectes per a la Comissió Europea. Ha sigut director general de projectes i fons europeus de la Generalitat Valenciana.
Ha treballat també en la Comissió Europea a Brussel·les, en la Direcció General d'Educació, gestionant programes de transferència tecnològica entre universitats i empreses. Ha treballat en SAF (Sistemes Avançats de Formació) i Fons Formació desenvolupant programes de formació multimèdia.
Autor de diverses publicacions sobre finançament europeu amb "La Unió Europea en Internet" de Anaya Multimèdia i "Emprendre en l'Era Digital" d'RTVE.

Enginyer Naval per la Universitat Politècnica de Madrid i Màster en Arquitectura Naval per l'Escola Nacional Superior de Tècniques Avançades de Paris.

Objectius formatius

La Comissió Europea ha posat en marxa el seu ambiciós Pla de Recuperació per a la UE basat en l'aprofitament del ple potencial del pressupost comunitari. La idea és contribuir a la reparació dels danys econòmics i socials provocats per la pandèmia del COVID-19 i iniciar la recuperació europea generant l'ocupació que s'han destruït durant la crisi. I per a això, pretén mobilitzar més de 1,8 bilions d'euros fins a l'any 2027.
Brussel·les gestiona directament multitud de programes que secunden financerament accions en diversos àmbits com l'educació, la investigació, la formació, la capacitació en noves tecnologies, etc. i la majoria d'ells tenen denominador comú: la innovació i el valor afegit europeu. Aquests projectes col·laboratius requereixen de coneixements específics molt diferents a les convocatòries tradicionals de subvencions tant nacionals com regionals.
Per això, aquest curs pretén donar a conéixer d'una manera pràctica les tècniques de presentació i gestió de projectes europeus d'I+D+i, centrant-se principalment en el programa Horitzó Europa i Erasmus+.

Continguts

BLOC 1: INTRODUCCIÓ A LA FINANCIACIÓ EUROPEA – ANÀLISI DE CASOS

El pressupost comunitari. Línies financeres. Pla de Recuperació per a Europa. Accés als fons europeus d'educació i investigació:

Fons de Gestió directa.
Fons de Gestió Compartida.


BLOC 2: ASPECTES PRÀCTICS

Etapes per a presentar una proposta europea (idea, convocatòria, socis i formulari).

El programa ERASMUS+ d'educació i formació. Accions clau. Convocatòries 2023. Convocatòries centralitzades i descentralitzades. Agències Nacionals (AN).

El programa Horitzó Europa. Pilars, tipus de convocatòries i projectes (IA, RIA i CSA). Programes de treball 2023-2024. Associacions europees d'I+D+i. KIC (Knowledge and Innovation Communities) de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT).

Aspectes pràctics d'un projecte europeu. PIC (Participant Identification Code) i OID (Organisation ANEU). Portal del participant. Bases de dades de projectes aprovats (CORDIS). Indicadors i KPIs. Fonts documentals i d'informació. Cerca de socis. Principis horitzontals (igualtat, gestió de dades, Open Access, Open Science, ètica, DNSH…). Technology Readiness Level (TRL). Paquets de treball (WP), tasques (Task), fites (Milestone), anàlisis de riscos (Risk Analysis). Concepte de PM (Person Month). Elaboració del pressupost. Punts Nacionals de Contacte (NCP). Criteris d'avaluació. Participar com a avaluador. Introducció a la metodologia PM2 (Project Management Methodology) de la CE. Aspectes legals. Contractes i convenis. Gestió de projectes.

Anàlisi de formularis de projectes europeus aprovats. Consells de redacció de propostes.

Esquema complet de presentació d'una proposta.

BLOC 3: ALTRES LÍNIES DE FINANCIACIÓ DE LA EDUCACIÓ

Presentació pràctica de les convocatòries que financen projectes europeus per a universitats: LIFE, Innovation Fund, FSE+, Cooperació Territorial Europea (Interreg), Fons Estructurals (Fons Social Europeu), Iniciativa Urbana Europea (Accions Urbanes Innovadores), Programa Europa Digital, Europa Creativa, Ciutadans, Igualtat, Drets i Valors (CERV), Single Market Programme (SMP), Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR)…

Anàlisi de formularis de projectes europeus aprovats. Consells de redacció de propostes.

Competències que es desenvoluparan

1.    Aprendre a dissenyar i redactar de manera professional una proposta europea d'investigació, principalment del programa Horitzó Europa.
2.    Conéixer de manera pràctica totes les etapes per a presentar un projecte a una convocatòria europea.
3.    Adquirir els coneixements necessaris i les eines de major utilitat necessàries per a la presentació i gestió d'un projecte europeu.
4.    Donar a conéixer les eines i plataformes disponibles i el seu funcionament en el marc dels diferents programes europees per a la presentació i gestió de projectes.
5.    Aprofundir, pas a pas, sobre els diferents aspectes pràctics de la gestió d'un projecte europeu.
6.    Reconéixer la importància dels aspectes horitzontals en la preparació de propostes europees.

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Se seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
•    Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent.
•    Compliment de la normativa del SFPIE respecte a l'assistència.

Inscripció