Desenvolupament del sistema nerviós: De l'embrió al cervell humà adult |
Continguts de l'Assignatura1. Introducció al Desenvolupament del Sistema Nerviós. Conceptes bàsics d'embriologia i neurobiología del desenvolupament. Etapes del desenvolupament humà: fecundació, gastrulació i neurulación.2. Formació Inicial del Sistema Nerviós. Desenvolupament del tub neural: inducció, tancament i defectes associats (espina bífida, anencefalia). Diferenciació del sistema nerviós central (SNC) i perifèric (SNP). Formació de les vesícules encefàliques i segmentació del cervell.3. Proliferació, Migració i Diferenciació Cel·lular. Neurogènesi: origen i proliferació de les cèl·lules mare neurales. Migració neuronal: patrons radials i tangencials. Diferenciació en neurones i glies: mecanismes genètics i moleculars.4. Sinaptogènesi i Organització de Circuits. Formació de sinapsi: guia axonal i factors tròfics. Establiment de xarxes neuronals funcionals. Poda sináptica i refinament de circuits.5. Plasticitat i Desenvolupament Postnatal. Plasticitat sináptica en el desenvolupament primerenc.Maduració de funcions cognitives, motores i sensorials. Rol de l'experiència i l'ambient en l'organització del cervell.6. Desenvolupament del Cervell en l'Edat Adulta. Manteniment i regeneració neural en el cervell adult. Neuroplasticidad en l'aprenentatge i la memòria. Factors que afecten el desenvolupament cerebral: genètica, epigenètica i entorn. |
|
Avaluació neuropsicològica aplicada a la Neurorrehabilitación |
-Fonaments de la neuropsicologia: Coneixement de les bases neuropsicològiques que sustenten l'avaluació de les funcions cognitives.-Mètodes d'avaluació neuropsicològica: Eines, tècniques i proves estandarditzades per a avaluar diferents dominis cognitius (memòria, atenció, llenguatge, funcions executives).-Diagnòstic neuropsicològic diferencial: Identificació i diferenciació d'alteracions cognitives i conductuals en diversos trastorns neurològics.-Instruments d'avaluació: Capacitació en l'ús d'eines com a entrevistes, proves psicomètriques, escales i observacions clíniques.-Interpretació de resultats: Anàlisi i síntesi de les dades obtingudes en l'avaluació neuropsicològica per al disseny d'un pla d'intervenció. |
|
Anamnesi i exploració neurològica |
1. Introducció a l'Avaluació Neurològica. -Importància de l'anamnesi i l'exploració neurològica en el diagnòstic.-Components bàsics de l'avaluació neurològica.2. Anamnesi Neurològica-Estructura de l'entrevista clínica: antecedents personals, familiars i context social.-Caracterització de símptomes neurològics: Cefalees i dolor neuropàtic, Crisis epilèptiques i episodis sincopales, Dèficit motor i sensorial.-Trastorns de l'equilibri, la coordinació i la marxa.-Identificació de xarxa flags en neurologia.3. Exploració Neurològica SistemàticaAvaluació de l'estat mental:-Nivell de consciència, orientació, atenció, memòria i llenguatge.-Nervis cranials: Mètodes d'exploració (olfactori, òptic, facial, auditiu, etc.).-Funció motora: Força, to muscular, reflexos osteotendinosos i moviments anormals.-Funció sensorial: Percepció tàctil, dolorosa, tèrmica, vibratòria i propioceptiva.-Coordinació i equilibri: Proves de Romberg, índex-nas i taló-genoll.-Marxa: Avaluació de patrons de marxa normals i patològics.4. Correlació Clínica-Relació entre símptomes/signes i localització neurològica.-Identificació de síndromes neurològiques comunes: hemiparèsia, afàsia, atàxia, entre altres. |
|
Tècniques de neuroimagen |
