Universitat de ValènciaCàtedra SEOFER de Seguretat Vial i Mobilitat Intel·ligent Logo del portal

  • Imatge representativa de la publicació

    Performance evaluation of an active signaling based time-slot scheduling scheme for connected vehicles. Annals of Telecommunications

    Boukhalfa, F., Hadded, M., Muhlethaler, P., & Shagdar, O.

    (2021). Article

    Annals of Telecommunications. Num.76, pp. 363–374

    Latency is a very important metric to be taken into account in the design of the Connected and Automated Driving (CAD) technology. Today, connected vehicles have a dedicated technology named vehicle-to-everything (V2X). Many current research efforts and standardization activities aim to make the next generation of V2X technology able to offer new usages and services, with the main focus being on supporting road safety applications: hazard, obstacle and collision avoidance, etc. To satisfy the real-time constraints of safety applications, Time Division Multiple Access (TDMA) is a widely-used technique to control and share the channel. TDMA-based Medium Access Control (MAC) protocols have...

    Latency is a very important metric to be taken into account in the design of the Connected and Automated Driving (CAD) technology. Today, connected vehicles have a dedicated technology named vehicle-to-everything (V2X). Many current research efforts and standardization activities aim to make the next generation of V2X technology able to offer new usages and services, with the main focus being on supporting road safety applications: hazard, obstacle and collision avoidance, etc. To satisfy the real-time constraints of safety applications, Time Division Multiple Access (TDMA) is a widely-used technique to control and share the channel. TDMA-based Medium Access Control (MAC) protocols have resolved many issues in VANETs and shown good performances in the literature by ensuring a bounded access delay to send an emergency message. However, latency can be further improved by eradicating some imperfections in the functionality of these protocols, such as the access collision problem which can occur when two or more vehicles in the same two-hop neighborhood set try to access the same slot at the same time. That is why we recently proposed an Active Signaling-based TDMA MAC protocol, called AS-DTMAC, which operates above the existing DTMAC protocol. In this paper, we analytically study the performance of AS-DMTAC when we have a homogeneous arrival on each time slot with an error in the signaling process.

    Llegir més Ocultar
    DOI: https://doi.org/10.1007/s12243-020-00818-8
  • Imatge representativa de la publicació

    Enseñanzas para la gestión de la accidentalidad en emplazamientos peligrosos en las carreteras

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Enrique Casquero, Jose Luis Velarte, Jorge Suarez, Juan Carlos Pastor

    (2020). Llibre

    Cuadernos Tecnológicos de la PTC. Num.3 (2019)

    El present document s'ha centrat a manifestar la necessitat fonamental, comuna a tots els països, d'actuar sobre els emplaçaments perillosos (denominats per la literatura científica amb una infinitat de termes), i precisament en aquest sentit, desenvolupar polítiques encaminades a l'adequada implantació de sistemes de gestió de la seguretat viària (tant en fase de projecte com en fase d'explotació, com es deixa constància en documents marc tan importants com la Directiva Europea 2019/1936). L'objectiu és clar: s'ha de treballar per assolir el concepte de Sistema Segur, en el qual els enginyers vials s'assegurin que la xarxa de carreteres s'ha dissenyat i mantingut des de la perspectiva de...

    El present document s'ha centrat a manifestar la necessitat fonamental, comuna a tots els països, d'actuar sobre els emplaçaments perillosos (denominats per la literatura científica amb una infinitat de termes), i precisament en aquest sentit, desenvolupar polítiques encaminades a l'adequada implantació de sistemes de gestió de la seguretat viària (tant en fase de projecte com en fase d'explotació, com es deixa constància en documents marc tan importants com la Directiva Europea 2019/1936). L'objectiu és clar: s'ha de treballar per assolir el concepte de Sistema Segur, en el qual els enginyers vials s'assegurin que la xarxa de carreteres s'ha dissenyat i mantingut des de la perspectiva de la seguretat. S'espera que el present document no només sigui d'utilitat pel seu caràcter divulgatiu, sinó també pel seu caràcter pràctic, ja que pot servir de referència a tots els actors que decideixin fer front a la problemàtica de l'accidentalitat des del punt de vista de la gestió d'emplaçaments perillosos, gràcies a l'adopció d'estratègies d'èxit ia la possibilitat de "esquivar" els errors apresos de l'experiència.

