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  • Interacción'11: Espejo Aumentado: sistema interactivo de Realidad Aumentada basado en Kinect

    Vera, Lucia; Gimeno, Jesús; Coma, Inmaculada; Fernández, Marcos

    (2011). Article

    Articulo completo.

    Presentamos en este artículo un sistema de interacción basado en Realidad Aumentada que permite conversar a un personaje virtual controlado por un actor en tiempo real con el público asistente a través de una pantalla de gran formato a modo de espejo aumentado. El sistema integra imágenes de vídeo reales con las imágenes virtuales del avatar y otros objetos animados incorporados como apoyo a la conversación. Para su implementación hemos optado por la exploración y combinación de tecnologías: dos sistemas kinect para captura de movimientos corporales, mapa de profundidad e imágenes reales, un giróscopo para detección de movimiento de la cabeza y algoritmos de control para gestionar las...

    Presentamos en este artículo un sistema de interacción basado en Realidad Aumentada que permite conversar a un personaje virtual controlado por un actor en tiempo real con el público asistente a través de una pantalla de gran formato a modo de espejo aumentado. El sistema integra imágenes de vídeo reales con las imágenes virtuales del avatar y otros objetos animados incorporados como apoyo a la conversación. Para su implementación hemos optado por la exploración y combinación de tecnologías: dos sistemas kinect para captura de movimientos corporales, mapa de profundidad e imágenes reales, un giróscopo para detección de movimiento de la cabeza y algoritmos de control para gestionar las expresiones y emociones del avatar.

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  • WinVR'11: Table Top Augmented Reality System for Conceptual Design and Prototyping

    VanWaardhuizen, Michael; Oliver, James; Gimeno, Jesus

    (2011). Article

    Full article.

    The AugmenTable is a desktop augmented reality workstation intended for conceptual design and prototyping. It combines a thin form factor display, inexpensive web cameras, and a PC into a unique system that enables natural interaction with virtual and physical parts. This initial implementation of the AugmenTable takes advantage of the popular open source augmented reality software platform ARToolkit to enable manual interaction with physical parts, as well as interaction with virtual parts via a physically marked pointer or a colormarked fingertip. This paper describes similar previous work, the methods used to create the AugmenTable, the novel interaction it affords users, and a number of...

    The AugmenTable is a desktop augmented reality workstation intended for conceptual design and prototyping. It combines a thin form factor display, inexpensive web cameras, and a PC into a unique system that enables natural interaction with virtual and physical parts. This initial implementation of the AugmenTable takes advantage of the popular open source augmented reality software platform ARToolkit to enable manual interaction with physical parts, as well as interaction with virtual parts via a physically marked pointer or a colormarked fingertip. This paper describes similar previous work, the methods used to create the AugmenTable, the novel interaction it affords users, and a number of avenues for advancing the system in the future.

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  • Interacción'11: ObservAR, sistema de realidad aumentada multiusuario para exposiciones

    Gimeno, Jesús; Olanda, Ricardo; Martinez, Bibiana; Sanchez, Fernando M.

    (2011). Article

    Articulo completo.

    En la actualidad, los museos y salas de exposiciones buscan nuevas formas de mostrar al público sus colecciones de una manera más atractiva. Para ello, emplean nuevas tecnologías como la realidad aumentada, que permiten involucrar activamente al público de forma física, intelectual y social. En este artículo se presenta el diseño y la puesta en funcionamiento de un sistema de realidad aumentada que ofrece un nuevo tipo de experiencia educativa. El sistema está formado por pantallas de visualización que integran el contenido real de la sala de exposición, incluido el público, con elementos audiovisuales y objetos 3D virtuales con los cuales se interactúa a través de un sistema de marcas...

    En la actualidad, los museos y salas de exposiciones buscan nuevas formas de mostrar al público sus colecciones de una manera más atractiva. Para ello, emplean nuevas tecnologías como la realidad aumentada, que permiten involucrar activamente al público de forma física, intelectual y social. En este artículo se presenta el diseño y la puesta en funcionamiento de un sistema de realidad aumentada que ofrece un nuevo tipo de experiencia educativa. El sistema está formado por pantallas de visualización que integran el contenido real de la sala de exposición, incluido el público, con elementos audiovisuales y objetos 3D virtuales con los cuales se interactúa a través de un sistema de marcas natural e intuitivo. La aplicación de este sistema se ha llevado a cabo con éxito en la exposición “Valencia, tierra de comarcas: Diálogos con el patrimonio” donde se realiza un recorrido por el patrimonio cultural de la comunidad valenciana.

