Tornar 
a la pàgina principal del  
Debat sobre Professorat
FEUS I PLACES
(RÈPLICA A "Javier Palao Gil")
Rafael Pla López
membre de la Comissió de Professorat
TORNAR 
a la pàgina principal  
d'"Alteritat"
 
      Al número de febrer de La Debacle apareix un article signat per Javier Palao Gil replicant al meu article "Places i feus". Curiosament, després de proclamar que alguns companys li havien convençut de la inutilitat de replicar-me, dedica 6 fulls (en la meua impressora) a contestar un article de poc més d'un full. No pense seguir la mateixa progressió geomètrica, perquè això m'obligaria a escriure 29 fulls, cosa que ni vull ni puc fer (centenars d'exàmens esperen per a ser corregits: sí, també al Campus de Burjassot). Tampoc vaig a contestar pormenoritzadament la seua rèplica, perquè això m'obligaria a seguir les seues disgressions, i a més no sent la necessitat de replicar moltes afirmacions que compartesc. Vaig a centrar-me per tant en contestar a les al·lusions directes.

       1. El professor Palao dedica un gran espai a discutir la imputació de "concepció feudal", amb nombroses referències històriques, exercint, pel que sembla, la seua condició d'historiador. Tanmateix, l'únic que jo deia, en terminis hipotètics, referint-me exclussivament als articles "Humillados y ofendidos" y "Sollozos lejanos", i de cap manera al conjunt dels professors de Dret ni a la "Memoria sobre docencia" remitida per l'àrea, era que "El seu plantejament traspua una determinada concepció: les places de professorat com a propietat del Departament corresponent. Això podria correspondre a una concepció feudal de la Universitat...". No arribava a tant com l'insigne professor de dret Martínez Sospedra, que en una famosa ocasió va acusar que la proposta de que els estudiants elegiren als estudiants i els professors als professors al si del Claustre era com "los infanzones eligiendo a los infanzones". En qualsevol cal, no vaig caure en la ingenuïtat de confundir la cosa amb la idea de la cosa. Com la meua inferència no és rebatuda pel professor Palao, no considere necessari estendre-m més.

        2. El professor Palao s'esten també abundantment sobre la competència dels professionals del Dret i la capacitat o no dels legos per a opinar sobre qüestions jurídiques, per a eludir la qüestió plantejada: la diferència entre una reunió secreta i una reunió no oberta. Personalment, no tinc res en contra de que les reunions de la Comissió de Professorat siguen obertes i es realitzen en un Saló d'Actes o una Plaça de Bous, i no en una petita Sala de Juntes on els darrers membres que arriben ja no tenen taula per a escriure. Però, en qualsevol cas, les reunions de la Comissió de Professorat no són secretes: els membres de la Facultat de Dret poden perfectament requerir als seus representants en ella que informen dels seus debats i acords (com, per altra banda, semblen fer puntualment, donada la informació de que disposaven els autors dels primers articles).

        3. El professor Palao afirma temeràriament que "Es un secreto a voces que, hoy en día, la Universitat está gobernada por 60 ó 70 profesores que se dedican a esto –el gobierno universitario- de modo semiprofesional", per a continuació estendre-s sobre la marginació dels professors del Campus de Tarongers. Sembla que quan s'afirma que quelcom és "un secret a veus" ja no cal provar-ho. Però en aquest cas estem parlant en concret de la Comissió de Professorat, on hi ha 2 representants del PDI de cada Centre, i no cap oligarquia auto-nomenada o sorgida d'un Campus particular.

        4. El professor Palao preten abrumar-me amb xifres, i me reta a contestar-li igualment amb dades. Tanmateix, insisteix, en pro de la doctrina del greuge comparatiu, en contrastar dades globals de Campus. I no es tracta d'això. Jo podria contestar-li que en el mòdul que he impartit el primer quadrimestre en la llicenciatura de Química hi ha una mitjana de 100 alumnes per grup, i sense grups de docència pràctica en Aules d'Informàtica, a pesar d'impartir-se programació i càlcul numèric (teòricament per a ordinador). De manera que puc solidaritzar-me sense problemes amb les seues queixes i unir els meus plors als seus. Però del que es tractava és del dèficit o superàvit en una àrea concreta: Història del Dret i de les Institucions. I segons les dades de que disposàvem en la Comissió de Professorat, en Història del Dret i de les Institucions hi havia una capacitat docent projectada (comptant els Ajudants a 22) de 338'5 crèdits i una docència estructural de 203'9 (88 crèdits en matèries troncals i obligatòries, 103'4 estimats d'optatives i 12'5 de mig programa de doctorat), el que donava 134'6 crèdits de superàvit estructural. Així mateix, per al curs 96-97 apareixien una capacitat docent de 268'25 crèdits (comptant Ajudants a 8 crèdits) i una docència conjuntural de 219 crèdits (204 de plà nou i 15 de plà vell), el que donava 49'25 crèdits de superàvit conjuntural. Naturalment, aquestes dades poden ser discutides, encara que suggeriria que les discutiren amb el Servei de PDI i el Vice-rectorat d'Organització Acadèmica, que són els que millor podran fer els aclariments pertinents. Però en qualsevol cas, és amb aquestes dades que la Comissió de Professorat va decidir l'11 de novembre de 1997 proposar l'amortització de la plaça vacant, per 2 vots a favor de mantenir-la, 17 en contra i 1 abstenció. Es pot legítimament discrepar d'aquesta conclussió, però no titllar-la d'arbitrària.



        Per tal com els companys de La Debacle no van tindre la gentilesa de comunicar-me per mail l'aparició de la rèplica al meu anterior article, he hagut d'esperar per a assabentar-me a una reunió de la Comissió de Professorat per tal que un company me ho diguera. En tot cas, comunique aquesta rèplica a la seua redacció, i espere de la seua cortesia internàutica que posaran en les seues pàgines un nou enllaç a aquesta.
 
tornar 
al menú del debat sobre vacants 
tornar 
a la pàgina principal del debat sobre
Professorat
tornar 
a la pàgina principal d'Alteritat