University of Valencia logo Logo Research on Music Education and Creativity (IEMC) Logo del portal

Publications 2023
  • Alamos-Gómez, J. (2023). Abordaje del ritmo musical en Educación Primaria. Percepciones del profesorado especialista chileno. Revista Electrónica de LEEME, (51), 36-54. https://doi.org/10.7203/LEEME.51.25579
  • Alamos, J., Tejada, J. & Farías, F. (2023). Cognitive processing of rhythm in Primary Education: Encounters between teaching practice and scientific evidence. Music Education Research. 25:4, 435-446. https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2249020 
  • Arena- Navarrete, M. (2023). Educación Auditiva y Lectoescritura Musical. Estudios Interactivos. Barker and Jules. https://www.solfman.info
  • Bautista, A., Riaño, M. E., Wong, J., & Murillo, A. (2023). Musical activities in pres- chool education: A cross-cultural comparative study. Musicae Scientiae, 0(0). https://doi. org/10.1177/10298649231173919
  • Calderón-Garrido, D., Gil-Fernández, R., & Martín-Piñol, C. (2023). Exploring Perspectives, Uses, Implications and Needs of the Educational Digital Portfolio in the Arts: A Systematic Review of the Scientific Literature. SAGE Open13(3). https://doi.org/10.1177/21582440231185557 
  • Castro, M., Chacón, R., Herrera, L., & López, G. F. (2023). Motivational development in current educational contexts. Frontiers Media. https://doi.org/10.3389/978-2-8325-2524-1
  • Cisneros, P y de las Heras-fernandez, R (2023). La implementación de tecnologia digital en la educativa artística. Una revisión a la literatura científica. Artseduca, (35), p.54-65 https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/6920/7482 
  • Calderón-Garrido, D., Parcerísa, L., Rivera-Vargas, P., & JMoreno-González, A. (2023). Opiniones de las familias sobre corporaciones tecnológicas, plataformas digitales educativas y derechos de la infancia: validación psicométrica de un instrumento. Aloma41(1), 141-148. https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.141-148
  • De las Heras-Fernández, R., Mendoza, G.y Jiménez, M  (2023). physiological strees responses to a live performance by professional flamenco dancers. PeerJ,  p. 1-12 DOI 10.7717/peerj.15282   https://peerj.com/articles/15282/  
  • Faure-Carvallo, A., Sánchez-Gómez , L., Calderón-Garrido, D., & Gustems-Carnicer, J. (2023). Manipulación sonora e influencias sobre el consumo musical juvenil. El oído Pensante11(1). https://doi.org/10.34096/oidopensante.v11n1.10907   
  • Gil-Fernandez, R., Calderón-Garrido, D., & Martín-Piñol, C. (2023). Exploring the effect of social media in Personal Learning Environments in the university settings: analysing experiences and detecting future challenges. Revista de Educación a Distancia (RED)23(71).  http://dx.doi.org/10.6018/red.526311  ​
  • Herrera, L., & Ramiro, M. T. (en prensa). Inserción profesional de egresados de educación mediante el uso de TIC. En O. Lorenzo & A. Lendínez (Eds.), Innovación TIC y competencia digital en la formación del profesorado de educación infantil y primaria. Una perspectiva transnacional. Síntesis.
  • Jiménez, A. S., Vergara, M., Rainha, E. M., Chacón, R. S., Castro, C. J., Martínez, M. A., Cáceres, J., Pantoja, A., Herrera, L., & Perandones, T. M. (Coords.) (2022). Participación, Innovación y Emprendimiento en la Escuela. Dykinson.
  • López-Calatayud, F. (2023). Music perception, sound production, and their relationships in bowed string instrumentalists: A systematic review. Revista Electrónica de LEEME, 51, 55-81. https://doi.org/10.7203/LEEME.51.25928
  • López-Calatayud, F., Macián-González, R., & Tejada, J. (2023). An Analysis-Synthesis of the Pedagogical Literature on Intonation in Initial Learning of Violin and Viola: Pitch Contents, Teaching Approaches, and Auxiliary Resources. String Research Journal, 13(1), 73–91. https://www.doi.org/10.1177/19484992221121755
  • López-Calatayud, F. y Tejada, J. (2023, in print). Self-efficacy in instrumental practice with intonation assessment software. A multiple case study with novice violin and viola students. Journal of Music, Technology, and Education
  • López-Calatayud, F. y Tejada, J. (2023). Self-regulation strategies and behaviors in the initial learning of the viola and violin with the support of software for real-time instrumental intonation assessment. Research Studies in Music Education, online first. http://doi.org/10.1177/1321103X221128733 
  • Lorenzo, O., & Herrera, L. (2022). Prologue. In A. Medina & G. L. Huber (Eds.), Migrant Identities and Teaching Training. Eduational research for cross-cultural encounters (pp. 13-20). Universitas.
  • Moreno-González, A., Calderón-Garrido, D., Parcerísa, L., Rivera-Vargas, P., & Jacovkis, J. (2023). Survey data on Families' perceptions of ed-tech corporations, educational digital platforms and children's rights. Data in Brief, 47. https://doi-org.sire.ub.edu/10.1016/j.dib.2023.109017 
  • Murillo, A.,  Mateu-Luján, B., Tejada, J. y González, A., (2023, online first). Activistas del sonido: niños y artistas como co-creadores en experiencias multidisciplinares con música electroacústica en un centro de alta complejidad. Arte, Individuo y Sociedad. https://dx.doi.org/10.5209/aris.90246 
  • Murillo, A., Tejada, J., Riaño, M.E., Foletto, C., Carvalho, S., Solé, Ll. (eds) (2023). Exploring creativities: creation as a strategy for learning music and the  arts             (ed, bilingüe). Edictoralia.
  • Oriola-Requena, S., Calderón-Garrido, D., & Gustems-Carnicer, J. (2023). Job satisfaction of music conductors and its relationship with motivation among members of youth music ensembles in Spain. Per Musi, (43), 1–13. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2023.46041 
  • Ramírez, A. y Álamos-Gómez, J. (2023). El pulso como unidad fundamental en la cognición del ritmo musical: Una clave intercultural para su implementación pedagógica. En C. Arredondo (Comp.), Comprender la música: formación, conceptualización y propuestas didácticas para las necesidades contemporáneas de la disciplina (pp.13-27). Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez.
  • Ramiro, M. T., & Herrera, L. (2023). Competencias digitales en educación. Una revisión de la literatura. En O. Lorenzo (Dir.), Sociedad digital, tecnología de la información y la comunicación y turismo digital (pp. 75-92). Aranzadi.
  • Tejada, J. &   Fernández-Villar, M.Á. (2023). Design and Validation of Software for the Training and Automatic Evaluation of Music Intonation on Non-Fixed Pitch Instruments for Novice Students. Education Sciences, 13, 860. https://doi.org/10.3390/educsci13090860
  • Tejada, J., Morant, R., y Murillo, A. (2023). Diseño e implementación de un software para el entrenamiento y evaluación de la entonación en instrumentos musicales. El caso de Plectrus. En  AA.VV. (eds). Dykinson.
  • Tejada, J., Murillo, A., y Mateu-Luján, B. (2023, in print). It blew my mind: creating spaces for integrating creativity, electroacoustic music, and digital competences for student teachers. British Journal of Music Education
  • Tejada, J., Murillo, A., y Berenguer, J. M. (2023, in print) Acouscapes. A software for ecoacoustic education and electroacustic composition .Organised Sound
  • Murillo, A., Mateu-Luján, B., Tejada, J.,  y González, A., (2023, online). Activistas del sonido: niños y artistas como co-creadores en experiencias multidisciplinares con música electroacústica en un centro de alta complejidad. Arte, Individuo y Sociedad, Avance en línea, 1-17. https://doi.org/10.5209/aris.90246
  • Murillo, A., Monreal, I., Tejada, J. y Carabias, D. (2023). New Paradigms for Music Research. Art, Society and Technology (print version). Publicacions de la Universitat de València
Publications 2022
  • Álamos, J., y Montes, R. (2022). Creatividad y aprendizaje colaborativo en educación secundaria: una experiencia didáctica en el aula de Música. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 155-183. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2021/11/RMIE_91.web_.pdf
  • Calderón-Garrido, D., & Gil-Fernández, R. (2022). Explorando adopciones, finalidades y usos de las redes sociales en el ámbito educativo desde la perspectiva de Usos y Gratificaciones. Representaciones de los futuros docentes y los profesores en ejercicio. Aula Abierta51(1), 67-74. https://doi.org/10.17811/rifie.51.1.2022.67-74  
  • Calderón-Garrido, D., & Gil-Fernández, R. (2022). Pre-service Teachers' Use of General Social Networking Sites Linked to Current Scenarios: Nature and Characteristics. Technology, Knowledge and Learninghttps://doi.org/10.1007/s10758-022-09609-7 
  • Calderón-Garrido, D., Ramos-Pardo, F. J., & Suárez-Guerrero, C. (2022). The Use of Mobile Phones in Classrooms: A Systematic Review. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET)17(06), 194-210. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i06.29181 
  • De las Heras-Fernández, R. y Tizón-Díaz, M. (2022). Reflexiones para Maestro de infantil y primaria sobre la importancia de la música, el movimiento y las emociones en el aula. En Carrascal, S. y Camuñas N. (coord) Docencia y aprendizaje. Competencias, identidad y formación de profesorado(pp. 769-782).  Tirant Lo Blanch.
