Universitat de ValènciaDepartamento de Historia Medieval y Ciencias y Técnicas Historiográficas Logo del portal

Variants del topònim Gayuviel, Gaiviel, Gayubel, Gayuvel, Gayvuel, Gaymiel
Tipus de poblament castell i alqueria, lloc
Entitat senyorial Vall d'Almonesir (ss.XIII-XIV); baronia de Gaibiel
Municipi actual

1237, agost, 28: Jaume I dóna al cavaller Pero Garcés de Roda l’alqueria de Gaibiel. LLR, vol. 1, n. 0067; LLR, vol. 2, n. 0047.

1256, agost, 6: Jaume I mana als alcaids i als habitants d’Altura, Gaibiel, Almonasir, Almedíxer, Castellnou, Assuevar, Pellinos, Xova, Sot de Ferrer, Arguines, Gàtova, Marines i Serra que deixen pasturar lliurement els ramats dels veïns de Sogorb en els seus termes. ARV, Fons Sogorb, pergamí n. 2

1270, maig, 18: n’Òria Peres, filla del difunt Pere Garcés de Roda, i el seu marit Pere Navés, guanyen el plet davant el rei Jaume I per la possessió del castell de Gaibiel i els seus termes, front els marmessors testamentaris de Rodrigo Dies. Aquest s’havia apropiat de les alqueries de Matet i Pavies, que eren dins el seu terme. ACA, reg. 16, f. 208v-209r.

1306, febrer, 10: Sanxo Lopes d’Herèdia, senyor de Gaibiel, atorga cp a l’alqueria de Robles, terme de Gaibiel, per a sarraïns. ARV, Vària, 750, s.f.

1372, juliol, 6: Pere IV dóna en feu al seu fill l’infant Martí, en casar amb Maria de Luna, filla de Llop de Luna, la baronia de Xèrica, amb els llocs de Pina, Toro, Serra d’Eslida, Vall de Sueras, Vall de Veo, castell Fançara; a més li dóna Altura i Les Alcubles, Gaibiel i Castro, i també li dóna la Vall d’Uixó i l’alqueria de Fondeguella, les quals penyorades temporalment al noble Pere de Centelles. Així com el riu de Xelva amb tots els seus llocs i alqueries. Amb tot el conjunt crea el comtat de Xèrica. ARV Real 611, f.224v, ACA, reg. 1554, f. 21r-24r; ACA, reg. 1554, f. 28r-29r. Cita Escolano, VIII, 768 (amb errada del mes de juny). La dot de Maria de Luna porta Sogorb, comtat de Luna, Paterna, Benaguasil i la Pobla de Vallbona. Escolano, VIII,761

1375, abril, 26: Ferran Lopes d’Herèdia, senyor de Santa Cruz i Gaibiel, atorga testament. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.11, D.30-32.

1379, febrer, 7: Ferran Lopes d’Herèdia, senyor de Santa Croche i Gaibiel, modifica la cp.dels sarraïns del castell i lloc de Gaibiel arran del conflicte hagut amb ells pel pagament de les rendes. AHN, Noblesa, Toledo, Condado de Priego, pergs., carp.17, n. 2-P.

1379, juliol, 25: Ferran Lopes d’Herèdia, senyor de Santa Croche i Gaibiel, pacta la població del lloc amb els sarraïns a canvi de 30.000 sous. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.326, D.1.

1380, novembre, 26: Ferran Lopes d’Herèdia és senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.326, D.14.

1438, juny, 16: L’infant Joan, rei de Navarra, en nom del rei Alfons V atorga guiatge i protecció a Llop Eximenes d’Herèdia, senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.11, D.5-6.

1441: març, 6. Llop Eximenes d’Herèdia, senyor de Gaibiel i Santa Croche, atorga testament i funda un vincle a favor del seu fill Ferran Lopes d’Herèdia. Casat amb na Teresa Ruiz, fill Enyego Lopes i files Lluisa Eximenes d’Herèdia i na Teresa d’Herèdia. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.319, D.24

1457, setembre, 26: Ferran Lopes d’Herèdia és senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.373,D.3,

1468, gener, 20: Ferran Lopes d’Herèdia, donzell i senyor de Gaibiel, pacta amb els sarraïns de dit lloc una modificació de les rendes. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.373,D.15.

