Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Dret Logo del portal

Guía de Tràmits i Recursos per a la població desplaçada per la guerra d'Ucraïna.

Introducció: Acció per Ucraïna (Xarxa Espanyola de Clíniques Jurídiques). 

Arran de la invasió d'Ucraïna, les Clíniques Jurídiques integrades en la Xarxa espanyola acordem una Declaració conjunta de condemna davant aquesta terrible crisi humanitària, i decidim dur a terme una acció comuna per a contribuir a ajudar, en la mesura que siga possible, a la població ucraïnesa que ha anat arribant a Espanya al fet que siga més accessible l'exercici dels seus drets.

En aquest sentit, les Clíniques Jurídiques de les Universitats de la Corunya, Alcalá, Autònoma de Madrid, Camilo José Cela, Carles III de Madrid, Centre d'Estudis Garrigues, Deusto, Jaume I, Miguel Hernández d'Elx, Múrcia, Oviedo, Pontifícia de Cometes de Madrid, Rei Joan Carles, Salamanca, València, Valladolid i Villanueva hem elaborat una Guia per Comunitats Autònomes que inclou informació sobre l'accés a l'assistència sanitària, a l'educació i al treball. També hem incorporat informació sobre les mesures de protecció sobre menors ucraïnesos que arriben solos a Espanya.

Amb aquesta acció, les Clíniques Jurídiques, com a espais universitaris en els quals s'involucra a estudiants i docents en el desenvolupament de la funció social dels estudis jurídics, expressem el nostre compromís amb els drets humans i ens solidaritzem amb la població ucraïnesa.

Autoría de la guía

Qué és la protecció temporal?

La protecció temporal és un procediment de caràcter excepcional pel qual, en cas d'afluència massiva de persones desplaçades procedents de tercers països, que no puguen tornar al seu país d'origen, es garanteix a les mateixes protecció immediata i de caràcter temporal.

Qui pot sol·licitar la protecció temporal?

En virtut dels acords del Consell de la Unió Europea i del Consell de Ministres d'Espanya, en relació amb el conflicte armat iniciat a Ucraïna el 24 de febrer de 2022, poden sol·licitar protecció temporal:

1.- Nacionals ucraïnesos que residiren a Ucraïna abans del 24 de febrer de 2022.

2.- Apàtrides i nacionals de tercers països diferents d'Ucraïna que gaudiren de protecció internacional o d'una protecció nacional equivalent a Ucraïna abans del 24 de febrer de 2022.

3.- Membres de les famílies de les persones a què es refereixen els apartats 1) i 2), entenent-se per tals: a· al cònjuge o a la seua parella de fet; als seus fills menors solters o del seu cònjuge, sense distinció quant a si van nàixer dins o fora del matrimoni o foren adoptats; i a altres parents pròxims que visqueren junts com a part de la unitat familiar al començament del conflicte armat i que depengueren total o principalment d'ells.

4.- Nacionals ucraïnesos que es trobaren en situació d'estada a Espanya abans del 24 de febrer de 2022 que, a conseqüència del conflicte armat, no poden tornar a Ucraïna.

5.- Nacionals de tercers països o apàtrides que residiren legalment a Ucraïna sobre la base d'un permís de residència legal vàlid (siga permanent o d'un altre tipus, com a estudiants) expedit de conformitat amb el dret ucraïnés i no poden tornar de manera segura i duradora al seu país o regió.

6.- Nacionals d'Ucraïna que es trobaven en situació irregular a Espanya abans del 24 de febrer i que, a conseqüència del conflicte armat, no poden tornar a Ucraïna.

7.- Membres de les famílies de les persones a què es refereix els apartats 4) i 5) en els termes citats en l'apartat 3.

On i cóm puc sol·licitar la protecció temporal?

On?

Els ciutadans ucraïnesos i les altres persones incloses en l'àmbit d'aplicació que desitgen accedir a territori espanyol, podran sol·licitar la protecció temporal en els centres de “acolliment, recepció i derivació” del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions habilitats a aquest efecte, i en aquelles províncies en les quals no s'habiliten aquests centres, en les comissaries provincials i locals de Policia Nacional que es determinen.

Com?

La sol·licitud es formalitzarà mitjançant compareixença personal davant funcionaris de Policia Nacional en els llocs descrits anteriorment, exhibint la documentació personal o de viatge que porte la persona interessada.

La petició inclourà dades d'identificació, dades familiars i de residència a Ucraïna, entre altres.

En cas de menors de 18 anys que estiguen acompanyats d'un adult que siga responsable d'ells, aquest formalitzarà la sol·licitud en el seu nom.

Documentació

Les persones que sol·liciten protecció temporal hauran d'aportar documentació que acredite que es troben en alguna de les situacions previstes en l'apartat I, com ara:

· Documents d'identitat.

· Documents probatoris dels vincles familiars (acta de matrimoni, partida de naixement, certificat d'adopció).

· Una altra informació essencial per a acreditar el compliment dels requisits necessaris per a obtindre la protecció

Concessió i renovació de la protecció temporal

El Ministre de l'Interior acordarà la concessió o denegació de la protecció temporal. La resolució per la qual es concedisca la protecció temporal inclourà l'autorització de residència i de treball, aquesta última quan siga procedent en funció de l'edat del beneficiari.

La protecció temporal, i per tant, l'autorització de residència i treball, s'entendran prorrogats automàticament per un altre any en finalitzar el primer any de vigència d'aquesta protecció, si l'òrgan competent per a declarar la protecció temporal no l'ha donada per finalitzada.

La persona a la qual s'haja concedit la protecció temporal haurà de sol·licitar cita en les comissaries província- els i locals de Policia Nacional per a la tramitació del document d'identitat d'estranger. Si la protecció temporal es renova, haurà de sol·licitar cita per a renovar el seu document d'identitat d'estranger.

Contingut de la protecció temporal

Les persones beneficiàries de protecció temporal tindran dret a:

· Llibertat de circulació i de residència a Espanya.

· Informació sobre el contingut de la protecció

· Títol de viatge: es proveirà d'un títol de viatge a les persones beneficiàries de protecció temporal que justifiquen la necessitat d'eixir del territori nacional i no tinguen passaport ni títol de viatge, o que, tenint-los, no siguen vàlids.

· Recepció en territori nacional: Quan una persona beneficiària de la protecció temporal en territori espanyol romanga o pretenga entrar sense autorització en el territori d'un altre Estat membre de la Unió Europea durant el període cobert per aquesta decisió, es tornarà a autoritzar l'entrada en territori nacional.

· Ajudes socials: Quan no disposen de recursos suficients podran beneficiar-se de serveis socials i sanitaris d'acord amb la normativa d'asil.

· Autorització administrativa per a treballar, que tindrà la mateixa duració que el permís de residència temporal que se li concedisca.

· Reagrupació familiar: es concediran els beneficis de la protecció temporal, prèvia sol·licitud del beneficiari d'aquesta a Espanya, als membres de la seua família, sempre que aquesta estiguera ja constituïda al país d'origen i que, a causa de les circumstàncies que van donar lloc a la declaració de la protecció temporal, s'hagen separat.

Deures de la persona beneficiària de la protecció temporal

· Col·laborar amb les autoritats espanyoles per a la verificació de tots aquells extrems rellevants per a la concessió de la protecció

· Presentar tots els documents en què els es done suport a la sol·licitud: documents d'identitat, de residència a Ucraïna, de vincles familiars, etc.

· Informar sobre qualsevol canvi de domicili a Espanya.

La Protecció temporal i la protecció internacional

LA PROTECCIÓ TEMPORAL ÉS EL MATEIX QUE LA PROTECCIÓ INTERNACIONAL?

No, la protecció temporal és un estatut que ofereix una atenció immediata i de caràcter temporal. Però, no és incompatible amb la sol·licitud de protecció internacional.

Les persones beneficiàries de protecció temporal poden sol·licitar protecció internacional a Espanya, però no podran gaudir dels beneficis derivats de la sol·licitud de protecció internacional alhora. Per a la sol·licitud de la protecció internacional pot accedir a més informació en aquesta pàgina web

Informació i accés al sistema d'acolliment

En el cas de mancar de recursos econòmics, les persones beneficiàries de protecció temporal i els membres de la seua família podran sol·licitar accedir al sistema d'acolliment.

