Sistema de Protecció i reforma de menors. Agents i actors implicats
1.1.- Principals agents implicats en la protecció de menors, les seues funcions i la coordinació entre ells.
o Introducció
o Paraules clau
o Desenrotllament
o Conceptes jurídics utilitzats en protecció de menors
o Normativa
o Àmbits d'aplicació
o Competències
o Institucions de protecció de menors
o Àrees d'intervenció del sistema de protecció de menors en la C. Valenciana
o Servicis especialitzats del sistema de protecció de menors de la C. Valenciana.

1.2.- La Família i la seua funció socialitzadora.
o Marc conceptual: la família com a entitat socialitzadora dels fills
o El rol mediador de la família en el desenrotllament dels fills
o Estils de criança
o Alguns dels resultats de la investigació sobre criança
o Control i autodomini com a maneres d'exercir l'autoritat
o Les normes, concepte i manera d'inculcar-les

1.3.- Xiquets/as amb problemes de conducta

1.4.- El rol de l'educador social en estos establiments
o L'educador com a tutor/a de resiliència i figura d'inclinació
o Principis filosòfics i pedagògics
o Competències de l'educador/a

1.5.- El funcionament diari dels centres de menors
o Fases de la intervenció educativa (acolliment, intervenció, reinserció)
o Nivells de la intervenció (individual, grupal i familiar)
o Mètode pedagògic
o Programes educatius i activitats
o Diferents figures educatives

1.6.- Evolució de la justícia juvenil al llarg del temps a Espanya
o Marc Històric i Legislatiu
o Evolució de la justícia juvenil al llarg del temps a Espanya

1.7.- La llei del menor. Introducció a les LORP 5/200 i el seu esperit. Descripció de les mesures judicials, privatives i no privatives de llibertat i la seua aplicació:
o Mesures judicials al mig obert
- El marc legal en la intervenció al mig obert
- L'organització dels programes de mig obert en la comunitat andalusa
- El marc teòric de la intervenció al mig obert
- El marc metodològic de les mesures judicials al mig obert
-Desenrotllament de les mesures de mig obert
- Legislació i normativa
o Mesures judicials privatives de llibertat
- Contextualització històrica
- Principis legals i el seu *proyeccióneducativa
- Mesures d'internament; marc jurídic i soci educatiu
- Projecte educatiu i reglament de *régimeninterno
- Avaluació en centres d'internament
Situacions familiars. Tipologia i conseqüències en els menors
2.1.- Les separacions traumàtiques.

2.2.- Adopcions. Característiques, procés i peculiaritats.
o La família adoptiva i els menors adoptats.
o Característiques i processos
o Factors de risc

2.3.- Violència filie parental
o Descripció de la VFP. Conceptualització del problema, prevalença i perfils
o Etiologia i models explicatius de la *VFP
o Avaluació de la VFP. Anàlisi funcional de les conductes de maltractament
o Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball individual amb hij@s i amb pares/mares.
o Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball en grup amb hij@s;
Escola de Pares i sessions conjuntes pares/hij@s
o Correlació de la VFP amb altres problemes específics (drogues, TIC´s i Bulling)
Jóvens i adolescents violents
3.1.- Violència juvenil a les aules: Assetjament escolar i ciber violència escolar
o Caracteristicas
o Tipus d'assetjament
o Factors de risc
o El ciber assetjament
3.2.- Violència juvenil en la parella: la violència de gènere entre els jóvens
o Introducció per a professionals de l'educació: xifres i veus
o Aproximació a les relacions de gènere desiguals en l'adolescència o la socialització diferenciada des de la infancia.
o Terminologia: violència contra les dones, violència masclista, violència de gènere
o Causes
o Tipus
o El cicle de la violència de gènere
3.3.- Violència juvenil en altres contextos:
o Delictes violents o Actes vandàlics o Bandes
Intervencions específiques amb infants, adolescents i jóvens
4.1.- Salut mental i addiccions. Descripció i abordatge.
o Situació de partida
o Fonament de prevenció
o Tipus de programes preventius
o Ultimes consideracions a tindre en compte en un programa preventiu eficaç
o Recursos documentals complementaris
4.2.- Problemes de conducta. Descripció i abordatge.
o L'entrevista motivacional
o Programes de competència *Psico social
o Programa informatiu- motivacional
o Programa de conductes violentes
4.3.- Menors immigrants no acompanyats. Descripció i abordatge.
o Sobre l'ús del concepte de menor immigrant no acompanyat
o Persones refugiades
o Intervenció soci educativa en els centres d'acolliment
o Adolescències i jóvens migrants