La línia de cures al final de la vida va arrancar participant de la mà d'Enric Benito i Pilar Barreto en convenis entre UV i SECPAL (Societat Espanyola de Cures Pal·liatives) per a dissenyar conjuntament una mesura d'espiritualitat en pacients que fora clínicament, psicométricamente i culturalment pertinent per a mesurar els recursos per a afrontar simptomatologia més enllà del físic al final de vida.
Després d'una dècada de col·laboració fructífera la investigació en aquesta temàtica (estudi EPIONE) va avançar cap a la intervenció (protocol KIBO). D'altra banda, sempre amb l'accent en la metodologia, la proposta i validació de noves eines de mesura, la investigació es va estendre a altres tòpics rellevants com a dignitat o síndrome de desmoralització en pacients.
Es dissenya i estudia l'eficàcia d'intervencions en qualitat de vida tant en pacients i el seu entorn com en professionals. En el cas de professionals investigació no sols en l'àmbit sanitari ja siga en pal·liatius, vigilància intensiva o atenció domiciliària, en general en activitats professionals amb alta demanda emocional com puga ser l'atenció a persones amb diversitat funcional, a menors amb trastorns de desenvolupament o policia. Existeixen diverses intervencions basades en Psicologia Positiva que mostren efectivitat per a reduir l'estrés en professionals amb alta demanda emocional. Des de ARMAQoL posant l'accent en la metodologia i en col·laboració amb experts clínics de la UV, investiguem l'ús de diferents mecanismes i formats d'aquestes intervencions, fent-les més atractives, i intentant atenuar les taxes d'abandó. En professionals, l'estudi també multicèntric YASO, en col·laboració amb la UIB (Noemí *Sansó, membre de l'equip) va ser la nostra primera incursió en el currículum interior dels professionals de pal·liatius. Hui dia aquesta investigació amb forta base teòrica, s'ha consolidat com a aproximació diagnòstica en sistemes de salut en nombrosos països, en diferents llengües.
Actualment, en aquesta línia s'està desenvolupant el projecte Estudi longitudinal de la compassió i altres determinants de la qualitat de vida professional: Una investigació en professionals de cures pal·liatives a nivell nacional (CompPal), finançat per l'Agència Estatal d'Investigació - Convocatòries 2018, Projectes D'I+D+i Reptes Investigació.
- Galiana, L., Sansó, N., Muñoz-Martínez, I., Vidal-Blanco, G., Oliver, A., & Larkin, P. J. (2021). Palliative Care Professionals' Inner Life: Exploring the Mediating Role of Self-Compassion in the Prediction of Compassion Satisfaction, Compassion Fatigue, Burnout and Wellbeing. Journal of Pain and Symptom Management.
- Sansó, N., Vidal-Blanco, G., & Galiana, L. (2021). Development and Validation of the Brief Nursing Stress Scale (BNSS) in a Sample of End-of-Life Care Nurses. Nursing Reports, 11(2), 311-319.
- Moreno-Mulet, C., Sansó, N., Carrero-Planells, A., López-Deflory, C., Galiana, L., García-Pazo, P., ... & Miró-Bonet, M. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on ICU Healthcare Professionals: A Mixed Methods Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(17), 9243.
- Sansó, N., Vidal-Blanco, G., Galiana, L., & Oliver, A. (2021). Development and Psychometric Validation of the Brief Nurses' Practice Environment Scale and Its Relation to Burnout Syndrome and Job Satisfaction: A Study in Spanish Nurses. Frontiers in public health, 9.
- Pérez-Belmonte, S., Galiana, L., Fernández, I., Vidal-Blanco, G., & Sansó, N. (2021). The Personal Wellbeing Index in Spanish Palliative Care Professionals: A Cross-Sectional Study of Wellbeing. Frontiers in Psychology, 12.
- Oliver, A., Galiana, L., Simone, G. D., Tomás, J. M., Arena, F., Linzitto, J., ... & Sansó, N. (2021, January). Palliative care professionals' inner lives: Cross-cultural application of the awareness model of self-care. In Healthcare (Vol. 9, No. 1, p. 81). Multidisciplinary Digital Publishing Institute.
- Rudilla, D., Oliver, A., Galiana, L., Valenzuela, C., & Ancochea, J. (2021). Patients Suffering from a Chronic, Irreversible Illness: A Novel Study on the Psychological Intervention out of the Hospital. In Palliative Care for Chronic Cancer Patients in the Community (pp. 133-143). Springer, Cham.
