Logo de la Universitat de València Logo Càtedra Interuniversitària del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials Logo del portal

Nora Engra Soria duu a terme el seu TFM: "Apoderament i enfortiment dels drets en comunitats de Sucre (Bolívia) amb poblacions migrants, llauradores i indígenes"

  • Servei de Màrqueting i Comunicació
  • Càtedra Interuniversitària del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
  • 7 de juliol de 2025
 

Nora Engra Soria, estudiant de Màster de Cooperació Internacional de València va dur a terme entre el seu Treball fi de màster (TFM) des de l'Aprenentatge Servei titulat: “Apoderament i enfortiment dels drets en comunitats de Sucre (Bolívia) amb poblacions migrants, llauradores i indígenes” dirigit per la Dra. Mercedes Botija.

Aquest treball es va desenvolupar com una experiència d'aprenentatge-servei (APS), combinant la intervenció social amb el procés formatiu universitari. La intervenció es va realitzar en la comunitat rural de Ckochas (Bolívia), en col·laboració amb dones indígenes llauradores vinculades a l'Institut Politècnic Tomás Katarri.

El procés va culminar amb la representació teatral col·lectiva d'una adaptació de l'obra “Interculturalitat, gènere i salut afectiu sexual: creant espais de suport mutu”, prenent com a referència el treball realitzat per l'Associació per a la Cooperació Entre Comunitats (ACOEC) situada a Benimaclet (València). Aquesta actuació va ser el resultat d'un procés participatiu de creació artística comunitària, emmarcat en el projecte “L'art i les dones indígenes de Bolívia enfront de les desigualtats de gènere”.

El projecte perseguia un doble objectiu:

  • Afavorir la igualtat de gènere i la sensibilització comunitària a través de metodologies artístiques.
  • Enfortir l'apoderament personal i col·lectiu de les dones participants mitjançant l'ús del teatre com a eina de transformació.

De manera paral·lela, es va dur a terme una investigació sobre les actituds cap a la igualtat de gènere abans i després de la intervenció, la qual cosa va permetre constatar l'impacte positiu del teatre participatiu en contextos rurals amb desigualtats estructurals.

Aquesta experiència d'aprenentatge-servei (APS) va evidenciar el valor d'integrar enfocaments creatius i interculturals en processos de transformació social i en les polítiques públiques de serveis socials, alineant-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) relacionats amb igualtat de gènere, educació de qualitat i reducció de desigualtats.