
Seminari continu d'investigació (10h total)
Conceptes i figures del pensament crític IV
Organitzat pel Grup d'Investigació sobre Teoria Crítica i Escola de Frankfurt
www.uv.es/critica
Coorganitza el Programa de Doctorat en Ciències Socials de la Universitat de València
– Seminari de línia d'investigació (activitat de formació específica – codi 50030) –
Sessió 1: Saber, poder i governança
Es proposa un recorregut pel pensament de Foucault de la mà de Gilles Deleuze preguntant-nos què és la governança i quina relació manté amb la producció de subjectivitat.
Textos de Lectura: Gilles Deleuze (2007), Foucault, Madrid: Paidós-extracte.
Data: dimarts, 21 de maig, de 17.00 a 19.30.
Sessió 2: Entendre després d'Auschwitz?
La sessió de seminari tractarà sobre l'obra de Imre Kertész (premi Nobel de Literatura i deportat a Buchenwald) i la seua reflexió sobre l'holocaust, que inverteix provocativament l'aproximació d'Adorn i l'Escola de Frankfurt. Això replanteja la qüestió de la singularitat d'Auschwitz, d'una banda, i la «forma» de la teoria crítica, per un altre.
Text de lectura: Imre Kertesz (1999,) Un instant de silenci en la paredassa (L'Holocaust com a cultura), Barcelona: Herder – extracte.
Data: dimarts, 4 de juny, de 17.00 a 19.30.
Sessió 3: Coneixement i poder global: propostes de desobediència epistèmica.
En aquesta sessió discutirem rutes teòric-metodològiques de construir coneixement des d'una gramàtica de la descolonialitat. Ens preguntem quines transformacions són necessàries en la Teoria crítica si el gènere, la raça, i la naturalesa s'incorporen plenament en el marc conceptual i polític?
Text de lectura: Walter Mignolo (2010), Desobediència Epistèmica: Retòrica de la Modernitat, Lògica de la Colonialitat i Gramàtica de la Descolonialitat, Buenos Aires: Edicions del Signe – extracte.
Data: dimarts, 18 de juny, de 17.00 a 19.30
Sessió 4: Coneixement, cos i exclusió
En aquesta sessió abordarem la temàtica del cos com a element, capaç de generar inclusió o exclusió, prenent com a base el que es considera normal o el que queda fora de la normalitat. D'aquesta manera les persones amb diversitat funcional han anat quedant fora de moltes situacions humanes, com ara: l'educació, treball remunerat, però també de situacions socials, afectives, i fins i tot sexuals.
Text de lectura: David Le Breton (2018), La sociologia del cos (Madrid: Siruela) – extracte.
Data: dimarts, 2 de juliol, de 17.00 a 19.30
Totes les sessions tenen lloc en la Facultat de Ciències Socials, Aula 3A2.
Per a participar i rebre els textos a tractar és obligatori matricular-se (gratuïtament) enviant un email fins al 15 de maig: critica@uv.es