  • De las Heras-Fernández, R. (2022).  Música, movimiento y Danza. La expresión corporal en el aula. Inde
  • De las Heras-Fernández, R., Padilla, V. Espada, M y de la Cruz, Z (2022). Rhythmic precision in zapateado flamenco: The influence of teaching methods. Journal of Dance Education. pp. 1-8. https://doi.org/10.1080/15290824.2022.2098301
  • De las Heras-Fernández, R. Cuellar M.J., Espada M. y Anguita J (2022). Influence of teaching styles on the emotions of University students in dance lessons according to sex.  Dance Education Research. pp-1-20 Doi: 10.1080/14647893.2022.2144197
  • Faure-Carvallo, A., Calderón-Garrido, D. & Gustems-Carnicer, J. (2022). Digital Gamification in Secondary Education: a systematic review/Gamificación Digital en la Educación Secundaria: una revisión sistemática. Revista Latina de Comunicación Social80, 137-154. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1773  
  • Faure-Carvallo, A., Calderón-Garrido, D., & Suárez, Mª M. (2022). Technology and Music Production in Different Genres: Key Issues for a Significant Music Education. Journal of Urban Culture Research24, 79-98. https://doi.org/10.14456/jucr.2022.5 
  • Fernádez, M, Espada M, y de las Heras-Fernández, R. (2022). La satisfacción del alumnado hacia la utilización de los códigos QR para el aprendizaje de la danza en Educación Física. Contextos educativos, revista de educación, pp. 117- 129. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/5366/4010 . https://doi.org/10.18172/con.5366
  • García Gil, D. y De las Heras-Fernández, R. (2022). Las artes mágicas del vuelo femenino. La mujer en el baile flamenco. En Fonseca-Mora C. y Camacho-Díaz, M.D. [Eds] La imagen de la mujer en el flamenco (pp. 103-132). Uhu.es publicaciones. Servicio de Publicaciones - Universidad de Huelva  ISBN: 978-84-18984-69-3 
  • Gil-Fernández, R., & Calderón-Garrido, D.(2022). Educational use of social media in primary and childhood education degrees at a virtual university. International Journal of Instruction 15(4), 395-410. https://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2022_4_22.pdf 
  • Gil-Fernández, R., Martín-Piñol, C., & Calderón-Garrido, D. (2022). Confluencias entre el objeto y la educación. Análisis de la maleta didáctica como elemento eficaz de diálogo entre la educación formal y no formal. ARTSEDUCA, (31), 163 -178. https://doi.org/10.6035/artseduca.6065 
  • Jacovkis, J., Rivera-Vargas, P., Parcerisa, L., & Calderón, D. (2022). Resistir, alinear o adherir. Los centros educativos y las familias ante las BigTech y sus plataformas educativas digitales. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 104-118. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2615 
  • López, F., Macián, R. y Tejada, J. (2023). An analysis-synthesis of the didactic literature of intonation in initial learning of violin and viola: pitch contents, didactic approaches, and auxiliary resources. Strings Research Journal, 13. 73-91, https://doi.org/10.1177/19484992221121755 
  • López-Calatayud, F. & Tejada, J. (2022). Autorregulación con una herramienta tecnológica de apoyo al aprendizaje musical instrumental: Un estudio múltiple de casos. En D. Cobos Sanchiz, E. López Meneses, A. H. Martín Padilla, L. Molina García & A. Jaén Martínez (Eds.), Educar para transformar: Innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos (pp. 41-48). Dykinson, S.L.
