University of Valencia logo Logo Innovation and Local Development - INNODES Logo del portal

Mobilitat obligada i àrees funcionals en la Comunitat Valenciana: reptes teòrics i metodològics

Projecte desenvolupat per l'Institut d'Economia Internacional de la Universidad de Alicante / Universitat d'Alacant (UA).
Acronym

MOAF-CV

Reference code

AICO/2021/062

Description

El projecte es proposa assolir resultats en les quatre grans línies de treball conjuntes de l’equip de persones investigadores que el conformen, que comparteixen l’objectiu d’estudiar la mobilitat obligada i la definició, a partir d’aquesta, d’uns espais funcionals a la Comunitat Valenciana, generant així mateix desenvolupaments metodològics i marcs d’anàlisi que donen resposta als nous reptes en aquesta matèria i siguen transferibles a altres territoris.

Si els avanços en els mitjans de transport en les dècades anteriors van facilitar que els moviments laborals configuraren uns determinats mercats locals de treball i àrees metropolitanes, la pandèmia i les limitacions de mobilitat associades a aquesta s’uneixen ara a altres vectors de més llarg termini, com la pròpia sostenibilitat mediambiental o les transformacions que les noves tecnologies indueixen en l’organització territorial del treball, per a determinar unes configuracions funcionals sobre les quals és necessari reflexionar:

  • La definició d’àrees funcionals: en particular, la delimitació d’àrees metropolitanes i mercats locals de treball a través de l’adaptació al cas espanyol de les bones pràctiques internacionals, així com el desenvolupament de mètodes propis. Es tracta, per tant, d’un treball que combina tant desenvolupaments teòrics i metodològics com aplicacions empíriques d’aquests mètodes a casos internacionals i, especialment, al cas espanyol, tant en el seu conjunt com a través d’estudis de cas en comunitats autònomes concretes, com la Comunitat Valenciana, Andalusia i Aragó.
  • L’anàlisi i la intervenció sobre àrees funcionals: es tracta d’una línia que abasta aspectes com l’estudi dels factors socioeconòmics que determinen la configuració de les àrees funcionals i la seua evolució al llarg del temps, així com la seua articulació interna, examinant, per exemple, com les àrees metropolitanes s’estructuren en termes de submercats locals de treball o d’habitatge. En relació amb aquestes existeix una línia de planificació urbana i regional (agendes urbanes, plans urbanístics, plans d’ordenació del territori, etc.) en matèria, fonamentalment, de sistemes de transport, infraestructures verdes i espais residencials, així com diversos anàlisis relacionats amb els sistemes productius locals.
  • L’anàlisi de la mobilitat obligada: en particular, l’anàlisi de la mobilitat residència-treball (commuting), tot i que també treballs relacionats amb la mobilitat per raó d’estudis. Aquesta línia inclou tant anàlisis sobre els determinants i les conseqüències de l’evolució de la mobilitat en termes agregats (especialment en termes intermunicipals), aspectes relacionats amb la mobilitat sostenible, així com estudis que utilitzen microdades per a estudiar els determinants del commuting i els seus efectes en termes de variables laborals o de satisfacció de l’individu, sovint considerant la situació de desavantatge de la dona en el mercat laboral.
  • Anàlisi del mercat de treball: aquesta línia engloba una varietat de temes laborals que tenen en comú una preocupació per considerar adequadament la dimensió territorial del mercat de treball, la qual cosa enllaça amb les línies anteriors. Això es refereix tant a anàlisis regionals i en els àmbits metropolitans i dels mercats locals de treball com a altres en què, a partir de dades individuals, es considera explícitament l’efecte que les característiques socioeconòmiques del territori, entre altres, exerceixen en el rendiment laboral dels seus habitants. Es tracta d’una línia que, de nou, considera especialment la situació de col·lectius com les dones, els joves o la població immigrant.
Developers of the project
Innovation and Local Development (INNODES)
Non-UV principal researchers

Non-UV participating researchers

Non-UV team members

Personal tècnic contractat

Personal en formació en l'actualitat

  • Javier Iturrino Guerrero (Universitat de València). Tesis doctoral en curs "Análisis de las políticas de movilidad metropolitana sostenible y activa. Estudio de casos", dirigida per Julia Salom i Juan Miguel Albertos.
  • Jorge Seva Ródenas (Universidad de Alicante). Tesis doctoral en curs "Tres ensayos empíricos sobre precariedad laboral", dirigida per José Manuel Casado e Hipólito Simón.

Personal en formació (històric)

 

Start date
2021 January
End date
2023 December
Funding agencies:

GVA. Conselleria d'Innovació, universitats, ciència i societat digital.

Tipus de projecte: subvencions a grups d'investigació consolidats del Programa per a la promoció de la investigació científica, el desenvolupament tecnològic i la innovació en la Comunitat Valenciana de la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana.

gva

Project type
  • GVA - AICO - Consolidated groups