Poden trobar més informació en aquesta pàgina web 

Guia de Tràmits per a menos ucraïnessos que arriben sols a Espanya

Instruccions relatives a la protecció temporal de menors ucraïnessos desplaçats a Espanya

Tràmits pels quals han de passar els menors ucraïnessos no acompanyats que arriben a Espanya

Els ucraïnesos menors de 18 anys que estiguen en territori espanyol i no estiguen acompanyats per algun adult o entitat responsable d'ells rebran dos tipus de protecció: d'una banda, protecció com a menors i, per un altre, protecció com a estrangers que arriben a Espanya. En aquesta guia s'expliquen la seua situació i el procés d'obtenció de la protecció o proteccions a nivell jurídic.

Els menors estrangers no acompanyats són considerats en situació de desemparament i han de ser protegits pel sistema de protecció de la infància, que garantirà sempre l'interés superior del menor, els seus drets com a menors, la seua estada en espais segurs, i que, en la mesura del possible, els germans o reunits no siguen separats. El sistema de protecció de la infància no és competència l'Administració General de l'Estat espanyol, sinó que depén de les Comunitats Autònomes. A Espanya hi ha 17 comunitats autònomes i cadascuna té una administració diferent que estableix la seua pròpia normativa, per la qual cosa el sistema de protecció de la infància i els procediments poden variar d'un lloc a un altre del territori espanyol. En aquesta guia recollim el comuna a totes les comunitats, és a dir, la normativa que aplica en tota Espanya.

D'altra banda, l'Administració General de l'Estat (una administració diferent a la de les Comunitats Autònomes), que s'encarrega d'acreditar la identitat de les persones espanyoles i estrangeres i la seua situació a Espanya, té l'obligació de documentar als xiquets i xiquetes ucraïnesos.

En tot moment, el menor té dret a ser sentit i escoltat sense cap discriminació, tant en l'àmbit familiar com en qualsevol procediment administratiu, judicial o de mediació. A més, el menor podrà comparéixer en els procediments administratius i judicials quan tinga la maduresa suficient. Per a garantir el seu dret, serà assistit per intèrprets.

QUI SÓN CONSIDERATS MENORS ESTRANGERS NO ACOMPANYATS?
Trobem la definició en l'article 189 del Reglament d'Estrangeria: “estranger menor de díhuit anys que arribe a territori espanyol sense vindre acompanyat d'un adult responsable d'ell, ja siga legalment o conformement al costum, apreciant-se risc de desprotecció del menor, mentre tal adult responsable no s'haja fet càrrec efectivament del menor, així com a qualsevol menor estranger que una vegada a Espanya es trobe en aquella situació”.

D'aquesta manera, es considera menor estranger no acompanyat a qualsevol estranger menor de 18 anys que es trobe en una de les següents situacions:

· Que arribe a territori espanyol sense vindre acompanyat d'un adult responsable d'ell, ja siga legalment o conformement al costum

· Que arribe a territori espanyol acompanyat d'un adult que no s'haja fet càrrec efectivament del menor, apreciant-se risc de desprotecció del menor.

· Que arribe a territori espanyol per mediació d'una ONG o associació d'ajuda humanitària l'activitat de la qual no s'enquadre dins de la gestió de programes d'estades temporals de menors, i sempre que l'ONG, associació o acompanyant del menor no hagueren assumit legalment la responsabilitat parental del menor abans de la seua arribada a Espanya.

· Que una vegada a Espanya es trobe en alguna de les tres situacions de desprotecció descrites anteriorment.

En el cas concret dels menors ucraïnesos, el Reial decret llei Real 6/2022 ha establit que quan aquests no vengen acompanyats pels seus progenitors o tutors legals, serà l'Entitat Pública de Protecció qui prestarà l'atenció immediata i assumisca, en principi, la guarda provisional mitjançant resolució administrativa. El mateix aplicarà als germans i germanes de persones menors d'edat.

D'altra banda, l'article 187 del Reglament d'Estrangeria regula els “desplaçaments temporals de menors”. Alguns xiquets i xiquetes estan arribant a Espanya acollits perquè en el passat van formar part d'o van tindre algun tipus de vincle amb un programa de desplaçament temporal de menors. No obstant això, les previsions legals d'aquests programes d'estada temporals no responen a la situació actual ni a les necessitats dels menors ucraïnesos. Resultaran aplicables, mentre no s'establisca una altra regulació, els articles 35 de la Llei i 189 i següents del Reglament d'Estrangeria, relatius a menors no estrangers no acompanyats. Ho expliquem en aquesta guia. 

QUÈ FAIG SI SOC MENOR ESTRANGER NO ACOMPANYAT O CONEC A ALGÚ QUE ES TROBA EN AQUEIXA SITUACIÓ?
És possible que algun funcionari dels Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat ja haja identificat al menor estranger no acompanyat en el moment de la seua entrada a Espanya i que haja iniciat el procediment a seguir de manera automàtica.

En cas que el menor no haja sigut localitzat o que la seua situació de desprotecció s'haja produït després de la seua entrada a Espanya, ha de comunicar-se la situació al més prompte possible als Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat.

QUÈ OCORRE UNA VEGADA QUE ELS COSSOS I FORCES DE SEGURETAT DE L'ESTAT LOCALITZEN A UN D'AQUESTS MENORS?
Els Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat:

1. Posaran al menor a la disposició dels serveis de protecció de menors de la Comunitat Autònoma en la qual es trobe el menor, i li ho comunicaran al Ministeri Fiscal. Totes les mesures que s'adopten han de ser comunicades al Ministeri Fiscal.

2. Emetran una ressenya recollint dades a l'efecte d'identificar al menor.

3. Inscriuran al menor en el Registre de Menors Estrangers No Acompanyats (*RMENA).

4. Informaran de la localització del menor al Delegat o Subdelegat del Govern de la Comunitat Autònoma en la qual es trobe el menor.

QUÈ IMPLICA DE MANERA IMMEDIATA QUE EL MENOR SIGA POSAT A la disposició dels SERVEIS DE PROTECCIÓ DE MENORS D'UNA COMUNITAT AUTÒNOMA?
L'Entitat Pública de Protecció comunicarà les resolucions de protecció (atenció immediata o guarda provisional) als Consolats

Per al menor són 3 les implicacions principals:

– Si el menor no està acompanyat per cap persona de referència, serà traslladat, generalment, a un centre de protecció de menors o d'acolliment (és el comú per a adolescents) o a una família d'acolliment (suposat més comú per a xiquets més xicotets).

– Si ve acompanyat d'un adult que no és el seu responsable parental però és persona de referència per al xiquet, ha de considerar-se que està en situació de risc però, en principi, no es procedirà automàticament a la separació de l'adult.

– Un organisme públic o organització no governamental, fundació o Entitat pública de protecció de menors assumirà la custòdia del menor de manera provisional. El servei de protecció de menors informarà el menor, en un idioma comprensible per a aquest, del contingut bàsic del dret a la protecció internacional i del procediment previst per a la seua sol·licitud, així com de la normativa vigent en matèria de protecció de menors. D'aquesta actuació quedarà constància escrita.

Recordatori: És una obligació de l'Entitat Pública i dels qui tenen la guarda del xiquet/a informar-lo de tots els mecanismes del sistema que poden protegir-li.

QUINES DADES HA DE CONTINDRE LA RESSENYA EMESA PELS COSSOS I FORCES DE SEGURETAT DE L'ESTAT?
1) Les empremtes dactilars i una fotografia del menor.

2) Dades que aportació el menor sobre la seua filiació, edat, nacionalitat i última residència, i qualsevol documentació del seu país d'origen o nacional.

3) Documentació que especifique el centre de protecció de menors o d'acolliment al qual s'ha traslladat o es traslladarà al menor, així com l'organisme o entitat que assumirà la custòdia provisional del menor.

QUÈ IMPLICA LA INSCRIPCIÓ DEL MENOR EN EL REGISTRE (*RMENA)?
Quan el menor estranger no acompanyat és inscrit en el Registre, se li assigna un Número d'Identitat d'Estranger (NIE) vinculat al Número d'Identificació Personal (*NIP). El NIE serà l'identificador de la persona estrangera a Espanya i haurà de figurar en tots els documents que se li expedisquen o tramiten.

QUÈ OCORRE DESPRÉS?
Quan es localitza al menor no acompanyat s'obri un procediment administratiu.

Per a entendre el que ocorrerà és necessari entendre tres conceptes jurídics diferents:

1· La situació de desemparament és la situació en la qual es troba un menor quan s'incompleixen els deures de protecció establits en la llei, de tal manera que aquests queden privats de la necessària assistència moral i material. En el cas dels menors estrangers no acompanyats la situació de desemparament ha de ser constatada per l'Entitat pública autonòmica de protecció de menors que dictarà una resolució administrativa a aquest efecte.

