University of Valencia logo Logo UV RCC-Harvard Logo del portal

Acadèmics i directius debaten a Harvard sobre les deficiències i els nous reptes que planteja l'ètica i la confiança en les organitzacions

  • April 12nd, 2019
Image de la noticia

Davant les mostres de corrupció de què ha estat testimoni el món empresarial, l'Institute for Ethics in Communication and Organizations (IECO) defensa a Harvard la necessitat de potenciar una visió positiva dels professionals que dirigeixen les empreses. Proposa difondre l'exemple de persones que governen les organitzacions amb lideratge ètic. Mostra el treball dels que promouen el desenvolupament humà integral dels seus treballadors.

El sèptim Col·loqui Internacional IECO-RCC va tindre lloc el passat 4 d'abril sota el títol de "Ethics and Trust Matter in Business: A tribute to the Legacy of Michael Hoffman" i ha volgut ser un homenatge a W. Michael Hoffman, que va faltar fa uns mesos, pioner mundial en temes d'ètica empresarial.

Destacats acadèmics i professionals de l'àrea de Boston es van reunir per mantenir un diàleg al voltant de la importància de l'ètica empresarial davant les mostres de corrupció de les que han estat testimoni les organitzacions des de començaments del segle XXI. L'activitat ha estat també ocasió perquè, tant ponents com assistents, recorden la contribució del recentment mort professor Hoffman. Hoffman era membre del consell assessor de l'IECO. Tota la seua vida va estar compromesa amb l'avanç en el camp de l'ètica empresarial. En paraules del propi professor Hoffman, 'quan els negocis es guien per una ètica sòlida, les societats es beneficien a nivell global, el món és més segur i les persones poden sentir que comparteixen la dignitat d'una vida ben viscuda'.

Aquesta iniciativa va ser concebuda fa sis anys pel professor Manuel Guillén, fundador i director del IECO i de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV. Guillén és actualment el representant de la Universitat de València en el Reial Col·legi Complutense a Harvard (RCC Harvard). Des 2016, l'esdeveniment ha estat coorganitzat i recolzat pel Abigail Adams Institute, sent el seu director, Danilo Petranovich, el moderador dels Col·loquis. Aquest any, ha comptat a més amb la participació de Fidel García-Guzmán, CEO a Guzmán Global S.L, tercera empresa que s'ha incorporat recentment com a patró de la Càtedra IECO-UV. L'objectiu d'aquests col·loquis internacionals anuals és promoure la reflexió interdisciplinària sobre temes relacionats amb l'ètica empresarial i la confiança en les organitzacions.

En aquesta 7a edició es va dialogar sobre l'estat actual de l'ensenyament i la pràctica d'ètica en les organitzacions, així com les deficiències i nous reptes que es plantegen en els propers anys. Els ponents van reflexionar i dialogar sobre com educar i motivar les noves generacions perquè actuen amb lideratge ètic.

La sessió va començar amb unes emotives paraules de Manuel Guillén en record del seu amic i col·lega W. Michael Hoffman. A continuació, Danilo Petranovich, el moderador del col·loqui va plantejar la qüestió a tractar aquest any: com canviar la motivació de les persones per contribuir a l'ètica en els negocis, i combatre així la corrupció que es puga donar en les organitzacions. Els cinc ponents van donar resposta a aquestes inquietuds amb intervencions molt enriquidores.

Dawn-Casa Driscoll, membre del Consell Assessor del Hoffman Center for Business Ethics de la Universitat de Bentley, va començar la seua intervenció fent referència a la figura de Michael Hoffman, a qui va definir com un home de gran integritat i pioner en el camp de l'ètica en els negocis. A continuació, va voler centrar-se en la figura dels quadres directius de les organitzacions, reflexionant sobre l'excessiva protecció que en ocasions envolta les persones de la junta directiva, la qual cosa constitueix a vegades un obstacle per promoure una conducta ètica. Segons Driscoll, es tendeix a embolicar als directors en un paper de bombolles, allunyat de la realitat de l'empresa. Cal que els membres dels òrgans de govern s'impliquen, posen els seus cors i les seues ments en el que de veritat passa en les organitzacions. I, sobretot, no tinguen por a dissentir, i a preguntar amb esperit crític, destapant tot allò que s'ha fet malament en la companyia, i aprendre així dels errors del passat.

Per la seua banda, James T. Hackett, MBA per Harvard, CEO i professor d'Ètica a Rice University (Texas), va defensar que per als directius del segle XXI, la tasca de ser un líder ètic s'ha tornat realment complicada. El ponent, amb una dilatada experiència en la direcció de grans corporacions, va afirmar que per actuar de forma ètica davant de certes situacions s'ha de tenir una 'profunda comprensió de la filosofia moral i haver desenvolupat un fort codi moral'. Una cosa que en moltes ocasions comportarà l'haver de dir "no" a l'opinió popular, als empleats i fins i tot als directors. El professor i alt directiu Hackett va subratllar la necessitat de la formació en ètica, en qualitats morals personals, més enllà d'un enfocament comportamental de la direcció. I de la importància d'ensenyar aspectes com el de la intel·ligència emocional i el pensament moral de forma integrada.

En la seua intervenció, Fidel García-Guzmán, CEO a Guzmán Global S.L va sostindre que l'enfocament a curt termini en la forma d'actuar de les empreses té un gran impacte en les decisions de negoci i en l'ètica que les sustenta. El ponent va afirmar a més que, al contrari que les grans corporacions, els negocis familiars tenen una visió a llarg termini, i semblen millors models a seguir quan es tracta de pràctiques ètiques. A més, en les empreses familiars és més fàcil alinear els interessos dels diferents grups implicats. En definitiva, el CEO de Guzmán Global, empresa valenciana, ha subratllat la importància de comptar amb un clar propòsit en cada empresa. Aquest propòsit, quan inclou la dimensió ètica, permet actuar amb visió de llarg termini, mirant pel bé comú de les futures generacions, i considerant els interessos de tots els implicats.

En quart lloc, William Bowman, MBA per Harvard, CEO i professor de Lideratge i Emprenedoria en la Busch School of Business (Washington), va centrar el seu discurs en la importància de crear un ambient de treball basat en les virtuts humanes. El ponent va defensar que hi ha almenys dos enfocaments per construir una organització ètica: el de crear procediments que busquen encoratjar els comportaments bons desitjats i el de fomentar una cultura íntegra que potencie el canvi desitjat per l'organització, però des de l'interior de cada persona. En aquest sentit, virtuts humanes com la diligència, l'optimisme, la paciència, l'honestedat i la perseverança són les que, segons va afirmar el professor, significaran realment un avantatge competitiu per a l'empresa. Bowman va destacar que les empreses que afavoreixen el desenvolupament de les virtuts humanes dels seus membres es beneficien culturalment de l'aportació i el creixement personal de tots, alhora que generen millors resultats, no sent aquest el principal objectiu.

Finalment, va tindre lloc la intervenció de la professora Donna Hicks, del Weatherhead Center for International Affairs de la Universitat de Harvard. La seua presentació es va centrar en la idea central que 'no hi ha ètica sense dignitat i que tots naixem amb dignitat inherent, però no naixem sabent com actuar-hi'. Hicks va sostindre que, després d'haver treballat en el món corporatiu, tractant d'aplicar un 'Model de Dignitat' per crear una cultura d'ètica i confiança, té clar que molts líders volen crear una cultura de dignitat en les seues empreses, però no saben com fer-ho. Hicks defensa que hi ha una gran ignorància al voltant del relacionat amb la dignitat humana, de manera que la ponent ha insistit en la importància de l'educació en aquest camp.

Images: