Requisits titulació

1. Titulació acadèmica:
Posseir títol universitari oficial en l'àrea de les ciències de la salut o aquelles de l'àrea de les ciències socials relacionades amb l'àmbit de la salut, com ara:
* Medicina (especialitats de Medicina Familiar i Comunitària, Pediatria, Medicina Preventiva)
* Infermeria i les seues especialitats d'Infermeria Familiar i Comunitària, Infermeria Obstètric-Ginecològica, Infermeria Pediàtrica
* Fisioteràpia
* Psicologia
* Farmàcia
* Odontologia

La idoneïtat d'una titulació equivalent a les esmentades, obtinguda en institucions estrangeres, es valorarà sempre que compta amb la deguda homologació o certificació per a l'exercici professional al país d'origen.

2. Experiència professional:
Encara que no és requisit imprescindible, el programa formatiu s'orienta, preferiblement, a aquelles persones que compten amb experiència laboral en Atenció Primària, en Salut Pública o en àmbits relacionats amb la salut comunitària, així com personal en formació en aquests àmbits.



També hi poden accedir, de forma condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau al mateix curs acadèmic, les persones a qui els falti menys d'un 10% del creditatge per finalitzar aquests estudis.

Criteris admissió

1. Titulació Acadèmica:
1.1 Estar en possessió d'un títol universitari oficial, d'entre els esmentats en la secció de «Requisits d'accés i perfil d'ingrés».
1.2 Estar en possessió de la corresponent documentació que acredite formació postgrau, especialització o formació complementària en Atenció Primària, en Salut Pública o àrees afins.
1.3 Disposar de la documentació relativa a l'homologació del títol (d'entre els esmentats en la secció de «Requisits d'accés i perfil d'ingrés») que acredite l'exercici de la seua professió al país.

2. Experiència professional
2.1 Experiència acreditada en els següents àmbits (temps de dedicació):
Activitats pròpies d'Atenció Primària desenvolupades en Centre de Salut o en serveis comunitaris (activitat assistencial, de promoció i protecció de la salut, de prevenció de la malaltia, d'activitat comunitària), bé siga com a personal adjunt o com a especialista intern resident.
2.2 Es valorarà amb puntuació addicional
a) L'experiència desenvolupada en projectes comunitaris i/o de salut pública.
b) La participació en activitats docents amb contingut relatiu a l'Atenció Primària i la Salut Pública.

3. Activitat investigadora
a) Participació en projectes i/o activitats d'investigació relacionats amb l'Atenció Primària i la Salut Pública.
b) Publicacions relacionades amb l'Atenció Primària i la Salut Pública, localitzables en les principals revistes científiques del camp de les ciències aplicades i socials, indexades en publicacions que avaluen l'impacte i rellevància d'aquestes revistes (com ara JCR, SJR, Altmetrics).

El procés de selecció es basarà en:
* La revisió i verificació de la documentació presentada, sobre la base d'un #CV en el qual quede clarament identificat el mèrit que s'enuncia i el document que sustente tal mèrit (mitjançant un codi de referència únic).
* La puntuació dels mèrits presentats conforme a una ponderació en els apartats a dalt esmentats.

Resultats d'aprenentatge

1. Atenció Primària i Salut Pública
* Comprendre el concepte d'Atenció Primària actual com a confluència històrica entre l'assistència primària universal i la Salut Pública, identificant els seus elements.
* Analitzar els instruments de la Salut Pública usats en Atenció Primària a Espanya des dels seus inicis, avaluant la seua necessitat actual.
* Descriure la situació actual de l'Atenció Primària a Espanya, les seues causes i perspectives, així com la seua variabilitat depenent del territori.