2· La tutela del menor que assumeix l'Entitat Pública quan els seus progenitors no puguen exercir la pàtria potestat (bé perquè les circumstàncies reals no els permeten exercir-la de facto, bé perquè se'ls haja privat d'ella per sentència judicial). Parlem de tutela institucional o administrativa, quan aquesta és assumida per l'Administració de manera automàtica per mandat de la llei, com ocorre amb la tutela dels menors estrangers no acompanyats declarats en situació de desemparament, que serà assumida per l'Entitat Pública autonòmica de protecció de menors.

El fonament de l'establiment de la tutela ordinària és sotmetre l'interés superior del xiquet/al fet que a una avaluació i determinació formal. A més, qui tinga la tutela del menor vetlarà per ell i li sentirà abans d'adoptar decisions que l'afecten.

3· La guarda(o custòdia) consisteix en la cura i assistència dels mene cap de bestiar que en circumstàncies normals exerceixen els progenitors, tal com ocorre amb la pàtria potestat. Guarda i tutela poden ser assumides per persones o Entitats diferents. Així, en el cas dels menors estrangers no acompanyats, l'Entitat autonòmica de protecció de menors acordarà que el menor siga guardat per:

– Membres adults de la seua família.

– Una família d'acolliment. 

– Centres d'acolliment amb instal·lacions especials per a menors o en un altre allotjament amb instal·lacions adequades per a menors.

– La persona que s'ocupava del menor en el moment de la fugida.Els Estats membres adoptaran les mesures necessàries per a possibilitar aquest allotjament.

L'autoritat competent tindrà en compte l'interés superior del menor i haurà de comprovar que la persona adulta a qui s'encomana la guarda del menor estiga d'acord. Així mateix, haurà de tindre's en compte l'opinió del menor conformement a la seua edat i al seu grau de maduresa.

PER QUÈ I QUAN ES DECLARA AL MENOR EN SITUACIÓ DE DESEMPARAMENT?
Una vegada s'ha localitzat, identificat i registrat al menor estranger no acompanyat, l'Entitat autonòmica de protecció de menors indagarà sobre les circumstàncies del menor estranger no acompanyat. Per exemple, examinar si existeix una situació real de desemparament, si és possible reagrupar al menor estranger no acompanyat amb la seua família o si existeix una necessitat de protecció internacional o temporal que no s'haja sol·licitat ja.

Aquesta indagació durarà com a molt tres mesos. Al cap d'aquest temps, l'Entitat autonòmica dictarà una resolució constatant si el menor es troba o no en situació de desemparament.

QUINES IMPLICACIONS TÉ QUE ES DECLARE Al MENOR EN SITUACIÓ DE DESEMPARAMENT?
De constatar que, efectivament, el menor es troba en situació de desemparament, en la mateixa resolució en la qual es declare aquesta situació, l'Entitat autonòmica de protecció de menors assumirà també la tutela del menor.

En el cas dels menors estrangers no acompanyats aquell que tinga la tutela (Entitat pública o una altra organització) podrà presentar: la sol·licitud de protecció temporal, la sol·licitud de protecció internacional (encara que aquesta també pot ser presentada pel propi menor) i/o la sol·licitud d'autorització de residència.

POT EL MENOR SER ACOLLIT PER UNA FAMÍLIA O ENTITAT QUE FINS ARA NO ESTIGUERA ACREDITADA PER A AIXÒ?
Sí, en l'article 49 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, s'ha establit que es podrà donar acreditació a entitats que no estiguen acreditades prèviament per a secundar o realitzar l'acolliment residencial o familiar que porte associat un compromís de control i seguiment successiu de l'Entitat Pública de Protecció. Per a garantir la seguretat i interés superior del menor, l'Entitat de Protecció comprovarà que les famílies compleixen els requisits legals i condicions per a acollir al menor. També s'inclouran mesures de control per control per part de les Entitat, que farà un seguiment a la família i sobre l'estat del xiquet, xiqueta o adolescent.

L'acolliment de la persona menor d'edat no té per objecte l'adopció. Les entitats i les famílies hauran d'expressar, per escrit, el seu coneixement d'això i el seu compromís d'afavorir el retorn del xiquet o xiqueta al seu país d'origen o procedència.

Les mesures seran revisades cada 6 mesos podent-se ampliar fins als 24 mesos, amb possibilitats d'estendre el termini segons el període de vigència de la protecció temporal o per raons excepcionals que obstaculitzen el retorn al país d'origen o per a finalitzar el curs acadèmic. Sempre en interés superior del menor individualment considerat.

POT EL MENOR ESTRANGER NO ACOMPANYAT ROMANDRE A ESPANYA?
Sí, qualsevol estranger que obtinga una autorització de residència pot romandre legalment a Espanya. En el cas dels menors estrangers no acompanyats l'autorització de residència pot obtindre's per diferents vies, amb diferents implicacions.

· S'obté l'autorització de residència a través del procediment administratiu previst expressament per a això.

Es pot presentar la sol·licitud d'autorització de residència transcorreguts 3 mesos des que es posa al menor estranger no acompanyat a la disposició del Centre de protecció de menors, i sempre que quede acreditada la impossibilitat de retorn del menor amb la seua família o al país d'origen.

Normalment, l'Entitat que tinga assumida la tutela del menor és qui presenta la sol·licitud, però en cas que no ho faça, sense motius justificats, la presentarà el Prim o Subdelegat del Govern en la Comunitat Autònoma del domicili del menor.

Aquesta autorització de residència, en cas de concedir-se, no impedeix que el menor estranger no acompanyat puga ser repatriat si això afavorira el seu interés superior. En les circumstàncies en què ens trobem sembla impensable, però legalment existiria la possibilitat. Per això recomanem sol·licitar la protecció internacional i la temporal.

· S'obté l'autorització de residència a conseqüència de la protecció temporal.

Si se sol·licita la protecció temporal, es pot romandre a Espanya fins que es concedisca la protecció, que autoritza per a residir i treballar (veure les peculiaritats sobre treball en el cas dels menors entre 16 i 18 anys). L'autorització dura un any i pot prorrogar-se de manera automàtica per dos períodes de 6 mesos i fins i tot un tercer any si el Consell de la UE decideix prorrogar-lo. Mentre dure la protecció temporal no es pot repatriar al seu beneficiari.

· S'obté l'autorització de residència a conseqüència de la protecció internacional.

La protecció internacional té caràcter indefinit mentre persistisca la situació per la qual se li va concedir la mateixa. Des del moment de la sol·licitud de protecció internacional, l'estranger té el dret a no ser expulsat ni repatriat. Si se li concedeix la protecció, es prolonga l'esmentat dret i automàticament se li atorga autorització de residència i treball.

Drets dels menors que atorguen les proteccions

Després d'haver sigut posat el menor a la disposició del servei competent de protecció de menors, donant-se coneixement al Delegat o Subdelegat de Govern corresponent, l'entitat de protecció del menor els informarà en una llengua que comprenguen (segurament, rus o ucraïnés), adaptant-se, en tot cas, a les seues necessitats especials, edat i grau de maduresa i circumstàncies especials.

A continuació desenvolupem els drets que cadascuna de les proteccions reconeixen en el cas dels menors.

PROTECCIÓ INTERNACIONAL
El dret d'asil es reconeix en l'article 13.4 de la Constitució Espanyola, és la protecció dispensada als nacionals no comunitaris en els termes establits en la Llei 12/2009, de 30 d'octubre, reguladora del Dret d'Asil i de la Protecció Subsidiària.

Segons l'article 47, els menors sol·licitants de protecció internacional rebran l'assistència sanitària i psicològica adequada i l'assistència qualificada que precisen.

Segons l'article 48, els menors no acompanyats deuran, de manera immediata, ser assignats un representant que actue en el seu nom i li assistisca respecte a l'examen de la sol·licitud de protecció internacional.

El procediment per a sol·licitar la protecció internacional del menor pot ser iniciat d'ofici per l'Oficina d'Estrangeria de la província en la qual estiga fixat el domicili del menor, o per ordre superior, o iniciat a instàncies del servei de protecció de menors. Això significa que existeixen diversos subjectes que poden presentar la sol·licitud de protecció, encara que, en tot cas, el representant legal del menor li podrà assistir respecte al procediment de presentació de la sol·licitud.

S'esmenta en la llei que es tindrà en compte la situació específica i es donarà un tractament diferenciat, quan calga, a les persones sol·licitants o beneficiàries de protecció internacional. És a dir, el menor podria tindre un tractament diferenciat ja des del moment en el qual se sol·licite la protecció. Durant el temps que transcorre des de la presentació de la seua petició d'asil fins que reben una resposta, els sol·licitants disposen d'un permís de residència legal a Espanya.

