Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Política Econòmica i Economia Pública Logo del portal

.

Un enfocament interdisciplinari i plural

Integra les dimensions econòmica, política i social en l'anàlisi dels desafiaments econòmics del nostre temps

.

Pràctiques professionals optatives

Experimenta un primer contacte amb el món professional

.

Formem especialistes en política econòmica i economia pública

Interpreta les possibilitats de transformació de l'economia actual

Un estudi de la Universitat de València evidencia que el bullying minva el rendiment acadèmic de les víctimes

  • 3 de maig de 2022
Imatge representativa de l'assetjament escolar

L'informe, elaborat pel professor Mauro Mediavilla i la doctoranda Gisela Rusteholz, conclou que l'assetjament escolar té un efecte negatiu que equivaldria a la pèrdua de 3-5 mesos d'educació per a l'estudiantat que el pateix, la qual cosa representa entre un 30% i un 50% menys d'educació a l'any escolar.

 

Els autors Mauro Mediavilla —docent del Departament d'Economia Aplicada de la UV i professor en el Màster Universitari en Política Econòmica i Economia Pública— i l'estudiant de Doctorat de la Universitat de València, Gisela Rusteholz, quantifiquen l'impacte de l'assetjament escolar sobre la base de les puntuacions de la prova del Programa per a l'Avaluació Internacional d'Estudiants (PISA) de l'any 2018 en Matemàtiques, Comprensió Lectora i Ciències. Per a això, analitzen una mostra de quasi 36.000 estudiants de 15 anys, la majoria de 4t de l'ESO que estudiaven en centres de tot el territori.

S'analitzen quasi  36.000 mostres entre l'estudiantat

Els resultats, recollits en l'informe L'impacte de l'assetjament escolar en el rendiment acadèmic a Espanya, indiquen que el bullying té un impacte negatiu en totes les habilitats avaluades, per tant, l'assetjament escolar s'erigeix com “un obstacle més en el procés d'ensenyament-aprenentatge, que pot generar un rendiment acadèmic més pobre i conduir, a curt termini, a l'increment en les taxes d'absentisme escolar, fracàs escolar o abandó escolar prematur”.

El 16,8% de l'alumnat de 15 anys a Espanya ha sigut víctima d'assetjament

El bullying afecta al rendiment acadèmic de l'alumnat que el pateix, fins al punt que pot perdre, en un curs, entre 3 i 5 mesos d'aprenentatge en les diferents àrees. En concret, es tracta de 3 mesos (un 30%) menys d'educació formal en Ciències i fins a 4 mesos (40%) en les matèries de Matemàtiques i Lectura, la qual cosa suposaria més d'un terç del curs, tenint en compte que aquests són d'uns 10 mesos. Es tracta d'unes conseqüències que es poden agreujar i acumular si la situació d'assetjament s'allarga més d'un any escolar, condicionant també les expectatives i possibilitats de futur de la víctima.

L'impacte negatiu de l'assetjament equivaldria a la pèrdua de 3-5 mesos d'educació

Els autors observen que no hi ha diferències significatives per gènere ni per tipus de centre escolar (públic, privat i concertat) però si que existeixen diferències menors quan es considera la comunitat autònoma de residència de l'estudiant. Astúries, Castella i Lleó, Andalusia i Canàries són els territoris amb un major nombre d'alumnes que han patit violència escolar en els últims 12 mesos. D’altra banda, les Comunitats Autonòmiques amb menor prevalença són Galícia, Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa, Melilla i Ceuta.

La Comunitat Valenciana, entre les CCAA amb menor prevalença de bullying

Els investigadors aconsellen “no ignorar ni subestimar el problema, així com dedicar majors esforços a dissenyar polítiques que permeten la detecció precoç d'aquest fenomen i que mitiguen de manera eficaç els seus efectes”. Així mateix, conclouen que “és necessària la realització d'estudis complementaris que combinen les aproximacions quantitatives amb les qualitatives al fenomen, així com estudis comparats que permeten conéixer polítiques reeixides en altres països del nostre entorn”.