IGNACIO MAÑEZ SAEZ
PDI-Ajudant Doctor/A
Knowledge area: DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
Department: Developmental and Educational Psychology
(9616) 25646
Biography
IGNACIO MÁÑEZ SÁEZ is Assistant Professor at the University of Valencia (Spain). He is also a researcher at the ERI-Lectura (Interdisciplinary Research Structure on Reading). He obtained a Degree in Psychology (University of Valencia), a Master’s degree in Cognitive Neurosciences and Educational Needs (University of Valencia and University of La Laguna), and a PhD in Psychology (University of Valencia and Salamanca). As a predoctoral researcher, he was a visiting scholar at the universities of Minnesota (USA) and Poitiers (France). His research focuses on the study of text-based learning processes and feedback processing in digital environments; further, he has participated in several national research projects with public funding related to the design and development of intervention programs in reading literacy. He has publications in scientific journals in the fields of psychology, learning and digital environments.
Subjects taught and teaching methods
Tutorials
First semester |
Monday de 17:00 a 19:00. DESPATX 32-34. EDIFICI MASTER SECUNDÀRIA. MONTEOLIVET. |
First semester |
Wednesday de 18:00 a 19:00. DESPATX 32-34. EDIFICI MASTER SECUNDÀRIA. MONTEOLIVET. |
Second semester |
Monday de 14:00 a 15:30. DESPATX D2.06 - FACULTAT DE MAGISTERI |
Second semester |
Wednesday de 14:00 a 15:30. DESPATX D2.06 - FACULTAT DE MAGISTERI |
Observations |
You participate in the electronic tutoring program of the Universitat de València |
Journal Publications
-
Ignacio Máñez; Eduardo Vidal-Abarca; Joseph Magliano
(2022)
Comprehension processes on question-answering activities: A think-aloud study. Revista electrónica de investigación psicoeducativa y psicopedagógica, 20(56), pp. 1 - 26
. ISSN: 1699-5880
-
Candel, C.; Máñez, I.; Cerdán, R.; & Vidal-Abarca, E.
(2021)
Delaying elaborated feedback within computer-based learning environments: the role of summative and question-based feedback. Journal of Computer Assisted Learning. ISSN: 0266-4909
-
-
Máñez, I.; Vidal-Abarca, E.
(2020)
Question-Answering skills: the role of feedback in digital environments. Enfance, 3, pp. 313 - 335
. ISSN: 0013-7545
-
Máñez, I.; Fernández, E.
(2020)
El efecto Pigmalión y cómo mitigar su influencia en las aulas. Ciencia Cognitiva, 14(2), pp. 43 - 45
. ISSN: 1988-7884
-
-
Máñez, I.
(2019)
¿Pueden los videojuegos de acción modificar habilidades cognitivas?. Ciencia Cognitiva, 13(3), pp. 61 - 63
. ISSN: 1988-7884
-
Mañez, I, Vidal-Abarca, Kendou, P. and Martínez, T.
(2019)
How do students process complex formative feedback in question-answering tasks? A think-aloud study. Metacognition And Learning, 14(1), pp. 65 - 87
. ISSN: 1556-1623
-
Máñez, I., Vidal-Abarca, E., & Martínez, T.
(2019)
Does Computer-based Elaborated Feedback Influence the Students' Question-Answering Process?. Revista electrónica de investigación psicoeducativa y psicopedagógica, 17(1), pp. 81 - 106
. ISSN: 1699-5880
-
Máñez, I.; Serrano, M-A.
(2019)
Evaluar la comprensión de textos con el libro delante, ¿sí o no? El papel de los procesos cognitivos y metacognitivos. Ciencia Cognitiva, 13(2), pp. 27 - 29
. ISSN: 1988-7884
Other publications
Vidal-Abarca, E., Martínez, T., Gil, L., García, A. & Máñez, I. (2018). Learning tasks in electronic environments: Advances towards interactive eTextbooks. (pp. 99-113) In K. Millis, D.L. Long, J.P. Magliano and K. Wiemer (Eds.), Deep Comprehension. Multidisciplinary approaches to understanding, enhancing, and measuring comprehension . (pp. 99 - 113) .
Serrano, M.A.; Vidal-Abarca, E.; Mañez, I.; Candel, C. (2015). Selection Task and computer-based feedback to improve the searching process in task-oriented reading situations Artificial Intelligence in Education. AIED 2015. Lecture Notes in Computer Science . Volume. 9112 . (pp. 804 - 807) .
García, R.; Máñez, I. (2021). Técnicas instruccionales y aprendizaje significativo Aprendizaje y desarrollo de la personalidad (2ª Ed.) . (pp. 215 - 256) .
Stays abroad in Research Centers
Minneapolis. UNITED STATES, 2016. Estancia breve FPU (Septiembre-Noviembre) Análisis sobre el uso y los efectos de retroalimentación formativa en lectura orientada a tareas en entornos tecnológicos de aprendizaje.. **Doctorand.