    Llegir més Ocultar
    ISBN:  978-84-09-21202-6
  • Imatge representativa de la publicació

    Guía de buenas prácticas para la señalización horizontal de carreteras locales

    ed. Asociación Española de la Carretera (AEC); Foro de Gestores de Carreteras, de Diputaciones provinciales, Cabildos y Consells.

    (2020). Llibre

    Guía de buenas prácticas para la señalización horizontal de carreteras locales.

    Document de caràcter tècnic, desenvolupat per part d'experts en senyalització horitzontal, juntament amb l'Associació Espanyola de la Carretera, en forma de guia estructurada en dues parts: 1) senyalització horitzontal en carreteres locals, i 2) millora de la circulació i la seguretat en carreteres locals per mitjà de senyalització horitzontal (situacions i solucions).

  • Imatge representativa de la publicació

    Multi-Objective Decision Support System for Intelligent Road Signaling

    Domínguez, J. M. L., Sanguino, T. D. J. M., Véliz, D. M., & de Viana González, I. J. F.

    (2020). Article

    15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). Num.pp.1-6

    Currently, Doppler radars are widely used to detect and identify targets in different knowledge fields such as aerospace, medical or road safety. In this paper, a novel decision support system that relies on this kind of radars is presented. The aim of this system is to propose a time-frequency algorithm based on micro-Doppler signatures to detect and identify complex moving targets on public roads. Before obtaining this signature, each radar signal is improved using pre-processing techniques. Then, the short-time Fourier transform is applied to analyse and represent each signal received from the radar. Finally, different scenarios including pedestrians, vehicles and cyclists were used to...

    Currently, Doppler radars are widely used to detect and identify targets in different knowledge fields such as aerospace, medical or road safety. In this paper, a novel decision support system that relies on this kind of radars is presented. The aim of this system is to propose a time-frequency algorithm based on micro-Doppler signatures to detect and identify complex moving targets on public roads. Before obtaining this signature, each radar signal is improved using pre-processing techniques. Then, the short-time Fourier transform is applied to analyse and represent each signal received from the radar. Finally, different scenarios including pedestrians, vehicles and cyclists were used to demonstrate the performance of our system in target detection. The results have validated that pedestrians can be correctly identified only relying on their micro-Doppler signatures. As an example, this paper presents several use cases in which pedestrian signatures are characterized by vertical lines unlike vehicles and cyclists where signatures have horizontal lines characterized by larger vertical strips.

    Llegir més Ocultar
    DOI: https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9141083
  • Imatge representativa de la publicació

    Resolución Regulatoria Núm. 005-2020 [que regula la señalización en el tránsito terreste]

    República Dominicana. Instituto Nacional de Tránsito y Transporte Terrestre.

    (2020). Informes

    Resolución regulatoria. Num.005-2020

    La "Càtedra SEOFER de Seguretat Viària i Mobilitat Intel·ligent" ha donat suport a l'actualització dels dissenys dels senyals del Manual de 1983 a uns dissenys més moderns i visuals per a República Dominicana, i que ha derivat en aquesta Resolució Regulatòria Núm. 005- 2020, que regula la Senyalització al Trànsit Terrestre i que té per objecte actualitzar i millorar tant els criteris generals com els criteris específics de disseny i col·locació dels dos primers grups de senyals establerts a l'article 7 del Reglament de Senyalització al Trànsit Terrestre i que són Senyalització vertical i Senyalització horitzontal (marques vials).

  • Imatge representativa de la publicació

    Norma de Carreteras 8.2-IC Marcas Viales

    España. Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana.

