Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

Retòrica i cultura en la informació periodística sobre salut

L’objectiu d’aquest projecte d’investigació és estudiar les estratègies retòriques per mitjà de les quals es construeix la visió de la salut (creences, actituds i valors culturals i ideològics) en textos periodístics espanyols.
Descripció

S’analitzaran els recursos lèxics, gramaticals i pragmàtics utilitzats en la premsa escrita amb les finalitats retòriques de persuadir el lector, elaborar la representació discursiva sobre la salut i expressar la seua posició argumentativa en els debats sobre la salut. Es tractarà d’esbrinar si la premsa adopta una posició comercial que promou el consum de productes i serveis de benestar (com fa la publicitat), o bé una actitud crítica que adverteix dels perills d’aquest culte a la salut característic de la nostra època, analitzant les estratègies retòriques utilitzades per cadascuna d’aquestes dues representacions discursives. L’estudi inclou textos extrets de periòdics convencionals i gratuïts de tiratge nacional des del 1995 fins a l’actualitat, ja que considerem que al llarg d’aquest període s’han produït canvis socials i culturals importants en relació amb la salut. Entre les aplicacions possibles del projecte volem aportar idees per a l’anàlisi retòrica de textos periodístics i publicitaris, adreçades als ensenyaments primari i secundari, i a consumidors i persones interessades en general, amb la finalitat de proporcionar una eina per a la lectura crítica del discurs sobre la salut.

Investigadors principals no UV

Díaz Rojo, José Antonio

Data d'inici
2008 Gener
Data de finalització
2011 Gener
Entitats finançadores:

Ministeri de Ciència i Innovació