
Aquest 5 d’octubre de 2025, Dia Mundial de les docents, la Confederació d’STEs Intersindical, a la qual pertany STEPV, s’afegeix a la campanya global de la Internacional de l’Educació (IE) sota el potent i necessari lema “Ens unim per la docència. Ens unim pel futur”
Reafirmem el nostre compromís indestructible amb l’Escola Pública i amb el paper essencial de les treballadores i els treballadors de l’ensenyament en la construcció d’una societat més justa, equitativa, inclusiva i democràtica. Unir-nos per la docència és, sens dubte, unir-nos pel futur de la humanitat.
Exigim que s’avance en nou pacte social de l’educació que reconega el valor inestimable del nostre treball.
En un context global en el qual observem que es continuen amplificant els discursos feixistes i xenòfobs, on s'imposen noves i velles formes de colonialisme, on la guerra destrossa la vida de milers de xiquetes i xiquets, i es destruïxen centenars d'escoles a Gaza, és necessari que els sindicats de treballadores i treballadors de l'ensenyament alcem la veu per una pau amb justícia social i per la democràcia. Actualment, l'educació està exposada a grans transformacions. La Campanya ‘Per la pública, creem escola’ de la Internacional de l'Educació, secundada per centenars d'organitzacions sindicals de tot el món, juntament amb les recomanacions del Grup d'Alt Nivell de les Nacions Unides sobre la Professió Docent exigixen accions immediates i valentes. No n'hi ha prou amb el reconeixement; és imprescindible el compromís real i la inversió necessària per abordar urgentment els grans eixos d'acció:
-Disminuir la sobrecàrrega laboral que suporta el professorat degut a ràtios elevades, excés d'hores lectives de classe directa que han de compatibilitzar-se amb la creixent creació de noves responsabilitats i la burocràcia administrativa.
-Eliminar les condicions econòmiques desfavorables que incidixen en la pèrdua d'atractiu de la professió docent
-Reducció del poder adquisitiu i equiparació laboral entre cossos.
-Atendre de manera real a la diversitat educativa de manera que permeta individualitzar els processos d'ensenyança-aprenentatge.
-Assignar almenys el 6% del PIB i el 20% del total del gasto públic al finançament de l'educació pública.
La carrera armamentística promoguda pels EUA i l'OTAN no pot comportar la deterioració del finançament dels servicis públics. Portem ja massa temps esperant que es desbloquegen les negociacions de l'Estatut Docent per part del Ministeri d'Educació. Unes negociacions que no poden limitar-se a una llei que recupere l'horari lectiu previ a les retallades o que establisca una reducció parcial de ràtios màximes d'alumnat per aula.
Exigim que s'avance en nou pacte social de l'educació que reconega el valor inestimable del nostre treball, que done estabilitat a les plantilles i reduïsca la temporalitat i la parcialitat, que recupere i millore el poder adquisitiu de les treballadores i treballadors de l'ensenyança, que es garantisquen els recursos necessaris per a l'atenció a la diversitat, es disminuïsca la càrrega burocràtica i s'atenga la salut i el benestar mental del professorat.
La dignificació de la labor docent i el seu merescut reconeixement és una responsabilitat tant de l'administració central com de les pròpies Comunitats Autònomes. I este reconeixement comença per reconéixer la veu de les i els treballadors, atendre les seues demandes i reivindicacions i convertir el diàleg social, no en una simple formalitat, sinó en un motor de canvi i transformació educativa.