2. Atenció Primària i àmbit sociocomunitario
* Identificar els conceptes generals de l'Atenció Primària i de la Salut Pública.
* Utilitzar i interpretar els principals indicadors de salut de la població.
* Explicar davant col·legues i davant un públic general les formes d'actuació i d'organització de l'Atenció Primària i de la Salut Pública.
* Descriure els elements bàsics de la pràctica de la vigilància en salut pública.
* Integrar la promoció de salut i el desenvolupament sostenible en la societat actual i combinar la seua projecció amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
* Analitzar i defensar el camp d'actuació i les funcions de la Salut Comunitària.
* Identificar les necessitats de salut de la població i convéncer de la contribució de l'Atenció Primària i de la Salut Pública a la reducció de les desigualtats en matèria de salut.
* Defensar la importància de la ciència ciutadana i la seua relació amb la salut comunitària.
* Identificar els protagonistes d'un procés de participació comunitari.
* Proposar la composició d'un grup promotor interdisciplinari per a l'organització de la comunitat i el desenvolupament comunitari.
* Elaborar una llista d'informants clau (testimonis privilegiats) i calcular una mostra de «col·loquis de carrer».
* Proposar i construir un fitxer de recursos/serveis i del teixit associatiu de la comunitat.
* Dissenyar els components d'una monografia soci-sanitària, amb coneixement objectiu i coneixement subjectiu.
* Utilitzar mecanismes per a establir un diagnòstic de la situació de salut de la comunitat.
* Planificar una estratègia per a la devolució de la informació a la comunitat.
* Consensuar prioritats d'actuació per a les intervencions comunitàries.

3. Clínica a l'oficina i al centre de salut
* Abordar la patologia crònica (cas de lobesitat) des de la perspectiva dels determinants socials de la salut, interioritzant aquest model en el moment de la consulta amb la persona i la formació en la seva gestió.
* Identificar els riscos d'utilitzar models preventius en consulta (cas de risc cardiovascular) i entrenar per neutralitzar-los.
* Descriure i integrar lús de tècniques diagnòstiques i terapèutiques pròpies de lAtenció Primària en la consulta de malalties cròniques (cas de patologia osteoarticular).
* Defensar la importància del treball interdisciplinari, coordinat i cooperatiu en pacients multipatològics.
* Integrar la promoció de la salut en l'enfocament del dolor crònic.
* Comprendre el concepte d'envelliment saludable i la utilitat d'abordar-lo des d'una perspectiva comunitària i de promoció de la salut.
* Descriure els elements bàsics de la pràctica de models col · laboratius amb especialistes en salut mental per abordar lansietat, la depressió, les somatitzacions i les dependències en Atenció Primària.
* Integrar la promoció de la salut i convèncer de la centralitat de lAtenció Primària en el desenvolupament psicoemocional de la població infantil i adolescent.
* Desenvolupar possibles estratègies de prevenció del suïcidi des de l'Atenció Primària de Salut.
* Descriure i formar per al desenvolupament dels instruments bàsics de la pràctica de la promoció de la salut a l'Atenció Primària: mapa d'actius, prescripció social (cas de promoció de l'activitat física i la dieta mediterrània).
* Defensar la importància de noves perspectives en l'atenció domiciliària.
* Analitzar i defensar làmbit dactuació i les funcions de lAtenció Primària que cal desenvolupar: prevenció quaternària, malalties rares, medicaments complementaris, assessorament genètic, estratègies de demedicalització.
* Descriu els elements bàsics de la pràctica de PA a l'Espanya buidada i els instruments disponibles per resoldre els problemes identificats"

4. Les relacions i la comunicació en l'Atenció Primària
* Adquirir coneixements sobre els models comunicacionals més útils i eficients en la relació assistencial en Atenció Primària, especialment en el maneig de situacions amb màxima dificultat, com l'ajuda al canvi o les situacions de crisis.
* Comprendre la necessitat d'incloure la presa de decisions compartides en el maneig de l'assistència en la relació amb les persones ateses en Atenció Primària.
* Identificar la importància i les claus necessàries que té la relació en l'equip i el lideratge, per a cuidar el clima laboral, i un bon funcionament del centre de salut.
* Proposar eines que estimulen la creativitat com a forma de gestió de la incertesa, implícita en tota la gestió d'un Centre de Salut i de l'Equip d'Atenció Primària.
* Adquirir coneixements sobre la comunicació inter-nivells i la seua importància de cara a una activitat assistencial eficient.
* Analitzar elements relacionats amb la comunicació externa al centre de salut, especialment la comunicació científica, comunicació amb persones usuàries a nivell de xarxes, i amb els mitjans de comunicació.