En el cas dels ucraïnesos, la protecció que se'ls atorgaria estaria regulada com el dret a la protecció subsidiària.

Els efectes de la concessió, traduïts en drets recollits en la Convenció de Ginebra, són els següents:

1) PROTECCIÓ CONTRA LA DEVOLUCIÓ

L'efecte principal de la concessió de la protecció amb el dret d'asil i la protecció subsidiària consisteix en la no devolució ni expulsió de les persones als qui se'ls haja reconegut.

2) ACCÉS A INFORMACIÓ EN LLENGUA COMPRENSIBLE

L'accés a la informació sobre els drets i obligacions relacionats amb el contingut de la protecció internacional concedida, en una llengua que li siga comprensible a la persona beneficiària d'aquesta protecció. Possiblement ucraïnés o rus.

3) AUTORITZACIÓ DE RESIDÈNCIA I TREBALL

L'autorització de residència i treball permanent, en els termes que estableix la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social.

Segons l'article 41.1.j), els menors tenen, a partir dels 16 anys, habilitació per a treballar amb la seua autorització de residència. Podran treballar en aquelles activitats que, a proposta de l'entitat de protecció de menors, afavorisquen la seua integració social. Tindrà una vigència de dos anys, retrotraient-se la seua eficàcia a la data de la posada a la disposició del menor del servei de protecció de menors. Addicionalment, en l'article 40.1.j) de la mateixa Llei, s'indica que no es tindrà en compte la situació nacional d'ocupació quan el contracte de treball vaja dirigit a estrangers que obtinguen l'autorització de residència per circumstàncies excepcionals. L'habilitació per a treballar tindrà la mateixa duració que la del permís de residència.

4) EXPEDICIÓ DOCUMENTS D'IDENTITAT I VIATGE

L'expedició de documents d'identitat i viatge quan siga necessari per als qui es beneficien de la protecció subsidiària.

5) ACCÉS Als SERVEIS PÚBLICS D'OCUPACIÓ

Prenent en consideració que els menors únicament poden treballar en aquells treballs que afavorisquen la seua integració social.

6) ACCÉS A EDUCACIÓ, SANITAT, HABITATGE, ASSISTÈNCIA SOCIAL I SERVEIS SOCIALS

L'accés a l'educació, a l'assistència sanitària, a l'habitatge, a l'assistència social i serveis socials, als drets reconeguts per la legislació aplicable a les persones víctimes de violència de gènere, en el seu cas, a la seguretat social i als programes d'integració, en les mateixes condicions que els espanyols.

Resulta d'especial importància per als menors estrangers no acompanyats, ja que han d'escolaritzar-se al més prompte possible. al seu torn, resulta d'especial importància l'assistència sanitària i l'habitatge.

Trobem dins d'aquest dret, l'accés, en les mateixes condicions que els espanyols, a la formació contínua o ocupacional i al treball en pràctiques, així com als procediments de reconeixement de diplomes i certificats acadèmics i professionals i altres proves de qualificacions oficials expedides a l'estranger. Podria ser aplicable en cas els menors estrangers no acompanyats porten alguna certificació d'educació d'Ucraïna que vulguen convalidar.

7) LLIBERTAT DE CIRCULACIÓ

8) ACCÉS A PROGRAMES D'INTEGRACIÓ

9) ACCÉS A PROGRAMES D'AJUDA Al RETORN VOLUNTARI

De moment, no resulta aplicable al cas dels ucraïnesos.

10) MANTENIMENT DE LA UNITAT FAMILIAR

El manteniment de la unitat familiar en els termes previstos en la Llei 12/2009, de 30 d'octubre, reguladora del dret d'asil i de la protecció subsidiària i accés als programes de suport que a aquest efecte puguen establir-se.

Addicionalment, si els membres de la família de la persona interessada es trobaren a Espanya i no hagueren presentat una sol·licitud independent de protecció internacional, se'ls autoritzarà la residència amb caràcter provisional, condicionada a la resolució de la protecció.

PROTECCIÓ TEMPORAL
L'àmbit de protecció temporal a Espanya està regulat pel Reglament sobre el règim de protecció temporal en cas d'afluència massiva de persones desplaces. Aquest mecanisme es posa en marxa gràcies a la decisió del Consell de Ministres, de 8 de març de 2022, que transposa la Directiva 2001/55/CE.

Es recomana revisió de les categories de persones que poden beneficiar-se de tal protecció, ja que Espanya ha ampliat les mateixes. En aquest sentit, es podran considerar persones beneficiades:

Col·lectiu 1:

(I) nacionals ucraïnesos residents a Ucraïna (abans del 24 de febrer de 2022),

(II) apàtrides i nacionals de tercers països diferents d'Ucraïna que disposaven a Ucraïna de l'estatut de refugiat o d'una protecció equivalent (abans del 24 de febrer de 2022), i membres de les famílies de les persones indicades en els dos punts anteriors, en cas que aqueixes famílies

Col·lectiu 2: apàtrides i els nacionals de tercers països diferents d'Ucraïna que:

(I) puguen demostrar que residien legalment a Ucraïna abans del 24 de febrer de 2022,

(II) comptaven amb un permís de residència permanent vàlid expedit de conformitat amb el Dret ucraïnés, i no puguen tornar al seu país o regió d'origen en condicions segures i duradores.

Els drets atorgats per aquesta mena de protecció es gaudiran solament en Estat d'acolliment (en aquest cas, Espanya), existint una llibertat a l'hora de triar l'Estat en què es vulga gaudir de la protecció. La protecció temporal s'estendrà fins al 4 de març de 2023.

Drets atorgats per la protecció temporal:

1) COMPATIBILITAT AMB PROTECCIÓ INTERNACIONAL

Es recomana sol·licitud de totes dues ja que es permet la seua compatibilitat, és a dir, el gaudi de tots dos tipus de protecció. La protecció temporal és més ràpida en la tramitació del seu procediment i compliment el requisit de les categories esmentades és previsible la seua obtenció sense majors obstacles.

El desenvolupament de la protecció internacional ja s'ha desenvolupat, però els avantatges que aquesta té enfront de la protecció temporal serien els següents:

· No subjecta a terminis màxims

· No pot ser finalitzada per decisió del Consell en qualsevol moment

· Té règim de drets més extens

· No s'acumulen els beneficis de totes dues proteccions, però no es perd la protecció temporal per denegació de la protecció internacional.

2) DRET SOL·LICITANT PROTECCIÓ TEMPORAL

El mer fet de presentar la sol·licitud ofereix la possibilitat de permanència en territori espanyol.

3) DRET D'INFORMACIÓ

En llengua comprensible (ucraïnés o rus, segurament), dels drets i obligacions que facilita aquesta protecció.

4) AUTORITZACIÓ DE RESIDÈNCIA I DOCUMENTACIÓ IDENTIFICATIVA

Atorgament d'autorització de residència temporal (anual, prorrogable).

Quan se sol·licita la protecció s'assigna un número d'identitat de l'estranger (NIE), que és l'identificador de la persona estrangera a Espanya. Posteriorment, en el termini d'un mes des de l'autorització de residència, es pot sol·licitar la Targeta d'Identitat d'Estranger (*TIE) davant Oficina d'Estrangeria o Comissaria de Policia corresponents. La *TIE és el document d'identitat dels estrangers en situació de permanència legal a Espanya. En el següent enllaç es pot trobar més informació http://www.interior.gob.es/web/servicios-al-ciudadano/extranjeria/regimen-general/tarjeta-de-identidad-de-extranjero.

5) AUTORITZACIÓ DE TREBALL

Remissió a l'article 40.i.i) i 41.1.j) de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social, comentat en l'apartat de protecció internacional. Es tracta de l'habilitació per als majors de 16 anys per a obtindre autorització de treball al mateix temps que obtenen la de residència (igual vigència).

6) COL·LECCIÓ DRETS (EDUCACIÓ, SANITAT, ALLOTJAMENT I AJUDA SOCIAL)

Gaudiran dels mateixos drets en matèria educativa que els menors nacionals. Inclou l'assistència mèdica en cures d'urgència i tractament essencial de malalties. Garantia d'allotjament adequat o mitjans per a obtindre-ho, així com previsió d'assistència en manera d'ajuda social i alimentació.

