Fundació GeneralCentre de Documentació EuropeaUniversitat de València Logo del portal

Desembre Europeu 2025: Memoria y futuro de Europa | Valencia, 1-20 diciembre 2025 #DesembreEuropeu2025

  • 18 de novembre de 2025
Desembre Europeu 2025

El projecte Desembre Europeu va nàixer amb l’objectiu de fomentar el debat sobre el futur d’Europa com a espai comú d’intercanvi cultural i social, la Universitat de València, acull durant el mes de desembre, i junt amb el Col·legi Major Rector Peset (CMRP) com a principal espai de trobada, la programació de debats, exposicions, conferències, cinema i concerts.

Aquest projecte té el seu origen en l’impuls i la coordinació de diversos organismes pertanyents a la Universitat de València, com són El Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació, el Col·legi Major Rector Peset i el Centre de Documentació Europea de la Fundació General de la Universitat de València. I és fruit de la col·laboració de diverses institucions i organismes públics externs i que són la Delegació del Consell per a la Unió Europea i Relacions Externes de la Generalitat Valenciana, l’Ajuntament de València, la Diputació de València i la oficina Europe Direct de València.

Desembre Europeu 2025: Memòria i futur d'Europa | València, 1-20 desembre 2025 #DesembreEuropeu2025

 

Programa:

Ràdio
Cançoner de la Unió Europea

The Great European Handbook
Dimarts, 2 de desembre de 2025, 19 h.

Radio Malva 104.9FM.

El Cançoner de la Unió Europea és un compendi de 164 cançons: sis per cadascun dels Estats membres en altres tantes categories, més una britànica i l'himne de la UE. Totes compten amb concordes i la lletra en els 25 idiomes originals (i tres alfabets distints), acompanyades d'una versió en “anglés europeu cantable” realitzat per traductors especialitzats de cada país. Per Espanya, les cançons seleccionades són Si tu no eres ací (1996), de Rosana Arbelo, en la categoria cançons d'amor. Joan Manuel Serrat apareix en dos segments: la seua mítica Mediterráno (1971) és la cançó seleccionada per a la categoria “naturalesa i estacions”, mentre que La saeta (1969), basada en un poema d'Antonio Machado, està en “cançons sobre fe o espiritualitat”. El cançoner espanyol es completa amb l'èxit immortalitzat per Nino Bravo Libre (1972) i amb Astúries, pàtria estimada en cançons populars, i Hola, don Pepito en infantils.
https://www.eu-songbook.org/


Taller
Fediverso i xarxes socials no propietàries #Vamonosjuntas

Professor: David Marzal
Viernes, 5 de desembre de 2025 11-13 h.

Campus dels Tarongers. Biblioteca de Ciències Socials. Aula de formació.

Nosaltres també estem fartes de les xarxes socials tòxiques, així que ens hem mudat a un nou barri: el fediverso. Et convidem a formar part d'aquesta comunitat, on apostem per una internet més humana, lliure i col·laboratiu. A més, assumim el compromís d'enfrontar els reptes que suposa nodrir una eina col·lectiva i descentralitzada com aquesta, prescrivint la seua utilització així com sostenint-la mitjançant la mobilització de recursos des de la corresponsabilitat que iniciatives com aquesta requereixen.
David Marzal és administrador de sistemes GNU/Linux de professió, apassionat pel programari lliure i la sostenibilitat de vocació. Activista en associacions com GNU/Linux València, KDE España o Residu Zero de la Regió de Múrcia.
​Activitat gratuïta amb aforament limitat a 20 persones, per rigorós ordre d'inscripció.
L'inscripció es realitza per correu electrònic: cde@uv.es

Amb la col·laboració del Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València.

 

Café amb projectes
Xarxa de la Unió Europea en la Comunitat Valenciana

Dimecres, 10 de desembre de 2025. 11 h.
Facultat d'Economia. Saló de Graus.