  • López-Calatayud, F., & Tejada, J. (2022). Self-regulation strategies and behaviors in the initial learning of the viola and violin with the support of software for real-time instrumental intonation assessment. Research Studies in Music Education, ONLINE FIRST. https://doi.org/10.1177/1321103X221128733
  • Murillo, A., Monreal, I., Tejada, J. y Carabias, D. (eds) (2022) New Paradigms for Music Research. Art, Society and Technology (ebook version). Publicacions de la Universitat de València.(digital version) http://dx.doi.org/10.7203/PUV-OA-532-0
  • Murillo, A., Monreal, I., Tejada, J. y Carabias, D. (2022). Introduction. En A. Murillo, I. Monreal, J. Tejada y D. Carabias (eds) New Paradigms for Music Research. Art, Society and Technology (pp. 11-14). Publicacions de la Universitat de València
  • Murillo, A., Monreal, I., Tejada, J. y Carabias, D. (eds) (2023) New Paradigms for Music Research. Art, Society and Technology (print version). Publicacions de la Universitat de València . ISBN: 978-84-9133-539-7
  • Murillo, A. y Tejada, J. (2022). Transforming generalist teachers’ self-perceptions through art creativity: An intervention-based study. International Journal of Education & the Arts, 23(11). http://doi.org/10.26209/ijea23n11
  • Murillo, A. y Tejada, J. (2022). Tecnología y creatividad a través de la creación sonora colaborativa. En D. Cobos-Sanchiz, E. López-Meneses, A.H. Martín-Padilla, L. Molina-García y A. Jaén-Martínez (eds) Educar para transformar: Innovación pedagógica, calidad y TIC en contextos formativos. (pp. 21-31). Dykinson.
  • Oriola-Requena, S., Calderón-Garrido, D. & Gustems-Carnicer, J. (2022). Autopercepción del desarrollo de las competencias musicales del futuro profesorado generalista: un análisis diagnóstico. Revista Electrónica de LEEME, 50, 16-30. https://doi.org/10.7203/LEEME.50.24120  
  • Riaño, M.E., Murillo, A. y Tejada, J. (2022). Educación musical, creatividad y tecnología: Un estudio exploratorio sobre estrategias docentes y actividades creativas con software ex novo. Revista Electrónica Educare, 26 (1).  1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.3  
  • Tejada, J., Murillo, J. y Mateu-Luján, B. (2022). La enseñanza inicial de la entonación en instrumentos de viento-metal y lenguaje musical en España. Un estudio exploratorio con profesorado de escuelas de música. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 19, 209-221. https://dx.doi.org/10.5209/reciem.77966
  • Vidal-Mestre, M., Freire-Sánchez, A., Calderón-Garrido, D., Faure-Carvallo, A., & Gustems- Carnicer, J. (2022). Audio identity in branding and brand communication strategy: a systematic review of the literature on audio branding. Profesional de la información31(5), e310504. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.04 
Publications 2021
  • Álamos, J. E., y Tejada, J. (2021). Facilitadores en el procesamiento cognitivo de la información rítmica. Revisión de la literatura en torno a los conceptos de pulso, tempo, metro y acento. Interdisciplinaria38 (2) 87-102. https://dx.doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.6
  • Álamos, J. y Tejada, J. (2021). Procesamiento cognitivo y formación rítmica en Educación Primaria. Átemus, 6, (11). 19-35
  • Benarroch, A., Lorenzo, O. y López, M. Á. (2021). Calidad en la educación superior. En Oswaldo Lorenzo, O. (coord.). Inserción profesional y seguimiento de egresados. Una perspectiva multicultural (pp. 37-67). Síntesis.
  • Bernabé, M. (2021). Desarrollar la conciencia cultural en Educación Infantil mediante las canciones infantiles. DEDiCA. Revista de Educaçao e Humanidades19, 19-34.  https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.13781
  • Bernabé, M. (2021). La Piscucha Comovós. Evitar y prevenir la exclusión social y la violencia en El Salvador. Eufonía89, 33-40.
  • Bernabé, M. (2021). Valores, creatividad y música. Trinomio inseparable en el aula de Educación Infantil. En P. Muñoz (Coord.), La complejidad en la enseñanza en valores. Formación permanente, colaboración y autorreflexión para una transformación social (pp.167-177). Dykinson.