7) DRET CIRCULACIÓ LLIUREMENT DINS DE L'ESTAT

8) RENOVACIÓ DE LA PROTECCIÓ TEMPORAL, AUTORITZACIONS DE RESIDÈNCIA I DE TREBALL

Es prorroguen automàticament en termes descrits en l'apartat de duració.

9) POSSIBILITAT TRASLLAT A UN ALTRE ESTAT MEMBRE

En cas de consentiment exprés, es permet el trasllat de la persona a un altre Estat (a través de salconduit): d'una banda, es posa fi al permís de residència atorgat per Espanya i s'activa la protecció temporal en el nou estat. Per exemple, en cas que la reagrupació familiar es duguera a terme en un altre Estat. L'entitat pública que tinga la tutela dels menors serà l'encarregada de representar-los i actuar en el seu major interés.

10) REAGRUPACIÓ FAMILIAR

El dret a la reagrupació familiar és clau, tenint en compte la situació vulnerable dels Menors No Acompanyats. Entren dins d'aquest supòsit:

– Fills menors d'edat solters del reagrupant, cònjuge o parella de fet

– Altres parents pròxims que estigueren vivint junts com a part de la unitat familiar i que foren totalment o parcialment dependents del reagrupant.

En cas que es troben en diferents Estats membres, gaudint cadascun de la protecció temporal del país en qüestió, els propis Estats decidiran com es durà a terme la reagrupació, atenent mesures de solidaritat, capacitat i, en el nostre cas, l'interés superior del menor. Aquestes actuacions es porten a través de l'Oficina d'Asil i Refugi (*OAR). S'oferirà també permisos de residència a les persones que siguen reagrupades

11) MESURES PROTECCIÓ ESPECIALS COL·LECTIU MENORS NO ACOMPANYATS

Com es ve desenvolupant en aquesta guia, aquest col·lectiu revist una vulnerabilitat especial que necessita d'una atenció especialitzada. Si bé és cert que els drets atorgats no difereixen en contingut essencial entre els quals s'atorguen a majors i menors no acompanyats, és necessari tindre en compte que, per al segon col·lectiu, s'atendrà de manera prioritària a l'interés superior del menor. A més, atenent el seu grau de maduresa, es tindrà en compte la seua opinió.

En el cas que hi haguera una extinció de la protecció temporal, es podrà autoritzar famílies amb menors escolaritzats al fet que es beneficien de les condicions necessàries per a finalitzar el període escolar en curs.

Programes d'estades temporals de persones estrangeres menors d'edat

QUAN ESTEM DAVANT UN CAS DE DESPLAÇAMENT TEMPORAL DE MENORS ESTRANGERS?
Quan els menors estrangers es desplacen a Espanya en programes de caràcter humanitari promogut i finançat per:

· Administracions públiques.

· Associacions sense ànim de lucre.

· Altres entitats alienes als qui exerceixen la seua pàtria potestat o tutela. No obstant això, cal esmentar que a Espanya les organitzacions no governamentals o fundacions no exerceixen la pàtria potestat sobre els menors.

Aquests programes podran ser per a estades temporals amb finalitats de:

· Escolarització. L'edat mínima per a participar en el programa serà de 12 anys.

· Gaudi de vacances. L'edat mínima per a participar en el programa serà de 8 anys, excepte en el cas de germans que es desplacen junts, en què el mínim serà de 6 anys.

· Tractament mèdic. No es contempla una edat mínima per a participar en el programa.

Addicionalment, s'inclou un supòsit general que recull el desplaçament per motius de caràcter humanitari i temporal. El programa tindrà caràcter humanitari:

· Si al país d'origen hi ha un conflicte bèl·lic, o de dificultat social a causa d'aqueix conflicte.

· Si el país d'origen està afectat per catàstrofes o desastres naturals o provocats per l'ésser humà.

· Quan es troben en camps de refugiats.

Alguns xiquets i xiquetes estan arribant a Espanya acollits perquè en el passat van formar part d'o van tindre algun tipus de vincle amb un programa de desplaçament temporal de menors. Aquests programes no estan previstos per a situacions com l'actual ni responen a les condicions i necessitats dels menors ucraïnesos ara. En principi, sempre que no es desenvolupe una normativa per a cobrir aquests supòsits, els menors no acompanyats seran observats d'acord amb l'explicat anteriorment. De totes maneres, a continuació expliquem els desplaçaments temporals de menors ja que són moltes les famílies que han acollit a menors ucraïnesos emparant-se en aquestes estades temporals de l'article 187 del Reglament d'Estrangeria.

QUINA DURACIÓ TINDRÀ EL DESPLAÇAMENT TEMPORAL DE MENORS ESTRANGERS?
Per als supòsits de desplaçament per fins de tractament mèdic o gaudi de vacances la duració haurà de ser necessàriament per a períodes inferiors a 90 dies.

Per als casos d'estada per estudis l'estada acabarà quan finalitze el curs acadèmic, moment en el qual haurà de tornar al seu país llevat que per raons excepcionals ho impedisquen. Si vol continuar per més d'un curs acadèmic es deurà a incloure al menor en un nou programa.

QUINS REQUISITS PREVIS SÓN NECESSARIS PER A REALITZAR AQUEST DESPLAÇAMENT?
Per al supòsit de desplaçament per fins de tractament mèdic o gaudi de vacances, serà necessària l'autorització expressa de qui tinga la pàtria potestat o tutela del menor estranger. A més, serà necessari l'informe previ favorable del Subdelegat del Govern o Delegat del Govern de la província en el territori de la qual vagen a romandre (*).

Per al supòsit de desplaçament amb finalitats d'escolarització, a més del que s'estableix en l'apartat previ, es deurà acredites que el menor ha sigut admés en un centre d'ensenyament reconegut oficialment a Espanya. Les persones físiques tan sols podran sol·licitar desplaçaments per estudis.

(*) QUINA DOCUMENTACIÓ HA D'ENTREGAR L'ENTITAT PROMOTORA A les FAMÍLIES A la DELEGACIÓ O SUBDELEGACIÓ DEL GOVERN PERQUÈ S'INCLOGA I APROVE EN L'INFORME FAVORABLE QUE HAN D'EMETRE AQUESTS ÒRGANS?
· Autorització expressa de qui exercisca la pàtria potestat o tutela.

· Imprés de sol·licitud de l'informe previ, en model oficial (EX-14) per duplicat, degudament emplenat i signat, amb les dades personals de cadascun dels menors inclosos en el programa.

· Programa de desplaçament on conste el compliment, per part del programa, dels requisits i autoritzacions exigibles a Espanya: la fi de l'estada, duració, protecció sanitària, escolar i jurídica del menor.

· Informe emés per l'òrgan autonòmic competent en matèria de protecció de menors, sobre l'absència o no de risc de desprotecció del xiquet o xiqueta.

· Còpia del Passaport o títol de viatge dels menors amb vigència superior al període pel qual se sol·licita el visat: requisits dels passaports individuals o col·lectius, salconduits o una altra documentació de viatge de les persones menors d'edat.

· Compromís escrit de coneixement que l'acolliment no té per objecte l'adopció, en el supòsit de ser acollit per una família o persona individual.

· Compromís escrit de facilitar el retorn al país d'origen del menor i que el mateix no implica cost per a l'Administració, llevat que ja estiga assumit expressa i prèviament per l'autoritat competent.

· Certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals que prove que les famílies o entitats no han sigut condemnades per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual; així com el certificat d'antecedents penals.

Tots dos certificats s'entendran referits a totes les persones majors de 14 anys que vagen a conviure amb el xiquet o xiqueta.

· Per al cas de desplaçament amb la finalitat d'escolarització, ha d'entregar-se documentació acreditativa que el menor està admés en un centre d'ensenyament reconegut oficialment.

QUINS TERMINIS TÉ CADA TRÀMIT?
Es recomana a definir una antelació mínima de 2 mesos perquè presenten la documentació respecte a la data programada per al desplaçament a Espanya, excepte en urgències mèdiques.

De la mateixa manera, es recomana definir un termini màxim d'1 mes per a emetre l'informe final.

EXISTEIX ALGUN REQUISIT ADDICIONAL PER Al CAS EN EL QUAL ELS MENORS VAGEN A ROMANDRE AMB FAMÍLIES O PERSONES INDIVIDUALS?
En tots els casos, si els menors romandran amb famílies o persones individuals, aquestes hauran d'expressar per escrit el seu coneixement que el programa no té com a objectiu l'adopció del menor i han de comprometre's a afavorir el retorn d'aquests al seu país d'origen.

