University of Valencia logo Logo Research Group on Cultural Pedagogies - CREARI Logo del portal

Mitos EdTech. Desmontando el solucionismo tecnológico en educación

  • May 31st, 2025

Llibre fruit de l’anàlisi i la reflexió sobre el poder de la tecnologia en l’educació: els mites EdTech.

Títol: Mitos EdTech. Desmontando el solucionismo tecnológico en educación

 

Editors:

Cristóbal Suárez-Guerrero

Titular d’Universitat, Departament de Didàctica i Organització Escolar, Universitat de València

Juliana E. Raffaghelli

Professora Associada, Departament de Filosofia, Sociologia, Educació i Psicologia Aplicada, Università degli Studi di Padova. 

Pablo Rivera-Vargas

Professor lector, Departament de Didàctica i Organització Escolar, Universitat de Barcelona.

Pròleg: Albert Sangrà

 

Publicació: Editorial UOC, col·lecció Educació Desatada, 1. Pàgines: 172. EAN: 9788411661089

https://www.editorialuoc.com/mitos-edtech-desmontando-el-solucionismo-tecnologico-en-educacion

Data: 2025

 

L'Editorial UOC (Universitat Oberta de Catalunya)acaba de publicar un llibre fruit de l’anàlisi i la reflexió que, des de l’any 2020, iniciaren els professors Cristóbal Suárez-Guerrero de la Universitat de València, Juliana Elisa Raffaghelli de la Università degli Studi di Padova, i Pablo Rivera Vargas de la Universitat de Barcelona entorn dels mites sobre el poder de la tecnologia en l’educació: els mites EdTech.

El llibre naix de l’imperatiu pedagògic per a entendre la relació entre educació i tecnologia des d’una vocació humanista, crítica i interdisciplinària. Reconeixent que la complexitat educativa fa debades qualsevol intent reduccionista d’explicació i intervenció, el llibre cerca desmuntar nou narratives fal·laces, però popularment difoses, sobre l’impacte de la tecnologia en l’educació: els mites EdTech.

La importància d’atendre aquests mites, lluny de suposar una postura negacionista de la tecnologia, és clau per a sotmetre a examen la narrativa educativa amb què concebem la tecnologia, ja que aquestes narratives formen part de les decisions pedagògiques que es prenen a diferents nivells, des de la política educativa fins a l’aula. Per això, en cada capítol del llibre hi ha un esforç crític per construir una millor comprensió de la tecnologia perquè siga realment significativa en el desenvolupament educatiu.

Des de la necessitat d’analitzar els mites EdTech com a objecte d’estudi, aquest llibre problematitza la tecnologia, no per entendre-la com una dificultat, sinó per aclarir-ne la importància, el significat i potenciar-ne un ús realment significatiu en la construcció del projecte humà: l’educació. Això implica que, a més de tecnologies emergents i potents, necessitem conceptes pedagògics emergents que ens permeten ser exigents quan es parle d’educació. L’anàlisi dels mites EdTech és una via per concretar aquesta aspiració.

Per a atendre aquesta necessitat, els coordinadors del llibre, inspirats per haver trobat un fil conductor per al debat educatiu entorn dels Mites EdTech, comptaren amb la inestimable col·laboració d’investigadores i investigadors de diferents disciplines i parts del món, aconseguint abordar 9 mites que, sumats al capítol final on es caracteritzen els Mites EdTech com a objecte d’estudi, conformen l’estructura del llibre:

Cap. I. Mite de la causalitat. Apories entre els requisits tècnics i les aspiracions pedagògiques de la intel·ligència artificial en l’educació.
María Ranieri

Cap. II. Mite de l’homogeneïtat digital. A la recerca de l’equitat.
Cristóbal Cobo i Pablo Rivera-Vargas

Cap. III. Mite de l’objectivitat. Deconstruint un trio problemàtic: evidència, mètriques i tecnologia.
Manuel Area Moreira, Juliana Elisa Raffaghelli i Jordi Adell Segura

Cap. IV. Mite de la immaterialitat. Obrir el focus sobre l’imaginari educatiu de la virtualitat.
Cristóbal Suárez-Guerrero, Inés Dussel i Julio-César Mateus

Cap. V. Mite de la gratuïtat. Les plataformes educatives i el mite de la tecnologia educativa gratuïta.
Ben Williamson

Cap. VI. Mite de la intel·ligència. Més enllà d’una educació de silici.
Francisco José García-Peñalvo

Cap. VII. El mite de l’educació oberta. Obrint camins per a una educació més justa.
Caroline Kuhn

Cap. VIII. Mite de l’emancipació. És la tecnologia un dispositiu alliberador del temps i de l’espai?
Marina Garcés Mascareñas i Gustavo Herrera Urízar

Cap. IX. Mite de la justícia social. Tecnologia digital, educació i justícia social: una relació mecànica?
Judith Jacovkis i Aina Tarabini

Cap. X. Mites EdTech com a objecte d’estudi de la pedagogia digital crítica
Cristóbal Suárez-Guerrero, Juliana Elisa Raffaghelli i Pablo Rivera-Vargas

Més informació: https://www.editorialuoc.com/mitos-edtech-desmontando-el-solucionismo-tecnologico-en-educacion

Fitxa de "Mitos EdTech. Desmontando el solucionismo tecnológico en educación."