  • Bernabé, M. y Martínez-Bello, V. (2021). Evolution of racism in Spanish music textbooks: a real path towards interculturality through images? Journal for Multicultural Education15(3), 313-329. https://doi.org/10.1108/JME-05-2021-0062
  • Bernabé, M., García-Gil, D. y Martínez-Bello, V. (2021). Pervivencia de estereotipos de género en las imágenes de los libros de texto de música españoles. Educaçao e Pesquisa47, 1-22.  https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147236340  
  • Calderón-Garrido, D. y Gustems, J. (2021). Music and sound for brand empowerment: the IKEA’s case. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 205-222. http://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e722  
  • Calderón-Garrido, D., Carrera, X., y Gustems-Carnicer, J. (2021). La presencia de las TIC en las asignaturas de música de los Grados de Maestro: un análisis de los planes docentes. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 127-138. https://doi.org/10.5209/reciem.64882  
  • Calderón-Garrido, D., Carrera, X., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Music Education Teachers’ Knowledge and Use of ICT at Spanish Universities. International Journal of Instruction, 14(2), 831-844 
  • Calderón-Garrido, D., Gustems-Carnicer, J., y Faure-Carvallo, A. (2021). Adaptations in Conservatories and Music Schools in Spain during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Instruction, 14(4), 451-462. http://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2021_4_27.pdf
  • Calderón-Garrido, D., y Gustems- Carnicer, J. (2021). La Educación Musical: del aula a la pantalla. En Aula virtual o cómo plantear las clases a distancia y no morir en el intento, 303-318. Wolters Kluwer 
  • Calderón-Garrido, D., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Adaptations of music education in primary and secondary school due to COVID-19: the experience in Spain. Music Education Research, 23(2), 139-150. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1902488
  • De las Heras-Fernández, R (2021). Teaching flamenco zapateado: a new notation-based methodology. Artseduca, Vol. 28 p. 66-81. https://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.28
  • De las Heras-fernandez, R y Cisneros, P y (2021). La tecnología y la educación en danza: una revisión bibliográfica en WOS (2011-2021). Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, Eticanet- vol. 21 (1) 193-213.  https://doi.org/http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.18424     
  • Durá, J. y Tejada, J. (2021). Rhythm pattern discrimination by primary school students. Research Studies in Music Education43(3) 528–547. https://doi.org/10.1177/1321103X19869056
  • Faure-Carvallo, A., Calderón-Garrido, D., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Tecnología digital al servicio de la producción, expresión y percepción musicales: un estudio de caso en la Educación Superior. Per Musi, 41, 1-15. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.29037
  • Faure-Carvallo, A., Calderón-Garrido, D., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Lo siniestro en el audiovisual: caracterizaciones sonoras.  Miguel Hernández Communication Journal, 12(1), 203-219. https://doi.org/10.21134/mhcj.v12i.942
  • Fontes, R., Cisneros-Álvarez, P., y Calderón-Garrido, D. (2021). El conocimiento y uso de los recursos tecnológicos en la formación inicial de maestros de música. OPUS, 27(3), 18. http://dx.doi.org/10.20504/opus2021c2724
  • García V, Espada M, y De las Heras-Fernández R (2021).  Estrategias de afrontamiento psicológico en los bailarines profesionales de danza Española y Flamenco. Retos,42, p. 109-117 https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86204  
  • García, I., Anguita, J. M., de las Heras, R., y Calderón-Garrido, D. (2021). Digital competence and the use of technological resources by teachers in music conservatories and schools of music. Música Hodie, v. 21, e69145. https://doi.org/10.5216/mh.v21.69145
  • Garres, F.J. y Bernabé, M. (2021). Formación instrumental y metodología didáctica en el Conservatorio: un estudio de caso múltiple en el aula de Clarinete. Opus, 27(3), 1-19. http://dx.doi.org/10.20504/opus2021c2713
  • Garres, F.J. y Bernabé, M. (2021). Las pruebas de acceso a enseñanzas superiores de música en España: punto de encuentro/desencuentro entre profesorado y alumnado. Per Musi, 41, 1-22. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.34052
  • Gilabert, L. y Bernabé, M. (2021). La formación del futuro docente a través de la interdisciplinariedad y la educación integral. Pensamiento y Acción Interdisciplinar, 6(2), 104-120. https://doi.org/10.29035/pai.6.2.104
  • Gil-Fernández, R., y Calderón-Garrido, D. (2021). El uso de las redes sociales en educación: una revisión sistemática de la literatura científica. Digital Education Review, 40, 82-109. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/33337  
  • Gil-Fernández, R., León-Gómez, A., y Calderón-Garrido, D. (2021). Influence of COVID on the Educational Use of Social Media by Students of Teaching Degrees. Education in the Knowledge Society, 22, 1-10. https://doi.org/10.14201/eks.23623  
  • Gil-Hernández, R., y Calderón-Garrido, D. (2021). Implicaciones de la Teoría de Usos y Gratificaciones en las prácticas mediadas por redes sociales en el ámbito educativo. Una revisión sistemática de la literatura. Aloma. Revista de Psicología, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 38(2), 139-148. https://doi.org/10.51698/aloma.2021.39.2.63-74  
  • Gustems, J., Calderón-Garrido, D., Burset, S., y Martín, C. (2021). 10 errores frecuentes al hablar de educación artística. Apuntes para fundamentar ideas y desestimar estereotipos. Didacticae, 9, 100-119. https://doi.org/10.1344/did.2021.9.100-119  
  • Gustems-Carnicer, J, Calderónj-Garrido, D., Faure, A., y Montoya, A. (2021).Música y color en el cine. En L. Cortes-Selva y Rosellço, E. (eds.). Cromo-filia: Historia(s) del color en el cine, 149-168. McGraw Hill.