EXISTEIX ALGUN REQUISIT ADDICIONAL PER Al CAS EN EL QUAL ELS PROMOTORS DEL PROGRAMA FOREN PERSONES JURÍDIQUES?
Hauran d'aportar declaració responsable sobre l'estat de salut de les persones sol·licitants, als qui haurà de requerir que presenten informe actualitzat de salut.

EXISTEIX ALGUN REQUISIT ADDICIONAL PER Al CAS EN EL QUAL ELS PROMOTORS DEL PROGRAMA FOREN PERSONES FÍSIQUES?
A més del requisit anterior respecte a la declaració responsable sobre l'estat de salut, hauran d'aportar la següent documentació:

· Informe amb dades del xiquet o la xiqueta i el motiu del desplaçament temporal.

· El període d'estada: dates d'arribada i retorn.

· Dades de la persona que es faran càrrec del xiquet o xiqueta durant l'estada, incloent certificats mèdics.

· Acreditació d'empadronament i convivència de la família indicant les persones que resideixen en el domicili.

· Declaració responsable de compromís de col·laboració amb l'Administració per al seguiment de l'estada.

· Acreditació de la sol·licitud de la targeta d'assistència temporal sanitària per a la persona menor d'edat en el centre de salut que corresponga.

COM AFECTA EL SEGUIMENT I LA COORDINACIÓ D'AQUESTS PROGRAMES?
Són programes en els quals col·laboren la Subdelegació de Govern, les Entitats de Protecció, els Serveis Socials d'Atenció Primària, les persones físiques o entitats sol·licitants. Per tant, els promotors dels programes (persones físiques i entitats) han de relacionar-se amb aquests agents i assumir un compromís de col·laboració.

Els Serveis Socials d'Atenció Primària.

· Seran informats, bé mitjançant la comunicació de les famílies o entitats sol·licitants als Ajuntaments on residisquen les famílies, o bé per l'Entitat pública de Protecció de Menors, sobre la sol·licitud realitzada d'estada temporal per a menors de l'estranger en aqueixes famílies.

· A més, en el cas que se de una baixa d'una família i es decidisca substituir-la, haurà de presentar la família o l'entitat que va realitzar la sol·licitud la documentació necessària que certifique que compleixen amb els requisits bàsics establits. Aquesta documentació haurà de comunicar-se, a més dels SS d'Atenció Primària, als Serveis Socials d'Especialitzats de Protecció de menors.

L'Entitat pública de Protecció de Menors.

· Rebrà, per part de l'entitat o de la família sol·licitant, memòria final o comunicació escrita on haja conviscut el xiquet o la xiqueta (aquest informe podrà enviar-se directament a través d'aquesta entitat, o bé a través dels Serveis Socials d'Atenció Primària). S'inclourà en la mateixa dates reals en les quals es va produir l'entrada i eixida dels menors d'edat, i si algun ha hagut de romandre un temps major en la Comunitat Autònoma per motius excepcionals (malaltia que desaconselle el viatge, per exemple). En aquest supòsit, també queda obligat a informar altres instàncies que hagen de conéixer d'aquesta situació imprevista (Estrangeria, Sanitat, Serveis Socials,…)

Si durant la convivència s'han produït incidents, serà recomanable remetre un informe social sobre aquests.

L'Entitat també serà informada del supòsit de baixa d'un xiquet o xiqueta o d'una família, a més de les dades i documentació dels qui la substituirien.

Podrà sol·licitar a les entitats que l'informen sobre la selecció i acceptació de les famílies que participen en el programa.

Podrà sol·licitar un informe del centre escolar quan l'estada anara per estudis.

La Direcció General o Direcció Provincial competent en matèria de Protecció de menors:

· L'entitat o persona física promotora sol·licitarà informe a aquesta entitat per a dur a terme la coordinació del programa.

· Aquest informe li serà notificat (per mitjans establits en la normativa, ja siga seu electrònica o domicili postal).

· L'entitat o la família podran presentar-ho davant la Subdelegació del Govern de la província on residisca la família receptora.

L'Ajuntament de les localitats on residisquen els xiquets i xiquetes durant la seua estada temporal, podrà sol·licitar ser informat de:

· La previsió dels xiquets i xiquetes que arribaran.

· Dates d'arribada i eixida previstes.

· Objecte de l'estada.

El centre educatiu o el centre sanitari que hagen de conéixer del tema també hauran de ser informats per l'entitat o família, persona física o jurídica sol·licitant. Tramitarà amb ells la documentació necessària.

Notes d'interés

Guia de Tràmits a la Comunitat Valenciana

Accés a les prestacions sanitàries (obtenció de la Targeta Sanitària)

SOC SOL·LICITANT DE PROTECCIÓ TEMPORAL A ESPANYA, TINC DRET A l'ASSISTÈNCIA SANITÀRIA GRATUÏTA EN LA COMUNITAT VALENCIANA?
Sí, totes les persones que sol·liciten la protecció temporal en la Comunitat Valenciana tenen dret a l'atenció sanitària en cas de necessitat i a rebre prestacions sanitàries de manera gratuïta des que obtenen el document denominat “Resguard de presentació de la sol·licitud de protecció temporal per a persones desplaçades”.

Ha de tindre's en compte que a la província d'Alacant es troba un dels tres Centres Nacionals d'acolliment de persones procedents d'Ucraïna de tot l'Estat espanyol i allí s'ha instal·lat una Comissaria de Policia per a iniciar els tràmits corresponents a l'efecte d'obtindre aquesta protecció. El Centre està situat en “Ciutat de la Llum” (Avinguda Jean Claude *Combaldieu, s/n, 03008, Alacant) i el telèfon habilitat per a demanar cita és +34 910 47 44 44.

Per a tramitar el “Resguard de presentació de la sol·licitud de protecció temporal per a persones desplaçades”, podran acudir, si estan a Alacant, a la Ciutat de la Llum, prèvia cita obtinguda per telèfon (+34 910 47 44 44); si la persona es troba a València o a Castelló, la cita s'ha de demanar per email: valenciaproteccioninternacional@policia.es i castellonproteccioninternacional@policia.es.

ON ES POT ACUDIR PER A OBTINDRE LA TARGETA SANITÀRIA, UNA VEGADA OBTINGUT EL RESGUARD DE LA SOL·LICITUD DE PROTECCIÓ TEMPORAL A ESPANYA?
Per a obtindre la targeta sanitària, la persona pot acudir al Centre d'Atenció Primària més pròxim al seu domicili i allí se li indicaran els passos a seguir. Els qui es troben en un Centre d'Acolliment tindran assistència sanitària provisional en el propi centre fins que se'ls derive a un destí d'allotjament.

A la província d'Alacant s'ha habilitat l'Hospital de Campanya instal·lat per la pandèmia COVID-19, a l'efecte d'acollir a les persones que no tinguen un domicili al qual acudir i es troba en ple funcionament des del passat 18 de març.

Per a obtindre informació de cadascuna de les províncies, els interessats es poden dirigir a les Delegacions Territorials de Sanitat: a Alacant, al Carrer Girona, 26, 03001, Alacant; a Castelló, a la *Plaça de l’*Hort *dels *Corders, 12, 12001 Castelló de la Plana; i a València, en Gran Via Fernando el Catòlic, 74, 46008 València.

QUÈ OCORRE SI LA PERSONA NECESSITA ASSISTÈNCIA MÈDICA URGENT?
Si és una dona que està embarassada o pensa que pot estar-ho, si és menor d'edat o d'edat avançada i té una malaltia crònica o greu; si té una discapacitat o necessita atenció en salut mental, ha d'acudir sense demora a qualsevol hospital públic de la Comunitat Valenciana, indicant la procedència, malgrat que encara no haja pogut sol·licitar la protecció temporal, perquè puga rebre l'assistència sanitària oportuna i el tractament corresponent.

Un treballador social l'ajudarà paral·lelament en la tramitació de la documentació necessària i l'ajudarà en el seu idioma a realitzar totes les preguntes necessàries.

Les recomanacions generals indiquen que s'acudisca a l'Hospital de Campanya instal·lat a la ciutat d'Alacant per als qui es troben allí, o bé a l'Hospital públic més pròxim al lloc on es troben, en cadascuna de les províncies de la Comunitat Valenciana.

ON ES POT OBTINDRE INFORMACIÓ GENERAL I PERMANENT?
S'ha habilitat una línia d'informació general de la Comunitat Valenciana per a la resposta immediata a la necessitat d'informació o d'acolliment de les persones desplaçades d'Ucraïna, gestionat per Creu Roja espanyola, el +34 900 22 11 22.

