Universitat de ValènciaUVsocietat,UVsocietat Logo del portal

Enrique Rambal. Un geni oblidat.

En el 70é aniversari de la mort de l'actor Rambal, introductor d'innovacions sobre l'escenari i amb múltiples vessants d'actuació, aquesta mostra ens acosta elements relacionats amb la seua activitat.

Enrique Rambal. Un geni oblidat

Cartell exposició Utiel

Crèdits exposició

 

L'exposició itinerant Enrique Rambal. Un geni oblidat recupera la figura de l'actor, director i empresari teatral Enrique Rambal García (Utiel, 1884 - València, 1956), un dels grans impulsors del teatre-espectacle en la primera meitat del segle XX.
La mostra proposa un recorregut per la seua trajectòria vital i artística, des dels seus inicis a Utiel fins a les seues grans produccions escèniques, les seues gires americanes i la seua relació amb el cinema. A través de vestuari original procedent del fons de la Casa Insa conservat en l’ETNO, juntament amb material fotogràfic, es reconstrueix l'univers creatiu d'un artista que va convertir l'escenari en un espai d'impacte visual, emoció i modernitat. Les seues adaptacions de grans novel·les populars, l'ús de complexos recursos escenogràfics i la incorporació d'elements propis del cinema i la ràdio van situar el seu treball en l'avantguarda de l'espectacle del seu temps.
L'exposició està produïda per UVSocietat - Universitat de València i compta amb la participació de l'Ajuntament d'Utiel, Radi Utiel, la Filmoteca Valenciana, l’ETNO (Museu Valencià d’Etnologia) de la Diputació de València i l'Agrupació Escènica Enrique Rambal d'Utiel. Compta a més amb el suport de la Generalitat Valenciana i de Caixa Popular.
La mostra s'insereix dins d'un programa commemoratiu organitzat pel Vicerectorat de Cultura i Societat amb motiu del 70 aniversari de la mort de l'actor. Aquest programa inclou, a més de l'exposició itinerant, activitats acadèmiques, representacions teatrals i un seminari especialitzat en la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València, dins del programa Cultura als campus.
Així mateix, la Universitat Estacional d'Utiel, impulsada pel programa UVSocietat de la Universitat de València, dedicarà una jornada monogràfica a la figura de Rambal, combinant reflexió acadèmica i divulgació cultural. Dins d'aquesta programació destaca també un cicle cinematogràfic en la Filmoteca Valenciana.
Amb aquest conjunt d'iniciatives es pretén no sols retre homenatge a l'artista, sinó també retornar el seu nom al lloc que li correspon dins del patrimoni cultural valencià.