  • Herrera, L., y Perandones, T.M. (2021). Fortalezas y virtudes personales, felicidad subjetiva, sentido del humor y personalidad. Análisis según el país y género de los docentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 99-108. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2161
  • Herrera, L., Souza-Soarez, M. R., Sánchez-Sánchez, L.C., y Ramiro-Sánchez, T. (2021). Satisfaction with Self and External Regulation of Learning in Higher Education Students in Brazil. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11):5914. https://doi.org/10.3390/ijerph18115914
  •  
  • Herrera, L., Tomé, M., Perandones, T.M., y Sánchez-Sánchez, L. C. (2021). Estudio de seguimiento del alumnado universitario de grado y satisfacción de los empleadores. Análisis cuantitativo. Inserción profesional y seguimiento de egresados. Una perspectiva multicultural. En O. Lorenzo (Coord.), Inserción profesional y seguimiento de egresados. Una perspectiva multicultural (pp. 137-193). Síntesis.
  • Herrera, L., Lorenzo, O., Mohamed, L., y Perandones, T.M. (2021). Líneas de investigación del Grupo Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: Análisis Interdisciplinar (HUM-742). En O. Lorenzo (Coord.). La noche europea de l@s investigador@s 2020. Contribuciones del Campus Universitario de Melilla (Universidad de Granada) (pp. 33-37). GEEPP Ediciones.
  • Herrera, L., Mohamed, L., y Cepero, S. (2021). Psychological Well-Being, Self-Concept, and Couple Relations in University Students. In M. Khosrow-Pour (Ed.), Research Anthology on Rehabilitation Practices and Therapy (pp. 1315-1336). IGI Global.
  • Lahuerta-Contell, S., Molina-García, J., Queralt, A., Bernabé, M. y Martínez-Bello, V. (2021). Ecological correlates of Spanish preschoolers’ physical activity and sedentary behaviours during structured movement sessions. European Physical Education Review, 27(3), 636-653. https://doi.org/10.1177/1356336X20982631
  • León-Gómez, A., Gil-Fernández, R., y Calderón-Garrido, D. (2021). Acercando el patrimonio a los alumnos de Grado en Maestro a través de un entorno virtual 3D: una experiencia con The Educational District. En M.C. Fernández-Laso y A. Barceló (coords.). Nuevos retos del patrimonio cultural. Comunicación, educación y turismo, 137-152. Madrid: Dykinson S.L. 
  • Lorenzo, O. (2021) (coord). Inserción profesional y seguimiento de egresados. Una perspectiva multicultural. Síntesis.
  • Lorenzo, O., y Ortiz, J. M. (2021). Competencias para la investigación educativa en el profesorado. En Cacheiro, M. Luz, López, E. y Domínguez, M. C. (coord.). Investigación e intercionalización en la formación basada en competencias (pp. 259-278). Dykinson.
  • Lorenzo, O., Reyes, F. L., y Mesa, J. (2021). Towards the Measuring of the Psychopedagogical and Professional Attributes of Music Education Teachers of Primary Level: Design and Validity of an Evaluation Instrument. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 12(2), 4490-4499.
