Els processos de participació social han de derivar en l'autodesenvolupament d'aqueixes comunitats que han sigut objecte de formació, escolta i planificació. La metodologia de l'autodesenvolupament s'ha revelat com una estratègia positiva per a consolidar els canvis socials en els municipis on existeix alts indexes de pobresa, vulnerabilitat i exclusió social.
Participació i col·laboració de les famílies a l'escola; escoles de pares i mares; AMPAs; cafés pedagògics; implicació familiar (tipus i modalitats); vies de participació; conseqüències de la implicació.
Necessitats de la infància i l'adolescència; capacitats parentals; estils educatius; inclinació; context; suports familiars; recursos.
Els Serveis Socials formen part de les polítiques públiques de desenvolupament local perquè faciliten la inclusió social dels col·lectius amb dificultats subjectives d'integració en el mercat de treball. Les polítiques actives d'ocupació dirigides a la població en risc d'exclusió social són la població diana d'aquesta línia.
Les polítiques públiques municipals necessiten de l'anàlisi del territori per a poder implantar plans, programes i projectes adaptats a les necessitats emergents que la ciutadania va assenyalant com a prioritàries. La metodologia d'investigació-acció participativa s'ha rellevat com a estratègiques per a donar solució a aquesta mena de polítiques i en aquesta línia s'han produït resultats de rellevància.
Composicions familiars; funcionalitat familiar; dinamisme familiar; monoparentalitat; famílies reconstituïdes o compostes.
Mediació familiar; Orientació familiar; Teràpia familiar; equips especialitzats d'atenció a família i infància-adolescència; programes de formació; tècniques d'intervenció.
Investigar els processos educatius que esdevenen en la família i la seua influència en el menor aprofundint en la diversitat familiar, competència parental, programes educatius, situacions de risc i desemparament del menor, treballant en una perspectiva indisciplinar per la seua complexitat.
Processos de separació/divorcie; conflictivitat familiar; manipulació; maltractament infantil-adolescent; anàlisi, diagnòstic, intervenció i avaluació.
Programes de formació contínua; formació inicial; diagnòstic de necessitats; avaluació; habilitats professionals; actituds del professional; fases de la intervenció socioeducativa; tipus d'intervenció.
El paradigma constructivista va guanyant espai entre els investigadors qualitatius i s'obrin noves metodologia com la narrativa per a investigar en les comunitats locals. Especialment sobre problemàtiques que no solen ser visibles i que a través del reconeixement de l'estratègia de la participació dels ciutadans en la solució dels mateixos és possible planificar processos de canvi social que reconeguen la necessitat de generar polítiques públiques de desenvolupament comunitari.
Les polítiques de protecció a la família són una assignatura pendent per al sistema de benestar social espanyol. A més, tenim constància que són en les entitats socials on es poden generar resultats d'investigació aplicats a la solució de les problemàtiques de família i de conciliació entre vida laboral i familiar.
Protecció a la infància-adolescència; situació de risc; situació de desemparament; mesures i recursos de protecció a la infància; acolliment; adopció; equips especialitzats; pla d'intervenció familiar; pla individualitzat de protecció
Els Serveis Socials Comunitaris són la porta d'entrada a sistema de benestar social i les seues diferents prestacions i programes que atenguen les necessitats dels col·lectius més vulnerables. La seua anàlisi i avaluació permet estructurar millores en les estructures locals de benestar social.