A
Distribució i Rutes |
---|
Els costos de transport de primeres matèries i productes elaborats constitueuxen actualment un dels factors més importants que influeixen en el preu final del producte acabat. El model bàsic amb el qual es poden modelitzar estos problemes és l'anomenat Problema de Rutes de Vehicles (VRP) el qual consisteix a construir un conjunt de rutes de cost mínim per a una flota de vehicles que permeta servir/recollir certa demanda que es localitza en determinats punts d'una xarxa. En els problemes reals existeixen nombroses característiques que augmenten la complexitat del model. Entre elles es poden citar: la existència de franges horàries en les qual efectuar el servei, la possibilitat de servir la demanda d'un client entre diversos vehicles, heterogeneïtat de la flota de vehicles, etc.
En esta línia, estem treballant en:
- El problema de Rutes de Vehicles amb Demanda Compartida (SDVRP)
- Problemes de Rutes de Vehicles amb Finestres Temporals (VRPTW)
- Problemes de rutes per a l'arreplegament de fem
- Problemes de Fluixos en Xarxes
B
Seqüenciació de Màquines i Optimització de Processos Industrials |
---|
La investigació en seqüenciació d'activitats en màquines tracta de desenvolupar algoritmes eficients per a la planificació de la producció a curt-mig termini, tenint en compte la capacitat finita de les màquines disponibles i tota la resta de característiques dels processos de fabricació. En esta línia, el nostre grup ve treballant des de fa anys en el desenvolupament de sistemes intel·ligents de seqüenciació que podar integrar-se en el sistema d'informació de les empreses.
Dins de l'ample ventall de problemes d'optimització de processos industrials hem treballat en problemes de tall i empaquetament (Cutting & Packing). En el primer cas, es tracta de dissenyar patrons de tall que permetan atendre les demandes de les peces minimitzant les deixalles del material a tallar: taulers de fusta, bobines de paper o catró, làmines metàl·liques, etc. En el segon cas, es tracta de dissenyar la ubicació òptima de les peces a transportar en pallets o contenidors, minimitzant l'espai no utilitzat.
C
Planificació en Empreses de Fabricació i Serveis |
---|
L'objectiu d'esta línia d'investigació és desenvolupar la teoria, els algoritmes científics i el software comercial que permetan a les empreses de fabricació i serveis generar plans d'actuació basats en una eficient utilització d'equipament, materials i recursos humans.
D
Seqüenciació de Projectes amb Recursos Limitats |
---|
El Problema de Seqüenciació de Projectes amb Recursos Limitats (RCPSP) és el problema bàsic, amb referència al qual es defineixen la resta de problemes més complexos i reals de seqüenciació de projectes. La major part de les tècniques d'optimització que s'utilitzen en models més complexes tenen el seu origen en tècniques que han tingut èxit en el RCPSP. Així doncs, considerem que els avanços en el RCPSP poden fàcilment tindre repercusió en tot l'àrea de seqüenciació de projectes i que els avanços algorítmics significatius estan basats n un major coneixement del problema. Per això, un dels nostres objectius és aprofundir en l'estudi teòric del RCPSP.
L'estudi del RCPSP distingeix diversos tipus de limitació de recursos. El nostre grup ha començat a treballar amb recursos parcialment renovables, dels quals existeixen quantitats fixes en determinats subintervals de planificació. Des d'un punt de vista aplicat, permeten modelitzar com a problemes de seqüenciació de projectes molts altres problemes relacionats, com ara els problemes de construcció de torns entre treballadors i els problemes d'horaris.