Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

Desenvolupament d'un sistema d'intercanvi d'informació entre camions i dispositius externs per a control de mercaderies mitjançant l'ús d'una infraestructura conceptual basada en ontologies

Avui dia existeixen vocabularis o llenguatges que descriuen conceptes i estructures de dades relacionades amb el transport, però la descripció és només sintàctica, no semàntica.
Descripció

Per tant l'objectiu principal d'aquest projecte d'investigació va ser desenvolupar un sistema de representació d'un domini en particular, el transport de mercaderies, amb una semàntica ben definida basada en lleis que afecten aquest particular domini. L'ús d'aquesta semàntica permet obtenir un coneixement formalitzat que facilita el desenvolupament d'una infraestructura conceptual, per a l'intercanvi d'informació i control de mercaderies entre camions i entitats externes, de forma automàtica i mitjançant comunicacions sense fils entre els dispositius a bord del vehicle i la infraestructura de la xarxa de carreteres.

El transport de mercaderies a través d'un país o entre diferents països, pateix de mancances pel que fa al control de la mercaderia al llarg del recorregut des de l'origen d'aquest fins al seu destí. El procediment actual, simplement consisteix (en la majoria dels casos) en omplir un formulari o full d'embarcament. El control de les mercaderies només és efectuat en determinats llocs fronterers o quan les autoritats pertinents així ho exigeixen. Això pot arribar a ser un problema de cara al compliment de les legislacions pròpies de cada país (diferents lleis restrictives per a un mateix tipus de mercaderia ) o fins i tot quan conscientment es tracta d'incomplir aquesta legislació en un àmbit nacional.

La idea d'aquest projecte és la de tractar d'anotar en el lloc d'origen o en qualsevol punt intermedi on la càrrega pugui patir una modificació o fins i tot on la cabina es separi del seu remolc inicial , de tota la càrrega allotjada a l'interior del vehicle. Aquesta anotació està basada en l'ús d'ontologies que permetin qualsevol tipus d'especificació de mercaderies, mitjançant la construcció de vocabularis específics. De la mateixa manera es tracta de construir ontologies que tinguin com a base la documentació sobre legislació en aquest camp, així com altres tipus d'ontologies relacionades que puguin afectar el correcte funcionament d'aquest tipus de transport.

Incloure la implementació de l'ontologia en un sistema concret permet l'intercanvi normalitzat d'informació amb sistemes externs tal com les autoritats les empren.

En base a l' ús del sistema es pretén al seu torn que en qualsevol punt del recorregut i sense necessitat de parada prèvia per part del vehicle mitjançant unitats mòbils o, si no des controls fixos localitzats en punts estratègics com ara túnels, ponts etc, es pugui intercanviar informació entre el vehicle i qualsevol dispositiu extern a ell , que sigui capaç d'interrogar al sistema instal·lat al vehicle, esbrinant tant el tipus i quantitat de mercaderia que porta, així com les dades que la relacionen amb el vehicle en particular. Un cop comprovada aquesta informació, es tractarà d'esbrinar la legalitat de la càrrega en aquest punt, tenint en compte diversos factors com aspectes legals pel que fa al tipus de càrrega en si, excés de límit de pes donat per la tara, hores continuades de viatge etc.

Es tracta que l'intercanvi i tractament de la informació es realitzi de forma automàtica i transparent, a través de dispositius que intercanviïn informació basada en llenguatges de marcat XML i degudament especificada mitjançant la construcció d'un model que defineixi tant els elements com les seves relacions. La possibilitat d'oferir aquesta informació en diferents formats està actualment en investigació.

Publicación relacionada

Data d'inici
2004 Desembre
Data de finalització
2007 Desembre
Entitats col·laboradores:

Ministerio de Educación y Ciencia