El seu interès i rellevància acadèmica, científica o professional queda patent en les següents consideracions. D'una banda, les experiències anteriors de la Universitat en la impartició de programes de característiques similars. Aquesta proposta suposa una continuïtat a l'actualment vigent com a Doctorat en Educació (RD1393/2007) l'origen del qual se situa en la transformació d'estudis prèviament implantats, concretats en diversos Programes de Doctorat vinculats a l'arquitectura de títols anteriors a la Reforma de Bolonya (Reial Decret 778/1998 de 30 d'abril), declarats ja a extingir (Programa de Doctorat 120 F del Dpt. d'Educació Comparada i Història de l'Educació, "Estudis Socials i Polítics de l'Educació; Programa de Doctorat 100 B del Dpt. de Didàctica i Organització Escolar, "Crisi de Legitimitat del Pensament i Pràctiques Educatives"; Programa de Doctorat 270 D del Dpt. de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació, "Intervenció Educativa: Mètodes, Avaluacions, Diagnòstics i Orientació",... i així fins a sis. Per una altra, la proposta actual suposa una transformació a partir del programa de doctorat vigent, el Programa de Doctorat en Educació (RD 1393/2007).