Trobada entre els responsables de les oficines de les diverses xarxes d'informació sobre la Unió Europea a la Comunitat Valenciana: Eures, Eurodesk, Europe Direct, Centres de Documentació Europea, Euroaxess i Enterprise European Network, de cara a la posada en marxa de projectes propis de la xarxa de xarxes Unió Europea en la Comunitat Valenciana.
Aforament limitat. És necessària una invitació per a assistir a l'esdeveniment (correu al cde@uv.es)

 

Teatre
Un instant de bellesa, per 
Escena Erasmus

Dimecres, 10 de desembre de 2025. 19 h.
Teatre El Musical del *Cabanyal.
Premi d'Honor de les Arts Escèniques Valencianes 2023

Text original: Daniel Tormo i Anna Marí. Amb aportacions dels propis actors. Coordinació de dramatúrgia: Daniel Tormo. Adreça: Josep Valero.
Entrada gratuïta amb invitació descarregable en la web del TEM

El projecte teatral europeu Escena Erasmus de la Universitat de València, s'endinsa en el seu setzé espectacle, en la desolació que va provocar una catàstrofe sense precedents en el sud de València, colpejant i marcant a tot un poble per la tragèdia. A través dels textos de reconeguts autors i autores de l'escena cultural actual, alguns dels quals van viure en primera persona aquella terrible experiència, Escena Erasmus UV explora les emocions i els sentiments de les persones que van veure desaparéixer la vida tal com la coneixien al pas de l'aigua i la brutícia, però també com enmig del caos i la destrucció van aparéixer sorprenents flaixos de llum en forma de fileres de persones voluntàries i campanyes solidàries arribades de tot el món per a recordar-nos que sí que es pot renàixer del fang. L'espectacle reflexiona al seu torn sobre la bellesa que, malgrat el dolor, pot arribar a sorgir de les catàstrofes naturals que han de suportar els éssers humans: incendis, terratrémols, tsunamis i inundacions. Una bellesa humana que apareix sense demanar-la i que consola a les víctimes en moments de tanta tristesa.

Altres dates gira #DesembreEuropeu2025
Dijous, 11 de desembre. Teatre Principal de Castelló. Funció matinal dirigida a l'alumnat d'Educació Secundària.
Divendres, 12 de desembre (19.30 h.). Teatre Arniches d’Alacant. Entrada lliure fins a completar aforament.

 

Literatura

La Gran Batuda 
Raúl Quinto
, en conversa amb Santiago Lemoine, llibreter i Lola Miñarro, bibliotecària a propòsit de la novel·la Martinet de nit del rei ombra.
Dissabte, 13 desembre 2025. 12.30 h. Llibreria La Batisfera
Programa complet: https://go.ivoox.com/rf/136841428

Raúl Quinto és llicenciat en Història de l'Art per la Universitat de Granada i actualment resideix a Almeria, on exerceix com a professor. Va ser un dels coordinadors de la Facultat de Poesia José Ángel Valente i ha col·laborat com a crític en publicacions com a Quimera. Quant als seus textos narratius destaquen La cançó de NOF4 pel qual va rebre el Premi Alfons X de Literatura; Martinet de nit del rei ombra, aclamat per la crítica i mereixedor del Premi Nacional de Narrativa 2024, el Premi de la Crítica 2024 i el Premi Cálamo 2023; i, més recentment, La ballena azul, descrit a la perfecció per Mariana Enríquez com «un compendi de la mitologia fosca d'internet».
Amb la col·laboració del Vicerectorat d'Internacionalització i Multilingüisme de la Universitat de València.

 

Marathon Premis Lux del Parlament Europeu 2025
Dilluns, 15 de desembre de 2025. 17-24 h.
Cinestudio d’Or de València

Animal (2023), de Sofia Exarchou. Àustria, Bulgària, Xipre, Grècia, Romania | 116 min | Drama. 17 h.
Dahomei (2024), de Mati Diop. Benín, França, el Senegal | 67 min | Documental. 19 h.
Flow (2024) de Gints Zilbalodis. Bèlgica, França, Letònia | 85 min | Animació. 20.30 h. 
Julia keeps quiet (2024), de Leonardo van Dijl. Bèlgica, Suècia | 100*min | Drama 22.15 h.

Entrada lliure fins a completar aforament
Amb la col·laboració de l'Oficina del Parlament Europeu a Espanya.

 

Conferència
Espanya a la Unió Europea: Assoliments, límits i reptes pendents
Conferència a càrrec de Francisco Aldecoa, president del Movimiento Europeo España
Dimarts, 16 de desembre de 2025, 12.30 h.
Facultat d'Economia UV. Saló de Graus
Conferència magistral Manuel Marín

Francisco Aldecoa és professor amb més cinquanta anys d'experiència i catedràtic de Relacions Internacionals durant trenta-cinc anys, ha contribuït al procés polític de la construcció d'Europa en qualitat de membre de la societat civil organitzada. Des de finals dels anys setanta ha participat activament en el Consell Federal Espanyol del Movimiento Europeo España (CFEME), organització que actualment presideix. Des de 2020 és board member del MEI (Movimiento Europeo Internacional) i també membre del Consell Federal de la UEF (Unión deEuropeos Federalistas). És catedràtic Jean Monnet ad personam des dels anys noranta.

