Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport Logo del portal

Un 37% dels usuaris de Valenbisi va mantindre la rutina de mobilitat durant la pandèmia de COVID-19

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 9 de maig de 2023
(D’esquerra a dreta.) Dalt: Laura Antón-González, Maite Pellicer-Chenoll i Luis-Millán González. Baix: Rudi Seifert, Miquel Pans i José Devís-Devís.
(D’esquerra a dreta.) Dalt: Laura Antón-González, Maite Pellicer-Chenoll i Luis-Millán González. Baix: Rudi Seifert, Miquel Pans i José Devís-Devís.

Una investigació de la Universitat de València (UV) demostra que un 37% dels usuaris del servei de bicicletes compartides (Valenbisi) va mantindre la rutina de mobilitat durant la pandèmia de COVID-19. En un article publicat en la revista Cities i sobre una mostra de 4.355 persones, reafirmen amb dades objectives que aquest sistema és un mitjà de transport rellevant i consolidat a la ciutat de València.

“Davant d’una situació d’emergència sanitària, un 37% de les persones no van canviar el patró de comportament, probablement perquè són professionals essencials”, ressalta l’equip de la UV, que també ha constatat una reducció del 40% dels moviments després de la obertura postconfinament del servei Valenbisi.

Els resultats obtinguts indiquen que el 63% dels usuaris va canviar la seua rutina de desplaçament amb bicicleta compartida després del brot del COVID-19. A més, del 37% que va mantindre el seu comportament habitual durant la pandèmia, l’estudi ha observat “lleugers” canvis com un augment de mobilitat als matins en comparació dels realitzats a les hores de la vesprada, quan es van produir les restriccions de mobilitat més grans.

“Els resultats obtinguts són útils per calcular quin percentatge de la població manté un comportament regular en situacions d’emergència. A més, permeten incentivar inversions relacionades amb la mobilitat com construir infraestructures noves (trams de carril bici), millorar el sistema de bicicletes compartides o la senyalització al paviment, entre d’altres”, apunten Laura Antón i Miquel Pans, investigadors Prometeu al Departament de Educació Física i Esportiva a què pertanyen els sis signants de l’article.

Per determinar els patrons de mobilitat de tots els usuaris del sistema de bicicleta compartida de València abans i després del brot del COVID-19, l’equip de la UV va fer servir un mètode innovador d’anàlisi de dades, SOM. Aquest mètode permet agrupar els usuaris segons 25 variables amb què caracteritzar el comportament dels usuaris. D’aquestes, el 63% dels usuaris que en va modificar el moviment, igual que el 37% que en va mantindre el comportament, es van veure afectats en 15 variables. La principal diferència és que el grup pertanyent al 37% dels usuaris va fer canvis menors en el seu comportament abans i després del brot.

Aquest estudi forma part del projecte “Transport sostenible a València: anàlisi socioambiental, urbanístic i de salut del servei Valenbisi”, subvencionat per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana (GVPROMETEU2021-026). Més informació en: http://bicival.uv.es/.

 

Article: Seifert R., Pellicer-Chenoll M., Antón-González L., Pans M., Devís-Devís J., González L. M. «Who changed and who maintained their urban bike-sharing mobility after the COVID-19 outbreak? A within-subjects study». Cities. 2023 Jun;137:104343. doi: 10.1016/j.cities.2023.104343. Epub 2023 Apr 24. PMID: 37125007; PMCID: PMC10123356.