UVCulturaExtensió UniversitàriaUniversitat de València Logo del portal

Formació al llarg de la vida

Les universitats europees van acordar el 2008 reforçar el seu paper en l’ensenyament permanent com a via per aprofundir en la dimensió social de l’educació superior i atendre les demandes d’una societat en transformació. En particular, l’Associació Europea d’Universitats (EUA) va aprovar una Declaració de les Universitats Europees sobre l’aprenentatge al llarg de la vida segons la qual la universitat assumirà una comesa protagonista en aquest àmbit per afrontar els canvis demogràfics en la societat europea i, en particular, l’augment de població d’edat major que vol completar la seva formació superior, la contribució a incrementar la integració dels col.lectius immigrants i la necessitat d’atendre els requeriments formatius de persones afectades pel cicle econòmic.

Des d’aquest àmbit de la formació contínua s’inclouen actuacions d’ensenyament diversificades, des de formació específica de postgrau a oportunitats d’aprenentatge cultural per a majors. Per atendre aquesta demanda les universitats poden actuar per si mateixes o en col.laboració amb altres institucions, entitats ocupadores i organitzacions de treballadors.

L’ensenyament al llarg de la vida implica atendre des de la Universitat les demandes de formació d’un heterogeni perfil d’estudiants, amb diferents motivacions i interessos.

En general, implica una concepció diferent de l’aprenentatge a la universitat, que no es limita a un únic període en la vida, sinó que facilita també el retorn d’antics estudiants amb programes específics amb la finalitat de millorar, actualitzar i ampliar el seu procés d’aprenentatge .

El desenvolupament de l’Aprenentatge al llarg de la vida està molt relacionat amb la funció social de la universitat en coincidir en objectius com:

  • proporcionar una formació que faciliti l’aprenentatge autònom,
  • divulgar el coneixement,
  • impulsar el desenvolupament professional i / o personal,
  • promoure el coneixement de l’entorn,
  • facilitar l’accés a estudis universitaris en qualsevol època i moment de la vida,
  • millorar la qualitat de vida o potenciar la col.laboració, la participació o el desenvolupament de les relacions intergeneracionals.