The book Doble ciego Revistas de Investigación (Double Blind. Research Journals) offers a critical and incisive look at the situation we, those of us who research at the university, are experiencing and suffering. Ricard Huerta (Ed.)
Doble ciego. Revistas de investigación
Ricard Huerta (Ed.)
Editorial Tirant lo Blanch, 2025
Índice
1. Editar una revista científica como proceso de investigación. Manifiesto València
Ricard Huerta (Universitat de València)
2. Una buena revista indexada. Pasado, presente y… ¿futuro?
Ana Vernia Carrasco (Universitat Jaume I)
3. El arte de editar grafica, una revista diamante
Daniel Tena Parera (Universitat Autònoma de Barcelona)
4. Culturas. Revista de Gestión Cultural
Vicent Giménez Chornet (Universitat Politècnica de València)
5. Observar la edición científica académica de la educación en las artes
Pablo Lekue (UPV / EHU)
6. Ayer y hoy de la investigación en artes. Nueve décadas de los Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas
Laura González Flores (UNAM Universidad Nacional Autónoma de México)
7. Journal de recherche en éducations artistiques – Journal of Research in Arts Education. Une revue interdisciplinaire alternative
Éric Tortochot (Université Aix-Marseille)
8. Arte y Políticas de Identidad. Discursos de investigación y de expresiones artísticas
Pedro Ortuño Mengual (Universidad de Murcia)
9. Reimaginando el arte/educación: las revistas Encanterias y Apotheke en la construcción de saberes en artes visuales
Fabio Wosniak (Universidade Federal do Amapá UNIFAP)
10. La revista Sonda, una historia de 12 años de trabajo colaborativo
Carlos Martínez Barragán (Universitat Politècnica de València)
11. Tercio Creciente: publicar contra corriente, una postura crítica
María-Isabel Moreno-Montoro (Universidad de Jaén)
12. Una imagen vale más. Educación Artística Revista de Investigación
Ricardo Domínguez y Ricard Huerta (Universitat de València).
The book Doble ciego Revistas de Investigación (Double Blind. Research Journals) offers a critical and incisive look at the situation we, those of us who research at the university, are experiencing and suffering. It addresses the problem of the harmful effects caused by the vast and unbridled scientific production of articles, especially in areas of knowledge related to the arts, education, and humanities. To focus the discussion, it emphasizes the essential role currently played by scientific publications. International editors of leading journals analyze their own experiences here, describing the work they do to manage and promote their journals: Artseduca, grafica, Culturas, Observar, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM, Journal de recherche en éducations artistiques, Arte y Políticas de Identidad, Encanterias, Apotheke, Sonda, Tercio Creciente, EARI Educación Artística Revista de Investigación. The "Valencia Manifesto" is included, a proposal for the future born from a meeting of specialists who analyzed the situation of those of us who publish scientific journals at public universities, always concerned about the commercial drift caused by private multinationals in the sector.