
Per poder entendre el recent conflicte de l'escola concertada íntegrament, és important conèixer correctament el significat dels termes més bàsics del panorama educatiu.
25 may 2016
En aquestes últimes setmanes s'han publicat molts articles, notícies i articles d'opinió sobre el conflicte de les escoles concertades. L'epicentre del conflicte es troba en les noves polítiques educatives de la Generalitat, les quals suposen un reajustament de les normes de matriculació i la reassignació de 18 districtes escolars a la ciutat de València.
La idea darrere d'aquesta reassignació és la de potenciar els col·legis als barris, ja que afavoreix que els nens vagin a les escoles que siguin més properes a la seva zona. El conflicte, no obstant això, es troba que això pot afectar a la decisió dels pares d'on educar als seus fills.
Però, amb tantes notícies en els mitjans sobre l'escola, és important tenir clars diferents conceptes bàsics que ens ajudin a entendre millor, no solament aquest conflicte en específic, sinó el panorama educatiu en general. El més important de tots és: què és l'escola concertada?
Les escoles espanyoles es poden divideixen segons dos criteris bàsics: administració i finançament. Les diferents combinacions d'aquests dos conceptes ens suposen un panorama educatiu en el qual trobem 3 categories: col·legis privats, col·legis públics i col·legis concertats.
Una escola concertada és aquella que es troba a mig camí entra l'escola pública i la privada. La seva administració és privada, però el seu finançament és majoritàriament pública, juntament amb puntuals aportacions per part dels pares els fills dels quals estudiïn al centre.
Enfront d'aquest concepte trobem els termes d'escola pública i escola privada. L'escola pública és aquella que es finança amb fons públics i s'administra a través de les entitats públiques locals. Per aquest motiu, aquestes escoles responen a unes limitacions de places, finançament i horari assignades pel Govern Central. D'altra banda, l'escola privada és aquella que es finança i s'administra per entitats privades, sigui quin sigui la seva índole. Per aquest motiu, tenen certa llibertat d'ensenyament i horari, però han d'emmarcar-se dins de la normativa estatal respecte a tots els col·legis.
En aquest sentit, les escoles públiques són, per normativa estatal, laiques; mentre que les privades poden triar o no ser-ho, depenent de l'entitat que les dirigeixi. A les escoles concertades això varia. Les entitats privades que les administren poden variar, encara que, a Espanya, la majoria pertanyen a l'Església. Altres exemples inclouen entitats com les cooperatives, que també utilitzen aquest model educatiu.