  • Lorenzo-Quiles, O. (2021). Ethical Principles and Challenges for Qualitative Researchers. In A. P. Costa, Reis, L. P., Moreira, A., Longo, L., and Bryda, G. (Ed.). Computer Supported Qualitative Research. New Trends in Qualitative Research (WCQR2021) (pp. 1-10). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70187-1_1  
  • Martínez-Bello, V. y Bernabé, M. (2021). El movimiento musical expresivo en el aula de Psicomotricidad de Infantil: consideraciones del alumnado universitario. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36(2), 60-76. https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i2.2835
  • Martínez-Bello, V., Bernabé, M., Cabrera García-Ochoa, Y. y Vega-Perona, H. (2021). The representation of atheletes during Paralympic and Olympic Games: a Foucauldian analysis of the construction of difference in newspapers. Disalibity & Society, online, 1-23. https://doi.org/10.1080/09687599.2021.1983413
  • Martínez-Bello, V., Díaz-Barahona, J. y Bernabé, M. (2021): University experience of a tutorial action programme during the COVID-19 lockdown in teacher training at a Valencian University (Spain). Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-28. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46793   
  • Martín-Piñol, C., y Calderón-Garrido, D. (2021). Del objeto descubierto al objeto artístico, un planteamiento con propósitos educativos. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 467-483. https://dx.doi.org/10.5209/aris.68512  
  • Mateu-Luján, B. (2021). ¿Estamos tan mal? La Educación Musical en España respecto a Alemania y Austria. Revista Electrónica de LEEME, (48), 59-76. https://doi.org/10.7203/LEEME.48.21552
  • Mateu-Luján, B. (2021). La Educación Musical en España dentro del currículo obligatorio de educación secundaria: Estudio comparado entre comunidades autónomas. Revista Española de Educación comparada, (37), 338-354. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27541
  • Mateu-Luján, B. (2021). La Educación Plástica, Visual y Audiovisual en el currículo español de Educación Secundaria Obligatoria. Estudio comparado entre comunidades autónomas. Artseduca, (30), 45-58. https://doi.org/10.6035/artseduca.5692
  • Menescardi-Royuela, C. y Bernabé, M. (2021). Superhéroes y diversidad funcional: nuevas propuestas de sensibilización del alumnado de Pedagogía Terapéutica. En M.J. Cardoso, J.R. Guijarro y E. Maqueda (Coords.), Reinventando la docencia en el siglo XXI (pp. pendientes). Editorial Tirant Lo Blanch.
  • Murillo, A. y Tejada, J. (2021).  Acouscapes. Un software ex novo para la educación ecoacústica y la composición acusmática. En A. Murillo, J. Tejada, M.E. Riaño y N. Berbel (eds).  Instrumentarium XX1 Nuevos sonidos en el aula de música. (pp.189-204).  Edictoràlia.
  • Murillo, A., Riaño, M., Tejada, J. y Berbel, N. (2021). Instrumentarium XX1: nuevos instrumentos para una experiencia sonora expandida. En A. Murillo, J. Tejada, M.E. Riaño y N. Berbel (eds) (2021). Instrumentarium XX1. Nuevos sonidos en el aula de música. (pp. 15-30).  Edictoràlia.
  • Murillo, A., Riaño, M.E. y Tejada, J. (2021). Aglaya-Play: Designing a software solution for group compositions in the music classroom. Journal of Music, Technology, and Education, 13 (2+3) pp. 239–261.  https://dx.doi.org/10.1386/jmte_00025_1  
  • Murillo, A., Tejada, J. Riaño, M. y Berbel, N. (eds) (2021). Instrumentarium XX1 Nuevos sonidos en el aula de música.  Edictoràlia.
  • Murillo, J. y Tejada, J. (2021). Paisajes Imaginarios. Una intervención artística multidisciplinar en Educación Primaria. En F. Hinojo, S. Mateo, M. Campos y S. Pozo (eds.) Innovación e Investigación educativa para la formación docente (pp. 119-132). Dykinson.
  • Oriola-Requena, S., Calderón-Garrido, D., y Gustems, J. (2021). Life satisfaction and adolescent music making: A comparison of youth choirs and bands in Spain. Musicae Scientiae. https://doi.org/10.1177/10298649211021458  
  • Oriola-Requena, S., Calderón-Garrido, D., y Gustems-Carnicer, J. (2021). Claves para la participación de los adolescentes en agrupaciones musicales juveniles: el caso de los coros en Catalunya y las bandas en Valencia. Per Musi, 41, 1-15. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.29206 
  • Sadio-Ramos, F., Ortiz-Molina, M.A. y Bernabé, M. (2021). Desenvolvimento de competências por meio das TIC e formaçao de professores de Música: uma experiência biográfica. Texto Livre, 14(1), 1-14. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25419
  • Thayer, T., Tejada, J., y Murillo, A. (2021). La formación tecnológica del profesorado de música en Educación Secundaria. Un estudio de intervención basado en la integración de contenidos musicales, tecnológicos y pedagógicos en la Universidad de Valencia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3). 1-20. https://doi.org/10.6018/reifop.442501
Publications 2020
  • Álamos, J. E., y Tejada, J. (2020). La agrupación temporal y los patrones como facilitadores de la comprensión psicológica de la información rítmica. Música Hodie, 20. https://doi.org/10.5216/mh.v20.60522
  • Álamos, J. E., y Tejada, J. (2020). Interrelaciones entre acción y cognición. Aportaciones de la neurociencia a la educación rítmico-musical.  Opus 26, 2. https://doi.org/10.20504/opus2020b2606
  • Ato, E., Galián, M.D., y Fernández-Vilar, M.A. (2020). Relation between temperament and school adjustment in spanish children: a person-centered approach. Frontiers in Psychology, 11:250. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00250
  • Bernabé, M. (2020). Beneficios de la utilización de la música en el aula de Primaria: consideraciones del alumnado universitario. En MªC. Pérez-Fuentes (Ed.), Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales (pp.209-222). Madrid: Dykinson.
