University of Valencia logo Logo Master's Degree in Cultural Heritage: Identification, Analysis and Management Logo del portal

Música medieval: una gran desconeguda

  • May 16th, 2016
Image de la noticia

L'Edat Mitjana és coneguda com l'època dels clarobscurs de el coneixement. L'accés als mitjans d'informació, els llibres, estava enclaustrat en els convents. L'Església era la posseïdora de el coneixement. Per això, avui dia, ens és desconegut com sonava exactament la música al començament de l'Edat Mitjana. No obstant això, alguns músics i experts d'Anglaterra, recentment, han publicat una peça reconstruïda a partir d'un manuscrit de segle XI.

Aquesta pàgina / partitura, perduda durant 142 anys i redescoberta fa tot just uns dies, ha permès a tres investigadors reescriure està música, tal com consideren que havia de sonar en aquells temps.

Sam Barrett, de la Universitat de Cambridge, ha treballat, durant més de 20 anys, recuperant melodies de les "Cançons de Cambridge" del segle XI, la part final d'una antologia de textos en llatí. D'aquest manuscrit, precisament, és de què s'ha recuperat una pàgina clau. El 1982 va ser trobada el full d'aquest manuscrit per un expert anglès, el qual estava visitant una biblioteca de Frankfurt (Alemanya). La seva desaparició es va deure al fet que, en 1840, un estudiós alemany havia visitat Cambridge, arrencat el full de el manuscrit de les "Cançons de Cambridge", portant amb si al seu torn a Alemanya. Els cantessis procedien de Renània.

Recentment, un conjunt ha interpretat aquesta música a Cambridge, per primera vegada des de fa 1.000 anys. La melodia ha estat afegida a les pàgines de l'obra mestra de el filòsof romà Boeci "La Consolació de la Filosofia," escrita al segle VI, quan es trobava sota arrest domiciliari esperant la seva execució per haver comès traïció.

Els experts desconeixen si, el filòsof cristià, va posar en algun moment música a la seva obra magna, encara que de fet va escriure sobre música en altres documents. La gent de l'època medieval, però, sí van posar música als passatges poètics de "La Consolació de la Filosofia" i als versos d'altres autors.

La Consolació de la Filosofia està considerada l'última gran obra de l'època clàssica. Va ser un dels llibres més llegits i influents de l'Edat Mitjana. Tracta sobre l'existència d'el mal en el món de Déu, la volubilitat de la fortuna i les natures de Déu i de la felicitat.

Recordem que els compositors medievals van deixar, per escrit, nombrosos passatges dels clàssics (Virgili o Horaci, la recuperació d'Aristòtil ...), d'autors antics tardans, de textos medievals i de cançons i laments d'amor. No obstant això, un músic d'avui en dia no pot utilitzar una peça de música medieval, llegir-la i interpretar-la, perquè es desconeixen els tons dels neumes, és a dir, el aguts o greus que eren aquests sons. En l'escala musical actual, el to es mesura escrivint les notes més greus en la part inferior de l'pentagrama i les més agudes en les línies superiors.

El misteri sobre la forma que adoptava la música fa segles, per tant, és total. Entre els segles IX i XIII, els compositors escrivien la música en neumes, diferents de les notes que coneixem avui dia. A part dels neumes, es confiava en la bona memòria dels músics per recordar i comunicar a altres intèrprets les melodies (per aquest motiu el Mester de joglaria fos tan important en la transmissió de la cultura popular durant generacions).

"Aquest full en particular, arrencada 'accidentalment' de la Biblioteca de la Universitat de Cambridge per un acadèmic alemany en la dècada de 1840, constitueix una peça clau de l'trencaclosques, en la mesura en què es té intenció de recuperar aquestes cançons," explica el Dr. Barret. "Després de redescobrir el full de les Cançons de Cambridge, el que ens quedava era fer el salt final a el so. Han arribat fins a nosaltres vestigis de repertoris de cançons perdudes, però no el record auditiu en el qual es recolzaven. Coneixem els perfils de les melodies i molts detalls sobre com es cantaven, però no els tons precisos que les integraven. "

El Dr Barrett va assajar fragments de la melodia per a "La Consolació de la Filosofia" de Boeci, així com ha treballat amb Benjamin Bagby, de l'Lost Songs Project ( 'Projecte Cançons Perdudes'), que al seu torn és membre de Sequentia, 1 trio musical que ha recuperat altres cançons medievals. El Lost Songs Project ha aconseguit rescatar melodies llunyanes en el temps, entre elles Beowulf i Carmina Burana.