    (2020). Llibre

    Norma de Carreteras 8.2-IC Marcas Viales.

    Document normatiu de caràcter tècnic, actualment en fase d'esborrany (publicat en 2020), que actualitza la norma vigent que regula les marques viàries aprovada per Ordre Ministerial el 16 de juliol de 1987. L'actualització de l'actual norma vigent de marques viàries, amb l'objectiu principal d'augmentar la seguretat i comoditat de tots els usuaris de la via, especialment aquells més vulnerables, s'ha confeccionat tenint en compte una sèrie de factors: l'evolució tant de la xarxa viària com del parc automobilístic i dels hàbits dels conductors; la creixent presència i importància atorgada a la protecció dels usuaris més vulnerables, entre els quals destaquen els vianants i ciclistes; i...

    Document normatiu de caràcter tècnic, actualment en fase d'esborrany (publicat en 2020), que actualitza la norma vigent que regula les marques viàries aprovada per Ordre Ministerial el 16 de juliol de 1987. L'actualització de l'actual norma vigent de marques viàries, amb l'objectiu principal d'augmentar la seguretat i comoditat de tots els usuaris de la via, especialment aquells més vulnerables, s'ha confeccionat tenint en compte una sèrie de factors: l'evolució tant de la xarxa viària com del parc automobilístic i dels hàbits dels conductors; la creixent presència i importància atorgada a la protecció dels usuaris més vulnerables, entre els quals destaquen els vianants i ciclistes; i l'experiència acumulada al llarg de les últimes dècades per diferents administracions i països, permetent la disposició de nous dissenys, geometries i tipus de marques.

    Llegir més Ocultar

    (actualización 2020, borrador)

  • Imatge representativa de la publicació

    The significance and effect of the traffic system signaling to the environment, present and future traffic

    Lengyel, H., & Szalay, Z.

    (2018). Article

    International Congress of Automotive and Transport Engineering.

    The development of automotive technologies brings new features such as the emergence of autonomous vehicles and an advanced infrastructure, but is a big challenge for the professionals. In this paper we present the currently used signs on the different road sections. We describe the significance of signaling systems for the present and future traffic, especially from the point of view road safety and environment. We analyzed the used traffic signs recognition systems how them can identify the signals in the traffic. Particular emphasis is placed on the benefits, the importance and the problems that arise in recognizing systems. We will propose their development opportunities, and these will...

    The development of automotive technologies brings new features such as the emergence of autonomous vehicles and an advanced infrastructure, but is a big challenge for the professionals. In this paper we present the currently used signs on the different road sections. We describe the significance of signaling systems for the present and future traffic, especially from the point of view road safety and environment. We analyzed the used traffic signs recognition systems how them can identify the signals in the traffic. Particular emphasis is placed on the benefits, the importance and the problems that arise in recognizing systems. We will propose their development opportunities, and these will affect the pre-emergence period of fully autonomous vehicles when the vehicles are on lower autonomy level but at the same time the higher autonomy level vehicles are appear in the traffic. It has difficulties with the recognition systems and the emergence of autonomous vehicles. There may be problems with systems in different signaling systems. There are some other problems what need to find solution for example is the legal rules to the autonomous vehicles and different country has different looking traffic signs what is hard to recognize to the systems.

    Llegir més Ocultar

    En: Burnete N., Varga B. (eds) Proceedings of the 4th International Congress of Automotive and Transport Engineering (AMMA 2018). pp. 847-856

  • Imatge representativa de la publicació

    The impact of traffic sign deficit on road traffic accidents in Nigeria

    Ezeibe, C., Ilo, C., Oguonu, C., Ali, A., Abada, I., Ezeibe, E. & Agbo, H. [et al]

    (2018). Article

    International journal of injury control and safety promotion.