5. Tecnologies en Atenció Primària
* Conèixer les tecnologies disponibles i aplicables en Atenció Primària, tant digitals com analògiques.
* Identificar els factors que influeixen en la fascinació tecnològica quan sincorporen noves tecnologies a lAtenció Primària.
* Analitzar de manera crítica les tecnologies més significatives utilitzades en Atenció Primària i valorar la seva utilitat real en la millora de la salut de la població.
* Discernir quins mitjans tecnològics emprats en el diagnòstic en Atenció Primària proporcionen la capacitat de resoldre el problema de salut i quina és la seva utilitat per a aquesta finalitat.
* Planificar com es pot obtenir el millor ús de les tecnologies en Atenció Primària.

6. Gestió en Atenció Primària
* Conéixer els diferents models organitzatius i de gestió en Atenció Primària
* Identificar models col·laboratius com a manera d'avançar en la coordinació entre nivells assistencials.
* Categoritzar les aportacions de l'equip interdisciplinari, valorant els avantatges i desavantatges de diferents professions treballant juntes, els seus conflictes i la Integració.
* Identificar els aspectes més importants en la gestió des del lideratge, valorant les diferències entre direcció i coordinació.
* Desenvolupar estratègies per a fer una adequada gestió clínica mitjançant l'optimització del temps i gestió de les agendes.
* Incorporar el rol d'els/les administratius/as en el centre de salut com a suport a l'activitat clínica.
* Analitzar la importància de la desburocratització i la desmedicalizacion en la gestió del centre de salut i la consulta.
* Conéixer els aspectes més rellevants en els sistemes de garantia de qualitat i la seguretat del pacient.
* Examinar les relacions amb la indústria farmacèutica.

7. Desenvolupament professional en Atenció Primària
* Comprendre i aplicar els processos d'acreditació professional i avaluació de competències en Atenció Primària, utilitzant eines com portafolios i altres sistemes d'avaluació per a promoure el desenvolupament professional.
* Dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació qualitativa i quantitativa en l'àmbit de l'Atenció Primària, generant evidència científica que responga a les necessitats del context sanitari.
* Planificar i implementar estratègies de formació contínua i docència en Atenció Primària, enfortint la capacitació d'equips i la transferència de coneixement per a la millora assistencial.
* Desenvolupar habilitats per a l'accés crític i l'ús d'informació de confiança, diferenciant fonts esbiaixades de fonts fiables i utilitzant eines per a fomentar l'aprenentatge i l'autoaprenentatge en l'entorn professional.
* Identificar els factors associats al burnout en professionals d'Atenció Primària i aplicar eines de gestió emocional per a promoure el benestar i l'autocura en l'entorn laboral.
* Utilitzar mètodes innovadors per a l'aprenentatge i la resolució de problemes en l'àmbit professional, com a anàlisi d'incidents crítics i tècniques avançades d'autoavaluació, per a millorar l'acompliment professional.

8. Atenció Primària. Cap a on anem
* Identificar i debatre els possibles escenaris futurs d'acompliment de l'Atenció Primària, com són: la nova beneficència de l'atenció sanitària per a població vulnerable, l'Atenció Primària com a porta d'entrada al sistema sanitari, o l'Atenció no demorable.
* Debatre sobre el nivell de gestió dels Centres de Salut sobre quins són els límits de la descentralització i altres aspectes de gestió nuclears.
* Debatre la integració de professionals en l'equip d'Atenció Primària, valorant avantatges i desavantatges de models generalistes o d'especialització de tasques.
* Identificar i debatre els mecanismes polític-administratius per a assegurar el compliment de la cartera bàsica de serveis d'Atenció Primària per a assegurar l'equitat en el Sistema Nacional de Salut.