Escolarització de menors

SI SOC SOL·LICITANT O TINC RECONEGUDA LA PROTECCIÓ TEMPORAL A ESPANYA, TINC DRET A l'EDUCACIÓ EN LA COMUNITAT VALENCIANA?
Sí. La protecció temporal permet als sol·licitants menors de 18 anys accedir a l'educació en les mateixes condicions que els nacionals del país de la UE d'acolliment.

En cas de no haver tramitat la sol·licitud de la protecció temporal, podrà dur-se a terme en:

Alacant: Centre de recepció i acollida “Ciutat de la Llum”, situat en Av. de Jean Claude *Combaldieu, s/n, 03008, Alacant. És necessari sol·licitar cita prèvia (atenció *24h): +34 91 047 44 44

Castelló de la Plana: Comissaria Provincial de la Policia Nacional, situada en C/ Riu Sella, 5, 12005 Castelló de la Plana, Castelló. És necessari sol·licitar cita prèvia: castellonprotecciontemporal@policia.es

València: Comissaria Provincial de la Policia Nacional, situada en C/ Bailèn 9, 46007 València, València. És necessari sol·licitar cita prèvia: *valenciaproteccioninternacional1@policia.es

Per als desplaçats ucraïnesos menors de 18 anys que estiguen acompanyats per algun adult, la sol·licitud serà presentada per la persona responsable d'aquells.

COM PUC ACCEDIR A L'EDUCACIÓ EN LA COMUNITAT VALENCIANA?
https://ceice.gva.es/es/web/centros-docentes/consulta-general

En aquesta pàgina es podran observar tots els centres educatius de la Comunitat Valenciana, facilitant a les persones refugiades trobar un centre educatiu més pròxim al lloc on resideixen.

Per tant, haurà de personar-se en el centre educatiu triat per a sol·licitar l'assistència educativa del menor. Una vegada presentat, si el centre compta amb places disponibles, el menor serà entrevistat per a procedir a la seua matriculació gratuïta i immediata.

En el cas que el centre no compte amb places disponibles, se li enviarà a un altre centre pròxim al primer, per a aquesta escolarització.

EM PUC ESCOLARITZAR FORA DEL TERMINI ESTABLIT?
Sí, a la província de Castelló a través del seu Ajuntament, amb prèvia cita en: https://cutt.ly/1dpmtju

Així mateix, haurà d'aportar-se la següent documentació:

– Fulla de compromís d'empadronament disponible en les oficines de l'Ajuntament on constaran els menors o contracte d'arrendament o títol de propietat de la casa.

– Còpia del llibre de família, exclusivament la fulla en la qual estan els pares i els fills, o partida de naixement.

– Còpia del DNI, NIE o passaport dels pares.

COM PUC SOL·LICITAR L'HOMOLOGACIÓ D'ESTUDIS I TÍTOLS COMPLETATS A UCRAÏNA?
Actualment no existeix un protocol concret per a l'homologació dels estudis i títols de les persones desplaçades d'Ucraïna. No obstant això, amb la finalitat d'agilitar aquests procediments, s'ha aprovat reforçar de manera temporal i extraordinària el personal dedicat a això, mantindre comunicació permanent amb l'Ambaixada d'Ucraïna, i prolongar la validesa dels documents provisionals que permeten la continuació dels estudis durant el procés de convalidació.

Referent a això ha de tindre's en compte que la Disposició final segona del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna: (https://boe.es/boe/dias/2022/03/30/pdfs/boe-a-2022-4972.pdf), modifica el Reial decret 104/1988, de 29 de gener, sobre homologació i convalidació de títols i estudis estrangers d'educació no universitària, en el següent sentit:

«Disposició transitòria segona. 1. Les persones beneficiàries del règim de protecció temporal a què fan referència els articles 2 i 11 Reial decret 1325/2003, de 24 d'octubre BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO Núm. 76 Dimecres 30 de març de 2022 *Sec. I. Pàg. 41487 *cve: BOE-A-2022-4972 Verificable en https://www.*boe.és pel qual s'aprova el reglament sobre règim de protecció temporal en cas d'afluència massiva de persones desplaçades, podran, amb caràcter excepcional, i a l'efecte d'inici del procediment, substituir la documentació exigida a què fa referència l'article 7 per una declaració responsable, amb validesa temporal, el model i el contingut de la qual serà determinats pel Ministeri d'Educació i Formació Professional. 2. La declaració responsable a què fa referència el punt anterior en cap cas eximeix, a fi de la finalització i resolució del procediment, de la presentació de la documentació amb valor probatori que s'exigisca per l'administració competent en matèria d'homologació d'estudis estrangers no universitaris. 3. En tant subsistisca la validesa temporal de la declaració responsable a què fa referència l'apartat 1 no seran aplicable els terminis d'esmena, prevenció o arxiu previstos en l'article 8.»

QUIN ÉS EL PROTOCOL D'ACOLLIMENT AMB EL QUAL COMPTEN ELS CENTRES EDUCATIUS?
Tots els centres educatius duran a terme un protocol d'acolliment. El qual consta de quatre fases:

Abans de la incorporació: l'equip directiu i la comissió de coordinació pedagògica o d'estructura equivalent seran els encarregats de realitzar la matriculació i la preparació de tot el necessari per a la futura incorporació.

Incorporació: el tutor o tutora, igual que la subcomissió o estructura equivalent, incorporaran al menor a l'aula, organitzant la classe amb activitats prèvies per a una favorable inclusió i descobrint les intel·ligències, habilitats i interessos d'aquest.

Després de la incorporació: l'equip orientador, docents i equivalents dissenyaran i aplicaran instruments d'avaluació amb els quals elaboraran informes sobre competències clau i lingüístiques per a reforçar suport en aquesta especialitat; incloent accions amb l'entorn local per a facilitar la participació de l'alumnat.

Seguiment i avaluació: els responsables finalitzaran el procés d'acolliment i establiran una avaluació del mateix per a la seua millora posterior.

EN CAS DE NO ENTENDRE EL CASTELLÀ, CONTE AMB ASSISTÈNCIA LINGÜÍSTICA I/O TRADUCCIÓ DE DOCUMENTS?
Sí. Es posa a la disposició del poble ucraïnés, totes les eines en matèria d'acolliment lingüístic, com els següents:

Guia de conversa: en ella es troben expressions i fórmules quotidianes en valencià, castellà, ucraïnés, rus i anglés.

Voluntariat: aquelles persona que vulga ser voluntària en mediació lingüística haurà d'omplir el formulari

Suport tecnològic per a la mediació lingüística: tant mòbils com tauletes ofereixen solucions per a la mediació lingüística per a aquelles persones que dominen el castellà o valencià. Entre aqueixes solucions ens trobem amb: Google *Lens, Traduir per a *iOS i

Suport per a les persones refugiades per a traduir documents: aquelles persones que vulguen traduir documents tant en espanyol com en valencià, per a relacionar-se amb les administracions valencianes, han de contactar amb el següent telèfon +34 961 970 957 o enviar un correu a *traduccio_ucrania@gva.es

Cursos d'acolliment lingüístic del castellà o valencià: els refugiats interessats a aprendre castellà o valencià poden dirigir-se a qualsevol escola oficial d'idiomes, a més rebran informació sobre els cursos gratuïts d'iniciació a l'idioma. Compten amb aquesta pàgina per a trobar l'escola d'idiomes més pròxima https://ceice.gva.es/es/web/centros-docentes/escuelas-oficiales-de-idiomas

Per a més informació en aquest apartat es pot accedir a accedir a aquest link: https://ceice.gva.es/es/web/dgplgm/acollida-ucraina

PUC ACCEDIR A AJUDES ECONÒMIQUES DE MENJADOR ESCOLAR I BO INFANTIL?
Tot aquell alumnat desplaçat ucraïnés que es trobe en la Comunitat Valenciana, tindrà garantit el menjador escolar gratuït, és a dir, no haurà de pagar cap mena de taxes per a accedir al menjador del centre.

Quant al Bo infantil, dels menors d'edat d'entre 0 a 3 anys, se'ls facilitaran totes les ajudes màximes per a aquest bo.

TELÈFONS D'INTERÉS I CONTACTE
Generalitat Valenciana (atenció *24h): 112

Atén emergències en ucraïnés i ofereix assessorament i orientació sobre serveis bàsics disponibles.

Ofereix assessorament de dilluns a divendres des de les 9.00 h. a les 20.00 h., sobre: llocs d'acolliment i lloguer d'habitatges, assistència jurídica, protecció temporal, assistència laboral, documentació necessària, procediment d'acolliment, telèfons útils, etc. Funciona també amb operadors de telefonia externs a la UE.