 

Seminari
Comunicar dades i coneixement en l'era de les fake news: Del gràfic al storytelling, per Germán Molina.

Dimecres, 17 de desembre de 2025. 11-13 h.
Campus dels Tarongers. Biblioteca de Ciències Socials. Aula de formació.
Activitat gratuïta amb aforament limitat a 20 persones, per rigorós ordre d'inscripció. 
L'inscripció es realitza per correu electrònic: cde@uv.es

En aquesta època caracteritzada, en part, per les xarxes socials i les fake news, han perdut influència les dades, la ciència i el rigor? Pot un gràfic rigorós ser atractiu i fer-se viral? És un problema de l'emissor, del receptor, del canal, del format? O és una qüestió de comunicar d'una altra forma? Del que no hi ha dubte és que el terreny de joc de la comunicació ha canviat en els últims temps; en la seua forma de consum, en els formats utilitzats, en l'atenció que li prestem, etc. En aquesta jornada respondrem a aquestes preguntes i donarem algunes claus per a comunicar informació, dades i coneixement a un públic generalista de manera eficaç, utilitzant la visualització de dades i seguint les “obligacions del dissenyador” assenyalades pel filòsof francés J.F. Lyotard.

Germán Molina és fundador i director de Dataly, estudi de disseny especialitzat en la visualització i comunicació de dades i en el disseny de la informació. Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials. Màster en Direcció d'Empreses (MBA) i Màster en Disseny gràfic i Comunicació. Va ser Director Gerent de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques.

Amb la col·laboració del Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València.

 

Taula redona
Memòria i futur d'Europa: Quaranta anys d'Espanya a la Unió Europea #pòdcast

Amb Ana Enguídanos, Generalitat Valenciana, Víctor Fuentes, professor jubilat de la Universitat de València i Isabel Punter, alumna de la Universitat de València. Modera Alfonso Moreira, CDE de la Universitat de València.
Dijous, 18 desembre 2025. 12 h.
Centre de Documentació Europea de la Universitat de València

Es compleixen quaranta anys de l'adhesió d'Espanya (i Portugal) a les Comunitats Europees. D'una banda, 1986 marcava un punt d'arribada, en culminar la democratització i inserció internacional de l'economia espanyola. Al mateix temps, era un punt d'eixida perquè Espanya liberalitzara la seua economia (en el context de l'harmonització que portava amb si el mercat únic), modernitzara definitivament la seua societat i ampliara la seua influència en el món. Fem balanç de les quatre dècades en companyia de persones que han tingut un paper rellevant en aquest procés al llarg d'aquests anys.
Amb el suport de Ràdio Malva 104.9FM.

 

Concert de Nadal a càrrec de la Orquestra Filharmònica de la Universitat de València. Hilari Garcia Gázquez, director.
Obres de P. I. Txaikovski, E. Wladteufel, etc.
Divendres,19 de desembre de 2024. 13 h.
Entrada lliure, aforament limitat.
Sala Charles Darwin del Campus de Burjassot de la Universitat de València.

Organitzat per l'Aula de Música del Vicerectorat de Cultura i Esport de la Universitat de València.

 

Exposició
Quaranta anys d'Espanya a la Unió Europea

Hall de la Facultat d'Economia de la Universitat de València
2 desembre 2025 - 20 desembre 2025
Inauguració 2 desembre 2025. 19 h.

L'exposició proposa un recorregut per les principals fites del procés d'integració europea, des del context de postguerra en què es va llançar la proposta de crear una Comunitat Europea del Carbó i de l'Acer, en 1950, fins als desafiaments del present. El visitant pot explorar, a través de panells informatius, llibres seleccionats, material gràfic i una extensa línia del temps de més de dotze metres, els moments clau que han donat forma a l'Europa de hui.

 

 

Exposició
10 anys de cartells del #DesembreEuropeu

3 desembre 2025 - 22 gener 2026
Centre de Documentació Europea de la Universitat de València