Poitiers. FRANCE, 2017. Estancia breve FPU (Septiembre-Noviembre) Análisis sobre el uso y los efectos de retroalimentación formativa en lectura orientada a tareas en entornos tecnológicos de aprendizaje.. **Doctorand.
Participations in Conferences
Maria-Ángeles Serrano; Ana C. Llorens; Amelia Mañá; Laura Gil; Ignacio Máñez (2013). TuinLec: un tutor inteligente para enseñar competencias lectoras. (Communication). II Jornadas Científicas de Jóvenes Investigadores . Valencia . SPAIN
Ignacio Máñez; Maria-Ángeles Serrano (2013). Efecto de la retroalimentación automática en lectura orientada a tareas. (Poster). II Jornadas Científicas de Jóvenes Investigadores . Valencia . SPAIN
Maria-Ángeles Serrano; Ignacio Máñez; Eduardo Vidal-Abarca; Amelia Mañá; Laura Gil; Vicenta Ávila (2014). Mejorar las estrategias implicadas en la competencia lectora a través de un tutor inteligente: TuinLECweb. (Communication). XI Congreso Nacional de Estudiantes de Psicología . Elche . SPAIN
Ignacio Máñez; Maria-Ángeles Serrano (2014). A study of strategic behavioral patterns in task-oriented reading. (Poster). XI Congreso Nacional de Estudiantes de Psicología . Elche . SPAIN
Serrano, MA.; Máñez, I.; Ferrer, A.; Vidal-Abarca, E. (2014). ¿Qué predice mejor el rendimiento académico: comprensión o competencia lectora?. (Communication). II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo . Granada . SPAIN
Serrano, MA.; Máñez, I.; Ferrer, A. (2014). Rendimiento y decisiones estratégicas de lectura en el uso de textos continuos y no-continuos para responder preguntas. (Communication). II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo . Granada . SPAIN
Ignacio Máñez; Maria-Ángeles Serrano (2014). Efectos del feedback formativo en estrategias de auto-regulación empleadas en lectura orientada a tareas. (Poster). II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo . Granada . SPAIN
Ignacio Máñez; Eduardo Vidal-Abarca (2015). Efectos de interferencia del uso de la metodología "pensar-en-voz-alta" en situaciones de lectura orientada-a-tareas. (Poster). 3rd International Congress of Educational Sciences and Development . San Sebastián . SPAIN
Ignacio Máñez; Cibeles Romero; Laura Moreno; Victoria Beléndez (2015). ¿Mejoran los textos discontinuos nuestro conocimiento y comprensión de fenómenos científicos naturales?. (Poster). 3rd International Congress of Educational Sciences and Development . San Sebastián . SPAIN
Eduardo Vidal-Abarca; Ignacio Máñez; Joseph P. Magliano (2015). Effect of feedback and comprehension level on task-oriented reading: a think-aloud study. (Poster). 25th Annual Meeting for the Society for Text & Discourse . Minneapolis . UNITED STATES
Patents, Software and Database
Eduardo Vidal-Abarca;Tomás Martínez;Fernando Cuetos;Alba Rubio;Ladislao Salmerón;Manuel Perea;Raquel Cerdán;Gemma Lluch;Ignacio Máñez, Ref. 183043. SupLEC. Test de Competencia Lectora para Enseñanza Superior. ---. 07/11/2019.
Eduardo Vidal-Abarca;Tomás Martínez;María de los Ángeles Serrano; Alba Rubio; Arantxa García;Francisco Grimaldo;Daniel García;Ignacio Máñez;Vicenta Ávila;Amelia Mañá;Laura Gil; Antonio Ferrer, Ref. 37614. Read&Learn. ---. 27/04/2020.
Projects
Desarrollo de dispositivos inteligentes de enseñanza y evaluación de contenidos curriculares y competencias básicas (). 2013 - 2016. CONSELLERIA D'EDUCACIO, INVESTIGACIO, CULTURA I ESPORT - GVA. . PI: Dr. Eduardo Vidal-Abarca.
Eficacia de herramientas informáticas para aprender y enseñar estrategias de competencia lectora y conocimientos declarativos en un entorno de lectura orientada a tareas (). 2015 - 2017. MINECO. Ministerio de Economía y Competitividad. . PI: Dr. Eduardo Vidal-Abarca.
Desarrollos tecnológicos e instruccionales para el aprendizaje y la enseñanza de contenidos declarativos complejos: avances en eTextbook y la enseñanza online (). 2018 - 2020. Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Secretaría de Estado de Investigación, Desarrollo e Innovación. . PI: Dr. Eduardo Vidal-Abarca.
Assessing Digital Reading Skills Across Ages (). 2021. Ministerio de Ciencia e Innovación. . PI: Dra. Raquel Cerdán.