El grup està constituït per investigadors en didàctica de les ciències socials (Geografia i Història). El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials i proposar solucions que puguen contribuir a superar-los, tant en l'educació formal com en la no formal i informal. Per això, investiguem en la formació del professorat, elaborant propostes de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat durant l'escolarització obligatòria i postobligatòria; en argumentació i pensament crític en l'ensenyament de les ciències socials; en els obstacles curriculars en l'aprenentatge de l'espai geogràfic i en historiografia, identitats i ensenyament del temps històric.
El principi bàsic que regeixen les intencions educatives de la investigació d'aquest grup no és un altre que revelar els mecanismes que organitzen el funcionament de les societats, en diferents llocs i en temps passats i present. D'aquesta manera, es proposa una rebel·lió contra la hipocresia social que oculta sota la disfressa de la cultura distingida uns continguts allunyats de les preocupacions humanes. Per a aquesta meta cal esbrinar com funcionen els raonaments d'alumnes i docents, clarament influïts pel context sociocultural i els factors emocionals i afectius. Per això mateix la investigació proposada entén que l'objecte de la mateixa ha de facilitar la visibilització dels subjectes que fan possible l'educació ciutadana. En conseqüència, les activitats d'investigació estaran molt vinculades a propostes d'innovació educatives i per això mateix se segueix la ruta de projectes curriculars que s'han consolidat des de fa més de vint anys, com és el cas de Gea-Clío. La constitució de grups locals de professors i professores dels diferents nivells educatius ens permetrà relacionar la formació inicial amb la permanent.
- Cohesionar la investigació educativa amb la innovació didàctica per a fomentar l'esperit crític i valorar les aportacions docents en els mètodes d'ensenyament i les representacions socials de la mateixa en la consecució d'una ciutadania conscient
- Desenvolupar una investigació educativa que ajude a formular una metodologia didàctica que afavorisca l'aprenentatge dels problemes socials
- Diagnosticar problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials i proposar recursos i metodologies que permeten el desenvolupament integral i social de la persona
- Representacions socials i identitats (gènere, nació i interculturalitat)
Les identitats (individuals i col·lectives) són molt complexes de definir. D'una banda, representen “un conjunt de trets propis d'un individu o d'una col·lectivitat que els caracteritza enfront dels altres”, però també la “consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent a les altres”. En aquest sentit aquesta línia d'investigació insisteix en l'aprenentatge escolar com a marc configurador de les identitats i les representacions socials, més enllà del sentit comú reproduït socialment i expressat en els mitjans de comunicació. Per a això, es té en compte la dimensió històric-cultural de les disciplines escolars i la tendència a naturalitzar determinats continguts, pràctiques i usos que dificulten la innovació.
- La formació docent des de la investigació acadèmica
La formació del professorat és un eix essencial de tot sistema educatiu. La millora contínua dels processos i experiències formatives dels docents és primordial si es pretén que aquests siguen educadors reflexius conscients del paper que pot jugar l'aprenentatge de les Ciències Socials a l'hora que l'alumnat exercisca la ciutadania democràtica. Aquesta línia d'investigació s'ocupa d'investigar la identitat d'els/les docents en els seus contextos històrics, la formació inicial i formació permanent i el Gènere i coeducació en la formació del professorat.
- Educació socioambiental i didàctica del patrimoni: de local a lo global
La comprensió de problemes socials i ambientals complexos requereix d'una aproximació interdisciplinària a l'estudi de la geografia, la història i la història de l'art, integrant perspectives patrimonials i de sostenibilitat. Això implica també una aproximació a la cultura dels llocs per a valorar el perquè de la selecció i conservació de determinades restes o entorns que, d'una manera o un altre, poden ser presents en l'àmbit escolar (museus, llocs arqueològics, parcs naturals, monuments, celebracions o festivitats, etc.). La cerca de la interdisciplinarietat aborda conceptes transversals com la sostenibilitat.
- Materials curriculars i metodologies docents
Els llibres de text, els recursos tecnològics digitals, els treballs de camp, complementats amb diferents metodologies docents, són eines i estratègies que s'utilitzen amb diferents finalitats en les activitats escolars. Aquests mateixos recursos es poden transformar en fonts documentals de les investigacions en Didàctica de les Ciències Socials. En aquesta línia de treball desenvolupem les activitats relacionades amb l'anàlisi de materials curriculars, normatives legals, proves externes, propostes d'innovació curricular, especialment el concernent a projectes curriculars. Juntament amb això es presta especial atenció a l'estudi de la tecnologia educativa i la didàctica de les ciències socials atesa la metodologia docent utilitzada, els recursos presents a les aules i les pedagogies i significats ocults inserits en aquesta realitat pròpia del segle XXI.
Col·laboradors/es
- Nubia Moreno Lache - Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colombia)
- Ivaine María Tonini - Universidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil)
- Sérgio Claudino Loureiro - Instituto de Geografia e Ordenamento do Território (Portugal)
- Fabián Araya Palacios - Universidad de la Serena (Chile)
Equip de treball
- Nancy Palacios Mena - Universidad de los Andes (Colombia)
Campus de Tarongers
Av. dels Tarongers, 4
46021 València (València)