1486, juny, 18: Ferran Lopes d’Herèdia és senyor de Gaibiel i Santa Croche. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.326,D.16.

1487, febrer, 11: Joan Garcés d’Herèdia i Marcilla és senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.10, D.20.

1498, desembre, 30: Feran Lopes d’Herèdia és senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.326,D.19.

1499, desembre, 6: Ferran Lopes d’Herèdia, senyor de Santa Croche i Gaibiel, atorga testament. És vidu de na Isabel Palomar i Herèdia, i deixa les senyories a la seua filla na Isabel d’Herèdia i Palomar. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.8, D.8.

1500, abril, 25: Ferran Lopes d’Herèdia és senyor de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.373,D-14.

1500, maig, 7: Na Isabel d’Herèdia i Palomar, muller de Pedro Torrero, és senyora de Santa Croche i Gaibiel. AHN, Noblesa, Condado de Priego, CP.319,D.22.

1531, febrer, 26: Isabel d’Herèdia, senyora de Santa Croche i Gaibiel, pacta una concòrdia amb els germans Cosida, infançons, sobre uns diners del seu difunt marit. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.11,D.26.

1560, maig, 11: Matrimoni entre Joan Munyós d’Herèdia i Pamplona, senyor de Gaibiel, amb Ana Torrellas, filla del senyor de Santa Croche. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.9,D.4.

1563: Joan Munyós d’Herèdia és senyor de Gaibiel. Desarmament dels moriscos del 1563, ARV, Cancelleria, reg. 562-563-564.

1570: Joan Munyós d’Herèdia és el senyor de Gaibiel. ARV, Processos Reial Audiència, part III, apèndix n. 6516

1579, gener, 29: Joan Munyós d’Herèdia i Pamplona, senyor de Gaibiel i Santa Croche, atorga testament i deixa heredera a la seua muller Ana Torrellas. AHN, Noblesa, Condado de Priego, C.9,D.5.

1584: Juan Garcés d’Herèdia és senyor de Gaibiel en un plet amb els veïns. ARV, Processos Reial Audiència, part II, lletra S, n. 567

1588: Juan Garcés d’Herèdia és senyor de Gaibiel en un plet amb els seus vassalls. ARV, Processos Reial Audiència, part II, lletra S, n. 684

1597: Juan Garcés d’Herèdia és senyor de Gaibiel en un plet pel cobrament del terç delme. ARV, Processos Reial Audiència, part II, lletra I/J, n. 2199

1600: Juan Garcés d’Herèdia és senyor de Gaibiel. ARV, Sentències Reial Audiència, Francesc Pau Alreus, caixa 49, n. 4425

1602: Juan Garcés d’Herèdia és senyor de Gaibiel en un plet sobre el cobrament de la dècima. ARV, Processos Reial Audiència, part II, lletra S, n. 1101

1617: Plet entre Antonio Ximenes d’Urrea i Enríquez, comte de Pavies i senyor de la Vall d’Almonesir, amb Rafael Garcés d’Herèdia, senyor de Santa Croce i Gaibiel. ARV, Processos de Madrid, lletra A, exp. 317

1619, novembre, 3: Rafael Garcés d’Herèdia, senyor de Gaibiel, atorga carta de poblament a aquest lloc. Citada a ARV, Man-Empares, any 1669, llibre 2, mà 8, f. 11r-18r.

1639, juliol, 6: Jeroni Garcés Carrillo de Mendoza, comte de Priego i senyor de Gaibiel i Santa Croche, modifica la carta pobla de Gaibiel. ARV, Man-Empares, any 1669, llibre 2, mà 8, f. 11r-18r.

1647: Mor Rafael Garcés de Marcilla i Herèrdia, baró de Gaibiel i Santacroce, vidu de Antonia Carrillo de Mendoza i Zapata, comtesa de Priego, morta l’any 1628. Hereta el seu fill Jerónimo Garcés de Marcilla Carrillo de Mendoza. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1652, desembre, 31: Mor Jerónimo Garcés de Marcilla Carrillo de Mendoza, XII comte de Priego, baró de Gaibiel i Santacroce, capità general de Guatemala. Casat primer amb Margarita Zapata de Mendoza. Hereta el seu fill Pedro Garcés de Marcilla Carillo de Mendoza y Zapata, XIII comte de Priego. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1666: Plet entre Joana d’Espejo, vídua de Garcés, amb Pedro Garcés Carrillo de Mendoça, comte de Priego, sobre la baronia de Gaibiel. ARV, Processos Reial Audiència, part III, n. 2507