-Fonaments de Neuroimagen-Introducció a les tècniques de neuroimagen.-Principis físics i tècnics de les tecnologies utilitzades.-Comparació entre diferents modalitats de neuroimagen.-Ressonància Magnètica (RM) i RM Funcional (fMRI). Fonaments i aplicacions de la RM estructural i funcional. Ús de fMRI per a estudiar l'activitat cerebral en temps real.-Tomografia per Emissió de Positrons (PET): Principis de PET i la seua aplicació en la investigació de malalties neurològiques. Relació entre la PET i l'avaluació metabòlica cerebral.Tomografia computada (#TC). Principis tècnics i aplicacions clíniques de la #TC en el diagnòstic neurològic. Comparació entre #TC i altres tècniques d'imatge en termes de resolució i cost.-Electroencefalografia (EEG) i Magnetoencefalografía (MEG): Principis de EEG i MEG. Ús de EEG en el diagnòstic de trastorns cerebrals i la seua relació amb altres tècniques de neuroimagen.-Aplicacions Clíniques de la Neuroimagen-Estudi de casos clínics utilitzant neuroimagen per a l'avaluació de trastorns neurològics.-Interpretació d'imatges i el seu impacte en el diagnòstic i tractament de malalties. |
|
Neurorrehabilitación en el Dany Cerebral Adquirit |
Codi ICTUS, Tipologies de dany cerebral adquirit (DCA). Principis de neurorrehabilitación i neuroplasticidad. Exploració inicial, prescripció de tractament, predictors d'evolució, Atenció clínica al pacient neurològic en diferents fases, Plans de tractament i unitats específiques. Elaboració d'informes. |
|
Raonament clínic, establiment i abordatge d'objectius en un equip transdisciplinar en l'àmbit de la Neurorrehabilitación |
1. Raonament Clínic en Neurorrehabilitación: Conceptes i processos de raonament clínic. Identificació de problemes i priorització de necessitats del pacient. Presa de decisions basades en evidència.2. Treball en Equips Transdisciplinars: Dinàmiques i rols en equips transdisciplinars. Comunicació efectiva i resolució de conflictes en contextos clínics. Coordinació en el disseny i execució de plans d'intervenció.3. Establiment d'Objectius Terapèutics: Metodologia SMART (Específics, Mesurables, Assolibles, Rellevants, Temporals). Perspectiva biopsicosocial en la definició de metes funcionals. Participació activa del pacient i el seu entorn en l'establiment d'objectius.4. Planificació i Implementació d'Intervencions: Selecció d'estratègies terapèutiques basades en objectius. Adaptació del tractament segons l'evolució del pacient. Control i avaluació del progrés cap als objectius establits.5. Ètica i Reflexió en el Context de la Neurorrehabilitación: Principis ètics en la presa de decisions clíniques. Respecte per l'autonomia i l'entorn sociocultural del pacient. Reflexió crítica sobre l'impacte de les decisions clíniques en la qualitat de vida del pacient. |
|
Noves tecnologies i innovació aplicada a la neurorrehabilitación |
Dispositius tecnològics en neurorrehabilitación. Principis de neurorrehabilitación aplicat a l'ús de noves tecnologies. Disseny de plans terapèutics amb sistemes robòtics. Monitoratge, avaluació i tractament. Aplicacions clíniques i evidència científica. Models d'intervenció basats en l'ús de NNTT dirigides a millorar la funció sensori-motora. Aspectes cognitius i emocionals basats en les NNTT. |
|
Principals trastorns del neurodesenvolupament: Trastorns de l'Espectre Autista i TDAH |
-Neurodesenvolupament: Bases biològiques i psicològiques.-Trastorn de l'espectre autista (TEA): Característiques, diagnòstic, etiologia i comorbilidades.-Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH): Tipus, criteris diagnòstics, neurobiología i tractaments.-Intervencions i estratègies en TEA i TDAH: Terapèutiques, educatives i socials.-Investigació actual: Avanços en diagnòstic, avaluació i tecnologia aplicada. |
|
Logopèdia en Neurorrehabilitación |
- Fonaments neurològics de la logopèdia. - Teràpia respiratòria: abordatge del pacient neurològic. - Trastorns de la deglució i rehabilitació dels problemes de la deglució en patologia neurològica. - Alteracions de la veu en patologia neurològica. - Abordatge transdisciplinar: tècniques de neuroimagen en l'avaluació de la disfagia, rehabilitació fisioteràpica, suport psicològic i teràpia ocupacional neurològica. |
|
Fisioteràpia en neurorrehabilitación infantil |
-Fonaments de neurorrehabilitación: Principis neurofisiològics i biomecánicos aplicats a la fisioteràpia.-Alteracions neurològiques: Estudi de patologies com a accidents cerebrovasculars, traumatismes cranioencefàlics, esclerosi múltiple, Parkinson i lesions medul·lars.-Avaluació fisioterapèutica: Instruments i tècniques de valoració de les capacitats motores i sensorials.-Intervenció terapèutica: Tècniques específiques per a millorar la mobilitat, la postura i la funcionalitat.-Mètodes i enfocaments avançats: Conceptes com Bobath, Kabat, Vojta, PNF i estimulació multisensorial.-Rehabilitació integral: Coordinació interdisciplinària en programes de neurorrehabilitación. |
|
Fisioteràpia en Neurorrehabilitación d'adults |
-Introducció a la Neuromodulación-Definició i principis bàsics.-Plasticitat neuronal i la seua relació amb la rehabilitació.-Paper de la neuromodulación en el tractament de trastorns neurològics.-Tècniques de Neuromodulación No Invasiva-Estimulació Magnètica Transcraneal (TMS).-Estimulació Transcraneal per Corrent Directe (tDCS).-Tecnologies emergents (estimulació del nervi vague, entre altres).-Tècniques de Neuromodulación Invasiva-Estimulació Cerebral Profunda (DBS).-Estimulació de la Medul·la Espinal.-Estimulació de Nervis Perifèrics.-Avaluació Neurofisiològica i Monitoratge-Ús d'eines com EEG i EMG per a avaluar activitat neural.-Identificació de biomarcadores per a guiar la rehabilitació.-Aplicacions Clíniques en Patologies Neurològiques-Rehabilitació en pacients post-ictus.-Tractament del dolor crònic i l'espasticitat.-Millora de funcions cognitives i físiques mitjançant neuromodulación.-Aspectes Ètics i de Seguretat: Identificació de riscos i contraindicacions, Consideracions ètiques en la selecció de pacients, Tendències Futures i Innovació-Teràpies combinades i personalitzades. El paper de la neuromodulación ambulatòria (at home) |
|
Teràpia Ocupacional en Neurorrehabilitación: Una figura transversal |
Neurorrehabilitación Funcional del Membre Superior Neurològic. Impacte de les alteracions sensitives en la funcionalitat del pacient. Establiment d'objectius funcionals. Avaluació i abordatge de les activitats bàsiques, instrumentals i avançades de la vida diària. Valoració i tractament del Muscle subluxado i muscle dolorós; aspectes pràctics. Objectius cognitius, sensoriomotores, funcionals i socials del pacient. |
|
Neuropsicologia holística en neurorrehabilitación: Cognició, conducta i emoció |
Cognició, conducta i emoció; triada neuropsicològica després d'un DCA. Impacte de la conducta i l'emoció en la neurorrehabilitación. Principals afectacions cognitives després d'un DCA i la seua repercussió funcional. Fases de la neurorrehabilitación. Pautes de maneig cognitiu-conductual per a l'equip transdicisplinar. Casos pràctics. |
|
Rehabilitació dels estats alterats de la consciència (Coma, síndrome de vigília sense resposta, estat de consciència mínima i estat confusional posttraumàtic) |
1. Introducció als Estats Alterats de la Consciència (EAC)-Definició i classificació dels EAC (coma, síndrome de vigília sense resposta, estat de mínima consciència i estat confusional posttraumàtic).-Etiologia i causes comunes (traumatismes, accidents cerebrovasculars, malalties neurodegeneratives).-Avaluació Clínica dels EAC2. Eines d'avaluació clínica per a EAC -Avaluació neurocognitiva i motores en aquests pacients.-Identificació primerenca de signes de recuperació.-Intervencions Terapèutiques en Neurorrehabilitación3. Estratègies de rehabilitació física i motora.-Teràpies cognitives i neuropsicològiques.-Ús de tecnologies avançades com l'estimulació cerebral profunda, l'estimulació transcraneal de corrent directe (tDCS) i la realitat virtual.-Aspectes Psicològics i Socials4. Suport emocional i psicològic per a pacients i familiars.-Intervenció interdisciplinària: treball amb psicòlegs, treballadors socials i terapeutes ocupacionals.-Impacte dels EAC en la vida social i familiar del pacient.-Investigació i Avanços en Neurorrehabilitación de EAC5. Avanços científics i tecnològics en el tractament dels EAC.-Noves tendències en neurorrehabilitación: neuroplasticidad, estimulació cerebral, i teràpies innovadores.-Ètica i Aspectes Legals6. Consideracions ètiques en la presa de decisions sobre el tractament de EAC.-Drets dels pacients en estats alterats de consciència (decisions de fi de vida, consentiment informat). |