- Galiana, L., Oliver, A., Arena, F., De Simone, G., Tomás, J. M., Vidal-Blanco, G., ... & Sansó, N. (2020). Development and validation of the Short Professional Quality of Life Scale based on versions IV and V of the Professional Quality of Life Scale. Health and Quality of Life Outcomes, 18(1), 1-12.
- Soto-Rubio, A., Perez-Marin, M., Rudilla, D., Galiana, L., Oliver, A., Fombuena, M., & Barreto, P. (2020). Responding to the Spiritual Needs of Palliative Care Patients: A Randomized Controlled Trial to Test the Effectiveness of the Kibo Therapeutic Interview. Frontiers in Psychology, 11, 1979.
- Sansó, N., Galiana, L., Oliver, A., Tomás-Salvá, M., & Vidal-Blanco, G. (2020). Predicting professional quality of life and life satisfaction in Spanish nurses: a cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4366.
- Arena, F., Oliver, A., & Galiana, L. (2019). Overview of the Quality of Work Life of Palliative Caregivers in Brazil. Revista Colombiana de Psicología, 28(2), 33-45.
- Sansó, N., Galiana, L., González, B., Sarmentero, J., Reynes, M., Oliver, A., & Garcia-Toro, M. (2019). Differential effects of two contemplative practice-based programs for health care professionals. Psychosocial Intervention, 28(3), 131-138.
- Galiana, L., Oliver, A., De Simone, G., Linzitto, J. P., Benito, E., & Sansó, N. (2019). A brief measure for the assessment of competence in coping with death: The coping with death scale short version. Journal of pain and symptom management, 57(2), 209-215.
- Sanso, N., Galiana, L., Oliver, A., Cuesta, P., Sanchez, C., & Benito, E. (2018). Evaluation of a mindfulness intervention in palliative care teams. Psychosocial Intervention, 27(2), 81-88.
Estudiar els resultats de les avaluacions en les àrees que es veuen afectades en aquests trastorns com la clínica, la neurocognitiva, la cognició social (processament emocional, Tom, coneixement social i estil atribucional) i la seua relació amb funcionament social.
Avaluar la neurocognició i la cognició social en esquizofrènia, incloent l'atenció, memòria episòdica, funcions executives, percepció emocional, teoria de la ment, estil atribucional i percepció social.
GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'Educació realitza en pro del desenvolupament i transformació de la societat, des d'un concepte de Cohesió Social. Integra diverses perspectives i pretén construir un model global d'avaluació dels sistemes educatius, per a la millora d'educació en pro de la Cohesió Social. GEM-Educo es desenvolupa amb un compromís: arribar a avaluar el fet educatiu (siga en els Sistemes, les Institucions, o els Programes) des d'una posició que privilegie el dret de tots i totes a una educació de qualitat. És a dir, integrant la inclusió com a base per a l'assoliment de l'excel·lència. En aquest sentit, el concepte de Cohesió Social que va adoptar el Consell d'Europa (Lisboa, 2000, 2005), com a guia per al desenvolupament de les polítiques públiques constitueix una visió de qualitat integradora i sistèmica, que pot acollir des de qualsevol posició ideològica la idea de qualitat com un dret per a tota la societat. Per això, GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'Educació realitza en pro del desenvolupament i transformació de la societat, des d'un concepte de Cohesió Social. Integra, en definitiva, diverses perspectives i, pel seu caràcter holista -globalitzador-, pretén anar construint un model que necessàriament requereix del suport d'un gran grup d'investigació i de diversos projectes.
En el grup d'investigació tenim com a objecte l'aplicació i validació de la Teràpia Dialèctic-Comportamental (Linehan, 1993) en: trastorne límit de personalitat, trastorns de personalitat del clúster B, i en altres trastorns psicològics amb problemes en la regulació de l'afecte.
Aquesta línia defensa que el cos és essencial en la configuració de la identitat i en la comprensió dels processos psicològics. L'objectiu principal és analitzar els processos corporals implicats en les alteracions psicopatològiques, així com l'efecte psicològic de la manipulació del cos.
Estudi de les diferències que es produeixen tant en les característiques sociodemogràfiques, com en les clíniques, neurocognitives, de cognició social, de funcionament social, de reposada als tractaments, d'inserció laborar, etc.
Intervenció i estudi dels processos cognitius (memòria, funció executiva, aprenentatge) amb pacients amb demència tipus Alzheimer i altres, deterioració cognitiva lleu i malaltia de Parkinson.
Estudi de les creences, actituds i discriminació cap a la malaltia mental en la població general i la seua relació amb el coneixement i el contacte o familiaritat amb la malaltia mental.