1666, juny, 4: Testament de Pedro Carrillo de Mendoza, comte de Priego, senyor de la baronia de Gaibiel. ARV, Man-Empares, any 1680, llibre 3, mà 24, f. 22

1666, juny, 11: Mor Pedro Garcés de Marcilla Carrillo de Mendoza i Zapata, XIII comte de Priego, baró de Gaibiel i Santacroce, sense fills. Hereta la seua germana Maria Sidonia Garcés de Marcilla Carrillo de Mendoza, XIV comtesa de Priego, baronessa de Gaibiel i Santacroce, casada el 4 d’abril de 1654 amb Luis Francisco Fernández de Córdoba, I marqués de Moratalla. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1669: març, 28. Luis Fernández de Córdoba, comte de Priego, dóna poders per gestionar Gaibiel i Santa Cruz, i testament de la seua muller Maria Sidonia Garcés de Heredia Carrillo de Mendoza. ARV, Man-Empares, any 1680, llibre 3, mà 24, f. 33, fins mà 25, f. 18

1673: Continua el plet per la possessió de la baronia de Gaibiel per part de Antonia Maria de Toledo Salazar, comtessa vídua de Priego. ARV, Processos Reial Audiència, part III, n. 1711

1679, abril, 30: Mora Maria Sidonia Garcés de Marcilla Carrillo de Mendoza, XIV comtesa de Priego, i hereta el seu fill José Antonio Carrillo de Mendoza i Córdoba, XV comte de Priego, II marqués de Moratalla, casat amb Maria Teresa Pardo de la Casta, fillat de Baltasar Pardo de la Casta, futura comtesa d’Alaquàs. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1724: març, 29. Mor José Antonio Carrillo de Mendoza i Córdoba, XV comte de Priego, marqués de Moratalla, baró de Gaibiel i Santacroce, comte d’Alaquàs consorte. Hereta la seua neta Maria Belén Lauti della Rovere i Fernández de Córdoba, XVI comtesa de Priego, marquesa de Moratalla, marquesa de Lacasta, comtesa d’Alaquàs, baronessa de Gaibiel i Santacroce. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1732: El comte de Priego n’és el senyor. ARV, Escrivanies de Cambra, any 1732, exp. 71

1750: Belén Fernàndez de Còrdova Lanti de La Rovere, Marquesa de la Casta, marquesa de Monfredi, comtessa de Priego i comtessa d’Alaquàs, és senyora d’Alaquàs, Bolbait i Gaibiel. M. Peset, V.Graullera, “Nobleza y señoríos...”, Estud.Hist.Social, 12-13, 1980, p. 275.

1757: La Marquesa de Lacasta i comtessa de Priego és la senyora de Gaibiel. ARV, Escrivanies de Cambra, any 1757, exp. 134

1771, octubre, 27: Mor Maria Belén Lauti della Rovere i Fernández de Córdoba, XVI comtesa de Priego, marquesa de Lacasta, baronessa de Gaibiel i Santacroce. Hereta un cosí Francisco Maria de Coppola Garcés Carrillo de Mendoza, XVII comte de Priego, marqués de Lacasta, baró de Gaibiel i SAntacroce. Cita: J.de Salazar, Los Grandes de España..., pp. 266-267

1792, juny, 8: Mor Francisco Mª.de Coppola Garcés Carrillo de Mendoza, XVII comte de Priego, i hereta el seu fill Andrea Coppola Garcés Strata Carrillo de Mendoza, XVIII comte de Priego, comte de Ripalda, baró de Gaibiel i Santacroce. Comitato Scientifico Scientifico Editoriale. «Priego. Successione del titolo comitale. Condes de Priego»

1810: El comte de Priego és el senyor de Gaibiel. ARV, Batlia, lletra E, exp. 2455

1830, febrer, 10: Mor Andrea Coppola Garcés, XVIII comte de Priego, comte de Ripalda, baró de Gaibiel i Santacroce. Comitato Scientifico Scientifico Editoriale. «Priego. Successione del titolo comitale. Condes de Priego»