ESTRATÈGIES MULTIMÈDIA PER A L'APRENENTATGE EN EL LABORATORI DE ATMOSFERA I RADIACIÓ

UV-SFPIE_RMD17-589123

Projecte concedit pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa de la Universitat de València.

 

Presentem el disseny d'un laboratori virtual per a la resolució de problemes d'algunes assignatures dels graus de Física i Ciències Ambientals.
L'estudi de l'atmosfera requereix el càlcul de la posició del Sol respecte d'un observador en la terra, mitjançant les denominades equacions astronòmiques. En aquest projecte es desenvoluparà una aplicació senzilla que s'inclourà en la web del Laboratori de Medi Ambient, perquè servisca d'ajuda als alumnes en la realització de les pràctiques que inclouen temes de Radiació Solar, d'Energies Renovables i de Contaminació Atmosfèrica.

Les assignatures implicades en aquest projecte que inclouen càlculs de paràmetres atmosfèrics i solars per al desenvolupament dels seus laboratoris. Aquestes són:

  1. Atmosfera, radiació i energia (assignatura optativa del grau en Física)
  2. Energies renovables i radiació solar (assignatura optativa del grau en Física)
  3. Avaluació de la contaminació ambiental (assignatura obligatòria del grau en Ciències Ambientals)
  4.  Gestió energètica i energies renovables (assignatura optativa del grau en Ciències Ambientals)

Aquest laboratori virtual està dissenyat com una ferramenta per a fer més accessibles i comprensibles les experiències experimentals dels processos atmosfèrics i de la interacció radiativa terra-sol, per a familiaritzar a l'estudiant amb els procediments de mesura i principis bàsics de les experiències realitzades als laboratoris així com del càlcul de les posicions terra-sol a cada moment i com aquestes afecten al sistema radiatiu atmosfèric.

En la pàgina web del laboratori es farà pública una aplicació o formulari en el qual els alumnes podran introduir algunes dades d'entrada, com la data, hora, posició sobre la superfície de la terra, etc., i calcular, a partir d'elles, els paràmetres necessaris en l'elaboració de les pràctiques de laboratori com són la massa òptica, els angles zenital i azimutal del sol respecte de l'observador, etc. De forma transparent l'alumne podrà aplicar les expressions necessàries i comparar els resultats amb els que ells mateixos han de deduir mitjançant un full de càlcul senzill (p. i. Excel) emprant expressions més senzilles. D'aqueixa manera, podran deduir de forma autònoma si els seus càlculs són correctes.

A més, els alumnes podran també accedir a dades proporcionades per instruments de mesura del nostre grup, instal·lats en la facultat, en temps real. D'aquesta manera podran realitzar les pràctiques no solament amb dades anteriors sinó amb dades del mateix dia de la pràctica, millorant la percepció de les variables meteorològiques i el seu significat.

El equip està format per:

 
This website uses proprietary and third-party cookies for technical purposes, traffic analysis and to facilitate insertion of content in social networks on user request. If you continue to browse, we consider that you are accepting its use. For more information please consult ourcookies policy