Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport Logo del portal

Els homes joves tenen més estereotips de gènere en l’esport que les dones

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 26 de febrer de 2024
Mario Alguacil Jiménez, un dels investigadors de l’estudi i professor en la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la UV.
Mario Alguacil Jiménez, un dels investigadors de l’estudi i professor en la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la UV.

Investigadors de la Universitat de València i de la Universitat Catòlica de València han demostrat un canvi de mentalitat davant els estereotips de gènere en l’esport en els homes joves. Una investigació amb alumnat de Secundària i Batxillerat ha constatat que, després d’una intervenció didàctica des d’un enfocament de perspectiva de gènere, els homes, que partien d’un grau mitjà d’estereotips, van millorar el seu grau de percepció més que les dones, que partien de nivells baixos i es mantingueren en la seua visió.

L’estudi, publicat per Jesús Díaz Frígola, Mario Alguacil Jiménez i Manel Reig i Giner en la revista Retos, pretenia conéixer les actituds de l’alumnat sobre els estereotips de gènere en l’esport per a, posteriorment, comparar-les en funció del gènere i del curs al qual pertanyien. Per a això, es va dur aterme una intervenció en les classes d’Educació Física d’un institut de Catarroja. La mostra de l’estudi va ser de 259 estudiants dels cursos d’ESO i 1r de Batxillerat, el 58,14% de gènere femení i el 42,86% masculí, agrupats en grup experimental i control en cada curs.

Amb anterioritat a la intervenció, es passà un test que demostrà que els homes tenen, d’inici, més estereotips de gènere que les dones, que el d’elles és d’un grau baix i el d’ells, un grau mitjà. Posteriorment, es plantejà la intervenció on els grups de control treballaren esports menys estereotipats, mentre que els grups experimentals de cada curs treballaren continguts variats. El professorat abordà les sessions des d’una perspectiva de gènere, amb l’objectiu de trencar els estereotips associats a determinades pràctiques esportives i contribuir a la seua reducció.

Després de la intervenció educativa, els homes obtingueren millores significatives en totes les dimensions: en les actituds relacionades amb aspectes cognitius, en els estereotips integrats en la societat, així com en l’actitud mostrada cap a la transgressió i les actituds afectives. Per la seua part, les dones, que ja partien d’un grau d’estereotips baix, només milloraren significativament les seues actituds cognitives.

“Per tant, la intervenció realitzada ha sigut efectiva per a reduir les actituds estereotipades. No obstant això, no s’han trobat diferències significatives en funció del tipus de contingut desenvolupat en les sessions, ja que tant el grup experimental com el de control milloraren”, destaquen Jesús Díaz Frígola, Mario Alguacil Jiménez i Manel Reig i Giner. A més, apunten que el paper del professorat i l’enfocament de les classes des d’una perspectiva de gènere són un element clau per a reduir els estereotips de gènere relacionats amb l’esport.

 

Referència article: Díaz-Frígola, J., Alguacil, M., & Reig-Giner, M. (2024). Actitudes del alumnado de educación física en secundaria y 1º de bachillerato ante los estereotipos de género en el deporte. Retos, 53, 250–261. https://doi.org/10.47197/retos.v53.99055