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  • Sistemas cooperativos entre vehículos y entre vehículo e infraestructura

    MARTÍNEZ PLUMÉ, JAVIER

    (2011). Participació en congressos

    Nacional conference: I jornada de movilidad urbana e interurbana, nuevas tecnologías aplicadas a la movilidad y a la seguridad vial.

  • Sistema eCall: situation actual y estándares

    Martínez Durá, Juan José. Cirilo Gimeno, Ramón Vicente. García Celda, Antonio

    (2011). Llibre

    Plataforma Tecnológica Española de la Carretera.

    Editor: 108374

    ISBN: 978-84-615-3969-7
  • La cara y la cruz: robo de datos

    Martínez Martínez, Ricard

    (2011). Article

    Revista Actualidad Aranzadi.

  • Protección de datos personales y redes sociales: obligaciones para los medios de comunicación

    Martínez Martínez, Ricard; Artemi Rallo

    (2011). Article

    Quaderns del CAC.

  • La protección de datos en los despachos de abogados

    Martínez Martínez, Ricard

    (2011). Article

    000633-Actualidad Jurídica Aranzadi. No.Article IN-RECJ Q1

  • Optimal Gossip Algorithm for Distributed Consensus SVM Training in Wireless Sensor Networks

    Flouri, K.; Beferull-Lozano, B.; Tsakalides, P.

    (2010). Article

    In this paper, we consider the distributed training of a SVM using measurements collected by the nodes of a Wireless Sensor Network in order to achieve global consensus with the minimum possible inter-node communications for data exchange. We derive a novel mathematical characterization for the optimal selection of partial information that neighboring sensors should exchange in order to achieve consensus in the network. We provide a selection function which ranks the training vectors in order of importance in the learning process. The amount of information exchange can vary, based on an appropriately chosen threshold value of this selection function, providing a desired trade-off between...

    In this paper, we consider the distributed training of a SVM using measurements collected by the nodes of a Wireless Sensor Network in order to achieve global consensus with the minimum possible inter-node communications for data exchange. We derive a novel mathematical characterization for the optimal selection of partial information that neighboring sensors should exchange in order to achieve consensus in the network. We provide a selection function which ranks the training vectors in order of importance in the learning process. The amount of information exchange can vary, based on an appropriately chosen threshold value of this selection function, providing a desired trade-off between classification accuracy and power consumption. Through simulation experiments, we show that the proposed algorithm uses significantly less measurements to achieve a consensus that coincides with the optimal hyperplane obtained using a centralized SVM-based classifier that uses the entire sensor data at a fusion center.

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  • Closed-form Approximations for Cooperative LLR-based Energy Detection in Cognitive Radios

    Khalife, I.; Beferull-Lozano, B.

    (2010). Article

    In this paper, we obtain approximations for the optimal Log-Likelihood Ratio (LLR) decision rule in cooperative detection when local energy detectors are assumed. Considering conditional independence, we also show under which bandwidth and sampling frequency regimes these approximations hold best. Furthermore, we present simulations where the performance of the approximated LLR decision rule is compared with other sub- optimal decision rules given in the literature such as the optimal linear weighting. The simulations show that the density functions of the approximations exhibit negligible error in comparison with the exact ones, when conditions on bandwidth and sampling frequencies are...

    In this paper, we obtain approximations for the optimal Log-Likelihood Ratio (LLR) decision rule in cooperative detection when local energy detectors are assumed. Considering conditional independence, we also show under which bandwidth and sampling frequency regimes these approximations hold best. Furthermore, we present simulations where the performance of the approximated LLR decision rule is compared with other sub- optimal decision rules given in the literature such as the optimal linear weighting. The simulations show that the density functions of the approximations exhibit negligible error in comparison with the exact ones, when conditions on bandwidth and sampling frequencies are met. The approximations presented in this paper allow to perform efficiently the joint LLR decision rule for a set of nodes without requiring Monte-Carlo simulations.

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