Estudi del funcionament de la xarxa semàntica de la memòria per a identificar de manera específica tant dèficits com funcions preservades en esquizofrènia amb el propòsit d'elaborar plans de rehabilitació personalitzats.
Desenvolupament de versions abreujades de les proves clàssiques utilitzades en l'avaluació intel·lectual, amb l'objectiu de facilitar l'avaluació del funcionament intel·lectual i el cribratge els pacients amb trastorn mental greu.
Patrons interactius primerencs associats amb inclinació (in)segur per a detectar predictors i dissenyar assessorament/intervenció. Tècniques d'anàlisi seqüencial i anàlisis dinàmiques no lineals. Sensibilitat materna als senyals. Conducta materna no contingent. Factors de context.
L'ús de les TICS està creixent de manera exponencial en el camp de la Psicologia Clínica. El nostre objectiu és dissenyar aplicacions (plataformes web, realitat virtual, sistemes mòbils) que servisquen com a eines terapèutiques en l'avaluació i el tractament dels trastorns psicològics.
Desenvolupament i implementació de programes d'intervenció centrats en la millora de les habilitats socials, en l'entrenament neurocognitiu i de cognició social i psicoeducatius per a la millora del funcionament social i de la qualitat de vida des de la perspectiva de la recuperació (recovery).
Avaluar l'eficàcia de diferents programes (p.e. IPT, EMT, INT) per a millorar la neurocognició, la cognició social i el funcionament social de persones amb trastorn mental.
http://www.giardyc.com/
Estudi de les aplicacions de la lingüística a l'avaluació i el tractament de les patologies del llenguatge. Contribució al disseny d'instruments per a l'avaluació i rehabilitació de conducta verbal i les capacitats comunicatives generals en subjectes amb alteració patològica.
Desenvolupament d'instruments:L'avaluació continuada de propietats psicomètriques del CITMI-R i del SOC-III en les seues versions anglesa, espanyola i portuguesa. Desenvolupe mètodes òptims de formació de codificadors. La disseminació mitjançant nous suports entre investigadors i professionals.
Les intervencions psicològiques basades en mindfulness i compassió han irromput amb força en l'àmbit dels tractaments psicològics. Aquesta línia té com a objectiu investigar els efectes de la seua pràctica sobre diferents aspectes psicològics, com l'atenció, regulació emocional o valors.
Models estadístics usualment d'equacions estructurals que expliquen la interrelació entre variables clau per a conéixer impacte de cada variable i predicció d'una o més qüestions d'interés amb mínim error. Models multimostra, models multinivell, models multitret-multimètode i models longitudinals o models amb trajectòries de corbes de creixement latent. Aquests models posen a prova invarianza en les seues diferents fases de concreció, també ens permeten aproximacions de AFC, models path, models d'estructures de covariància, models híbrids EFA, models MIMIC,.. és a dir, ens aporten una gran versatilitat per a capturar, per a modelar la realitat tan complexa que suposa intentar explicar la qualitat de vida en la ciutadania. En aquesta línia aportem essencialment els investigadors i investigadores del grup radicats en l'àrea de Metodologia de les Ciències del Coneixement.
La forma en la qual es viu té un impacte sobre la salut física i mental dels individus. En el grup d'investigació tenim com a objecte investigar i proporcionar estratègies per a aconseguir una millor qualitat de vida en les persones, desenvolupant intervencions aplicades a través de les TICS.
La Psicologia Positiva defensa la importància d'estudiar el benestar dels individus. En el grup d'investigació tenim com a objecte investigar en aquest àmbit, desenvolupant Intervencions Positives aplicades a través de les TICS i estudiant els processos implicats en el benestar.
Anàlisi de factors psicosocials relacionats amb la salut que repercuteixen en la qualitat de vida de les persones. Prevenció i protocol de tractament de malalts crònics. Especialment en les àrees de l'oncologia, la infertilitat i l'envelliment.
Una revisió sistemàtica és una revisió objectiva d'una pregunta formulada de manera clara per a la resposta de la qual cal integrar els estudis empírics que s'han dut a terme sobre ella. El seu objectiu és acumular de manera sistemàtica i objectiva les evidències obtingudes en els estudis empírics sobre un determinat problema. Per tant, les revisions sistemàtiques són estudis secundaris que sintetitzen la informació científica disponible a través de mètodes rigorosos i explícits, la qual cosa permet estalviar temps als professionals de les Ciències Socials i la salut i els ofereix una panoràmica del que les evidències científiques diuen respecte als estudis en promoció de qualitat de vida.
- Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19, 100545. Doi: 10.1016/j.ijme.2021.100545.
- Badenes-Ribera, L., Molla-Esparza, C., Longobardi, C., Sánchez-Meca, J., y Fabris, M. A. (2021). Homicide as a Source of Posttraumatic Stress?: A Meta-Analysis of the Prevalence of Posttraumatic Stress Disorder After Committing Homicide. Journal of Traumatic Stress, 34, 345-356. Doi: 10.1002/jts.22630.
- Ventura, S., Badenes-Ribera, L., Herrero, R., Cebolla, A., Galiana, L., y Baños, R. M. (2020). Virtual Reality as a Medium to Elicit Empathy: A Meta-Analysis. Cyberpsychology Behavior and Social Networking. 23, 667-676. Doi: 10.1089/cyber.2019.0681.
- Rubio-Aparicio, M., Badenes-Ribera, L., Sánchez-Meca, J., Fabris, M., y Longobardi, C. (2020). A Reliability Generalization Meta-analysis of self-report measures of Muscle Dysmorphia. Clinical Psychology-Science and Practice, 27, e12303. 2020. Doi: 10.1111/cpsp.12303.
- Longobardi, C., Badenes-Ribera, L., Fabris, M. A., Martinez, A., y McMahon, S. (2019). Prevalence of Student Violence Against Teachers: A Meta-Analysis. Psychology Of Violence, 9, 596-610. Doi: 10.1037/vio0000202.
- Longobardi, C., y Badenes-Ribera, L. (2019). The relationship between animal cruelty in children and adolescent and interpersonal violence: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 46, 201-211. Doi: 10.1016/j.avb.2018.09.001.
- Badenes-Ribera, L., Sánchez-Meca, J., y Longobardi, C. (2019). The Relationship Between Internalized Homophobia and Intimate Partner Violence in Same-Sex Relationships: A Meta-Analysis. Trauma, Violence and Abuse, 20, 331-343. Doi: 10.1177/1524838017708781
- Badenes-Ribera, L., Rubio-Aparicio, M., Sánchez-Meca, J., Fabris, M. A., y Longobardi, C. (2019). The association between muscle dysmorphia and eating disorder symptomatology: A systematic review and meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 8, 351-371. Doi: 10.1556/2006.8.2019.44.
- Badenes-Ribera, L., Fabris, M. A., y Longobardi, C. (2018). The relationship between internalized homonegativity and body image concerns in sexual minority men: a meta-analysis. Psychology and Sexuality, 9, 251-268. Doi: 10.1080/19419899.2018.1476905.
- Longobardi, C., y Badenes-Ribera, L. (2017). Intimate Partner Violence in Same-Sex Relationships and The Role of Sexual Minority Stressors: A Systematic Review of the Past 10 Years. Journal of Child and Family Studies, 26, 2039-2049. Doi: 10.1007/s10826-017-0734-4.
- Badenes-Ribera, L., Bonilla-Campos, A., Frias-Navarro, D., Pons-Salvador, G., y Monterde-i-Bort, H. (2016). Intimate Partner Violence in Self-Identified Lesbians: A Systematic Review of Its Prevalence and Correlates. Trauma, Violence and Abuse, 17, 284-297. Doi: 10.1177/1524838015584363.
- Badenes-Ribera, L., Frias-Navarro, D., Bonilla-Campos, A., Pons-Salvador, G., y Monterde-i-Bort, H. (2015). Intimate Partner Violence in Self-identified Lesbians: A Meta-analysis of its Prevalence. Sexuality Research and Social Policy, 12, 47-59. Doi: 10.1007/s13178-014-0164-7.
Relacions coercitives familiars. El desenvolupament de problemes de conducta infantil. Escalada i abús infantil. Estudi de pràctiques de criança (in)competents; fallades en la socialització infantil. Victimització, desajustament psicològic i mediadors. Estudi de casos i intervenció.
En aquesta línia es desenvolupen productes tecnològics d'investigació, avaluació i ensenyament en entorns d'aprenentatge a través de textos (tests estandarditzats, tutors intel·ligents i eines d'investigació). També s'investiguen les condicions de l'entorn de tasca, com ara el format de les preguntes o la interfície de tasca, que influeixen en l'aprenentatge.
En aquesta línia es desenvolupen productes tecnològics d'investigació, avaluació i ensenyament en entorns d'aprenentatge a través de textos (tests estandarditzats, tutors intel·ligents i eines d'investigació). També s'investiguen les condicions de l'entorn de tasca, com ara el format de les preguntes o la interfície de tasca, que influeixen en l'aprenentatge.