    This study assesses the impact of traffic sign deficit on road traffic accidents in Nigeria. The participants were 720 commercial vehicle drivers. While simple random sampling was used to select 6 out of 137 federal highways, stratified random sampling was used to select six categories of commercial vehicle drivers. The study used qual-dominant mixed methods approach comprising key informant interviews; group interviews; field observation; policy appraisal and secondary literature on traffic signs. Result shows that the failure of government to provide and maintain traffic signs in order to guide road users through the numerous accident black spots on the highways is the major cause of road...

    This study assesses the impact of traffic sign deficit on road traffic accidents in Nigeria. The participants were 720 commercial vehicle drivers. While simple random sampling was used to select 6 out of 137 federal highways, stratified random sampling was used to select six categories of commercial vehicle drivers. The study used qual-dominant mixed methods approach comprising key informant interviews; group interviews; field observation; policy appraisal and secondary literature on traffic signs. Result shows that the failure of government to provide and maintain traffic signs in order to guide road users through the numerous accident black spots on the highways is the major cause of road accidents in Nigeria. The study argues that provision and maintenance of traffic signs present opportunity to promoting safety on the highways and achieving the sustainable development goals.

    Llegir més Ocultar
  • Imatge representativa de la publicació

    Road safety awareness and comprehension of road signs from international tourist’s perspectives: a case study of Thailand

    Choocharukul, K., & Sriroongvikrai, K.

    (2017). Article

    Transportation research procedia. Num.25, pp. 4518-4528.

    Under foreign environment, tourists could drive in unfamiliar surroundings, misunderstand and misinterpret traffic signs, or even violate local traffic laws. This study attempts to explore tourist’s perceptions and awareness regarding road safety and investigate underlying factors that could affect tourist’s comprehension of local road signs. A survey questionnaire was distributed to 1,091 international tourists visiting Thailand. Results indicate that the level of perceptions and awareness regarding road safety were found to be different among tourists with different origins. In addition, respondents could only comprehend road signs to some extent, e.g. text traffic signs such as stop sign...

    Under foreign environment, tourists could drive in unfamiliar surroundings, misunderstand and misinterpret traffic signs, or even violate local traffic laws. This study attempts to explore tourist’s perceptions and awareness regarding road safety and investigate underlying factors that could affect tourist’s comprehension of local road signs. A survey questionnaire was distributed to 1,091 international tourists visiting Thailand. Results indicate that the level of perceptions and awareness regarding road safety were found to be different among tourists with different origins. In addition, respondents could only comprehend road signs to some extent, e.g. text traffic signs such as stop sign and yield sign seemed to be difficult to understand from tourist’s perspectives. Statistical modeling results reveal a set of significant factors affecting the level of traffic sign comprehension. Significant socio-economic variables consist of respondent’s age, driver’s license ownership, respondent’s driving experience in foreign countries, and respondent’s nationality. On the other hand, the significant travel characteristic variables are trip duration, trip objective, mode of transportation, and frequency of visit. Findings would help highway and traffic authorities in better understanding tourist’s travel behavior and contribute to road safety design standards serving both local and foreign users.

    Llegir més Ocultar
  • Imatge representativa de la publicació

    Manual de Dispositivos Uniformes para el Control del Tránsito

    Secretaría de Integración Económica Centroamericana (SIECA)

    (2015). Llibre

    Manual de Dispositivos Uniformes para el Control del Tránsito.

    Document de caràcter tècnic, actualització de l'anterior Acord subscrit entre diversos països de la regió de Centreamèrica, que pretén establir una adequada uniformitat en la senyalització viària regional per al trànsit vehicular i per als vianants, així com una eficient utilització dels dispositius de control de trànsit, regles de justificació per al seu ús, aspectes tècnics per a senyalització horitzontal, vertical, illes de paviment, semaforització, dispositius de control i seguretat de trànsit i un actualitzat catàleg de senyals, amb el propòsit de facilitar i garantir el moviment ordenat, segur i predictible de tots els usuaris de la vies centreamericanes.