|
Abordatge terapèutic en malalties neurodegeneratives |
1. Conceptualització i Característiques de les Malalties Neurodegeneratives: Definició i classificació de les malalties neurodegeneratives. Característiques clíniques, etiologia i fisiopatologia.2. Tractament Farmacològic i No Farmacològic: Medicaments utilitzats per a tractar els símptomes i alentir el progrés de la malaltia. Teràpies no farmacològiques: fisioteràpia, teràpia ocupacional i estimulació cognitiva.3. Tècniques i Enfocaments de Rehabilitació: Teràpies de rehabilitació motores, cognitives i socials. Intervencions per a millorar la funcionalitat diària i l'autonomia del pacient.4. Treball Multidisciplinari en l'Abordatge Terapèutic: La importància del treball en equip: neuròlegs, psicòlegs, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals i logopedes.Estratègies de coordinació en l'atenció centrada en el pacient.5. Maneig de Símptomes i Cures Pal·liatives: Maneig dels símptomes no controlables, com l'ansietat, depressió, i els trastorns del somni. Cures pal·liatives en fases avançades de la malaltia. |
|
Treball Final de Màster |
El TFM (Treball Final de Màster) en el Màster de formació Permanent en Neurorrehabilitación ha d'incloure els següents continguts:1. IntroduccióPlantejament del Problema: Presentació del tema central, rellevància clínica i científica en el camp de la neurorrehabilitación.Objectius: Definició dels objectius generals i específics del treball.Justificació: Importància del tema triat en el context de la rehabilitació de pacients amb alteracions neurològiques.2. Marc TeòricRevisió de la Literatura: Anàlisi crítica d'estudis previs relacionats amb el tema.Bases Neurocientífiques: Explicació dels fonaments neurofisiològics rellevants.Models de Rehabilitació: Descripció d'enfocaments i tècniques en neurorrehabilitación (e.#g., teràpia física, neuromodulación, realitat virtual).3. MetodologiaDisseny de l'Estudi: Tipus d'estudi (quantitatiu, qualitatiu, mixt) i mètode emprat (experimental, observacional, etc.).Població i Mostra: Definició de criteris d'inclusió i exclusió, grandària de mostra i característiques dels participants.Intervencions: Detalls de les tècniques o estratègies utilitzades en el projecte (e.#g., exercicis terapèutics, tecnologies assistides).Instruments i Eines: Descripció de les eines d'avaluació i mesurament (proves funcionals, biomarcadores, qüestionaris).4. ResultadesAnàlisis de Dades: Presentació de resultats quantitatius (gràfics, taules) o qualitatius (temes emergents).Impacte Clínic: Comparació entre grups, evolució funcional, o beneficis observats després de la intervenció.Troballes Rellevants: Identificació de patrons, correlacions o diferències significatives.5. DiscussióInterpretació de Resultats: Comparació amb estudis previs, rellevància de les troballes i explicació de les possibles causes dels resultats.Limitacions de l'Estudi: Reflexió sobre possibles biaixos, limitacions metodològiques o reptes oposats.Implicacions Clíniques: Rellevància pràctica |
|
PRACTICUM |
-Aplicació de coneixements teòrics: Permetre a l'estudiant traslladar conceptes i tècniques estudiades a l'aula a casos clínics reals.-Desenvolupament de competències clíniques: Afavorir habilitats en avaluació, diagnòstic, planificació i execució d'intervencions en neurorrehabilitación.-Adquisició d'habilitats interdisciplinàries: Promoure el treball col·laboratiu amb altres professionals de la salut (metges, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals, neuropsicòlegs, etc.).-Adaptació a contextos reals: #Familiaritzar amb els reptes clínics, tecnològics i ètics presents en els entorns de neurorrehabilitación. |
|