UVCulturaUV Logo del portal

GRAVATS MESTRES. L'empremta d'Albrecht Dürer i Lucas van Leyden en la col·lecció Mariano Moret

 

Anònim. Seguidor de Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533). Les edats de l’home i la Mort (Família sorpresa per la Mort) Buril , 1523 ?. 100x135 mm
Anònim. Seguidor de Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533).
Les edats de l’home i la Mort (Família sorpresa per la Mort) Buril , 1523 ?. 100x135 mm

 

 

 

 

Presentació


A través d’aquesta mostra, la Universitat de València pretén fer conèixer per primera vegada la valuosa i inèdita col·lecció d’estampes dels segles XVI i XVII reunida per Mariano Moret. Una col·lecció composta per prop d’un centenar de peces de provada datació i valor reconegut, que s’ha anat configurant en funció d’un criteri selectiu especialitzat que li confereix un interès afegit. Aquestes obres en paper, fruit de l’art del gravat, estan signades majoritàriament per artistes destacats i mostren la influència de dos dels més importants mestres en la història d’aquest art: Albrecht Dürer i Lucas van Leyden.


El gravat és una de las manifestacions artístiques menys conegudes i difoses entre la societat. Va ser des dels orígens una important eina de transmissió cultural, d’idees, d’estils; va ser responsable d’una democratització icònica a l’Occident, va generar comerç i sobretot va suposar una nova forma d’expressió artística inaugurada pels grans mestres. Aquesta exposició ofereix també una oportunitat per acostar-se al coneixement d’aquesta tècnica tan decisiva en la difusió de l’art i la cultura. El públic hi podrà trobar informació didàctica sobre el tema, i les eines i els materials originals. Tot plegat, es pretén ensenyar tot el seu procés d’execució.

 

 

 

 

 

Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533). El triomf de David Burí, 1513. 107x84 mm
Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533). El triomf de David Burí, 1513. 107x84 mm

 

 

 

 

 

 

Pel que fa a les peces exposades, es tracta d’estampes d’altíssima qualitat i en un estat de conservació òptim, tot i la seua natural fragilitat i els segles d’història. Les obres evidencien l’empremta dels dos grans mestres Durero i Lucas van Leyden en els gravadors centreeuropeus dels segles XVI i XVII, com Albrecht Altdorfer, Heinrich Aldregrever, Georg Pencz, Hans Sebald Beham, Virgil Solis, Jakob Binck, Hendrick Goltzius o Jan Saenredam. Obres de temes variats, el recorregut i la interpretació de les quals afegeixen interès i atractiu a aquesta mostra i creen petits fils conductors en el discurs expositiu. La violència, la passió, l’amor… curiositats iconogràfiques i missatges amagats a través de les històries dels déus i dels homes.


Els continguts de la mostra, les obres exposades i els treballs de recerca realitzats amb motiu d’aquesta, es recullen en un acurat catàleg, en el qual participa tant el col·leccionista com els comissaris de l’exposició.


El col·leccionisme pot ser un dels factors que contribueixen a la conservació del patrimoni i la Universitat de València vol fer conèixer la col·lecció Mariano Moret com a exemple d’acurada dedicació, d’encertat criteri i especialització en les adquisicions. Una col·lecció culta i alhora didàctica, probablement única en el seu conjunt i de gran interès, tant per al públic especialista com profà.

 

 

 

 

Jan Harmensz Muller (Amsterdam 1571-1628) segons Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533). Publicat per Clement de Jonghe. La santa cena. Planxa 1 de la sèrie La passió. Burí, 1650. 114x76 mm
Jan Harmensz Muller (Amsterdam 1571-1628) segons Lucas van Leyden (Leiden 1494-1533). Publicat per Clement de Jonghe.
La santa cena. Planxa 1 de la sèrie La passió. Burí, 1650. 114x76 mm

 

 

 

 

Mestre I.B. (Nuremberg, actiu 1520 -1530). Marcus Curtius. Burí 1529. 56 mm diàmetre
Mestre I.B. (Nuremberg, actiu 1520 -1530). Marcus Curtius. Burí 1529. 56 mm diàmetre