  • Bernabé, M. (2020). Innovando en el aula universitaria: atención a la diversidad desde la musicalización de álbumes ilustrados. En J.J. Gázquez, MªM. Molero, A.B. Barragán, MªM. Simón, A. Martos, J.G. Soriano y N.F. Oropesa (Eds.), Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades (pp.33-40). Madrid: Dykinson.
  • Calderón-Garrido, D., Gustems-Carnicer, J., Martín-Piñol, C., Fuentes-Moreno, C. y Portela-Fontán, A. (2020). Emociones en la experiencia artística: claves para el desarrollo educativo y social. Artseduca, 25, 85-101.  https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.25.5
  • De las Heras-Fernández, R., Espada M., Carrascal S., García V. (2020). Evaluation and Analysis of the Emotional Intelligence, Moods, and Confrontation Strategies in Two Spanish Dance Companies. Research in Dance Education  https://doi.org/10.1080/14647893.2020.1746253 
  • Herrera, L., A-Lal, M., & Mohamed, L. (2020). Academic Achievement, Self-Concept, Personality and Emotional Intelligence in Primary Education. Analysis by Gender and Cultural Group. Frontiers in Psychology, 10:3075. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03075
  • Herrera, L. & Campoy, C. (2020). Ansiedad escénica musical en profesorado de conservatorio: frecuencia y análisis por género. Revista de Psicología y Educación, 15(1), 30-45.https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.184
  • Herrera, L., & Campoy, C. (2020). Ansiedad escénica musical en profesorado de conservatorio: frecuencia y análisis por género. Revista de Psicología y Educación, 15(1), 30-45.https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.184
  • Lorenzo-Quiles, O., Soares-Quadros Jr, J. F., & Abril, J. E. (2020). Musical preferences of Brazilian high school students. . PLoS ONE, 15(9), e0239891. https://doi.org/10.1371/journal.pone.023989
  • Macián, R. y Tejada, J. (2020). El aprendizaje del violín por niños de 4-5 años. Una investigación en aula sobre la secuenciación de contenidos y el papel del apoyo parental en la motivación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e07, 1-14.https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e07.2257
  • Murillo, A., Tejada, J., Riaño, Mª E., Berbel, G y Morant, R. (coord.) (2020). Escuelas creadoras: escuelas del cambio. El arte como transformación social. València: Edictòralia y Publicacions de la Universitat de València.
  • Murillo, R, A., Traver, A, J., Sales, Mª. A. (2020) Escultores del sonido: las prácticas musicales creativas como elemento de transformación social. Revista Electrónica Complutense de Investigación Musical
  • Sadio-Ramos, F., Ortiz, M.A. y Bernabé, M. (2020). La formación del profesorado de Música para potenciar la creatividad desde la utilización de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 23(2), 155-166.   http://doi.org/10.6018/reifop.422891
  • Soares-Quadros Júnior, J. F., Lorenzo, O., Herrera, L., & Araújo, N. S. (2019). Gender and religion as factors of individual differences in musical preference. Musicae Scientiae, 23(4), 525-539. https://doi.org/10.1177/1029864918774834
  • Tejada, J., Thayer, J. y Arenas, M. (2020). Influencia de la formación musical inicial en el desempeño docente en educación musical del profesorado generalista de Chile. Un estudio mixto exploratorio. Didacticae, 7, 30-56. https://doi.org/10.1344/did.2020.7.30-56
  • Tejada, J. y Thayer, J. (2020).   Design and validation of a music technology course for initial music teacher education based on the TPACK Model and the Project-Based Learning approach. Journal of Music, Technology, and Education, 12, 3. https://doi.org/10.1386/jmte_00008_1