Ministeri d'Inclusió (atenció *24h): +34 91 047 44 44

Web:  https://www.inclusion.gob.es/es/ucrania/index.htm

Consolat d'Ucraïna a València: +34 96 351 36 06

Situat en C/ *Cirilo Amorós, 48, 3r A, 46004, València

Ambaixada d'Ucraïna a Espanya: +34 91 748 93 60 / +34 91 388 71 78

Situat en C/ Ronda de Puput, 52, 28043, Madrid

Web: https://spain.mfa.gopv.ua/es

Accés al treball

TINC RECONEGUDA LA PROTECCIÓ TEMPORAL A ESPANYA, TINC DRET A OCUPACIÓ A ESPANYA?
Sí. El reconeixement de protecció temporal habilita automàticament als majors de 16 anys per a treballar mitjançant una autorització de treball per compte propi o alié d'un any de duració, prorrogable altres dues.

En TINDRE AUTORITZACIÓ DE TREBALL, A QUINS SERVEIS TINC ACCÉS?
L'autorització de treball dona accés als serveis de la Cartera Comuna del Sistema Nacional d'Ocupació pertanyent al Servei Públic d'Ocupació Estatal (*SEPE), en concret:

– Servei d'orientació professional

– Servei de col·locació i d'assessorament a empreses

– Servei de formació i qualificació per a l'ocupació

– Servei d'assessorament per a l'autoocupació i l'emprenedoria

– Assessorament individualitzat per a accedir a l'ocupació

 

El *SEPE té com a funció principal gestionar les prestacions per desocupació i la política d'ocupació en general. Per part seua, els Serveis d'Ocupació de les Comunitats Autònomes gestionen l'atenció a persones desocupades o ocupades, i a empreses.

COM ACCEDISC A UNA OCUPACIÓ EN LA COMUNITAT VALENCIANA?
Per a poder accedir a una ocupació en la Comunitat Valenciana (València, Castelló i Alacant) s'ha de sol·licitar la targeta de demandant d'ocupació en les oficines del Servei Públic d'Ús de la nostra Comunitat Autònoma, en aquest cas, l'entitat corresponent és LABORA.

A més, per a realitzar la cerca d'ús de manera independent, a continuació s'indiquen els enllaços dels principals portals d'internet de cerca d'ocupació:

– *GVAJOBS, un portal de la Generalitat Valenciana que permet la creació d'un perfil professional realitzar cerques d'ocupació i el seguiment de les ofertes a les quals s'aplica:

https://labora.gva.es/es/ofertas-de-empleo-gvajobs

– Centre de *Turisme JOBS, un portal de la Generalitat Valenciana amb ofertes d'ocupació en el sector dels serveis de turisme de la Comunitat Valenciana:

http://www.cdtjobs.gva.es/opencms/opencms/cdtjobs/index.jsp

– Empra't, un portal del Ministeri de Treball i Economia social del Govern d'Espanya, en el qual crear un perfil professional per a aplicar a ofertes d'ocupació:

https://www.empleate.gob.es/empleo/#/

– Xarxa *EURES (gestionada per *LABORA en la Comunitat Valenciana), una xarxa de cooperació europea en serveis d'ocupació dissenyada per a facilitar la circulació de treballadors.

En aquest enllaç es troben els contactes del personal *EURES en cada província de la Comunitat Valenciana:

https://labora.gva.es/es/comocontactar

En aquest enllaç es troba la informació d'interés específica per a les persones desplaçades d'Ucraïna respecte a l'accés al mercat de treball europeu per part de *EURES:

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/stronger-europe-world/eu-solidarity-ukraine/eu-assistance-ukraine/information-people-fleeing-war-ukraine/fleeing-ukraine-access-jobs_en

COM REALITZE LA INSCRIPCIÓ EN *LABORA?
La inscripció només pot realitzar-se presencialment en el *ESPAI LABORA que corresponga al treballador o treballadora per domicili (i que serà la comunicada en sol·licitar la cita prèvia).

1) En la pàgina web https://labora.gva.es/es/inscripcion, ha de sol·licitar-se una sol·licitud prèvia per a la inscripció.

2) Hauran d'emplenar-se les dades personals sol·licitades i s'atorgarà al demandant d'ocupació una data per a la cita a la qual haurà d'acudir de manera presencial

QUINS DOCUMENTS NECESSITE PRESENTAR PER A INSCRIURE'M EN *LABORA?
La documentació personal necessària per al procediment d'inscripció serà:

– Targeta d'Identitat o Passaport en vigor, amb foto actualitzada.

– Autorització de treball/residencia.

– Targeta de la Seguretat Social si ha treballat anteriorment a Espanya.

– Justificant de titulació professional o acadèmica, si es posseeix.

– Justificant d'experiència laboral, si es posseeix.

– Certificat de discapacitat, en el seu cas.

TINC OBLIGACIONS En HAVER-ME INSCRIT COM A DEMANDANT D'OCUPACIÓ?
Sí. Els/les demandants d'ocupació inscrits en un *ESPAI LABORA deuran:

– Renovar la demanda d'ocupació en les dates indicades en el seu document de demanda.

– Presentar-se en el *ESPAI LABORA quan els citen.

– Comunicar al *ESPAI LABORA les variacions que es produïsquen en les seues dades personals i professionals.

– Retornar al teu *ESPAI LABORA, en el termini de 5 dies, el justificant d'haver comparegut en el lloc i data indicats per a cobrir les ofertes d'ocupació facilitades.

A QUINS SERVEIS TINC ACCÉS En HAVER-ME INSCRIT COM A DEMANDANT D'OCUPACIÓ?
LABORA ofereix els següents serveis als demandants d'ocupació:

– Cerca i consulta d'ofertes de treball.

– Presentació d'acte candidatures.

– Programes d'ajuda per a realitzar un currículum.

– Oferta de cursos formatius.

– Serveis d'orientació laboral per a millorar l'ocupabilitat i fomentar la inserció de les persones en el mercat laboral.

Protocol de menors estrangers no acompanyats

QUÈ HA DE FER UNA PERSONA MENOR D'EDAT SI NO ES TROBA ACOMPANYADA D'UN ADULT QUE SIGA EL SEU RESPONSABLE LEGAL?
Si una persona menor d'edat desplaçada d'Ucraïna es troba en situació de desprotecció o desemparament o no compta amb l'acompanyament del seu responsable legal, la persona que siga coneixedora d'aquesta situació ha de dirigir-se a les següents entitats per a informar d'aquesta situació:

Serveis Socials d'Atenció Primària (dependents dels Ajuntaments). Cridant al número de telèfon 010 se li indica a l'usuari quin és el seu centre de serveis socials d'atenció primària bàsica.
 

Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la província corresponent.
Direcció Territorial de València.

Avinguda de l'Oest, 36 46001 (València)

Telèfon: 964271639

E-mail: *menors2_dtvcipi@gva.es o infanciaucraniadtvalencia@gva.es

Castelló

Adreça: Avingut Germans Bou, 81 12003 (Castelló de la Plana)

Telèfon: 964726200

E-mail: direccioterritorialcs@gva.es o infanciaucraniadtcastellon@gva.es

Alacant

Adreça: Avinguda Rambla Méndez Núñez, 41 03001 (Alacant)

Telèfon: 966478211

E-mail: secció_acolliment_alc@gva.es o infanciaucraniadtalicante@gva.es

 

Comissaries de la Policia Nacional. Els usuaris que es troben en aquesta situació o siguen coneixedors de la mateixa poden dirigir-se a qualsevol Comissaria de la Policia Nacional, on seran redirigits a l'entitat de Serveis Socials que es considere precisa segons el cas concret.
 

Creu Roja. Els usuaris que es troben en aquesta situació o siguen coneixedors de la mateixa poden dirigir-se a la Provincial de Cruz de Roja de la província on es troben, on se'ls oferirà assessorament i se'ls redirigirà de la mateixa manera a l'entitat de Serveis Socials que es considere precisa segons el cas concret.
València

Adreça: Carrer de la Creu Roja, 2 46014 (València)

Telèfon: 963802244

Castelló

Adreça: Plaza de la Creu Roja S/N 12005 (Castelló de la Plana)

Telèfon: 964724850

E-mail: castellon@cruzroja.es

Alacant

Adreça: Glorieta de la Solidaritat, 1 03005 (Alacant)

Telèfon: 965254141

E-mail: alicante@cruzroja.es

Informació per a altres Comunitats Autònomes

https://clinicajuridica.usal.es/accion-red-por-ucrania/