Universitat de ValènciaDepartamento de Historia Medieval y Ciencias y Técnicas Historiográficas Logo del portal

Variants del topònim
Tipus de poblament lloc
Entitat senyorial Baronia Nules: Nules,Mascarell,Vilavella,Moncofa. V.Felipe Sempere,Notes sobre les repercusions de l'expulsió moriscos a la Baronia de Nules,BSCC,53,1977,p.252; marquesat de Nules (1636)
Municipi actual Nules
Ver también NULES

1316, octubre, 10: Jaume II dóna poders a Gilabert de Centelles per recuperar per al feu del castell de Nules els llocs venuts il·legalment per l’anterior senyor Ramon de Montcada: la dominicatura i torre dita Mesquita a Borràs Mascó, notari, i Bertran d’Albinyana; heretats a Mascarell a dit Bertran; i diversos establiments fets per dit Ramon i el seu pare Guillem Ramon de terres que inicialment havien establert als 100 pobladors de la pobla de Nules i als 40 pobladors de la pobla de Moncofa. ACA, Pergamins de Jaume II, n. 3495; ACA, reg. 213, f. 225r-v.

1348: Gilabert Sanoguera, membre de la Unió, és senyor de Pardines, Benicafull o Benigafull, Xova i Mascarell, i li són embargats els llocs. ACA, Canc., Processos, llig. 116/13 g, fols. 1r-5v.

1391, maig, 19: Joan I dóna a Ramon de Riusec, comte d’Oliva, el poder fer cises en les seues senyories de Nules, Mascarell, Vilavella, Moncofa, Xilxes, Oliva, Font d’en Carròs, Rafelcofer, Potries i Rebollet. AHN, Noblesa, Osuna, CP.118, D.10.

1590, juliol, 13: Gilabert de Centelles, senyor de la honor de Nules, pacta amb els veïns del lloc de Mascarell l’obligació de capbrevar les seues cases i terres. AHN, Toledo, Noblesa, Fernan-Núñez, C-167, D.24.

1598: Cristóbal Centelles és el senyor de Nules, Mascarell, Moncofa, Vilavella i la vall d’Almedíxer. ARV, Processos Reial Audiència, part III, apèndix n. 6995

1606, gener, 6: Rmon de Riusec Gilabert de Centelles olim Cristòfor de Centelles és senyor de les baronies de Nules, Moncofa, Mascarell, Vilavella i Almedíxer. ARV, Man-Empares, any 1606, llibre 5, mà 46, f. 1.

1611, novembre, 17: Gilabert Carròs de Centelles, marqués de Quirra i comte de Centelles, senyor de la honor de Nules i llocs de Mascarell, Moncofa i Vilavella, i de la baronia d’Almedíxer, atorga a aquesta darrera carta de poblament després de l’expulsió dels moriscos. AHN, Toledo, Noblesa, Fernan-Núñez, C-262, D-2-1 i D-2-5.

1708, octubre, 10: Sentència del Consell Reial en favor d’Otger Català com successor de Joaquim de Centelles, front a Pasqual F. Centelles, duc de Gandia, com nou senyor de la baronia de Nules, Mascarell, Moncofa i Vilavella. 1707. El monestir de Sant Miquel dels Reis és senyor dels llocs de Torreta i Abat. ARV, Reial Justícia, llibre 781, f. 333.

1755: Vicente Català i Castellví Escrivà de Íxar Cardona, marqués de Nules i de Quirra, és senyor de Nules, Moncofa, Vilavella i Mascarell. M. Peset, V.Graullera, “Nobleza y señoríos...”, Estud.Hist.Social, 12-13, 1980, p. 274.

1804: És senyoria del comte de Cervelló, dins la Governació de Castelló. V.I.Franco, Noticia de..., 1804. Ar.Mun.Val., Fons Serrano Morales, Ms. 6531